Gå til innhold

Kalorier

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvis jeg for eksempel spiser 100 gram nøtter, og det er ca 600 kalorier, da føler jeg meg jo mye sunnere en om jeg hadde spist 4-5 brødskiver, men 4-5 brødskiver med pålegg gir jo også ca 600 kalorier. Så blir å spise 100 gram nøtter det samme som å spise 4-5 brødskiver? Altså legger man på seg like mye? Eller blir det ikke det samme? Syns dette med kalorier er meget forvirrende 

Anonymkode: 88d22...22a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

4-5 brødskiver med pålegg gir jo også ca 600 kalorier.

Ikke de skivene jeg lager meg, for  si det sånn. Selv om jeg sparer på pålegget vil det bli langt mer enn det. Bare en skive brød kan jo være 80-150 kcal.

Anonymkode: c1b0b...cb0

Skrevet

Det blir det samme kaloriinnholdet, men ikke det samme næringsinnholdet.

Anonymkode: 945e6...9a9

• Liker 4
Skrevet

Man legger på seg like mye. Om du går 600 kcal i overskudd så spiller det ingen rolle om kaloriene kommer fra nøtter eller fra brødskiver når det kommer til vektoppgang.

Anonymkode: 18ea1...99b

• Liker 1
Skrevet

La meg si det sånn:

Kalorier inn minus kalorier ut. Om du skal ha 1800 kcal dagen spiller det ingen rolle for vektnedgangen om du henter de fra Grandiosa og Cola, så lenge du er i underskudd. Men, og her er det viktigste, hvis du spiser bare én grandis og 1,5 l Cola om dagen blir du relativt sliten og sulten. I tillegg vil du bli syk av mangel på nødvendige næringsstoffer. Derfor henter man aller helst kaloriene fra mat med nødvendige næringsstoffer. Proteinrik mat holder deg mett lengre, fett er bra for blant annet synet, og karbohydrater gir deg energi for å fungere. Mangel på D-vitamin kan gjøre deg deppa, miste hår osv. C-vitamin er bra for immunforsvaret osv, osv. Dette kan du selvsagt få gjennom tabeletter med multivitamin. 

Anonymkode: 46103...04d

Skrevet

Kalori-innholdet er alt som er gjeldende hva gjelder vekten, om man går opp eller ned i vekt eller holder en stabil vekt er kalori-regnskapet som avgjør.

Hvor sunne eller usunne matvaner er beror på andre forhold, blant annet næringstoffene maten inneholder.

Dog er ikke hva man velger uvesentlig for vekten, selv når to matvarer har eksakt samme kalori-innhold. Jeg skal illustrere dette med eksempel...

Snickers-is inneholder ca 350 kcal, noen kjøper det som en lunch eller ett mellommåltid en varm sommerdag - andre igjen kan finne på å kjøpe to kurver jordbær (ca ett kilo jordbær) og trøkker i seg det. I begge tilfellene har disse personene spist rundt 350 kcal, og slik sett er det rimelig likt i kaloriregnskapet.

Dog tør jeg å hevde at dem som har spist ett kilo jordbær er mettere enn dem som har spist en liten snickers-is, og dem vil holde seg mett lenger og trolig spise mindre ved neste måltid, i dette tilfellet middag. Si nå middagen er kaloririk, da vil det faktum at de spiste ett kilo jordbær i stedet for snickers-isen medføre at de spiser mindre av den kaloririke middagen.

---

Nøtter er sunne, nøtter er lurt å ha med i et sunt kosthold - samtidig er dem ekstremt kaloritett og det medfører at det ikke skal store mengden til før man har inntatt en god del kalorier. Er målet å minske vekten og å unngå sultfølelse så er ikke nøtter det beste valget man kan foreta, alle er dog enig i at på en slankekur så må nøtte-inntaket begrense seg til en liten neve og en pose med nøtter er fullstendig feilslått taktikk selv om nøtter er sunne - slankende er dem ikke i seg selv, snarere under kategorien sunt men fetende produkt.

Når man vil redusere vekten så er det beste å ha fokus på alt som er energitett, å unngå slike produkter og heller spise produkter som metter mer pr kalori man inntar, sultfølelsen er nemlig mange sin verste fiende og grunnen til at mange gir opp - de tror missoppfattet at slanking handler om å spise mindre mat (sannheten er at man kan slanke seg ved å spise en større mengde mat).

• 2 uker senere...
Skrevet

Har brukt kalorteller app for å sjekke hvor mye jeg spiser. Har brukt denne: http://www.kaloriteller.com men er også andre som myfitnesspal og lifesum. Det har fungert bra for meg.

Skrevet

Du legger på deg like mye uansett hvor kaloriene kommer fra.

Forskjellene er;

- Får du i deg næringsstoffer er det generelt bra for kropp og helse

- Mat med mer næringsstoffer er ofte mer mettende, og man ender opp med å spise mindre.  

Anonymkode: c8432...dd2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...