Nanella Skrevet 18. november 2004 #1 Skrevet 18. november 2004 Hei. Lurte på en ting. Er det ikke slik at nybakte fedre har rett til å ta fri 14 dager etter fødsel. Ikke pappapermisjonen, men en slags fødselspermisjon. Det jeg vet er at de ikke har krav på lønn.. Men de har krav på å få fri disse 14 dagene har de ikke???
Gjest lilletroll Skrevet 18. november 2004 #2 Skrevet 18. november 2004 Tror det er opp til arbeidsgiver disse 14 ubetalte dagene....min mann hadde, og det var jeg veldig glad for!!
Chiquita Skrevet 18. november 2004 #3 Skrevet 18. november 2004 Far har rett til 2 uker ulønnet permisjon i forbindelse med fødselen. Dette gjelder enten mor er yrkesaktiv eller ikke. Denne rette gjelder dersom han bor sammen med moren og bruker tiden til omsorg for familien. Ukene kan enten tas før barnet blir født, etter at det er født, eller etter at moren og barnet er kommet hjem fra sykehuset. Permisjonen må likevel være avsluttet senest 2 uker etter at mor og barnet er kommet hjem fra sykehuset. Dette står i informasjonsbrosjyren fra Trygdekontoret. Noen arbeidsgivere gir full lønn i disse to ukene, men det har han ikke krav på.
Nanella Skrevet 18. november 2004 Forfatter #4 Skrevet 18. november 2004 Tusen takk for svar! De begynte å surre på jobben til sambiss om at han bare skulle ha en uke og det vil jo ikke vi. Nei, men da vet jeg også hvor det står og da er det fint. Han får ringe de tilbake etterpå. Mulig de mener at han bare får en uke med betalt og regner da med at han kommer tilbake etter den uka. Nei får se å ordne opp i det her! Takk igjen! :-)
Delfia Skrevet 18. november 2004 #5 Skrevet 18. november 2004 Min samboer søkte om lønnet permisjon og fikk det. Men det er i utgangspungtet en ulønnet permisjon pappan har krav på. Jeg er hvertfall utrolig glad for at Mannen var hjemme sammen med meg de to første ukene.
Gjest MrsL Skrevet 18. november 2004 #6 Skrevet 18. november 2004 Den permisjonen burde absolutt vært lønnet
Gjest lilletroll Skrevet 18. november 2004 #7 Skrevet 18. november 2004 Far har rett til 2 uker ulønnet permisjon i forbindelse med fødselen. Dette gjelder enten mor er yrkesaktiv eller ikke. Denne rette gjelder dersom han bor sammen med moren og bruker tiden til omsorg for familien. Ukene kan enten tas før barnet blir født' date= etter at det er født, eller etter at moren og barnet er kommet hjem fra sykehuset. Permisjonen må likevel være avsluttet senest 2 uker etter at mor og barnet er kommet hjem fra sykehuset. Dette står i informasjonsbrosjyren fra Trygdekontoret. Noen arbeidsgivere gir full lønn i disse to ukene, men det har han ikke krav på. Sånn var det ja....det var om det var LØNNET som var opp til arbeidsgiver...visste de hadde et valg oppi det hele.....
Veronal Skrevet 18. november 2004 #8 Skrevet 18. november 2004 2 uker omsorgspermisjon for far (ulønnet med mindre annet er avtalt) er regulert i Arbeidsmiljølovens §31, 2. ledd: I forbindelse med fødselen har faren rett til 2 ukers omsorgspermisjon dersom han bor sammen med moren og nytter tida til omsorg for familie og hjem.
Nanella Skrevet 18. november 2004 Forfatter #9 Skrevet 18. november 2004 Jepp, de har sjekket det opp på jobbens hans og de måtte bøye seg de. Han får 14 dager permisjon. Det som var er at de får uten lønn og da er det vist ingen som har benyttet seg av begge ukene før hos dem og da har de bare gått ut i fra en uke. De håpet heller ikke han skulle ta mer. Men makan sier jeg bare! De får da være glad på hans vegne og slutte med mas om jobbingen- noen er bare ikke istand til å tenke annet enn penger og jobb :evil: Syns det er utrolig frekt jeg da. Men meg om det.
kitty Skrevet 18. november 2004 #10 Skrevet 18. november 2004 Min samboer fikk 14 dager lønnet permisjon etter fødsel. Ville ikke unnvært de dagene. De med jobb i stat eller kommune tror jeg automatisk får lønn. De i privat sektor blir litt prisgitt arbeidsgiver. Vi var i tillegg så heldig at mannen kunne fordele de 14 dagene utover en lengre periode. Han tok 2-3 dager pr. uke for å avlaste meg litt og så varte permisjonen lengre. Dette gikk ann bare pga av en supergrei arbeidsgiver i kommunen. Han så det som bedre for etaten at ikke hele perm. kom i et strekk, men at sambo var innom av og til og gjorde det nødvendigste.
diddi Skrevet 20. november 2004 #11 Skrevet 20. november 2004 Og "i forbindelse med fødsel" betyr ikke fra og med fødselsdagen, siden den må brukes til omsorg. De to ukene kan altså starte fra mor og barn kommer hjem fra sykehuset. Det måtte vi krangle med mannen min sin jobb om. Spesielt siden barnet ble født lillejulaften og han uansett hadde "fri" julaften, 1. og 2. juledag. Vi sa da at siden vi ikke var hjemme de dagene så kunne han heller ikke bruke de 2 ukene før 3. dagen. De gikk tilslutt med på at det stemte. De trodde jo ikke på at han ville vært på jobb disse dagene dersom det var ordinære arbeidsdager. Men det var han med førstemann.
Chiquita Skrevet 20. november 2004 #12 Skrevet 20. november 2004 Og "i forbindelse med fødsel" betyr ikke fra og med fødselsdagen' date=' siden den må brukes til omsorg. De to ukene kan altså starte fra mor og barn kommer hjem fra sykehuset. [/quote'] Akkurat som det står i det avsnittet som jeg har sitert lengre opp her fra trygdeetaten sin brosjyre: Småbarnsforeldres rettigheter... Ukene kan enten tas før barnet blir født, etter at det er født, eller etter at moren og barnet er kommet hjem fra sykehuset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå