AnonymBruker Skrevet 25. september 2016 #1 Del Skrevet 25. september 2016 Vi leier leilighet i et gammelt bygg fra 1800-tallet. Naboen vår har observert rotter i kjelleren + at flere av oss har sett rotter i bakgården vår. Nå skal lederen kontakte et skadedyrfirma, som forhåpentligvis skal fjerne rottene for oss. Men er det noen som vet hvordan dette gjøres? Må vi være hjemme når de kommer, og tar det lang tid? Vi har hver vår bod i kjelleren. Inne i vår bod har vi en fryser full av mat, kofferter, noen gamle kommoder, og vaskemaskinen vår står også her. Må vi fjerne alt dette fra kjelleren, eller evt. noe av det? Anonymkode: ad017...f13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2016 #2 Del Skrevet 25. september 2016 De går igjennom bygget med dere, så det må være åpent. Hvor lang tid det tar kommer jo an på hvor stort det er. Rotter er neofobe, så det lønner seg kanskje ikke å flytte ut alt? De vil sikkert ordne med åtestasjoner og komme med tiltak for å få bort rottene. Det dere kan gjøre selv bør dere gjøre selv, slik som musebånd og tette åpninger med hønsenetting. Da blir det billigere. Anonymkode: e116f...d50 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2016 #3 Del Skrevet 25. september 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: De går igjennom bygget med dere, så det må være åpent. Hvor lang tid det tar kommer jo an på hvor stort det er. Rotter er neofobe, så det lønner seg kanskje ikke å flytte ut alt? De vil sikkert ordne med åtestasjoner og komme med tiltak for å få bort rottene. Det dere kan gjøre selv bør dere gjøre selv, slik som musebånd og tette åpninger med hønsenetting. Da blir det billigere. Anonymkode: e116f...d50 Men det er jo ca. umulig å finne et tidspunkt hvor absolutt alle er hjemme i leilighetene sine. Det er seks leiligheter, hvor alle studerer eller jobber hver dag. Det er først og fremst i kjelleren det skal ha blitt observert rotter, ikke inne i leilighetene. Og i bakgården er det observert av flere av oss. Greia er at det er greit for oss å vite om vi må flytte ut det vi har i boden, siden vi er to små jenter her som har en svær fryser FULL av kjøtt og brødmat. I tillegg har vi jo vaskemaskinen vår her, og det er ikke særlig gunstig hvis skadedyrbekjempelsen tar veldig lang tid og vi dermed ikke kan bruke den. Skjønner at vi må gjøre det som må gjøres for å fjerne rottene, men litt greit å vite noe på forhånd Som sagt er det lederen som skal fikse med firma, men jeg aner ingenting om sånt, så derfor spør jeg her i tilfelle noen vet. Anonymkode: ad017...f13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2016 #4 Del Skrevet 25. september 2016 Vaskemaskin i en bod i kjelleren? Er det tillatt, da? Anonymkode: 6ec91...0b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2016 #5 Del Skrevet 25. september 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vaskemaskin i en bod i kjelleren? Er det tillatt, da? Anonymkode: 6ec91...0b3 Hvorfor skal ikke det være tillatt? Den har stått der i minst ni år (så lenge de som eier leiligheten nå har eid den). Anonymkode: ad017...f13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2016 #6 Del Skrevet 25. september 2016 Jeg samarbeidet litt med et skadedyrfirma da et sted jeg jobbet slet med mus og rotter. Det absolutt mest effektive i lengden var limfeller som man legger ut på kvelden og samler inn på morgenen. Det kan jo hende at firmaet vil ha tilgang til å legge ut eventuelle feller langs veggene da det er der dyrene oftest ferdes. Anonymkode: 8eabd...b15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2016 #7 Del Skrevet 25. september 2016 Trykket tydeligvis feil, men det var jeg som skrev det ovenfor. Anonymkode: 8eabd...b15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aule Skrevet 25. september 2016 #8 Del Skrevet 25. september 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg samarbeidet litt med et skadedyrfirma da et sted jeg jobbet slet med mus og rotter. Det absolutt mest effektive i lengden var limfeller som man legger ut på kvelden og samler inn på morgenen. Det kan jo hende at firmaet vil ha tilgang til å legge ut eventuelle feller langs veggene da det er der dyrene oftest ferdes. Anonymkode: 8eabd...b15 Dobbel fail, skjønner ikke hvorfor jeg blir regget som anonym. Men det var altså meg, Aule.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 25. september 2016 #9 Del Skrevet 25. september 2016 Som regel blir det vel satt ut feller som senere blir hentet igjen, så det er vel neppe nødvendig å fjerne noe. Kan du ikke sende lederen en mail og spørre om litt informasjon? Lederen har vel nøkler eller kan få tilgang til nøkler slik at ikke alle trenger å være hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2016 #10 Del Skrevet 25. september 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal ikke det være tillatt? Den har stått der i minst ni år (så lenge de som eier leiligheten nå har eid den). Anonymkode: ad017...f13 Fordi det skal være gulv med sluk der slike maskiner står, i tilfelle vannlekkasje. Anonymkode: 6ec91...0b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 25. september 2016 #11 Del Skrevet 25. september 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg samarbeidet litt med et skadedyrfirma da et sted jeg jobbet slet med mus og rotter. Det absolutt mest effektive i lengden var limfeller som man legger ut på kvelden og samler inn på morgenen. Det kan jo hende at firmaet vil ha tilgang til å legge ut eventuelle feller langs veggene da det er der dyrene oftest ferdes. Anonymkode: 8eabd...b15 Limfeller er inhumant som faen og skal ikke benyttes. Det skal benyttes feller der rottene ikke skades, mens de er innesperret, eller de drepes på flekken av en kraftig fjæringsmekanisme. Rottene skal med andre ord ikke settes i en situasjon der de setter seg fast i lim og blir lidende der i mange timer, til noen kommer på morgenen/kvelden. De skal heller ikke sitte et sted i lim, der de kan gnage seg løs og halte videre med manglende fotledd osv, og/eller sitte fast der de angripes av andre rotter. De skal drepes på et kort øyeblikk. Alt annet skal anmeldes. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 25. september 2016 #12 Del Skrevet 25. september 2016 (endret) Gift skal heller ikke benyttes med tanke på kjæledyr og andres katter. Nei, dere trenger ikke være hjemme alle sammen, når de går befaring. De skal bare ha tillatelse fra alle, til å gå inn på hver enkelts private/leide eiendom og se på forholdene. Nei, dere trenger ikke fjerne ting. Da vil rotter sky steder de var vant til å bruke, siden ting er blitt annerledes, og så kommer problemene kanskje tilbake. Be firmaet si nøyaktig hva dere skal gjøre, når de har gått befaring. De går gjennom og noterer seg ting etter en fast, standard framgangsmåte og dokumenterer med bilder, om ting som krever spesialbehandling. Feks en åpning i en mur, osv. De skaffer oversikt og legger en plan. De skal helst benytte feller der de avliver dyr som sitter i dem på stedet, når de ankommer med faste intervaller. Så hvis noe må fjernes, vil de fortelle dere dette. Men da er det somregel permanente ting de anbefaler, så rottene ikke skal komme tilbake. Som feks å si fra til dere hvis rotter kan klatre opp deres sluk, der vaskemaskinvannet renner ut. Men ta altså info fra dem. Ikke fra oss, som aldri har vært i kjelleren, eller vet noe om hvilket firma som kommer og hva de vil gjøre. Lykke til med rotteutryddelsen. Forresten er dette ikke som med å spraye med gift for å ta kakerlakker osv, så dere vil kunne benytte kjelleren deres. For dette vil ikke skje på en dag. Dere kan skrive en beskjed til firmaet, som dere ber lederen gi dem, og be om tilbakemelding fra dem, når det gjelder om dere kan benytte vaskemaskinen og sånne ting. Oppgi tlf nr og mail, som de kan gi dere svaret gjennom. Endret 25. september 2016 av Tøytigern 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aule Skrevet 25. september 2016 #13 Del Skrevet 25. september 2016 Hvem bryr seg egentlig om at limfeller er "inhumant"? Det er ikke holocaust vi snakker om, det er mus og rotter. Man har da valget mellom å være en bærekraftig og økologisk nisse som lever med mus på kjøkkenbenken og rotter i kjelleren og i bilen, eller å beskytte seg selv og familien ved å drepe dem på den mest effektive måten asap. Du får anmelde evolusjonen og menneskehetens ondskap til politiet, jeg tipper saken blir henlagt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2016 #14 Del Skrevet 25. september 2016 2 minutter siden, Aule skrev: Hvem bryr seg egentlig om at limfeller er "inhumant"? Det er ikke holocaust vi snakker om, det er mus og rotter. Man har da valget mellom å være en bærekraftig og økologisk nisse som lever med mus på kjøkkenbenken og rotter i kjelleren og i bilen, eller å beskytte seg selv og familien ved å drepe dem på den mest effektive måten asap. Du får anmelde evolusjonen og menneskehetens ondskap til politiet, jeg tipper saken blir henlagt. Det finnes alternativer til limfeller som er vel så effektive og som ikke gir rottene så mye lidelse. Dessuten vil vel ingen ha halvdøde rotter på flukt i kjelleren. Anonymkode: 6ec91...0b3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2016 #15 Del Skrevet 26. september 2016 Tusen takk for svar! Tror nok det er tillatt å ha vaskemaskinen der den står, siden den har stått der såpass lenge. Det er veldig gammelt der nede, og tror opplegget er slik at vannet kommer åpent ut på gulvet, men renner så ned i et hull/avløp eller noe. Det er alltid fuktig på steingulvet der etter en runde med maskinen, men selve vannet er jo forsvunnet. Så vi trenger ikke tenke på at vi feks. ikke kan bruke vaskemaskinen vår imens skadedyrbekjempelsen pågår? Vi vasker jo en del siden vi er to aktive jenter, og derfor er det dumt hvis vi ikke får vasket klær når vi må. Vi har også en del uniformer osv. vi bruker i forbindelse med skole og jobb, som vi eventuelt må passe på å få vasket ferdig. Og det største problemet blir jo hvis vi må fysisk flytte noe fra kjelleren (vaskemaskin, fryser...), fordi dette må vi jo skaffe hjelp til. Anonymkode: ad017...f13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2016 #16 Del Skrevet 26. september 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi det skal være gulv med sluk der slike maskiner står, i tilfelle vannlekkasje. Anonymkode: 6ec91...0b3 For det finnes ikke i en kjellerrom mener du? Anonymkode: 46b6f...cec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 26. september 2016 #17 Del Skrevet 26. september 2016 Jeg kan aldri tenke meg at vaskemaskin og fryser er noe som må flyttes på. Hvorfor skulle det det? De er ikke i veien for rottefellene og er heller ikke noe oppholdssted for rottene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2016 #18 Del Skrevet 26. september 2016 27 minutter siden, Million skrev: Jeg kan aldri tenke meg at vaskemaskin og fryser er noe som må flyttes på. Hvorfor skulle det det? De er ikke i veien for rottefellene og er heller ikke noe oppholdssted for rottene. Tenker mest på om vi må ta ut all maten som ligger i fryseren, noe som vil være mange penger tapt for oss. Og angående vaskemaskinen tenker jeg mer på om skadedyrbekjempelsen vil ta lang tid, og om vi evt. ikke får gå ned i kjelleren og bruke vaskemaskinen mens det pågår (altså gå ned, slå på vaskemaskinen, og gå ned og hente klær igjen etterpå). Anonymkode: ad017...f13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 26. september 2016 #19 Del Skrevet 26. september 2016 (endret) 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenker mest på om vi må ta ut all maten som ligger i fryseren, noe som vil være mange penger tapt for oss. Og angående vaskemaskinen tenker jeg mer på om skadedyrbekjempelsen vil ta lang tid, og om vi evt. ikke får gå ned i kjelleren og bruke vaskemaskinen mens det pågår (altså gå ned, slå på vaskemaskinen, og gå ned og hente klær igjen etterpå). Anonymkode: ad017...f13 Det kan jeg aldri tenke meg. Om dere har grønnsaker liggende i kurver, potetbinge, vin og syltetøyskrukker på hyller, eller spekeskinke hengede i taket, ja. Men tømme fryser, nei. Jeg kan heller ikke tenke meg at dere får nekt mot å vaske klær. Men det må dere, slik jeg ser det, få vite etter at firmaet har lagt slagplanen sin. Ikke flytt på vaskemaskinen deres før de sier dere skal det. Sluket må kanskje utbedres og det kan hende vaskemaskinen ikke har et opplegg for avrenningen av vaskevannet som er forskriftsmessig. Men jeg ville ikke fjernet noe jeg brukte til å holde klær og uniformer iorden, før jeg fikk pålegg om det. Jeg bodde i blokk der vannet fra vaskemaskinen rant bortover i en oppmurt kanal i gulvet, bort til sluket. Det flushet bortover gulvet der, altså. Tre andre maskiner hadde avløpet i samme kanalen, bortover mot sluket nederst. (Slak helling i hele kjellergulvet der, mot avløpet.) Sluket var barrikadert med en rist. Mulig dere har noe tilsvarende. Hvis ikke bør dere skaffe det. Og en slange fra maskinen som går bortover, direkte ned i sluket. Vent å se ha firmaet sier. De kommer neppe til å forlange at dere tar vekk en vaskemaskin mens de står og venter.. Endret 26. september 2016 av Tøytigern Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2016 #20 Del Skrevet 26. september 2016 Vi har brukt åtestasjon med strøm i. Sånn at når rotten går inn i den og forsyner seg, så går det strøm i bunnplaten den står på. De dør med en gang, veldig effektivt. Anonymkode: 83cd6...580 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå