Gå til innhold

Lavt stoffskifte?

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Hører så mange store jenter si at de har så lavt stoffskifte, og at det er grunnen til overvekten.

Nå leste jeg nylig at ca 1 % av overvektige kvinner har lavt stoffskifte.

Hos kvinner over 70 år har så mye som 3 - 4 % lavt stoffskifte.

Lettvint unnskyldning blant kvinner som ikke makter å gjøre noe med vekta si?

(Nå sier ikke jeg at jeg har noe i mot at folk er overvektige - det hadde jeg vært også om genene mine hadde vært annerledes. Jeg er en latmask.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest StoreSky

Er nok enig der.. Mange skylder på p-piller og medisiner, sykdommer.... (har LITT vondt i ryggen så kan ikke gjøre NOE fysiskt...)

MEN man skal ikke undervurdere de som faktisk sliter med disse problemene!

Jeg selv skyldte lenge på p-piller for vektøkning, men må nok dele skylden på mer mat, mer godteri, mer sofakroken forran TV.. (begynte på p-piller samtidig som jeg fikk kjæreste og flyttet sammen med han)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at de som hevder å ha lavt stoffskifte faktisk har det bekreftet fra legehold. Noe annet er kanskje om man påberoper seg å ha lav forbrenning.

Nå er det forøvrig slik at lavt stoffskifte i seg selv ikke trenger å medføre overvekt, men en del av problemene man kan få gjør det gjerne vanskeligere å gå ned i vekt. Ergo kan man ikke skjære alle tilfeller over èn kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smurfemormor

jeg har lavt stoffskifte og har ca 25 kg overvekt. Jeg trener i disse dager 1t pr dag (går turer) og har holdt på med det i omtrent 8 uker nå.. Har et sunt/normalt kosthold med godterier om lørdagen. Jeg har ikke gått ned ett gram ennå! Men merker selvfølgelig treningen på cm.

Dette er ulempen med mitt lave stoffskifte, for her ville man normalt gått ned noen kg. Jeg bruker ikke det som et "skalkeskjul" eller unnskyldning , men må regne m å slite mer enn normalt. Dette er styrt av hormoner og ikke viljestyrt! Jeg blir utredet på sykehus for å finne den rette dosen med medisiner og håper selvfølgelig at ting går greiere då :-)

Når det gjelder mitt kosthold før så gjorde jeg selv vondt verre(siden jeg allerede gikk fort opp), jeg spiste mye godteri og usunn mat. Det var ingen som tvang meg til å spise all usunn mat. Jeg kunne ha valgt å spise sunn mat og begrenset vektøkningen. :sove:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

jeg tror at selve ordet stoffskifte har blitt så dagligdags og "mote'te" at mange bruker det i øst og vest uten å tenke over hva det egentlig dreier seg om. Mamma har stoffskifteproblemer, og hun går på medisiner.

Men ikke alle som legger på seg trenger medisiner, liksom ;)

Nei jeg holder en knapp på tjukkholmen jeg, der stikker man hull på mange fordommer. For tro meg, er du ellers frisk og ikke har hormonproblemer eller hva det nå skal være (som bare noen få prosenter av befolkningen har), så er det ikke noe mystikk i å slanke seg:

Tren mer, spis mindre.

Sorri, men sånn ER det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Lavt stoffskifte er en veldig vanlig kvinnesykdom.

Jeg har det selv, og tar medisin som gjør at jeg da har et normalt stoffskifte med disse.

Folk har generelt forskjellig nivå på stoffskiftet, men hvis man tar medisin mot lavt stoffskifte, vil jeg påstå at man har normalt stoffskifteeffekt mht overvekt. Så at jeg er lubben har bare med mattinntaket mitt å gjøre :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hillary..

Lettvint unnskyldning blant kvinner som ikke makter å gjøre noe med vekta si?

(Nå sier ikke jeg at jeg har noe i mot at folk er overvektige - det hadde jeg vært også om genene mine hadde vært annerledes. Jeg er en latmask.)

Jeg synes dette var et litt på kanten innlegg, jeg.

Overvektig = stygt = lat

sies det mellom linjene!

Litt enkelt og litt småfascistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes dette var et litt på kanten innlegg, jeg.

Overvektig = stygt = lat

sies det mellom linjene!

Litt enkelt og litt småfascistisk?

Ja, det er nok en seiglivet myte det der :-?

Sånn blir det med alle generaliseringer, vekt, utseende, utlending, kirg, religion osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv stoffskift sykdom, men er Ikke overvektig nå lenger..

MEN

det tok lang tid, mange tårer og mye trening før jeg kom ned på normal vekt igjen ! :-x

Samboeren min gjorde nøyaktig det samme som meg, og i løpet av 3 måneder hadde han gått ned ca 10 kg! :o

og han var Ikke overvektig Da!

Ifht stoffskift må det sies at det aller værste og slitsomme MÅ være at en hele tiden er trøtt, og må sove ekstremt mye! Selv om jeg er riktig dosert for tiden, trenger jeg minst 10 timer søvn HVER natt!!!

Men jeg er enig med tråd starter, faktisk!

Mange "bruker" dette som en unnskyldning for å være fete og late og at de egentlig ikke gidder å gjøre no med det!

Hjemme hos oss har vi i 2 år spist middelhavs mat - ingen dietter, men vi liker den slags type mat(mye friske urter, grønnsaker og frukt og ikke minst GOD smak!)

Jeg/vi liker ikke "slum" mat..

MEN før jeg fikk diagnosen spiste jeg også mye usunn mat, men det har med å gjøre at når èn har denne sykdommen har kroppen STORE problemer med å ta opp de næringsstoffene den trenger..

Iom at de som sier at de er fete fordi de har denne sykdommen må da enten være

1) det har nettopp blitt oppdaget, evt 1-2 år siden

2) de har ikke gjort noe med det(trives med vekta si)

3) De er ikke riktig oppfølgt av legen sin

eller de rett og slett juger den på seg!

(noe ektremt sært å gjøre, da dette ikke er en artig sykdom!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes denne artikkelen er ganske interessant. Kan det være at mange forveksler stoffskifte og forbrenning, og derfor sier at de har lavt stoffskifte når de mener forbrenning? Som du selv sier du ville ikke sett ut som du gjør dersom du ikke hadde hatt en bra forbrenning.

Ja det er lett å finne på unnskyldninger når en er overvektig, det er ikke alle som har mulighet og lyst til å trene minst to timer hver dag og bare spise ja-mat resten av livet. Det er synd at det er så utrolig lett å legge på seg 10 kg, men skal en få dem av på en fornuftig måte tar det mye lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på hormoner for lavt stoffskifte, og synes det er patetisk å høre massivt overvektige skylde på en slik sykdom. Da jeg fikk diagnosen hadde jeg hatt vaskebrettmage to år tidligere, og de 10-15 kiloene jeg hadde lagt på meg i mellomtiden skyldtes nok a) jeg sluttet med trening, og B) jeg sluttet ikke å spise når jeg var mett.

Nå spiser jeg kun til jeg er mett, går kanskje en times tur om dagen, tar hormoner, og har ellers en svært normal kropp.

Forøvrig ganske interessant å se på de skikkelig overvektige når de spiser: de omtrent bokstavelig talt HIVER i seg maten. Kom ikke her og si "stoffskiftesykdom"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...