AnonymBruker Skrevet 25. september 2016 #1 Skrevet 25. september 2016 Kom opp en debatt her. Par med barn, skilt. Ser mange temaer rundt dette. Eks mor får ny samboer. Så blir det ny graviditet. Å informere x er ikke tema. Så har far fått samboer som venter barn, og da blir det ofte til at x MÅ informeres. Hvorfor store forskjeller her? Her sier far at x er ute av livet, og barna som er store nok får vite det på mandag. Han regner med at de forteller det til mor. Hva mener dere? Anonymkode: 75981...c5d 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2016 #2 Skrevet 25. september 2016 Dette skjønte jeg lite av. Mener du at man skal ringe eksen sin for å fortelle at man venter barn med sin nye kjæreste? Det høres helt fjernt ut for meg. Anonymkode: 98012...1df
AnonymBruker Skrevet 25. september 2016 #3 Skrevet 25. september 2016 Forstår ikke helt hva du vil frem til. Anonymkode: 161a7...bc4
Tibbie Skrevet 25. september 2016 #4 Skrevet 25. september 2016 (endret) Du har litt dårlig norsk, så forsto ikke helt. Mener du at det er en dobbeltmoral blant visse kvinner? Når de selv venter barn med ny mann, så trenger ikke eksen å vite noe, men om han venter barn med ny dame, så mener eksen at hun burde informeres om det? Kanskje. Mange kvinner er dessverre litt kontrollerende. Mulig det ligger i naturen vår, og ikke alle har klart å legge det til siden. Da jeg fikk kjæreste ble eksen hans (de har et barn sammen) kjempesur for at han ikke hadde fortalt henne om meg. For ikke så lenge siden fikk hun kjæreste. Vi fikk vite det av sønnen deres (vel, vi trodde at han snakket om en kompis, men skjønte etter noen dager at det var mors nye kjæreste det var snakk om ). Hun hadde ikke informert han, selv om hun mente at han burde informere henne. Jeg er litt ekstra usikker på hva du mener i det siste avsnittet ditt. At eksen hans er helt ute av livet hans tviler jeg meget sterkt på om de har barn som er så små at de ikke kan vite noe om det x) Men jeg hadde nok heller latt barna fortelle det til faren sin, enn at jeg skulle fortalt det. Endret 25. september 2016 av Tibbie
Ulrikke Skrevet 25. september 2016 #5 Skrevet 25. september 2016 Det er mange år siden nå, men da jeg ble gravid med min samboer, fortalte vi det først til barna (altså mine stebarn). De var på den tiden for små til å ha kontakt med sin mor uten vår "hjelp". Samme kveld informerte samboer sin eks om at barna hadde fått vite at jeg var gravid. I mitt hode er det den eneste riktige måten å gjøre det på (kanskje med mindre barna det er snakk om er veldig store ("våre" var 9, 5 og 4).Det går ikke på informasjonsplikt av noe slag, men på at man ønsker et så godt forhold som mulig og at dette jo på en eller annen måte vil påvirke felles barn. 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2016 #6 Skrevet 25. september 2016 Jeg synes ikke exer har noe med om jeg er gravid. Det er selvfølgelig greit å informere mor til barnet hvis barnet er svært lite, utover det har hun ingen ting med det å gjøre. Jeg blir litt satt ut når enkelte exer bort i mot gjør det til sin ting at ny kjæreste skal ha barn, og presterer å bli fornærmet hvis de ikke blir informert først. Anonymkode: ee2ba...2bd
AnonymBruker Skrevet 25. september 2016 #7 Skrevet 25. september 2016 Har man barn sammen med noen x'er bør den voksne parten, som skal bli forelder igjen, fortelle dette først til sin x før fellesbarna får vite det. Barn skal ikke være budbringere i slike saker. Det gjelder uavhengig av hvilken voksen part som skal bli forelder på nytt. Anonymkode: 980a5...f23 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2016 #8 Skrevet 25. september 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke exer har noe med om jeg er gravid. Det er selvfølgelig greit å informere mor til barnet hvis barnet er svært lite, utover det har hun ingen ting med det å gjøre. Jeg blir litt satt ut når enkelte exer bort i mot gjør det til sin ting at ny kjæreste skal ha barn, og presterer å bli fornærmet hvis de ikke blir informert først. Anonymkode: ee2ba...2bd Kommer jo mye an på om man har barn sammen med nevnte x'er, eller ei. Jeg tror ts mente x'er man har barn sammen med. Anonymkode: 980a5...f23
AnonymBruker Skrevet 25. september 2016 #9 Skrevet 25. september 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer jo mye an på om man har barn sammen med nevnte x'er, eller ei. Jeg tror ts mente x'er man har barn sammen med. Anonymkode: 980a5...f23 Trodde ikke det var mulig å missforstå svaret mitt siden jeg skriver at det selvfølgelig er greit å informere exer hvis barnet er svært lite. Jeg snakker selvfølgelig om exer man har barn med. Anonymkode: ee2ba...2bd
Biloba Skrevet 25. september 2016 #10 Skrevet 25. september 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har man barn sammen med noen x'er bør den voksne parten, som skal bli forelder igjen, fortelle dette først til sin x før fellesbarna får vite det. Barn skal ikke være budbringere i slike saker. Det gjelder uavhengig av hvilken voksen part som skal bli forelder på nytt. Anonymkode: 980a5...f23 Det vil jeg si kommer an på barnet alder, og om evt klimaet mellom foreldrene tilsier at det er nødvendig. Her sa vi det bare til barnet, som har informert moren selv, men det var da over 10 år siden skilsmissen, og barnet er tenåring. Hadde barnet vært 5 år og skilsmissen skjedde i fjor fordi far hadde innledet et forhold til meg på si hadde det selvsagt vært noe annet. Jeg ville uansett ikke informert mor før barnet, det rekker vel at moren vet det før hun får barnet tilbake etter samvær.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2016 #11 Skrevet 26. september 2016 Jeg syns det må være helt naturlig å fortelle om graviditet til den andre forelderen når man har barn sammen, enten før man forteller det til barnet, eller rett etter, før barnet treffer den andre forelderen igjen. Slik at den andre forelderen faktisk er litt forberedt når barnet snakker om det. Men det er selvfølgelig avhengig av barnets alder, hvor lenge det er siden bruddet m.m. Uansett syns jeg ikke barna skal være budbringer når det gjelder slike store ting som faktisk vil påvirke barnet i stor grad. Hvis det er snakk om "de barna som er gamle nok skal få vite" så virker det her som det er små barn, og ergo ikke et gammelt brudd. Da bør moren absolutt informeres av baras far! Anonymkode: 12a6b...4d2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2016 #12 Skrevet 26. september 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Trodde ikke det var mulig å missforstå svaret mitt siden jeg skriver at det selvfølgelig er greit å informere exer hvis barnet er svært lite. Jeg snakker selvfølgelig om exer man har barn med. Anonymkode: ee2ba...2bd Så at barnet ditt skal få et nytt søsken er ikke viktig informasjon for deg? Det er jo en stor og viktig hendelse i barnets liv, klart at man må si fra til hverandre om sånt som foreldre. Nye søsken kan jo.utløse både positive og vanskelige følelser hos barn, og påvirle atferden deres uten at man umiddelbart ser sammenhengen. Kanskje tiåringen brått blir klengete og humørsyk, man leter etter årsak i skole/venneflokk....før man tilfeldigvis får vite at det kommer et halvsøsken til verden om et par mnd? Ikke smart. Anonymkode: 6ca52...f3f
Kristiansand123 Skrevet 26. september 2016 #13 Skrevet 26. september 2016 Man MÅ ikke fortelle "x" noenting.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2016 #14 Skrevet 26. september 2016 Det må være opp til hver enkelt om de vil fortelle eksen om en graviditet. En graviditet er en ganske stor nyhet. Ekser er ikke akkurat de første en har lyst å fortelle det til. For min del kommer kommende søsken, besteforeldre, tanter og onkler og venninner på listen FØR en eks. En bekjent ble gravid for første gang. De fortalte det til farens eks og barnets mor først, for å gjøre det "riktige". Dagen etter ringte farens mor, hun hadde fått vite hun skulle bli farmor igjen. Hele slekta på farsiden hadde fått hørt den nyheten av nettopp mannens eks. Anonymkode: 3e5b1...2a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå