Gå til innhold

På brødskiva til småbarn?


Henna

Anbefalte innlegg

Sliter med lite variasjon på brødskiva!

Barnet tar av alt pålegg som kan taes av(ost,pølsepålegg etc), og spiser bare pålegget.

Derfor går det i leverpostei, syltetøy, leverpostei, syltetøy og litt banos.

Syltetøy og banos er jo heller ikke det beste for små barnetenner.

NOEN FORSLAG???

Trenger virkelig litt variasjon i kostholdet her... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier ingenting om hvor gammelt barnet ditt er, men en grei regel ville jo være at du ikke gir barnet en ny brødskive før h*n har spist opp den forrige, selv om det betyr at h*n må spise brød uten pålegg.

Sønnen min er mer eller mindre oppvokst på brødskiver med leverpostei, og på helsestasjonen sa de dette var helt greit, så lenge man supplerer med frukt, grønt, yoghurt og sånt ved siden av.

Sønnen min har nemlig alltid protestert på å spise kjøtt.. :roll:

Frk. Busybody :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eminel

Jeg elsket peanutsmør da jeg var liten! Har ikke peiling om dette er bra eller ikke for små barnetenner, men da må han ihvertfall spise skiven og ikke bare pålegget! Lykke til Henna 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Barn skal ikke ha noen form for nøtter før de er ved skolealder har jeg hørt. Ikke om de er aldri så mye malt eller i noe annet. Det er fordi det er stor fare for å utvikle allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eminel
Barn skal ikke ha noen form for nøtter før de er ved skolealder har jeg hørt. Ikke om de er aldri så mye malt eller i noe annet. Det er fordi det er stor fare for å utvikle allergi.

Ojojoj.... :o Jeg har jo fått nøtteallergi, jeg som bare spiste peanøttsmør når jeg var ca 4-6 år!! Så kanskje det er grunnen....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann!

Jenta vår på 17 mnd spiser også veldig mye leverpostei. Men vi varierer mellom vanlig og ovnsbakt. I tillegg er hun veldig glad i smøreoster som baconost - det faller alltid godt i smak. Dessuten er hun veldig glad i skrinke og sånne typer pålegg - men selvsagt så forsvinner pålegget først. Tror ikke at det er noe dumt jeg, bare de skjønner at de ikke får mer pålegg før de har spist skriven sin. Sånn som dette var sønnen vår på snart 6 også, og plutselig var det over.

Det er vel ofte sånn at en faller inn i en rutine av pålegg - men det gjør vel ingenting? Er ikke vi voksne sånn også da? Jeg har i allefall spist hvitost på skivene siden jeg var 12 år...

Gi sønnen din det som smaker og det han liker - han lærer nok fort at det ikke hjelper å ta av pålegget og be om mer....

Lykke til!

Klem Cicci :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei,

svolværpostei og lofotpostei er sunt, godt og næringsrikt. Kaviar med majones er jo ikke så verst det heller. Alle barn trenger litt fett også :)

Ellers så har vi regel her i huset at en "ordntlig" brødskive først og så en med sjokoladepålegg (nugatti). Dette gjelder da i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på 4 år er helt vill etter kaviar og brie (kjøper den da ekstra bløt slik at jeg kan smøre den).

-Charmina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en del forskjellig smørepålegg man kan velge i... Har selv en datter på 22 mndr. og hun får forskjellige ting på skiva; makrell i tomat (veldig populær), sjokade, leverpostei, banos, hapå, baconost, rekeost... Det finnes jo mange forskjellige smøreoster, du kan sikkert finne noe der. Det finnes også noen smørepålegg å få på helsekosten, men de kan jeg ikke huske hva heter...

Mvh

Krølle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Jeg var helt vill etter blåskimmelost da jeg var liten, kan hende jeg spiste meg lei på det? Jeg orker nemlig ikke tanken på det nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Krydderost er jenta mi veldig glad i men vil hun ha Nugatti så får hun det.

Fatter ikke hvorfor enkelte er så fryktlig gjerrige på det (litt på siden av saken kanskje denne kommentaren....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eline

Hei dere!

Sønnen min er to år, han elsker skive med prim, han spiser innimellom syltetøy, prøver å variere litt på typen, og bruker bare lett-varianten, på grunn av sukkeret. Han brekker seg når jeg prøver leverpostei, det har han gjort siden han var spebarn (helt motsatt av alle andre unger, selvsagt, som ELSKER leverpostei...)Makrell nytter ikke...

Så jeg bekymrer meg også litt om variasjonen. Middager er heller ikke så stas for tiden, men det er kanskje bare en periode??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krydderost er jenta mi veldig glad i men vil hun ha Nugatti så får hun det.

Fatter ikke hvorfor enkelte er så fryktlig gjerrige på det (litt på siden av saken kanskje denne kommentaren....)

Prøver helst å unngå dette da sukker er jo veldig skadelig for tennene.

Har sett så mange skrekkbilder ( i media) av småbarn som har en drøss med hull før de rekker å nå fem år. Forferdelig!

Unger som springer rundt hele tiden med tåteflasker med saft i er det verste jeg ser! (man bør ikke la barnet drikke av tåteflaske etter fylte 1 år heller)

Dette ble jo også litt på siden av temaet her da... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det var pålegget det her var spørsmål om, så velger jeg å svare på det jeg. (Selv om jeg er SVÆRT enig i det med saft på flaske osv...)

Her i huset er det sunneste pålegget som fortæres av treåringen: brunost. Hvis han bare får brunost på, spiser han bare den, og brødskiva ligger igjen (han liker ikke smør) Men jeg har begynt å kjøpe sånn skwicy-jordbær-syltetøy, og så tegner jeg bokstaven hans med det først, og legger brunosten oppå, DA blir alt spist!

Ellers så går det i ha-på og prim her i gården også. Men så lenge vi pusser tennene og tar en fluor-tablett til dagen, så berger vi uten hull iallefall! :D

Klem og lykke til fra Zebb :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det der syltetøyet som er nevnt over er jo bare et funn for å få unger til å spise! Her i huset gomles det nå nedpå med havregryn med melk......også ulike bokstaver og tegninger laget av syltetøy :lol:

-Charmina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med syltetøyet hørtes jo veldig lurt ut :D

Det må jeg prøve.

Takk for alle forslag. Har fyllt kjøleskapet med prim,honning,utallige smøreoster, makrell i tomat m.m. Så da er det bare å finne ut hva som faller i smak. Han er heldigvis veldig åpen for det meste.

Nå er vel heller problemet HVA skal jeg velge? :ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss gikk det veldig mye av leverpostei. Ellers så har vi gitt prim, ulike smøreoster, makrell i tomat, og nå etterhvert begynt med ost og pølse (som blir spist først, og skiva etterpå). Har også prøvd banos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...