Gå til innhold

Lei av press om å være blid og pen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en forholdsvis blid jente, men jeg har også mer alvorlige sider ved meg og har i perioder av livet slitt med både ensomhet og depresjon, og har opplevd en del vonde ting som har formet meg som person og gjort meg (etter min mening) både sterkere og mer reflektert. Selv om jeg stort sett er fornøyd med livet og som regel er i godt humør når jeg er rundt andre, går jeg ikke rundt og smiler hele tiden, og jeg har også et behov for å snakke om mer alvorlige ting ved livet med mine nærmeste. Jeg har nå nylig avsluttet et langvarig forhold med en mann som ikke taklet de "mørkere" sidene ved meg og som backet ut så fort jeg begynte å snakke om alvorlige tema eller prøvde å ta opp ting som plaget meg. Når jeg hadde dårlige perioder ble jeg bedt om å "ta meg sammen" og jeg følte aldri jeg ble møtt med forståelse over at livet ikke alltid er rosenrødt. Den samme mannen ble også veldig fort betatt av jenter som var blide og pene, og jeg begynte etterhvert å få problemer med selvtilliten fordi jeg ikke følte jeg var blid nok. 

Det samme presset føler jeg også ellers i samfunnet. Man skal liksom alltid være i godt humør og det er nesten tabu å ha en dårlig dag. Merker at de blide jentene alltid er "center of attention" og er man i tillegg pen, så kan man velge og vrake i menn. Misforstå meg rett, jeg synes selvsagt at det å være blid er en positiv egenskap, og det er jo også noe jeg selv ser etter i en partner, jeg forstår bare ikke hvorfor man på død og liv skal være så blid hele jævla tiden?! Er det ikke bare menneskelig å ha dårlige dager/perioder? Og hvor er de mennene som faller for reflekterte kvinner med livserfaring som ikke alltid er blide og sprudlende men som også setter pris på dype og alvorlige samtaler og som aksepterer at livet ikke alltid er en dans på roser?

Anonymkode: 19a72...4da

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke at folk tror man kan gå ut en kveld og møte den perfekte match. Å finne noen som forstår en og liker en for den man er tar tid og kan være vanskelig. Det gjelder for de aller, aller fleste

Anonymkode: 0edac...fd5

Skrevet

Jeg snakker ikke bare om settingen "ut på byen" men i livet generelt. Som sagt hadde jeg en kjæreste som var sånn (forventet at jeg alltid skulle være blid) og vi var venner før vi ble sammen. Men han falt for meg en kveld jeg var i ekstra godt humør da...Er bare så lei av at man liksom er annenrangs som menneske dersom man ikke alltid er sprudlende. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Man er ikke annenrangs om man omgir seg med den rette type mennesker. Om folk i omkretsen din ser på deg som annenrangs, så enten stemmer det eller så har du overfladiske bekjente og venner

• Liker 1
Skrevet

Må nok si meg veldig enig her. Virker som veldig mange menn mener de er fryktelig lite overfladiske når de å sette kvaliteter som blid, godt humør, pent smil osv. øverst på lista over ønskelige kvaliteter hos parter. Dette er liksom krav man kan skryte av. Og de skjønner ikke hvor urealistisk og urettferdig det er...

Anonymkode: a7e04...ab3

• Liker 2
Gjest Minesveiper
Skrevet (endret)

Hvor mørk er du da ts? Og hvor lenge varer dine dårlige perioder?

Så og si alle "gladjentene" jeg har vært med har slitt med et eller annet, men de er generelt i godt humør og det er deilig. For meg går det helt fint at man har dårlige dager. Faktisk så synes jeg det å støtte partneren sin når hun har det vanskelig er noe av det fine med å være i et forhold fordi man får vist den sterke kjærligheten man føler for henne. 

Vet ikke hvor du finner menn som en kan ha dype og alvorlige samtaler med. Vet egentlig ikke hva hva folk ligger i det siden det kan være subjektivt fra person til person. Jeg ser heller ikke helt for meg at de mennene man kan ha skikkelig dype samtaler med er pikenes Jens for å si det slik. Det er grunn til at de ofte ender opp som hobbypsykologen, mens han enkle mannen ofte blir kjæresten. 

Endret av Minesveiper
Skrevet

Du må bry deg mindre - men det er en prosess.

Når det er sagt er det ikke å forvente at andre skal fikse ting for deg. Her er menn og kvinner forskjellige, og når du begynner å snakke om alvorlige tema eller problemer til en mann så vil han ofte oppfatte det som at dette er noe som må løses, og som du forventer at han skal bidra til. Det er klart at en partner som sliter med ting og ofte prater om det, vil oppleves som en belastning.

Jeg har absolutt mine "mørkere" sider, men jeg er også privat. Har aldri opplevd dette som et problem mht. menn. På det verste fremstår jeg noe mystisk. 

Anonymkode: d731f...4d0

• Liker 5
Skrevet

Du har bare vært uheldig med denne mannen. Ikke bry deg om safunnets idealbilde, for de fleste forstår vel at virkeligheten er mer nyansert. Selv om damene på Paris sin catwalk er tynne som fugleskremsel, foretrekker ikke alle sånne kropper.

Anonymkode: bced5...e95

Skrevet

Men må du være center of attention og ha mange menn etter deg? Kan du ikke dempe på masken og være den du er, så får det være ok om du ikke er center of attention. Folk bryr seg ikke så mye om at man skal være smilende, de bryr seg mer om helheten av personligheten. Jeg har jobbet med menn som er mer bryske og alvorlige, men de er allikevel likt fordi de er ærlige og gjør jobben sin. Og innimellom glimter de til med en god spøk.

Jeg tror at dersom du hadde sluppet noe av masken, så ville du merket at folk ikke bryr seg så mye som du tror, og det ville blitt lettere å tiltrekke seg mennesker som liker deg sånn du er på innsiden

Jeg er verken spesielt blid eller pen, men folk bruker like meg allikevel. Jeg er ikke en drittsekk og jeg gjør det jeg skal gjøre. Folk slapper også av rundt meg, fordi de ikke føler at jeg dømmer dem på overfladiske verdier

Skrevet

Er det noe bedre å være sur og stygg?

Anonymkode: 3e854...b5f

• Liker 1
Skrevet

Jeg går rundt i byen og er pøddesur. Bryr meg ikke om folk rundt meg.

• Liker 1
Skrevet
Den 9/24/2016 at 23.11, AnonymBruker skrev:

Det samme presset føler jeg også ellers i samfunnet. Man skal liksom alltid være i godt humør og det er nesten tabu å ha en dårlig dag. Merker at de blide jentene alltid er "center of attention" og er man i tillegg pen, så kan man velge og vrake i menn. Misforstå meg rett, jeg synes selvsagt at det å være blid er en positiv egenskap, og det er jo også noe jeg selv ser etter i en partner, jeg forstår bare ikke hvorfor man på død og liv skal være så blid hele jævla tiden?!

Er jo ikke alle kvinner som er i forhold som er eller var sprudlende. Men klart det er lettere å bli likt om man er pen og sprudlende, det gjelder jo for menn også du sier jo selv at du legger merke til de egenskapene hos menn. I tillegg liker kvinner gjerne morsomme menn og kan jo være slitsomt å måtte underholde kvinner hele tiden. 

Som sagt føler i likhet med deg press jeg ikke klarer å leve opp til, men tenker at hva man gir får man igjen så forsøker å være blid så ofte som mulig. 

Anonymkode: 1e54a...25c

Skrevet

I am not a pretty girl
that is not what I do
I ain't no damsel in distess
and I don't need to be rescued
so put me down punk
maybe you'd prefer a maiden fair
isn't there a kitten stuck up a tree somewhere

I am not an angry girl
but it seems like I've got everyone fooled
every time I say something they find hard to hear
they chalk it up to my anger
and never to their own fear
and imagine you're a girl
just trying to finally come clean
knowing full well they'd prefer you
were dirty and smiling

and I am sorry
I am not a maiden fair
and I am not a kitten stuck up a tree somewhere

and generally my generation
wouldn't be caught dead working for the man
and generally I agree with them
trouble is you gotta have youself an alternate plan
and I have earned my disillusionment
I have been working all of my life
and I am a patriot
I have been fighting the good fight
and what if there are no damsels in distress
what if I knew that and I called your bluff?
don't you think every kitten figures out how to get down
whether or not you ever show up

I am not a pretty girl
I don't want to be a pretty girl
no I want to be more than a pretty girl

-Ani DiFranco 

Anonymkode: a7965...986

• Liker 1
Skrevet

Så ikke vær det da ? det er ingen som tvinger deg til og se pen ut.

Anonymkode: b0f60...1e4

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I am not a pretty girl
that is not what I do
I ain't no damsel in distess
and I don't need to be rescued
so put me down punk
maybe you'd prefer a maiden fair
isn't there a kitten stuck up a tree somewhere

I am not an angry girl
but it seems like I've got everyone fooled
every time I say something they find hard to hear
they chalk it up to my anger
and never to their own fear
and imagine you're a girl
just trying to finally come clean
knowing full well they'd prefer you
were dirty and smiling

and I am sorry
I am not a maiden fair
and I am not a kitten stuck up a tree somewhere

and generally my generation
wouldn't be caught dead working for the man
and generally I agree with them
trouble is you gotta have youself an alternate plan
and I have earned my disillusionment
I have been working all of my life
and I am a patriot
I have been fighting the good fight
and what if there are no damsels in distress
what if I knew that and I called your bluff?
don't you think every kitten figures out how to get down
whether or not you ever show up

I am not a pretty girl
I don't want to be a pretty girl
no I want to be more than a pretty girl

-Ani DiFranco 

Anonymkode: a7965...986

Fantastisk bra! Må kopieres og beholdes. 

Samfunnet krever dessverre at vi er søte og pene piker med et stort smil. Hele tiden. Men vi må få lov å være oss selv også. 

Anonymkode: 3f2cf...29b

Skrevet

Det at kvinner har dybde, og ikke bare er kvitrende fjols hele tiden, er bare positivt. Det at svartsinnet tar overhånd, og at man aldri kan glede seg over noe, eller presenterer det som at årsaken til det svarte ligger hos kjæresten, er ikke optimalt. Hvis man skal være sammen med noen, må man også være i stand til å bare glede seg over det. Jeg har vært sammen med ei som utad virket blid, men som var svart som tjære innomhus. Det var mye bagasje, og jeg følte at jeg måtte ta hovedansvaret for den bagasjen, selv om årsaken til den, lå 20-30 år tilbake i tid. Det synes jeg ble for mye, og bagasjen var også årsak til annen uforståelig oppførsel.

Det jeg mener, er at det er forskjell på dybde og svartsinn, og forskjell på kvitrende fjols, og stabilt humør (så lenge det ikke er stabilt dårlig, men da er man ikke i modus for å inngå et forhold heller. Møter man en som er like svart, tar man knekken på hverandre, og møter man noen som er lett til sinns, drar man dem dessverre til det samme stedet etterhvert)

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Cronosgjesten skrev:

Det at kvinner har dybde, og ikke bare er kvitrende fjols hele tiden, er bare positivt. Det at svartsinnet tar overhånd, og at man aldri kan glede seg over noe, eller presenterer det som at årsaken til det svarte ligger hos kjæresten, er ikke optimalt. Hvis man skal være sammen med noen, må man også være i stand til å bare glede seg over det. Jeg har vært sammen med ei som utad virket blid, men som var svart som tjære innomhus. Det var mye bagasje, og jeg følte at jeg måtte ta hovedansvaret for den bagasjen, selv om årsaken til den, lå 20-30 år tilbake i tid. Det synes jeg ble for mye, og bagasjen var også årsak til annen uforståelig oppførsel.

Det jeg mener, er at det er forskjell på dybde og svartsinn, og forskjell på kvitrende fjols, og stabilt humør (så lenge det ikke er stabilt dårlig, men da er man ikke i modus for å inngå et forhold heller. Møter man en som er like svart, tar man knekken på hverandre, og møter man noen som er lett til sinns, drar man dem dessverre til det samme stedet etterhvert)

Dette. Dybde og refleksjon er viktig, særlig hvis man har hatt sine mørke perioder og vært gjennom helvete og tilbake. Men gjennomgående godt humør og å være blid kan være desto viktigere. Innstillingen til livet, omverden og hverdagen er nå uansett vesentlig for et fint liv. Jeg mener man skal anerkjenne kjipe følelser på lik linje med de gode, godta dårlige dager og at man ikke alltid føler seg på topp er helt ok og helt normalt. Men man skal reflektere noe rundt seg selv også, noen mennesker har en tendens til å dyrke svartsinnet og mørket i seg selv og det er ikke nødvendigvis noe alle setter pris på hos en partner.

Skrevet

Du trenger jo ikke å la andre få definere hvem du skal være og hvordan du skal være. Det er urettferdig å forvente at man skal være blid og at alt skal være problemfritt alltid. Samtidig så synes ikke jeg at det skal være sånn at man skal bruke partner som en psykolog. Det å dele ting og løse ting sammen er jo bra,men om man sliter med noe så mener jeg at det er bedre å løse sammen med en profesjonell. Kan bli veldig slitsomt og krevende å hele tiden få ting dumpet på seg når man ikke har mulighet til å hjelpe på samme måte som en profesjonell.

Samtidig så stusser jeg litt over menn som ønsker seg ei dame som er blid,snill og grei. Ja,jeg forstår at man kanskje ikke ønsker seg ei som er dypt deprimert eller som har et veldig svingende humør,og det kan hende at jeg misforstår. Jeg bare synes det er merkelig å være så opptatt av at ei dame skal være. Vitner litt om at de ikke ønsker seg noen problemer og at alt skal være enkelt og greit,men alle forhold vil før eller siden komme borti problemer og livet går opp og ned. Jeg hadde i hvert fall ikke orket å være sammen med noen som bare forventet at alt skulle være bra og at jeg var blid hele tiden.

Anonymkode: 61019...297

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...