Gå til innhold

Tissing utenfor kassa :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min har plutselig begynt å tisse på et bestemt hjørne på stueteppet i stedet for kassa. Uansett hva jeg gjør, tisser hun der. Helt nyvasket kasse og ny sand? Nei, vil fortsatt ikke. Det rare er at hun ikke har problemer med å bæsje på kassa!

Hun er 11 år og innekatt, har alltid vært det. Aldri hatt problem med kassa før. Jeg forstår ikke hvorfor det har blitt slik? Jeg vasker til og med gulvteppet med sterk eddik (ja, teppet lukter virkelig eddik for tiden...) siden jeg har lest at katter ikke liker det, men hun bryr seg lite om akkurat det! Tisser gjør hun der uansett!

Noen som har opplevd lignende som aner hva det kan være? Hun virker frisk og rask og både drikker, spiser og leker som vanlig, men det blir dyrlege neste om tissingen ikke endrer seg i løpet av helga.

Anonymkode: 54221...56b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å sett kassene på et nytt sted? Hvis en katt har én dårlig opplevelse i kassen, f.eks. en høy lyd mens de sitter å tisser, kan de bli redd for å bruke den igjen. Kanskje hvis kassen kommer til et nytt sted vil dette hjelpe litt? Eller kanskje en splitter ny kasse må til? Eventuelt en ny type sand?

Katten min tisset hele tiden, og gjør det litt fortsatt, utenfor kattedoen. Min pus hadde i tillegg blod i urinen sin. Etter mye om og men fant vi ut at han hadde en diger krystall i blæra si, uten andre symptomer enn tissing utenfor kattedoen og blod i urinen. Han er nå på spesialfôr og håper det snart blir bedre. :)  Mulig det er verdt en sjekk for din pus også?

Mjaer hun mens hun tisser? Det kan være tegn på at det er vondt å tisse.

Jeg kan også anbefale sånn spesiell spray som man kan kjøpe på dyrebutikk som bryter ned alt av urin som er igjen og lar det bli igjen en lukt som katter og hunder ikke liker. Selv om vi mennesker vasker og skrubber så vi ikke ser eller lukter urin lengre, kan katter fortsatt lukte det og finne ut at "her er tisseplassen min". Min spray lukter sitrus og er egentlig ganske god, iallefall bedre enn eddik.

Skrevet

Har du vært til dyrlege? Urinveisinfeksjon, kanskje?

Anonymkode: e857f...3e9

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært til dyrlege? Urinveisinfeksjon, kanskje?

Tenkte på det, så planen er å stikke innom over helga.

Skrevet

Katten min har hatt det noen ganger og da tisser hun alltid foran kassa. Du må ta prøven selv i så fall. Tømme kattedoen, legge i spesialsand og suge opp væsken i en egen sprøyte du får hos dyrlegen. Bruker du mat for kastrerte katter? Om ikke, så kan det være lurt å skifte til det

Skrevet
1 time siden, PaperFlower skrev:

Prøv å sett kassene på et nytt sted? Hvis en katt har én dårlig opplevelse i kassen, f.eks. en høy lyd mens de sitter å tisser, kan de bli redd for å bruke den igjen. Kanskje hvis kassen kommer til et nytt sted vil dette hjelpe litt? Eller kanskje en splitter ny kasse må til? Eventuelt en ny type sand?

Katten min tisset hele tiden, og gjør det litt fortsatt, utenfor kattedoen. Min pus hadde i tillegg blod i urinen sin. Etter mye om og men fant vi ut at han hadde en diger krystall i blæra si, uten andre symptomer enn tissing utenfor kattedoen og blod i urinen. Han er nå på spesialfôr og håper det snart blir bedre. :)  Mulig det er verdt en sjekk for din pus også?

Mjaer hun mens hun tisser? Det kan være tegn på at det er vondt å tisse.

Jeg kan også anbefale sånn spesiell spray som man kan kjøpe på dyrebutikk som bryter ned alt av urin som er igjen og lar det bli igjen en lukt som katter og hunder ikke liker. Selv om vi mennesker vasker og skrubber så vi ikke ser eller lukter urin lengre, kan katter fortsatt lukte det og finne ut at "her er tisseplassen min". Min spray lukter sitrus og er egentlig ganske god, iallefall bedre enn eddik.

Har du navnet på denne sprayen? Verdt å prøve, takk for tips. :)

Hun mjauer ikke mens hun tisser så vidt jeg vet. Hun tisser som regel når jeg er på jobb eller om natta, men har ikke hørt noe.

Ny type sand skal prøves, samt å flytte kassa. Har nå satt en ekstra kasse over der hun pleier å tisse, bare for å se om det kan funke sånn midlertidig. Også for å beskytte parketten i den leide leiligheten min...

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du navnet på denne sprayen? Verdt å prøve, takk for tips. :)

Hun mjauer ikke mens hun tisser så vidt jeg vet. Hun tisser som regel når jeg er på jobb eller om natta, men har ikke hørt noe.

Ny type sand skal prøves, samt å flytte kassa. Har nå satt en ekstra kasse over der hun pleier å tisse, bare for å se om det kan funke sånn midlertidig. Også for å beskytte parketten i den leide leiligheten min...

Jada, jeg bruker denne: http://media.robertdyas.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/8/183179.jpg
Men jeg er sikker på at lignende produkter fungerer like bra. Hos min dyrebutikk hadde de flere å velge imellom, hvertfall. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan sånne sprayer fungerer, men vet at de er med på å bryte ned enzymer som blir igjen etter vanlig vasking. Kan også brukes på tekstil, men det sto at man måtte prøve på et lite område først i tilfelle fargen forsvinner e.l. Også har den en sitruslukt som hunder og katter ikke er særlig glad i, men som jeg synes lukter godt.  Minner meg om myggspray, så det gir meg assosiasjoner til varme, lyse sommerkvelder - noe som er helt okay. :fnise: 

Å sette en kattedo der hun tisser er også en god ide!

Det er uansett viktig å huske at det er et godt tegn så lenge hun spiser, drikker og oppfører seg normalt, det sa dyrlegen til meg også. Kanskje kan du prøve å klemme forsiktig på magen hennes, spesielt der blæra o.l. ligger og se om hun viser noe tegn til smerte? Plutselig mjauing, fresing, eller å løpe vekk kan jo bety at det er vondt der og at noe er galt. Alt dette er også veldig relevant informasjon som du kan oppgi når/hvis det ender opp med dyrlege.

Skrevet
4 timer siden, PaperFlower skrev:

Jada, jeg bruker denne: http://media.robertdyas.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/8/183179.jpg
Men jeg er sikker på at lignende produkter fungerer like bra. Hos min dyrebutikk hadde de flere å velge imellom, hvertfall. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan sånne sprayer fungerer, men vet at de er med på å bryte ned enzymer som blir igjen etter vanlig vasking. Kan også brukes på tekstil, men det sto at man måtte prøve på et lite område først i tilfelle fargen forsvinner e.l. Også har den en sitruslukt som hunder og katter ikke er særlig glad i, men som jeg synes lukter godt.  Minner meg om myggspray, så det gir meg assosiasjoner til varme, lyse sommerkvelder - noe som er helt okay. :fnise: 

Å sette en kattedo der hun tisser er også en god ide!

Det er uansett viktig å huske at det er et godt tegn så lenge hun spiser, drikker og oppfører seg normalt, det sa dyrlegen til meg også. Kanskje kan du prøve å klemme forsiktig på magen hennes, spesielt der blæra o.l. ligger og se om hun viser noe tegn til smerte? Plutselig mjauing, fresing, eller å løpe vekk kan jo bety at det er vondt der og at noe er galt. Alt dette er også veldig relevant informasjon som du kan oppgi når/hvis det ender opp med dyrlege.

Tusen takk! :) Skal skaffe meg en slik spray asap!

Hun har i natt tisset i kassa jeg hadde satt oppå området på teppet hun har pleide å tisse! Herlig! Det ga meg håp.

Skrevet

Høres ut som hun er syk eller at kassen hennes ikke er ren nok.

Håper det ordner seg.

Anonymkode: f45a0...bf1

Skrevet (endret)

At en katt plutselig begynner å tisse utenfor kassen betyr at noe er gale med urinveien (så lenge ikke kassen er skitten) og skal på ingen måte ses lett på. Jeg har selv hatt 2 katter som gjorde dette. Den ene hadde urinveisinfeksjon og ble frisk etter antibiotika kur, mens den andre viste seg å ha blærebetennelse som endte i nyresvikt og død. 

Det er viktig å få en urinprøve og levere denne hos dyrelegen asap. Du kan prøve å sette en kasse uten sand der hun tisser og deretter samle urinen i et urinbeger og levere det til dyrelegen (må stå i kjøleskapet om den samles kvelden før). Hvis du ikke får til det kan du levere katten hos dyrelegen om morgenen så vil de samle urinen og teste den iløpet av dagen.

Ikke vent og ikke bry deg om spray og lignende før du vet hva som er gale. Er det urinveisinfeksjon så vil det som regel en antibiotika kur bedre det iløpet av noen dager. At du ikke ønsker at hun skal tisse i feks sofaen er jo så klart helt forståelig og da kan du prøve div midler for å hindre tissing akkurat der men hun vil bare finne en ny plass å tisse. Så så lenge den/de plassene hun nå tisser ikke er så gale så lar du det være og heller legger ut plastposer/håndklær eller lignende.

Endret av Lulilelu
  • Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Lulilelu skrev:

Det er viktig å få en urinprøve og levere denne hos dyrelegen asap. Du kan prøve å sette en kasse uten sand der hun tisser og deretter samle urinen i et urinbeger og levere det til dyrelegen (må stå i kjøleskapet om den samles kvelden før). Hvis du ikke får til det kan du levere katten hos dyrelegen om morgenen så vil de samle urinen og teste den iløpet av dagen.

Det der stemmer nok det, men ville bare si at aller best er det kanskje å dra til dyrlegen, forklare situasjonen og få kjøpt en liten pose med spesielle perler som ikke suger til seg væske. Det kjennes ut som kattesand, men er ikke det. Da er det kanskje en høyere sjanse for at katten tisser i kattedoen, mine holder seg iallefall unna doen hvis den er tom. En annen ting er at der er det med en pipette til å suge opp urinen med og en helt steril beholder.

Tror den kosta ca. 30 kroner hos dyrlegen, veldig billig og enkel å bruke. Jeg ble også anbefalt å sette ned den nye kattesanden før jeg la meg, la katten tisse der i løpet av natten/morgenen, for jo ferskere urinen var jo bedre - ifølge veterinæren. Satt den i kjøleskap en time e.l. også dro jeg til dyrlegen og leverte den på morgenen.

Men nå la jeg også ned rene, ubrukte plastposer som man skal ha i kattedoer under sanden, ned på steder jeg vet han pleide å tisse på. Det var faktisk der jeg fikk urinprøven på, så kanskje det er verdt å prøve det også. Hos min dyrlege kostet det nemlig 1500 kroner å få tatt ut urin av ham neste dag, hvis jeg ikke fikk samlet en sånn prøve, så det er absolutt verdt et forsøk med 30 kroner. :fnise: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...