Gå til innhold

Ikke bland salmiakk og klor!!


Loolaa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kan godt hende. Men tydligvis er flere som meg og ikke leser på etikketten. Jeg har jo brukt dem mange ganger hver for seg uten problem, så jeg tenkte ikke på å sjekke om det var greit å blande dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bruker salmiakk i skål inne i stekeovnen for å rense denne, er det heller ikke noe sjakktrekk å holde ansiktet over døren når man åpner ovnen igjen...

Lærte det på den harde måten for å si det slik. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel på flaksene at man ikke skal blande hverken salmiakk eller klor med andre rengjøringsmiddel?

Ja, det står på flaskene, og dette er jo velkjent. Jeg har visst dette siden jeg var liten. Men noe så viktig kan ikke sies for ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bhsiltsk

Dette har jeg aldri hørt om før... Det er nesten så jeg må ut på kjøkkenet og prøve, sånn bare for å sjekke at det stemmer, liksom.

Nei, skal ikke gjøre det. Men det frister! :-)

Leyla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

I boken "a child called it" forteller David Peltzer om barndommen sin, når han ble låst inne på badet i en alder av 6 år, med en bøtte klor og salmiakk som moren hadde blandet for ham... dette var bare en av tingene hun gjorde...

Trist bok!

Men poenget er: ja, det er livsfarlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boken "a child called it" forteller David Peltzer om barndommen sin, når han ble låst inne på badet i en alder av 6 år, med en bøtte klor og salmiakk som moren hadde blandet for ham... dette var bare en av tingene hun gjorde...

Bra du nevnte den boken, den har jeg lenge hatt planer om å lese, men har ikke visst tittelen :)

Jeg er typen som liker å blande vaskemiddler,...men har aldri tatt den kombinasjonen, og styrer selvfølgelig unna den etter å ha lest denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Dette viste ikke jeg.... Under oppveksten så hjalp jeg alltid min farmor med nedvasken til jul, og da blandet hun alltid salmiakk og klor! :hår: Så når jeg skal ta en skikkelig nedvask, så har også jeg brukt denne blandingen... :-? Det har jo ikke slått meg å kanskje lese på flasken da... :klaske:

Vet det nå ihvertfall! Så ikke mere den blandingen hos meg nei! :riste: :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

trodde alle lærte dette jeg, i naturfagstimene, heimkunnskapen eller hjemme... Men en del kunnskap er jo ikke interessant før man får bruk for den.

Når det gjelder lesing av etiketter blir jeg nesten forbauset over at folk tør å ha farlige kjemikalier i huset (som feks de fleste vaskemidler, sprayflasker osv) uten å vite hva de er eller i hvilken tilstand de faktisk kan være helseskadelige. Håper i det minste man oppbevarer produktene utenfor barnas rekkevidde selv om man ikke vet hvorfor:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper i det minste man oppbevarer produktene utenfor barnas rekkevidde selv om man ikke vet hvorfor:/

"Alle"vet hvem at vaskemiddel er farlig,...(Er likevel ikke alle som vet at det er enda farligere å blande :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trodde alle lærte dette jeg, i naturfagstimene, heimkunnskapen eller hjemme... Men en del kunnskap er jo ikke interessant før man får bruk for den.

Når det gjelder lesing av etiketter blir jeg nesten forbauset over at folk tør å ha farlige kjemikalier i huset (som feks de fleste vaskemidler, sprayflasker osv) uten å vite hva de er eller i hvilken tilstand de faktisk kan være helseskadelige. Håper i det minste man oppbevarer produktene utenfor barnas rekkevidde selv om man ikke vet hvorfor:/

1. Det er 12 år siden jeg hadde naturfag og heimkunnskap. Da var ikke vasking av hus veldig aktuelt for meg.

2. Moren min er veldig allergisk, så jeg kommer fra et hjem hvor det ikke er tradisjon å bruke sterke vaskemidler. Ergo ingen som har minnet om at jeg ikke må blande de to.

3. Jeg har ikke barn. Da den dagen kommer, vil jeg revurdere hvilke vaskemidler jeg skal ha i hus. Og de kommmer til å være låst inne.

4. Det er jo tydligvis ikke "alle" som vet om dette. Syntes derfor det er lurt å minne om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

1. Det er 12 år siden jeg hadde naturfag og heimkunnskap. Da var ikke vasking av hus veldig aktuelt for meg.

2. Moren min er veldig allergisk, så jeg kommer fra et hjem hvor det ikke er tradisjon å bruke sterke vaskemidler. Ergo ingen som har minnet om at jeg ikke må blande de to.

3. Jeg har ikke barn. Da den dagen kommer, vil jeg revurdere hvilke vaskemidler jeg skal ha i hus. Og de kommmer til å være låst inne.

4. Det er jo tydligvis ikke "alle" som vet om dette. Syntes derfor det er lurt å minne om det.

Det var jeg som skrev det øverste... Joda - jeg ser jo at det er behov for å opplyse folk om dette, så det var ikke ment som kritikk sånn sett.

For meg har dette alltid vært en selvfølge - for det første har jeg foreldre som kan en del om sånt, dessuten har jeg alltid interessert meg for og også studert kjemi... Men altså, det der med allmennkunnskap er visst et relativt begrep.

Og halloooo (og dette er ikke rettet til deg spesielt, altså) - folk må lese etikettene!! Advarslene er faktisk basert på fakta (selv om det ikke står hvilke farlige stoffer som dannes og man dermed kan fristes til å finne det ut selv...). Når man "VET" at kjemikaliene er farlige bør man jo også ta dødningehoder, flammer og kryss seriøst. (Når dette er sagt - fjernet nettopp kjærestens eksplosjonsfarlige auto-spray fra ved siden av den varme vedovnen...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å blande vaskemidler generelt er ikke farlig, BORTSETT FRA i tilfellet salmiakk og klor. imidlertid kan det være salmiakk i andre vaskemidler, så en gyllen regel er BLAND IKKE KLOR MED NOE ANNET ENN VANN.

det pleier IKKE å være klor i vanlige vaskemidler, så salmiakk kan blandes med det meste for å gi bedre fettløsende egenskaper.

grønnsåpe+salmiakk for eksempel er en harmløs klassiker.

zalo er også en bra 'forsterker' som uten problemer kan blandes med andre vaskemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet dere at samme fenomen gjør at klor i svømmebasseng er skummelt? Klor blandes med svette og urin fra dem som svømmer (barn tisser ofte i vannet, og bare tenk på hvordan det er med babysvømming). Disse stoffene inneholder ammoniakk, som du også har i salmiakk. Den kjemiske effekten er lik den trådstarter beskrev, selv om den er svakere.

Jeg leste i BT at flere forskningsprosjekter både i Norge og internasjonalt har påvist at dette øker risikoen for astma og allergi hos barn og svømmere veldig, og at den dramatiske økningen av astma hos norske barn muligens kan tilskrives økt bruk av svømmebasseng og f.eks babysvømming.

Det gjelder å følge med i naturfagtimen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere at samme fenomen gjør at klor i svømmebasseng er skummelt? Klor blandes med svette og urin fra dem som svømmer (barn tisser ofte i vannet, og bare tenk på hvordan det er med babysvømming). Disse stoffene inneholder ammoniakk, som du også har i salmiakk. Den kjemiske effekten er lik den trådstarter beskrev, selv om den er svakere.

Jeg leste i BT at flere forskningsprosjekter både i Norge og internasjonalt har påvist at dette øker risikoen for astma og allergi hos barn og svømmere veldig, og at den dramatiske økningen av astma hos norske barn muligens kan tilskrives økt bruk av svømmebasseng og f.eks babysvømming.

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

det visste jeg ikke. Nå har jeg heller aldri blandet salmiakk og klorin, men det er ofte jeg blander klorin og andre vaskemidler, som oftes med grønnsååpe.

Lese på flaska ja... det har i grunn aldri falt meg inn :oops:

*løper til skapet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...