Gå til innhold

Angst og samliv

Nanna

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som har slitt mye med angst de siste fire årene, og som jeg bekymrer meg for. I perioder er hun sykemeldt og fungerer dårlig, i andre perioder kan det gå bedre, men angsten er bestandig der. Samlivet hennes lider naturlig nok mye under dette. Nå ønsker hun å gå fra mannen sin.

Det mest presserende problemet hun og mannen har i dag, er at de er uenige om hva samlivsproblemene deres skyldes. Angsten hennes oppstod etter at de fikk barn. De hadde en veldig slitsomt barseltid med det første barnet, og da barnet var ca ett år fikk hun angst for første gang. Da hadde hun bare såvidt kommet tilbake i jobb etter permisjonen, de hadde flyttet og de holdt på å renovere huset. Så fikk hun angst og ble sykemeldt, og siden har hun ikke blitt kvitt angsten. Hun hadde en ny tung periode da det andre barnet ble født. Hun var ikke klar for et nytt barn på den tiden, men mannen hennes var fast bestemt på at de måtte ha mer enn ett barn. Hun følte seg presset inn i det. 

Hun beskriver forholdet sitt som et forhold som aldri har bestått av de sterkeste følelsene. Hun er glad i mannen sin, men hun elsker ham ikke. Da de fikk barn og større plikter, var ikke fundamentet deres godt nok. Det er mye misstemning hjemme, hun føler seg som annenfiolin i sitt eget hjem og i forhold til ungene. Hun mener at samlivsproblemene er årsaken til angsten. Blant annet har hun det enklere når mannen hennes er bortreist og hun er alene med barna. 

Mannen hennes, derimot, er helt uenig. Han er ikke interessert i å jobbe med problemene de har, for slik han ser det er det hennes angst som er roten til alt ondt dem imellom. Han er en ganske lukket mann, og liker ikke tanken på at de skal gå til parterapeut. 

Jeg forstår i grunnen både min venninne og hennes mann. Dersom samlivsproblemene er så store at de gir henne angst forstår jeg godt at hun ønsker å bryte. Samtidig ser jeg jo også hvordan mannen hennes kan tro at angsten er problemet. Dersom hun har rett, må de ha terapi hvis hun skal kunne bli bedre. Hvis hun tar feil, risikerer hun å bryte opp en familie bare for å oppdage at problemene hennes er like store uten mannen. Og ikke minst er det barn inne i bildet her. 

Min venninne har gått til psykolog i perioder uten at hun føler at det har gitt de helt store resultatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du om hun bruker medisiner? Har selv angst og medisinen Cipralex hjelper veldig på angsten min. Kjenner to til med angst som tar samme medisin som også får god effekt av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...