Gå til innhold

meget tvilsomme meningsmålinger på Homgang

Anbefalte innlegg

Gjest jellybean
Skrevet

disse målingene som presenteres på Holmgang kan vel neppe sies å være særlig seriøse eller representative.

-For det første er det en stor overvekt av folk som stemmer Frp som deltar i disse telefonavstemningene.

-For det andre vil alltid slike telefonavstemninger mobilisere minoriteter som forsøker å blåse seg opp som større og flere enn det de er

-For det tredje så er det vel slik at en og samme person kan gi så mange stemmer han/hun vil.

*Programlederen har også ved flere anledninger uttalt at dette ikke er en seriøs meningsmåling

Det er faktisk godt mulig at enkelte kjøper et mobilkort til denne begivenheten for å bruke det i sin helhet på Holmgang. (noe jeg mistenker sterkt)

hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Valhalla
Skrevet
disse målingene som presenteres på Holmgang kan vel neppe sies å være særlig seriøse eller representative.

Aldri noen som har hevdet.

-For det første er det en stor overvekt av folk som stemmer Frp som deltar i disse telefonavstemningene.

dokumenter

-For det andre vil alltid slike telefonavstemninger mobilisere minoriteter som forsøker å blåse seg opp som større og flere enn det de er

Nei, den henvender seg til de som er interesert i spørsmålet og det stilles på en måte som gir flest mulig stemmer.

-For det tredje så er det vel slik at en og samme person kan gi så mange stemmer han/hun vil.

Ja det kan man. Jeg regner med at du sikter til gårsdagens måling. Hvis man regner at alle stemte 2 ganger i gjennomsnitt var det fortsatt ca 20.000 som stemte. Det er ikke en slik minoritet som du tror.

*Programlederen har også ved flere anledninger uttalt at dette ikke er en seriøs meningsmåling

Ethvert tenkende menneske forstår det.

Det er faktisk godt mulig at enkelte kjøper et mobilkort til denne begivenheten for å bruke det i sin helhet på Holmgang. (noe jeg mistenker sterkt)

Spekuleringer. Likte du ikke resultatet?

Skrevet
Hvis man regner at alle stemte 2 ganger i gjennomsnitt var det fortsatt ca 20.000 som stemte. Det er ikke en slik minoritet som du tror.

0,5 % av den norske befolkningen er da helt klart en minoritet....

Gjest Valhalla
Skrevet

men kjære deg. Hvor mange av den norske befolkningen så på programmet. Hvor mange satt hjemme og var enig , men ikke gadd å stemme. At et tv program mobiliserer et så stort antall mennesker til å betale for å si sin mening viser at det er en utbredt holdning. Det gjør meg glad.

Gjest jellybean
Skrevet

her er en meget interesang artikkel vedrørende avstemningene i Holmgang

Slakter telefonavstemninger

I morgen kveld sparker Oddvar Stenstrøm i gang en ny sesong «Holmgang» på TV2, og seeravstemninger er fortsatt en viktig del av showet. - Verdiløst og en fordreining av virkeligheten, mener forskere og meningsmålere.

- Slike spørreundersøkelser har ingen verdi som uttrykk for folkemeningen, sier forsker Jo Saglie ved Institutt for samfunnsforskning.

- Jeg mener det er brudd på god journalistikk at man generaliserer noe man vet er feil, sier leder Arild H. Steen ved Fafos Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning.

- Dette er ingen pålitelig metode for å si noe om folks mening, sier leder Thore Gaard Olaussen i meningsmålingsinstituttet Opinion.

Store forskjeller

Undersøkelser utført av Opinion viser at TV-avstemninger og instituttenes meningsmålinger kan gi stikk motsatt resultat:

På spørsmålet «Skal vi stenge grensene for flyktninger fra fjerne land?» svarte 89,4 prosent av Holmgangs seere et rungende ja. Da Opinion stilte det samme spørsmålet til sitt landsdekkende utvalg norske kvinner og menn dagen etter, svarte bare 16 prosent ja. :o

Sammenlikningen ble utført på oppdrag av konferansen Media 2000. Programmet ble sendt 16. mars 1999.

Det ble gjort en liknende test da «Holmgang» uka etter stilte spørsmålet «Reagerer du negativt på svart arbeid?». Her ble ikke forskjellen fullt så dramatisk. Men bare 29,5 prosent av seerne svarte ja under TV-programmet, mens 56 prosent svarte ja da Opinion stilte samme spørsmål 12. april. :o

De seriøse meningsmålingsinstituttene mener TV og nettaviser misbruker innringinger og nettavstemninger.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/08/13/274430.html

Skrevet
At et tv program mobiliserer et så stort antall mennesker til å betale for å si sin mening viser at det er en utbredt holdning. .

Nei, det viser ikke at det er en utbredt mening. Det viser at av de som svarte er det en utbredt mening (forutsatt at noen ikke svarte mange ganger..).

Nå som du studerer lærer du forhåpentligvis snart litt mer om statistikk, ellers risikerer du å gå på en smell mht kildekritikk og utvalg....

Gjest Valhalla
Skrevet

Hva snakker du om Melk. Jeg har allerede sagt at det ikke er en seriøs meningsmåling og at 97% av befolkningen skal ha våknet opp fra sin tornerosesøvn er absurd.

Gjest Anonymous
Skrevet

selvsagt er det Frp-ere som i stor grad driver å ringer inn på disse programmene. Mange taxi-sjåfører med frp-sympatier.

i realiteten kan f.eks 100 personer ringe inn 100 avstemninger hver - det blir 10.000 stemmer.

de sitter med mobilen og ringer under hele sendinga.

Gjest Valhalla
Skrevet
selvsagt er det Frp-ere som i stor grad driver å ringer inn på disse programmene. Mange taxi-sjåfører med frp-sympatier.

i realiteten kan f.eks 100 personer ringe inn 100 avstemninger hver - det blir 10.000 stemmer.

de sitter med mobilen og ringer under hele sendinga.

Dokumentasjon takk.

Gjest Anonymous
Skrevet

Dokumentasjon takk.

Jeg skal gi deg et solid eksempel.

Den ble, like etter valget i USA, holdt en telefonavstemning i holmgang om hvorvidt de innringende støttet Bush eller ikke. Bush fikk over 70% støtte, ...mens alle seriøse meningsmålinger viste at Bush er meget upopulær både i Norge og Europa forøvrig. Kun 13% av det norske folk folk støttet Bush i en seriøs meningsmåling her forleden.

Da kan man gå videre med å spørre seg hvilken partihørighet har de folka som støtter Bush. Da kommer man fort til at man nesten utelukkende finner folk med Frp-sympatier.

ergo: Frp-folk av ulike slag er sterkt overrepresenter på telefonmålinger i Holmgang og lignende program.

Skrevet

Det er sikkert mange av Carl I. Hagens tillhengere som ringer inn å støtter han!

www.dagbladet.no/kultur/2002/09/26/349811.html

"Dagbladet har gått igjennom den såkalte superlista til debattdeltakerne i «Holmgang». Her er Frp's eneveldige sjef, Carl I. Hagen, på topp. Han har vært i «Holmgang» hele sju ganger det siste året, like mange ganger som Høyres Jan Petersen.

Hagen bedyrer sjøl at han ikke liker seg spesielt godt i «Holmgang», men innrømmer at partiet likevel har mye å takke TV2 for".

Gjest Anonymous
Skrevet

Noe man derimot ikke kommer unna, er at det bare var maks ca 1200 (hvis alle stemte kun en gang) av de som så programmet, og følte at de måtte ringe inn, som mente at Islam ("muslimene" var en uheldig vending) IKKE er en trussel for Norge.

Skrevet
Noe man derimot ikke kommer unna' date=' er at det bare var maks ca 1200 (hvis alle stemte kun en gang) av de som så programmet, og følte at de måtte ringe inn, som mente at Islam ("muslimene" var en uheldig vending) IKKE er en trussel for Norge.[/quote']

Men det er jo ikke så rart. Om spørsmålet var: "er du redd for at røde katter skal innta Norge", så hadde jeg ikke giddet å ringe inn, for det er jeg ikke redd for. Virkelig ikke. Og det er jeg heller ikke i denne saken her. Ville du ringt inn om spørsmålet var"skal du plukke epler i år?". Er det et så vikitg spørsmål for deg at du gidder å ringe?

Jeg gidder ikke å kaste bort tid og penger for å fortelle noen at jeg ikke er redd. Og jeg tror ikke jeg er den eneste, for å si det sånn... At noen som er veldig redde ønsker å si ifra, er derimot ikke så rart. det er knyttet mer engasjement og følelser til redsel enn tl ikke-redsel tror jeg.

Skrevet

sef er Hagens hird kraftig overrepresentert på slike innringninger.

De sitter å masseproduserer stemmer på den søyla de finner fordelaktig for sine egne meninger.

det er ikke akkurat "one man one vote" her nei

sef er også disse stemningmålingene der for at tv2 skal tjene penger

Gjest Valhalla
Skrevet

Er Islam en trussel mot vestlige verdier. Hvordan går det an å svare nei på et slikt spørsmål. Det er klart det ble så stor prosent.

Skrevet
Er Islam en trussel mot vestlige verdier. Hvordan går det an å svare nei på et slikt spørsmål. Det er klart det ble så stor prosent.

he he

du røpa deg der

dessuten mener jeg å huske at spørsmålet var andeles. "er muslimer en trussel mot vestlig demokrati"

Skrevet

Altså, hvis det er de samme personene som stemmer, som de som ringer inn, så er det vel ikke annet å si enn at de er alle idioter. Jeg tror ikke jeg har hørt et eneste intelligent innlegg fra seerne ennå.

Gjest Valhalla
Skrevet

Røpet meg? Du ville ikke brukt det ordet hvis du har lest tidligere innlegg.

Ser ut som at spørsmålet var "Er muslimer en trussel mot vestlige verdier?"

Monstermagnet du kan jo jo ringe inn å si noe inteligent på 5 sekunder, det er ikke beregnet på slikt.

Gjest Madam Felle
Skrevet

hva mener dere?

Selvfølgelig er det ikke representativt :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...