Gå til innhold

Hvordan løse dette? Om lån og evt. samlivsbrudd

Sleepy

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min bor i et hus som han eier. Nå har vi tenkt å ta opp lån for å pusse opp huset, og siden han har nok med å betale huslånet tenkte vi at jeg skulle betale oppussingslånet. Men så sliter vi litt med å finne ut hvordan vi skal løse ting om det blir slutt mellom oss. Håper derfor det er noen kloke hoder her inne som kan hjelpe oss litt!

Hvis det blir slutt før lånet er nedbetalt er det vel naturlig at han overtar resten av lånet? Men hva med det som allerede er betalt, evt om det blir slutt etter at lånet er nedbetalt? Bør jeg da få igjen det jeg har betalt? Eller litt mer, fordi huset stiger i verdi som følge av oppussinga? Eller litt mindre, fordi møbler, maling osv blir slitt etterhvert og ikke er så mye verdt som da vi kjøpte det?

Er litt forvirret, kan du si.... :klø:

Kan jo tilføye at vi skal til advokat for å lage skikkelige avtaler på ting, men vi vil helst ha en viss ide om hvordan ting skal løses før vi kommer dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg ville tenkt på dette som at du "kjøper" en liten andel i huset. F.eks. Dersom verdien av hans leilighet i dag er 900.000 og du låner 100.000 til å pusse opp - har du 1/10 andel i leiligheten. Når han/dere selger har du så krav på 1/10 av salgssum. Dersom det blir slutt uten at han selger vil du da ha krav på 1/10 av verdien på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt på dette som at du "kjøper" en liten andel i huset. F.eks. Dersom verdien av hans leilighet i dag er 900.000 og du låner 100.000 til å pusse opp - har du 1/10 andel i leiligheten. Når han/dere selger har du så krav på 1/10 av salgssum. Dersom det blir slutt uten at han selger vil du da ha krav på 1/10 av verdien på den tiden.

Helt enig med gjest, alt annet vil være blodig urettferdig. Hvis det blir slutt før lånet til oppussingen er nedbetalt, er vel den mest naturlige løsningen at du bruker av pengene du får når han kjøper deg ut, til å betale ned resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...