Gå til innhold

Finsk lapphund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 16, snart 17 år som har tenkt til å skaffe meg hund i løpet av neste vår/sommer. Har tenkt veldig mye på finsk lapphund, og føler at jeg nesten har bestemt meg for denne rasen. Jeg kommer til å bo i leilighet neste årene, og bo alene/med kjæresten min. Lurer på om noen har erfaringer de vil dele, evt gode oppdrettere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville tatt kontakt med norsk lapphundklubb og blitt med i grupper på facebook. Vi har mange store oppdrettere og mange små så blir vanskelig å si, velg, dem, velg dem, men det kommer veldig ann på hvor du bor da. Det er jo oppdrettere fra sør til nord her i landet heldigvis, og bor du nær grensa er det jo lett å ta turen over dit om du bor langt unna noen andre.

Og jeg har bare gode ord å komme med. Min finske er nå 5 og 1/2 år, også har jeg en svensk en på 3 år. Begge er herlige hunder som er med på alt, sover når de er inne og er i full fres når de er ute. De bjeffer når det kommer folk, men gir seg så fort de har fått hilst litt. Finsken er mest glad i meg, mens han svenske er glad i ALLE. Han ene trekker og han andre ikke, så det er veldig individforskjell i de. Nå nevner jeg de om hverandre fordi de så og si er samme rase. Hvertfall etter hva jeg har opplevd som har venner med både svenske og finske. De bærer kløv på tur, selv om han ene syntes det er kjedelig, og han eldste har bodd fra alt i en leilighet på 15 kvm, til hus til leilighet på 120. Så veldig tilpassningsdyktig er de :)

Bare spørr om det er noe annet du lurer på :)

• 5 måneder senere...
Skrevet

Heisann! Jeg er i samme situasjon som Maria-Aasen. 

Jeg er noe usikker mellom svensk og finsk lapphund, da jeg alltid har ønsket meg en helsort hund. Har sett flere finske som er helsorte også. Eneste jeg lurer på en pelsen dens - Er det forskjell på lengden og mengden? Av det jeg har sett fra oppdrettere ser pelsen til den svenske mer lang og "fluffy", da jeg helst hadde vært ute etter den med noe mindre pels. 

Ei jeg kjenner har en finsk med semipels, og stell av denne går helt fint. Har du noen erfaringer, du som har begge? 

- hilsen Victoria 

Skrevet
7 timer siden, Victoriarth skrev:

Heisann! Jeg er i samme situasjon som Maria-Aasen. 

Jeg er noe usikker mellom svensk og finsk lapphund, da jeg alltid har ønsket meg en helsort hund. Har sett flere finske som er helsorte også. Eneste jeg lurer på en pelsen dens - Er det forskjell på lengden og mengden? Av det jeg har sett fra oppdrettere ser pelsen til den svenske mer lang og "fluffy", da jeg helst hadde vært ute etter den med noe mindre pels. 

Ei jeg kjenner har en finsk med semipels, og stell av denne går helt fint. Har du noen erfaringer, du som har begge? 

- hilsen Victoria 

Kommer ann fra hund til hund, min svenske har mye lengre og fluffy pels som du sier, men er like mye pelsstell som han som med han fiske, til tross for at begge har minimalt med pelsstell. Du får finner med lang og fluffy pels også, og svensker med mindre pels, det går på linjer og avl, men en korthåret pels betyr ikke mindre pelsstell om det er det som avgjør det for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...