AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #1 Skrevet 24. september 2016 Nylig samlivsbrudd med kjæreste gjennom 4 år. Han kom inn i livet til min datter da hun var 3 og har vært hennes farsfigur disse årene, da hennes far har valgt henne vekk. Hun savner eksen min veldig, ringer han ofte og spør om å få treffe han,hun får stadig til svar om at han skal tenke på det. Så hører hun ikke mer. Nå har han sluttet å ta tlf når hun ringer. Jeg vurderer å slette nr hans fra hennes tlf og fortelle henne at det kanskje ikke er så lurt å ringe han. Har aldri vært med på slikt før, jeg kan jo ikke forlange at han treffer henne. Takknemlig for synspunkter. Anonymkode: 886bd...3a7
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #2 Skrevet 24. september 2016 Hvis han bare ignorerer henne så er det vel best å slette nummeret sånn at hun ikke blir såret. Anonymkode: fc19d...1e1 3
Fru Uperfekt Skrevet 24. september 2016 #3 Skrevet 24. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nylig samlivsbrudd med kjæreste gjennom 4 år. Han kom inn i livet til min datter da hun var 3 og har vært hennes farsfigur disse årene, da hennes far har valgt henne vekk. Hun savner eksen min veldig, ringer han ofte og spør om å få treffe han,hun får stadig til svar om at han skal tenke på det. Så hører hun ikke mer. Nå har han sluttet å ta tlf når hun ringer. Jeg vurderer å slette nr hans fra hennes tlf og fortelle henne at det kanskje ikke er så lurt å ringe han. Har aldri vært med på slikt før, jeg kan jo ikke forlange at han treffer henne. Takknemlig for synspunkter. Anonymkode: 886bd...3a7 Snakk med din x kanskje dere kan få til en slags samværsordning , vet om andre ste foreldre som har samvær etter brudd
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #4 Skrevet 24. september 2016 3 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Snakk med din x kanskje dere kan få til en slags samværsordning , vet om andre ste foreldre som har samvær etter brudd Det ser ikke ut som at han ønsker det når han ikke engang gidder å ta opp telefonen. Anonymkode: fc19d...1e1 4
Fru Uperfekt Skrevet 24. september 2016 #5 Skrevet 24. september 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det ser ikke ut som at han ønsker det når han ikke engang gidder å ta opp telefonen. Anonymkode: fc19d...1e1 Det finnes da andre metoder å få tak i en person.
GammelKaktus Skrevet 24. september 2016 #6 Skrevet 24. september 2016 Man kan jo ikke tvinge noen til å være i barnas liv. Jeg hadde slettet nummeret og tatt en prat med jenta. Du får jo bare si at han synes det er vanskelig å treffe henne når dere ikke er sammen lenger... Ikke vet jeg, dette er noe av grunnen til at jeg ikke roter meg inn i noe forhold. 8
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #7 Skrevet 24. september 2016 52 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Det finnes da andre metoder å få tak i en person. Poenget er vel at dersom han har trukket seg unna og sluttet å svare på telefonen så er han ikke interessert i barnet og da er det vel ikke akkurat aktuelt å snakke om samvær i denne saken. Anonymkode: 2c7f4...fbd 9
PhilosopherSe7en Skrevet 24. september 2016 #8 Skrevet 24. september 2016 Kanskje du kan begynne med å ta litt kontroll over hvem 7 åringen ringer til, avklare med din eks i forkant om det er greit at hun ringer ham i det hele tatt. Grunnen til at han ikke svarer lengre er vel gjerne fordi han ikke har lyst å såre henne med at å si at han ikke vil omgåes henne, og da kan du jo være litt i forkant og sørge for at slike situasjoner ikke oppstår i det hele tatt. 12
Zienna Skrevet 24. september 2016 #9 Skrevet 24. september 2016 Dette må være uforståelig for en 7-åring, og klart du må beskytte henne. Aller først ville jeg ha snakket med x, og fått avklart hvordan han ser på situasjonen. Dersom han ikke er interessert i særlig videre kontakt kan det kanskje avtales at han likevel ringer til datteren din, men at kontakten gradvis reduseres. Når det er sagt, må jeg legge til at jeg synes det er utrolig at et voksent menneske som har hatt nær kontakt med et barn i 4 år, fra det kunne huske, ikke selv har behov for kontakt med henne. 7
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #10 Skrevet 24. september 2016 22 minutter siden, Zienna skrev: Når det er sagt, må jeg legge til at jeg synes det er utrolig at et voksent menneske som har hatt nær kontakt med et barn i 4 år, fra det kunne huske, ikke selv har behov for kontakt med henne. Mulig bruddet fortsatt er sårt for mannen, og at han ikke orker se dama igjen fordi det er for vondt. Kanskje han også tenker at det blir feil å ha et videre forhold med dattera fordi de har slått opp. Syns ikke vi skal konkludere med for mye motivasjoner fra mannens side, vi vet jo ingenting derfra. Anonymkode: 6701b...219 9
Zienna Skrevet 24. september 2016 #11 Skrevet 24. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mulig bruddet fortsatt er sårt for mannen, og at han ikke orker se dama igjen fordi det er for vondt. Kanskje han også tenker at det blir feil å ha et videre forhold med dattera fordi de har slått opp. Syns ikke vi skal konkludere med for mye motivasjoner fra mannens side, vi vet jo ingenting derfra. Anonymkode: 6701b...219 Du har rett i at vi vet ikke hva han tenker. At det kan være sperrer der som vi ikke kjenner. Jeg synes likevel at voksne bør strekke seg så langt de makter for å imøtekomme et barns behov. Tror dessverre at dette ikke er uvanlig. Utrolig mange, både biologiske foreldre og steforeldre, mener det blir "feil" at steforeldre og stebesteforeldre opprettholder kontakten med bonusbarn etter brudd. Jeg synes de gjør barnet stor urett. 2
Gjest Tutte Skrevet 25. september 2016 #12 Skrevet 25. september 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Nylig samlivsbrudd med kjæreste gjennom 4 år. Han kom inn i livet til min datter da hun var 3 og har vært hennes farsfigur disse årene, da hennes far har valgt henne vekk. Hun savner eksen min veldig, ringer han ofte og spør om å få treffe han,hun får stadig til svar om at han skal tenke på det. Så hører hun ikke mer. Nå har han sluttet å ta tlf når hun ringer. Jeg vurderer å slette nr hans fra hennes tlf og fortelle henne at det kanskje ikke er så lurt å ringe han. Har aldri vært med på slikt før, jeg kan jo ikke forlange at han treffer henne. Takknemlig for synspunkter. Anonymkode: 886bd...3a7 Her ville jeg snakket med eksen og prøvd å finne en løsning til det beste for datteren din. Hvis det er vanskelig for eksen din, bør han hvis han har litt empati allikevel prøve å gjøre noe. Det er slike situasjoner man dessverre må ta med i betraktning når det er barn i bildet. Er noen her som nevnte det å kutte ned kontakten gradvis, det kunne kanskje vært en løsning? Er nok ekstra sårt for jenta siden hun ikke har sin biologiske far heller. Dette bør din eks ta hensyn til hvis han i det hele tatt har brydd seg igjennom 4 år.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2016 #13 Skrevet 25. september 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Nylig samlivsbrudd med kjæreste gjennom 4 år. Han kom inn i livet til min datter da hun var 3 og har vært hennes farsfigur disse årene, da hennes far har valgt henne vekk. Hun savner eksen min veldig, ringer han ofte og spør om å få treffe han,hun får stadig til svar om at han skal tenke på det. Så hører hun ikke mer. Nå har han sluttet å ta tlf når hun ringer. Jeg vurderer å slette nr hans fra hennes tlf og fortelle henne at det kanskje ikke er så lurt å ringe han. Har aldri vært med på slikt før, jeg kan jo ikke forlange at han treffer henne. Takknemlig for synspunkter. Anonymkode: 886bd...3a7 Hadde din datter også god kontakt med din ekskjærestes foreldre, og så/ ser hun på dem som besteforeldre? Har hun kontakt med de? Mange velger å fortsette kontakten. Lykke til, håper at det ordner seg Anonymkode: 6a9b8...063
Fru Uperfekt Skrevet 25. september 2016 #14 Skrevet 25. september 2016 16 timer siden, Zienna skrev: Du har rett i at vi vet ikke hva han tenker. At det kan være sperrer der som vi ikke kjenner. Jeg synes likevel at voksne bør strekke seg så langt de makter for å imøtekomme et barns behov. Tror dessverre at dette ikke er uvanlig. Utrolig mange, både biologiske foreldre og steforeldre, mener det blir "feil" at steforeldre og stebesteforeldre opprettholder kontakten med bonusbarn etter brudd. Jeg synes de gjør barnet stor urett. Hvorfor er dette å gjøre barnet stor urett? Noen ganger er ett barn faktisk mer knyttet til sin ste familie enn sin biologiske.
Fru Uperfekt Skrevet 25. september 2016 #15 Skrevet 25. september 2016 4 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Hvorfor er dette å gjøre barnet stor urett? Noen ganger er ett barn faktisk mer knyttet til sin ste familie enn sin biologiske. Rettelse jeg leste innlegget jeg svarte på feil og er enig i det @Zienna skrev. Beklageligvis vil ikke den redigerte utgaven av svaret mitt lagres.
Peter007 Skrevet 25. september 2016 #16 Skrevet 25. september 2016 Nå må du som mor ta kontroll over hvem barnet på syv år kontakter. Det er ikke meningen arven syvåring skal ordne opp. Hva som er årsaken til at stefar ikke vil svare på tlf lenger kan være sammensatt. Det er deg han har hatt et brudd med. Du er barnets mor. Uansett vil han komme til å ha kontakt med deg om han har kontakt med barnet som han ikke er far til. Dette kan være vanskelig nok. Stefar har ingen plikter og rettigheter Her. Hvis det et følesemessig vanskelig for han forstår de fleste dette siden du som barnets mor vil være en kontaktperson. Dette er noe å tenke på når en innvolverer seg i nytt forhold med små barn. De har vanskelig å skille her, og knytter seg til nye steforeldre. Synes egentlig du siterer et skoleksempel på hva en ikke skal gjøre. Husk alt ansvar for barnet hviler på deg her. Du kan ikke skylde på x mann her. Ingen rett og ingen plikt. Litt slemt men fakta. Men jeg håper for all del du finner ut av det for barnets skyld. 1
Gjest Tutte Skrevet 25. september 2016 #17 Skrevet 25. september 2016 7 timer siden, Peter007 skrev: Nå må du som mor ta kontroll over hvem barnet på syv år kontakter. Det er ikke meningen arven syvåring skal ordne opp. Hva som er årsaken til at stefar ikke vil svare på tlf lenger kan være sammensatt. Det er deg han har hatt et brudd med. Du er barnets mor. Uansett vil han komme til å ha kontakt med deg om han har kontakt med barnet som han ikke er far til. Dette kan være vanskelig nok. Stefar har ingen plikter og rettigheter Her. Hvis det et følesemessig vanskelig for han forstår de fleste dette siden du som barnets mor vil være en kontaktperson. Dette er noe å tenke på når en innvolverer seg i nytt forhold med små barn. De har vanskelig å skille her, og knytter seg til nye steforeldre. Synes egentlig du siterer et skoleksempel på hva en ikke skal gjøre. Husk alt ansvar for barnet hviler på deg her. Du kan ikke skylde på x mann her. Ingen rett og ingen plikt. Litt slemt men fakta. Men jeg håper for all del du finner ut av det for barnets skyld. Men uansett om ansvaret hviler på mor, er det ikke normalt at han som har vært stefar tar litt ansvar for det uansett når han hører at jenta savner han? Greit, han har ingen plikt, men de fleste som har hatt et barn rundt seg i 4 år og har litt følelser, knytter jo stort sett et bånd til dette barnet selv om det ikke er eget og vil det beste. Som du sier så har han ingen plikt, men hvis man har litt empati så ser man bort fra det i slike tilfeller.
Gjest O.G. Skrevet 26. september 2016 #18 Skrevet 26. september 2016 Den 24.9.2016 at 13.48, AnonymBruker skrev: Hvis han bare ignorerer henne så er det vel best å slette nummeret sånn at hun ikke blir såret. Anonymkode: fc19d...1e1 Enig.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2016 #19 Skrevet 26. september 2016 Den Saturday, September 24, 2016 at 22.20, Zienna skrev: Dette må være uforståelig for en 7-åring, og klart du må beskytte henne. Aller først ville jeg ha snakket med x, og fått avklart hvordan han ser på situasjonen. Dersom han ikke er interessert i særlig videre kontakt kan det kanskje avtales at han likevel ringer til datteren din, men at kontakten gradvis reduseres. Når det er sagt, må jeg legge til at jeg synes det er utrolig at et voksent menneske som har hatt nær kontakt med et barn i 4 år, fra det kunne huske, ikke selv har behov for kontakt med henne. Har TS snakket med han om barnet?? Han har ingenting han skulle ha sagt når det gjelder hennes oppvekst. Han vil et 5 hjul på vogna når jenta får en ny stefar. Kan det hende han beskytter seg selv og ser hva som må komme etterhvert. Hva hadde TS tenkt at hans rolle skulle bli etterhvert når datteren f.eks blir 16 år og hun har hatt ny stefar i 7-8 år.. Kan godt være at fyren er en "dust" som mange mener her. Samtidig virker det som litt i overkant disneyromantisering om storfamilien. Anonymkode: 1da19...573
Zienna Skrevet 26. september 2016 #20 Skrevet 26. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har TS snakket med han om barnet?? Han har ingenting han skulle ha sagt når det gjelder hennes oppvekst. Han vil et 5 hjul på vogna når jenta får en ny stefar. Kan det hende han beskytter seg selv og ser hva som må komme etterhvert. Hva hadde TS tenkt at hans rolle skulle bli etterhvert når datteren f.eks blir 16 år og hun har hatt ny stefar i 7-8 år.. Kan godt være at fyren er en "dust" som mange mener her. Samtidig virker det som litt i overkant disneyromantisering om storfamilien. Anonymkode: 1da19...573 Jeg kjenner mange x stemødre og x stefedre som har holdt kontakten med sine stebarn etter brudd med barnets mor/far. De har ingen plikt, men fordi de blitt glad i barnet og barnet i dem. Barn har ingen skyld i brudd, og TS beskriver et barn som oppfatter stefar som sin far. Skulle det være så vanskelig for stefar å holde kontakt med barnet, i det minste ta telefonen når barnet ringer? Her er det kun snakk om kontakt mellom stefar og barn, for barnets skyld. Har selv et x stebarnebarn på nå 10 år. Har kjent ham siden han var 2 til 8 år. Mener du at jeg skulle ha kuttet kontakten med ham, fordi jeg ikke er hans biologisk bestemor? Eller kanskje for å såre min x svigerdatter, som vet hvor knyttet han er til oss?? Det er ikke snakk om disneyromantisering av storfamilien, men om å skåne de små mest mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå