Gå til innhold

Ditt beste råd om hvordan snu negative tanker

paulinemor

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet inn i en negativ utvikling psykisk. Jeg har bedt om hjelp fra helsevesenet, men får ikke den hjelpen jeg mener jeg trenger for jeg er ikke "syk nok". Jeg vet av erfaring at hvis ikke dette stopper så blir jeg til slutt "syk nok". Det vil si at det ender med en innleggelse. 

Jeg vil ikke lenger ned enn jeg er nå, men siden jeg ikke får hjelp så må jeg prøve å snu dette selv. 

Hovedproblemet er at jeg dømmer meg selv mye. Og så er jeg ensom,og i tillegg  sliter med mat og søvn.  Og noen andre problemer og men de er ikke så stort problem ennå.( og for å ikke få tråden stengt vil jeg ikke si noe om de problemene)

Så kom med deres beste råd for å komme meg opp av dette før jeg kommer for langt ned. La oss ta en idemyldring så kanskje jeg klarer dette på egenhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, paulinemor skrev:

Jeg har kommet inn i en negativ utvikling psykisk. Jeg har bedt om hjelp fra helsevesenet, men får ikke den hjelpen jeg mener jeg trenger for jeg er ikke "syk nok". Jeg vet av erfaring at hvis ikke dette stopper så blir jeg til slutt "syk nok". Det vil si at det ender med en innleggelse. 

Jeg vil ikke lenger ned enn jeg er nå, men siden jeg ikke får hjelp så må jeg prøve å snu dette selv. 

Hovedproblemet er at jeg dømmer meg selv mye. Og så er jeg ensom,og i tillegg  sliter med mat og søvn.  Og noen andre problemer og men de er ikke så stort problem ennå.( og for å ikke få tråden stengt vil jeg ikke si noe om de problemene)

Så kom med deres beste råd for å komme meg opp av dette før jeg kommer for langt ned. La oss ta en idemyldring så kanskje jeg klarer dette på egenhånd. 

Les og bruk denne http://www.nb.no/nbsok/nb/f9b1aee1fd2c521c5ee615dcafdceb93?index=1#0

Anonymkode: db1bd...74d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, paulinemor skrev:

Har du snakket med fastlegen om dette nylig? Hvis ikke, bestill en time snarest

:klem:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du snakket med fastlegen om dette nylig? Hvis ikke, bestill en time snarest

:klem:

Jeg har snakket med fastlegen og psykisk sykepleier men jeg må bare tenke positivt mener de. Jeg er ikke enig så da må jeg finne en løsning selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, paulinemor skrev:

Jeg har snakket med fastlegen og psykisk sykepleier men jeg må bare tenke positivt mener de. Jeg er ikke enig så da må jeg finne en løsning selv. 

Kan du bytte til en annen fastlege, og be den legen om hjelp?

Har du økonomi til å gå til en psykolog med privat praksis? I så fall kan du kontakte en psykolog selv, og få hjelp snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Kan du bytte til en annen fastlege, og be den legen om hjelp?

Har du økonomi til å gå til en psykolog med privat praksis? I så fall kan du kontakte en psykolog selv, og få hjelp snart

Jeg har dessverre ikke økonomi til psykolog med privat praksis. Jeg har vurdert å bytte fastlege, men den nærmeste er et godt stykke unna, og det blir ganske utfordende å komme meg der uten bil. Jeg har ikke helt tatt en avgjørelse på det ennå. Men det er en ting jeg må vurdere sterkt hvis ikke ting begynner å snu de neste dagene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baremenneske

Passe på å gjøre noe du liker godt hver dag...-behøver ikke være store tinga, men nok til at du kommer i litt andre tanker... 

Ellers tenk på alt du har klart og alt du tross alt har kommet deg gjennom fra før...-du har vært sterk, og vil fortsette med å være det... 

Selv om det kanskje ofte kan virke sånn, så er du ikke alene om å ha det sånn..

Ta en og en dag om gangen..

Ikke la deg stresse for mye...Er du mye "urolig" inni deg så blir du fortere sliten.. -Er ingen skam å ta ting litt mer i ditt eget tempo og "hvile" litt innimellom...kanskje prøve meditere litt?

Vel...det kan være noen små tips... Håper du får det bedre😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, paulinemor skrev:

Jeg har dessverre ikke økonomi til psykolog med privat praksis. Jeg har vurdert å bytte fastlege, men den nærmeste er et godt stykke unna, og det blir ganske utfordende å komme meg der uten bil. Jeg har ikke helt tatt en avgjørelse på det ennå. Men det er en ting jeg må vurdere sterkt hvis ikke ting begynner å snu de neste dagene. 

Det er synd at du ikke har økonomi til det.

Se denne tråden der det er linker til bl.a. Norsk Pasientforening og andre steder man kan søke hjelp og støtte

Ta godt vare på deg selv :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt veldig med å være selvkritisk selv, det som hjalp meg var å føle mestring og aksept. Jeg pressa megselv til å bli mer sosial, begynne med nye hobbyer, prøve nye ting, bryte ut av mønsteret.

Jobbet mye med hva jeg ville oppnå i livet, og om det var vits å la alt gå til grunne kun fordi jeg ikke følte meg god nok.

Prøv å skirive litt. Skriv en liste over ting du om hvordan ting vil bli hvis du ikke endrer deg, og en liste om hvordan ting kan bli dersom du gjør det. En liste over hva som motiverer deg, ting du vil oppleve... Det gjorde jeg, og det var i hvertfall en start.

Masse lykke til :hug:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom det mange gode råd her. Tusen takk:) Nå har jeg hvertfall noe jeg kan jobbe med i helgen. Da får jeg hvertfall prøvd å komme i gang med en snuoperasjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en periode en dagbok jeg kjøpte på ebay som jeg skrev kun positive ting i, for eksempel ting jeg hadde gjort den dagen som jeg var fornøyd med å ha fått gjennomført, om været var fint, noe jeg gledet meg til, gode tanker jeg hadde den dagen osv. Så kjøpte jeg en haug klistremerker jeg syntes var fine og pyntet opp i dagboken. Regnbuer, hjerter, stjerner, tegneseriefigurer i fine farger, barnslige gleder som gjorde MEG glad. Dette holdt jeg på med noen måneder og det hjalp meg faktisk til å skifte fokus, til å fokusere og se på de tingene jeg faktisk fikk gjennomført i løpet av en dag uansett hvor "smått" det måtte være eller ubetydelig jeg Følte det var så fikk det en større betydning når det var skrevet ned. Dagboken var noe jeg gledet meg til å notere og pynte i hver dag, så da kunne det hende jeg prøvde å gjøre et par ekstra ting som jeg kunne notere i den.

Jeg tror nøkkelen er å holde seg i aktivitet på forskjellige måter, blir vi mennesker for stillesittende blir de aller fleste veldig selvkritiske. 

Anonymkode: 7f19f...ddc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en periode en dagbok jeg kjøpte på ebay som jeg skrev kun positive ting i, for eksempel ting jeg hadde gjort den dagen som jeg var fornøyd med å ha fått gjennomført, om været var fint, noe jeg gledet meg til, gode tanker jeg hadde den dagen osv. Så kjøpte jeg en haug klistremerker jeg syntes var fine og pyntet opp i dagboken. Regnbuer, hjerter, stjerner, tegneseriefigurer i fine farger, barnslige gleder som gjorde MEG glad. Dette holdt jeg på med noen måneder og det hjalp meg faktisk til å skifte fokus, til å fokusere og se på de tingene jeg faktisk fikk gjennomført i løpet av en dag uansett hvor "smått" det måtte være eller ubetydelig jeg Følte det var så fikk det en større betydning når det var skrevet ned. Dagboken var noe jeg gledet meg til å notere og pynte i hver dag, så da kunne det hende jeg prøvde å gjøre et par ekstra ting som jeg kunne notere i den.

Jeg tror nøkkelen er å holde seg i aktivitet på forskjellige måter, blir vi mennesker for stillesittende blir de aller fleste veldig selvkritiske. 

Noe som gjør meg glad, er jeg ikke så god på. Jeg har alltid vært flink pike, og gjør alt jeg kan for andre. Når jeg tenker meg om er det undervurdert å gjøre noe godt for seg selv.

Siden det er noe jeg gjør svært sjelden har jeg ikke engang tenkt over hva som kan gi meg gleder i hverdagen, bare hvordan jeg kan glede andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, paulinemor skrev:

Noe som gjør meg glad, er jeg ikke så god på. Jeg har alltid vært flink pike, og gjør alt jeg kan for andre. Når jeg tenker meg om er det undervurdert å gjøre noe godt for seg selv.

Siden det er noe jeg gjør svært sjelden har jeg ikke engang tenkt over hva som kan gi meg gleder i hverdagen, bare hvordan jeg kan glede andre.

Kanskje du kan lage en dagbok som handler om det? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det ofte kan være noe feil med kroppen, like gjerne som det psykiske. Da tenker jeg på mangel på en bestemt vitamin, for lite søvn over tid, for lite dagslys og sånne ting. I tillegg til sykdommer som stoffskifte, ibs osv. 

Når jeg merker at ting blir tyngre og jeg nærmer meg en depresjon jeg kanskje ikke kommer ut av uten hjelp pleier jeg å gjøre noen bestemte ting for å prøve å snu det i tide. Først snakker jeg med legen, forklarer problemet, sier nei takk til antidepressiva (kanskje senere) og vi setter opp en ny time litt lenger frem i tid. Vi tar også blodprøver.

Tingene jeg gjør er:

Passe på å få nok dagslys, bruker dagslys lampe om morgenen med én gang jeg står opp, eller aller helst gå en liten tur.

Mosjon/aktivitet/trening dårlig. Kan være lite, bare det er noe. 

Gjøre noe jeg liker daglig. Om jeg ikke "bryr meg" om sånt lenger, gjør jeg det likevel. 

Spiser sunt og tar de vitaminene jeg trenger. Usunn mat som potetgull og sjokolade virker negativt på humøret og energien. Men å ned på et høyt sukkerinntak er ikke lurt i denne perioden, det kan forverre alt. Samme med å slutte å røyke, kutte kaffe og andre ting man er "avhengige" av. Det kan heller vente til psyken er mer stabil.

Stå opp til omtrent faste tider, vil tross for eventuelle søvnproblemer

Ha litt sosial kontakt uansett om man har lyst eller ikke.

Og noe av det viktigste, tror jeg; sett deg opp et eller flere realistiske mål hver dag. Det kan være noe stort eller lite, men du må vite at du kan klare det. Den mestringsfølelsen man får når man fullfører noe tror jeg kan være til skikkelig hjelp i en sånn periode. Om det så bare er at du skal sette på en maskin med klær i løpet av formiddagen, og henge de opp i løpet av ettermiddagen. Da har du fått gjort to ting den dagen. Kanskje du kan gå på butikken dagen etter, og ringe en venninne på kvelden. Det gir også litt struktur å ha noen mål, uansett hvor små de er. Om du er i full jobb og slike ting gjøres uansett, kan kanskje målene være noe sånt som å ta et fotbad etter kveldsmaten eller gå en tur med en spilleliste som gjør deg i godt humør og du ikke har hørt på lenge. Hits'ene fra ungdomskolen for eksempel:-) 

Jeg har pleid å gjøre disse tingene "på autopilot" fordi det virker meningsløst når man er litt tung til sinns. Man merker ikke bedring umiddelbart, men jeg har fortsatt med de og tenkt at jeg selv, når jeg var litt klarere til sinns og mer fornuftig, bestemte at dette var bra for meg. Slik jeg er nå er jeg litt som et lite barn som trenger noen til å veilede og fortelle hva som er rett (og det er liksom også meg, bare den mer positive versjonen)" Nå høres jeg jo helt klin kokos ut, og det er ikke slik jeg er i hverdagen. Men når jeg nærmer meg en depresjon synes jeg det er best å forenkle alt som kan forenkle, det blir så mye (negative) tanker frem og tilbake ellers. Da er det enklere å bare tenke "jeg har bestemt meg for dette- ingenting å lure på, bare gjør det". Ellers er det lett at jeg ender opp med å overanalysere hver minste ting, ikke får gjort noe eller tatt noen skritt i riktig retning, og alt blir bare verre.

Uansett, jeg skrev kanskje litt for mye og litt for rotete, men håper noe kan være til hjelp. Riktig god bedring, håper du blir bedre! Og hvis ikke er det kanskje verdt den ekstra reiseveien til ny fastlege?

Anonymkode: d5e26...a17

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne tråden gikk over all forventninger. Jeg hadde forberedt meg på at jeg ville få mye pes og lite konstruktive tilbakemeldinger. Nå har jeg virkelig mye gode strategier jeg kan prøve ut. Tusen hjertelig takk til alle dere som har tatt dere tid til å svare meg. Jeg setter stor pris på det. :helen:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindfulness/meditasjon for å få et opphold i tankene, og melatonin for å ikke snu døgnet.

Anonymkode: 6e215...461

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...