AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #1 Del Skrevet 23. september 2016 Har fått et tips om at jeg kan bruke wd40 på dusjvegg og dusjgulv for å fjerne kalk og såprerester. Fikk beskjed om å ta wd40 på klut og gni over, så fettløsende før jeg skyller godt. Er det noen som har prøvd? Erfaring? Anonymkode: 7dd19...807 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ellii Skrevet 23. september 2016 #2 Del Skrevet 23. september 2016 Nei, har ikke prøvd dette produktet. Er ikke det egentlig rustfjerner? Pass på så ikke glass og profiler på dusjløsning ikke tar skade av for sterke produkter og ikke bruk skuresvamp på glass. Da matter du ned glasset og det blir enda vanskeligere å holde rent. Men har prøvd disse to med hell: http://www.porsgrundbad.no/produkter/dusjlsninger/tilleggsutstyr/porsgrund-showerclean/18071/ http://mrfix.no/ Den nederste er et universalmiddel som er god til så og si alt! Kjøpte begge disse i en rørleggerbutikk, men har sett den grønne boksen flere steder, ofte på messer. (Boligmesser, båtmesser osv.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #3 Del Skrevet 23. september 2016 Kan du ikke bare vaske på vanlig måte? Anonymkode: 45122...92f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 23. september 2016 #4 Del Skrevet 23. september 2016 (endret) Skjønner ikke vitsen med å bruke rustløser for å vaske. Det er i realiteten en veldig tyntflytende olje, noe som gjør at den lett trenger inn over alt. Helt greit for å løsne skruer (bløte opp rustpuss og fordrive vann), men noe vaskemiddel er det ikke. Det blir litt som å vaske med grønnsåpe, det legger igjen en oljehinne som gjør at overflaten trekker til seg mer skitt. Endret 23. september 2016 av Lutetium 71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 23. september 2016 #5 Del Skrevet 23. september 2016 Hvorfor skal man på død og liv vaske med alt mulig annet rart når det finnes massevis av gode vaskemidler som er laget for oppgaven? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjompen Skrevet 23. september 2016 #6 Del Skrevet 23. september 2016 wd40 funker utmerket til å få ut kalk og såperester i de kriker og kroker der man ikke kommer godt til. Vær forsiktig når du sprayer, siden et dusjgulv smørt med wd40 og vann muligens er noe upraktisk. En god sprut sitron vil også gjøre samme nytten. Mange vaskemidler klarer ikke å fjerne kalk/såperester siden man ikke så lett fjerner basiske produktrester med basiske midler. Sure ting, som sitron, cola eller liknende fungerer utmerket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #7 Del Skrevet 23. september 2016 Vel, fordi ingenting jeg har prøvd funker på dusjkabinettet mitt. Har prøvd alt, zalo, plumbospray, cillitbang, jif... veggene mine blir hvertfall ikke rene. Ts Anonymkode: 7dd19...807 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkee Skrevet 23. september 2016 #8 Del Skrevet 23. september 2016 Når du har begynt på midler fra den tekniske verden, har du prøvd avfettingsmiddel/motorvask for biler? Det brukte jeg en gang, fungerte som bare fy. Er det lenge siden du vasket, eller er det bare et vanskelig tilfelle? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akay Skrevet 23. september 2016 #9 Del Skrevet 23. september 2016 2 minutter siden, Pinkee skrev: Når du har begynt på midler fra den tekniske verden, har du prøvd avfettingsmiddel/motorvask for biler? Det brukte jeg en gang, fungerte som bare fy. Er det lenge siden du vasket, eller er det bare et vanskelig tilfelle? Surfex HD bruker jeg... vannløselig avfetting .. blander det 1:10 og det tar alt. Er beregnet for bilvask men bruker det nesten mer inne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hapi Skrevet 23. september 2016 #10 Del Skrevet 23. september 2016 Hva med sitron/eddik og natron? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #11 Del Skrevet 23. september 2016 11 minutter siden, Pinkee skrev: Når du har begynt på midler fra den tekniske verden, har du prøvd avfettingsmiddel/motorvask for biler? Det brukte jeg en gang, fungerte som bare fy. Er det lenge siden du vasket, eller er det bare et vanskelig tilfelle? Hvorfor bruke midler til biler når det finnes midler til dusj? Alle baderomsbutikker/rørleggerforretninger har jo midler spesifikt til dette? Anonymkode: 34061...897 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkee Skrevet 24. september 2016 #12 Del Skrevet 24. september 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor bruke midler til biler når det finnes midler til dusj? Alle baderomsbutikker/rørleggerforretninger har jo midler spesifikt til dette? Anonymkode: 34061...897 Ikke alle bor nært slike butikker, og av og til skjer det at noe haster. Da bruker man det som ligger nærmest, som fungerer. Belegg i dusjen er jo mye fett, ergo fettløser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #13 Del Skrevet 24. september 2016 12 timer siden, Lutetium 71 skrev: Skjønner ikke vitsen med å bruke rustløser for å vaske. Det er i realiteten en veldig tyntflytende olje, noe som gjør at den lett trenger inn over alt. Helt greit for å løsne skruer (bløte opp rustpuss og fordrive vann), men noe vaskemiddel er det ikke. Det blir litt som å vaske med grønnsåpe, det legger igjen en oljehinne som gjør at overflaten trekker til seg mer skitt. 12 timer siden, prt90 skrev: Hvorfor skal man på død og liv vaske med alt mulig annet rart når det finnes massevis av gode vaskemidler som er laget for oppgaven? 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor bruke midler til biler når det finnes midler til dusj? Alle baderomsbutikker/rørleggerforretninger har jo midler spesifikt til dette? Anonymkode: 34061...897 Jeg har faktisk aldri funnet et normalt vaskemiddel for dusj, ei heller en kalkfjerner beregnet for dusj, som har klart å ta knekken på kalkflekker som oppstår over tid på vanskelig tilgjengelige steder. Jeg har ikke prøvd WD40 selv, men har absolutt planer om å gjøre et forsøk. Det er ikke snakk om å bruke den til daglig renhold, men om å bli kvitt flekker som det ikke har vært mulig å fjerne med andre midler, inkludert spesialmidler for formålet kjøpt hos rørlegger. Her er en artikkel fra Dinside. Anonymkode: 6e3a1...f51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ellii Skrevet 24. september 2016 #14 Del Skrevet 24. september 2016 36 minutter siden, Pinkee skrev: Ikke alle bor nært slike butikker, og av og til skjer det at noe haster. Da bruker man det som ligger nærmest, som fungerer. Belegg i dusjen er jo mye fett, ergo fettløser. Om man holder det normalt rent vil det ikke være nødvendig med så sterke midler. Og slike ting haster ikke, med mindre man skal ha visning neste gang eller noe sånt da. Man tar ikke sjansen på å bruke noe som kan ødelegge en dusjløsning til mange tusen ved å bruke noe som er beregnet på noe helt annet. Belegg i dusjen er kalk, smuss og såperester og midlene som er beregnet for dette inneholder ofte sitonsyre, men de er samtidig skånsom mot glasset og anbefalt av produsent/leverandør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ellii Skrevet 24. september 2016 #15 Del Skrevet 24. september 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har faktisk aldri funnet et normalt vaskemiddel for dusj, ei heller en kalkfjerner beregnet for dusj, som har klart å ta knekken på kalkflekker som oppstår over tid på vanskelig tilgjengelige steder. Jeg har ikke prøvd WD40 selv, men har absolutt planer om å gjøre et forsøk. Det er ikke snakk om å bruke den til daglig renhold, men om å bli kvitt flekker som det ikke har vært mulig å fjerne med andre midler, inkludert spesialmidler for formålet kjøpt hos rørlegger. Her er en artikkel fra Dinside. Anonymkode: 6e3a1...f51 Den artikkelen fra DinSide kunne vært fra hvilken som helst blogg. En journalist har funnet noe middel i garasjen, synes det funket fint og laget en artikkel om det. Bruk hva enn du vil, men det finnes gode midler på markedet beregnet for dette. Spør f.eks der du kjøpte dusjløsningen. Det står som regel også i anvisningen hvordan man skal vedlikeholde produktet. En nal etter bruk skal være tilstrekkelig, ved grundigere renhold f.eks denne: https://www.bad.no/p-2d1d283f/rengjoeringsmidler/porsgrund-showerclean-430-ml Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #16 Del Skrevet 24. september 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel, fordi ingenting jeg har prøvd funker på dusjkabinettet mitt. Har prøvd alt, zalo, plumbospray, cillitbang, jif... veggene mine blir hvertfall ikke rene. Ts Anonymkode: 7dd19...807 Eddik. 7% spray på, skrubb inn, la virke et par minn. Skyll av. Bland vann og zalo, såp inn. Dra av med nal. Anonymkode: 09ed5...90f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PhilosopherSe7en Skrevet 24. september 2016 #17 Del Skrevet 24. september 2016 Er jo ikke noe stress å prøve med WD40 vel? Virker det er det jo supert, om ikke så har du jo prøvd og vet til neste gang at det ikke går. Bare husk å vaske godt over når du er ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #18 Del Skrevet 24. september 2016 1 minutt siden, PhilosopherSe7en skrev: Er jo ikke noe stress å prøve med WD40 vel? Virker det er det jo supert, om ikke så har du jo prøvd og vet til neste gang at det ikke går. Bare husk å vaske godt over når du er ferdig. Er bare litt stress om man har et kabinett (med bunn og bakvegger) da risikerer man å ødelegge hjulene (trinsene og kulelager) og ødelegger plastlistene langs og under glasset. Olje er sjeldent god mot kalk og vil legge seg utenpå glasset, det vil se greit ut rett etter man har tatt det på, men i virkeligheten er kalken der ennå, den blir bare fordekt av oljen. Anonymkode: 34061...897 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #19 Del Skrevet 24. september 2016 8 minutter siden, Ellii skrev: Den artikkelen fra DinSide kunne vært fra hvilken som helst blogg. En journalist har funnet noe middel i garasjen, synes det funket fint og laget en artikkel om det. Bruk hva enn du vil, men det finnes gode midler på markedet beregnet for dette. Spør f.eks der du kjøpte dusjløsningen. Det står som regel også i anvisningen hvordan man skal vedlikeholde produktet. En nal etter bruk skal være tilstrekkelig, ved grundigere renhold f.eks denne: https://www.bad.no/p-2d1d283f/rengjoeringsmidler/porsgrund-showerclean-430-ml Og om du leser hva jeg skriver, så har jeg allerede prøvd spesialmidlene som selges hos rørleggerfirmaene. Inkludert produktet du linker til, som er supert for vanlig renhold men som ikke hjelper når det først har dannet seg kalkflekker. Jeg har også brukt en egen kalkfjerner med sitronsyre beregnet på ekstra vanskelige flekker, kjøpt på samme sted. Null resultat. Og ja, jeg vasker faktisk dusjen min jevnlig, men enkelte steder har det likevel oppstått kalkflekker som ikke går bort. Anonymkode: 6e3a1...f51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #20 Del Skrevet 24. september 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er bare litt stress om man har et kabinett (med bunn og bakvegger) da risikerer man å ødelegge hjulene (trinsene og kulelager) og ødelegger plastlistene langs og under glasset. Olje er sjeldent god mot kalk og vil legge seg utenpå glasset, det vil se greit ut rett etter man har tatt det på, men i virkeligheten er kalken der ennå, den blir bare fordekt av oljen. Anonymkode: 34061...897 Nei. Oljen vaskes bort. Anonymkode: 6e3a1...f51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå