AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #1 Skrevet 23. september 2016 Jeg bestilte i februar noe som kostet 99,90 Euro, og det stod på siden (som er tysk) at det var "inclusive Tax". Så jeg trodde da at jeg hadde betalt alt jeg skulle. Så fikk jeg en regning i mars på 400 NOK fra Ups... Tror ikke jeg helt forstod hva det var for noe, men visste at det var i forbindelse med det jeg hadde bestilt så jeg betalte bare. Nå ønsker jeg å bestille noe fra den samme siden på nytt (det er en pålitelig side!), men skjønner ikke hvordan jeg skal beregne meg fram til totalen. For når jeg prøver å regne meg fram på denne kalkulatoren så blir jo totalen helt hinsides... Det jeg skal kjøpe koster da 83,33 Euro ("inclusive Tax"), og går under kategorien "Dyreutstyr". Kan ikke skjønne at jeg plutselig skal betale 8 076,25 NOK, men det er helt sikkert noe jeg ikke har skjønt... Og hva er det??? HJELP! Anonymkode: 40a36...140
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #2 Skrevet 23. september 2016 Tollgrensa er på 350,- Anonymkode: 39518...1ea
ajarRun Skrevet 23. september 2016 #3 Skrevet 23. september 2016 Tysk skatt selvsagt. Resultat (i norske kroner) Sum før fortolling 769,14 Toll (0 %) 0,00 Merverdiavgift (25 %) 192,28 Sum etter fortolling 961,42 Hvordan i allverden fikk du 8076,25? 8076,25 krever en pris på 700 euro. Resultat (i norske kroner) Sum før fortolling 6 461,00 Toll (0 %) 0,00 Merverdiavgift (25 %) 1 615,25 Sum etter fortolling 8 076,25 Husk at de også slenger på et gebyr for å fortolle ting. Derfor det blir mer. 1
blonden Skrevet 23. september 2016 #4 Skrevet 23. september 2016 Totalen blir ikke over 8000! Når det står inclusive tax på den siden du bestiller fra, er nok dette inklusive skatter og avgifter i landet du kjøper fra, og det innebærer ikke nødvendigvis at norsk MVA blir dekket. Norsk MVA er (for dyreutstyr) på 25%, så du må legge dette til prisen (dette regnes av totalprisen altså frakt inkludert så vidt jeg kan huske). I tillegg kommer det et gebyr på 146 for forenklet fortolling.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #5 Skrevet 23. september 2016 Du betaler toll og moms på alt som koster ett øre over Nkr. 350. Valuttakursene svinger. Så vær forsiktig med å bestille noe tett opp til kr. 350. Noen ting er unntatt. I tillegg krever UPS en avgift for å fortolle og å bringe varen til deg. Anonymkode: 1ef1f...f4e 1
ajarRun Skrevet 23. september 2016 #6 Skrevet 23. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Du betaler toll og moms på alt som koster ett øre over Nkr. 350. Valuttakursene svinger. Så vær forsiktig med å bestille noe tett opp til kr. 350. Noen ting er unntatt. I tillegg krever UPS en avgift for å fortolle og å bringe varen til deg. Anonymkode: 1ef1f...f4e Du betaler ikke toll på de fleste varer man kan bestille fra utlandet. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #7 Skrevet 23. september 2016 1 minutt siden, amativeReflection skrev: Du betaler ikke toll på de fleste varer man kan bestille fra utlandet. Åh? Utdyp gjerne. Når jeg bestiller fra utlandet må jeg alltid holde meg under 350,- for å unngå toll. Anonymkode: 39518...1ea
snurk Skrevet 23. september 2016 #8 Skrevet 23. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Åh? Utdyp gjerne. Når jeg bestiller fra utlandet må jeg alltid holde meg under 350,- for å unngå toll. Anonymkode: 39518...1ea Jeg tror du blander moms og toll. Det er altså ikke det samme. Moms på du betale på alle varer over 350 kr. Toll betaler du bare på enkelte varer, som f.eks alkohol og tobakk. 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #9 Skrevet 23. september 2016 1 minutt siden, snurk skrev: Jeg tror du blander moms og toll. Det er altså ikke det samme. Moms på du betale på alle varer over 350 kr. Toll betaler du bare på enkelte varer, som f.eks alkohol og tobakk. Takk skal du ha. Jeg har nok blandet disse to, ja. Uansett er det greit å holde seg under 350,- for å unngå moms. Anonymkode: 39518...1ea
ajarRun Skrevet 23. september 2016 #10 Skrevet 23. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Åh? Utdyp gjerne. Når jeg bestiller fra utlandet må jeg alltid holde meg under 350,- for å unngå toll. Anonymkode: 39518...1ea Du blander begrepene "toll" og "fortolling". Det du unngår er merverdiavgift (tidligere midlertidig omsetningsavgift aka MOMS) og fortollingsgebyr. Toll er bare på kjøtt, og noen typer klær og noen andre ting. Toll er en annen type skatt enn merverdiavgift, det er en spesifikk skatt for å innføre noe. 1 minutt siden, snurk skrev: Jeg tror du blander moms og toll. Det er altså ikke det samme. Moms på du betale på alle varer over 350 kr. Toll betaler du bare på enkelte varer, som f.eks alkohol og tobakk. MOMS (Midlertidig OMSettningsavgift) har byttet navn til merverdigavgift da det ikke er noe poeng å late som den er midlertidig lengre. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #11 Skrevet 23. september 2016 16 minutter siden, amativeReflection skrev: Tysk skatt selvsagt. Resultat (i norske kroner) Sum før fortolling 769,14 Toll (0 %) 0,00 Merverdiavgift (25 %) 192,28 Sum etter fortolling 961,42 Hvordan i allverden fikk du 8076,25? 8076,25 krever en pris på 700 euro. Resultat (i norske kroner) Sum før fortolling 6 461,00 Toll (0 %) 0,00 Merverdiavgift (25 %) 1 615,25 Sum etter fortolling 8 076,25 Husk at de også slenger på et gebyr for å fortolle ting. Derfor det blir mer. 15 minutter siden, blonden skrev: Totalen blir ikke over 8000! Når det står inclusive tax på den siden du bestiller fra, er nok dette inklusive skatter og avgifter i landet du kjøper fra, og det innebærer ikke nødvendigvis at norsk MVA blir dekket. Norsk MVA er (for dyreutstyr) på 25%, så du må legge dette til prisen (dette regnes av totalprisen altså frakt inkludert så vidt jeg kan huske). I tillegg kommer det et gebyr på 146 for forenklet fortolling. Takk for oppklarende svar! Nå skjønner jeg mer. Jeg hadde visst fylt inn at valutaen var 700 Euro, da jeg tenkte at varen koster rundt 700 NOK og ville ha det overført til Euro. Når jeg nå fylte inn det samme som deg @amativeReflection så fikk jeg kr 961,42 selvsagt. Jeg visste jo at det var noe jeg ikke hadde forstått... Anonymkode: 40a36...140
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #12 Skrevet 23. september 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åh? Utdyp gjerne. Når jeg bestiller fra utlandet må jeg alltid holde meg under 350,- for å unngå toll. Anonymkode: 39518...1ea Jeg trodde også at det var toll man måtte betale når man kom over den 350-kroners grensa, og ikke moms. Anonymkode: 40a36...140 1
Million Skrevet 23. september 2016 #13 Skrevet 23. september 2016 Norske myndigheter bryr seg ikke om du har betalt utenlandsk moms eller ikke. Det har ingenting å si for beregningen av hva du skal betale her når pakken ankommer Norge. Tollvesenet tar seg betalt uansett. Først; Norge er ikke med i EU. Tyskland er med i EU. Det betyr at du som norsk faktisk ikke skal betale TYSK moms ("tax") egentlig, så det er feil av nettsiden å belaste deg med det. EU-medlemsland betaler moms til landet de handler fra når de shopper på nett, og så ikke noe til sitt eget, da har man liksom betalt ferdig for seg mht moms innad i EU. Men som sagt er ikke Norge med i EU, og disse reglene gjelder altså ikke oss. Hvis ikke nettbutikken du bruker har kalkulert dette inn i nettbutikkløsningen de har (data), så er det ikke særlig lønnsomt å handle der. Det krever nok en del jobb for dem å få lagt inn at norske kunder ikke skal betale tysk moms. Du kan sende dem en email og spørre om de er klar over dette, at Norge ikke er med i EU. Så lenge de sender og selger til nordmenn, burde de ha det innlagt i sin nettbutikkløsning. Som norsk statsborger, skal du altså ikke betale tysk moms. Den var på 19 % sist jeg sjekket (har handlet en hel del fra Tyskland i forbindelse med hobbyen min). Nettsiden jeg pleide å bruke hadde lagt inn at tysk moms ble fjernet når man registrerte seg som norsk kunde i nettbutikken deres. Sånn skal det være. Det som så skjer når din tyske pakke ankommer Norge, er at den blir tollbehandlet. Det var ikke TOLL på det dyreutstyret jeg kjøpte, men det er norsk MOMS på den varetypen. Toll og moms er altså to forskjellige ting. NORSK moms er på 25%. Denne summen blir da, under fortollingen, lagt til varen din på den varesummen du har betalt. Du må betale dette beløpet før varen din blir utlevert hvis posten står for leveringen, eventuelt blir det innkrevd ved faktura i etterkant hvis det brukes courier som UPS, DHL og lignende. Det var dette du betalte for, den summen du nevner på rundt 400 kr ved forrige pakke. EKSEMPEL: Si du handler en vare for 100 Euro, etter at tysk moms er fjernet. Den kommer til Norge. La oss si at Euro kursen er 8,80. Da koster altså varen deg 880 kroner. Dette legger norske myndigheter 25% moms på. 880 kr + 25% (220) = 1100,- Du skal altså betale 220,- i norsk moms, pluss et fortollingsgebyr. Husker ikke hva gebyret er på, men det er mellom 100 og 200 kr, avhengig av varens verdi. De fleste varer er det moms på, men ikke alle er det toll på. Enkelte varer (noen få) er fritatt helt for begge deler, og bøker er et eksempel på det. Du kan kjøpe bøker for så mye du bare vil, det tilkommer ingen moms, toll eller gebyr. Varer som det egentlig er moms på, slipper kravet om momspålegg om varens verdi INKL frakt er UNDER 350,- norske kroner. Dette kalles tollgrensen av de fleste. Merk at dette er en sum som er inkludert frakten. Varer verdt over 350,- inkl frakten skal fortolles og betales for. Jeg tok ditt eksempel på 83,33 EURO (er dette inkludert frakt? det må tas med) og regnet ut via kalkulatoren på Tollvesenets nettsider, og kom frem til en helt annen sum enn deg. Du har nok gjort en feil et sted. Dette er regnestykket jeg kom frem til når jeg tastet inn dine tall: Resultat (i norske kroner) Sum før fortolling 769,14 Toll (0 %) 0,00 Merverdiavgift (25 %) 192,28 Sum etter fortolling 961,42 Altså 961 kroner. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #14 Skrevet 23. september 2016 3 minutter siden, Million skrev: Norske myndigheter bryr seg ikke om du har betalt utenlandsk moms eller ikke. Det har ingenting å si for beregningen av hva du skal betale her når pakken ankommer Norge. Tollvesenet tar seg betalt uansett. Først; Norge er ikke med i EU. Tyskland er med i EU. Det betyr at du som norsk faktisk ikke skal betale TYSK moms ("tax") egentlig, så det er feil av nettsiden å belaste deg med det. EU-medlemsland betaler moms til landet de handler fra når de shopper på nett, og så ikke noe til sitt eget, da har man liksom betalt ferdig for seg mht moms innad i EU. Men som sagt er ikke Norge med i EU, og disse reglene gjelder altså ikke oss. Hvis ikke nettbutikken du bruker har kalkulert dette inn i nettbutikkløsningen de har (data), så er det ikke særlig lønnsomt å handle der. Det krever nok en del jobb for dem å få lagt inn at norske kunder ikke skal betale tysk moms. Du kan sende dem en email og spørre om de er klar over dette, at Norge ikke er med i EU. Så lenge de sender og selger til nordmenn, burde de ha det innlagt i sin nettbutikkløsning. Som norsk statsborger, skal du altså ikke betale tysk moms. Den var på 19 % sist jeg sjekket (har handlet en hel del fra Tyskland i forbindelse med hobbyen min). Nettsiden jeg pleide å bruke hadde lagt inn at tysk moms ble fjernet når man registrerte seg som norsk kunde i nettbutikken deres. Sånn skal det være. Det som så skjer når din tyske pakke ankommer Norge, er at den blir tollbehandlet. Det var ikke TOLL på det dyreutstyret jeg kjøpte, men det er norsk MOMS på den varetypen. Toll og moms er altså to forskjellige ting. NORSK moms er på 25%. Denne summen blir da, under fortollingen, lagt til varen din på den varesummen du har betalt. Du må betale dette beløpet før varen din blir utlevert hvis posten står for leveringen, eventuelt blir det innkrevd ved faktura i etterkant hvis det brukes courier som UPS, DHL og lignende. Det var dette du betalte for, den summen du nevner på rundt 400 kr ved forrige pakke. EKSEMPEL: Si du handler en vare for 100 Euro, etter at tysk moms er fjernet. Den kommer til Norge. La oss si at Euro kursen er 8,80. Da koster altså varen deg 880 kroner. Dette legger norske myndigheter 25% moms på. 880 kr + 25% (220) = 1100,- Du skal altså betale 220,- i norsk moms, pluss et fortollingsgebyr. Husker ikke hva gebyret er på, men det er mellom 100 og 200 kr, avhengig av varens verdi. De fleste varer er det moms på, men ikke alle er det toll på. Enkelte varer (noen få) er fritatt helt for begge deler, og bøker er et eksempel på det. Du kan kjøpe bøker for så mye du bare vil, det tilkommer ingen moms, toll eller gebyr. Varer som det egentlig er moms på, slipper kravet om momspålegg om varens verdi INKL frakt er UNDER 350,- norske kroner. Dette kalles tollgrensen av de fleste. Merk at dette er en sum som er inkludert frakten. Varer verdt over 350,- inkl frakten skal fortolles og betales for. Jeg tok ditt eksempel på 83,33 EURO (er dette inkludert frakt? det må tas med) og regnet ut via kalkulatoren på Tollvesenets nettsider, og kom frem til en helt annen sum enn deg. Du har nok gjort en feil et sted. Dette er regnestykket jeg kom frem til når jeg tastet inn dine tall: Resultat (i norske kroner) Sum før fortolling 769,14 Toll (0 %) 0,00 Merverdiavgift (25 %) 192,28 Sum etter fortolling 961,42 Altså 961 kroner. Tusen takk for enda mer oppklarende svar! Her var det jammen mye jeg ikke visste. Skal sende en e-post til de som selger produktet og høre om ikke de kan gjøre noe med den momsavregningen sin. Og godt jeg ble klar over at jeg egentlig betaler for mye! Kanskje de kan selge meg produktet til rabattert pris. Det er inkludert frakt ja, siden det er fri frakt på varen. Anonymkode: 40a36...140
Gjest Baremenneske Skrevet 23. september 2016 #15 Skrevet 23. september 2016 Et godt tips angående tollen er å gå inn på selve nettsiden deres...toll.no😊
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #16 Skrevet 23. september 2016 1 minutt siden, Baremenneske skrev: Et godt tips angående tollen er å gå inn på selve nettsiden deres...toll.no😊 Se hvilken kalkulator jeg har linket til Anonymkode: 40a36...140
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #17 Skrevet 23. september 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde også at det var toll man måtte betale når man kom over den 350-kroners grensa, og ikke moms. Anonymkode: 40a36...140 Haha, ja. Greit å lære noe nytt, da. Anonymkode: 39518...1ea 2
Gjest Baremenneske Skrevet 23. september 2016 #18 Skrevet 23. september 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Se hvilken kalkulator jeg har linket til Anonymkode: 40a36...140 Oops..😆😶😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå