Gå til innhold

Turmat-tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten og jeg skal gå i fjellet i morgen. Det blir mellom 8 og 10 timer ute. Har noen noen tips til hva vi kan ha med som mat (og drikke)? Vi er ikke så veldig vandt til den type turer, og er litt tomme for idéer. Maten bør ikke kreve så mye forberedelser, og kan ikke måtte varmes opp. :-)

Anonymkode: 5234f...847

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Liten erfaring med fjellturer selv, men vil tro det er praktisk med noe á la dette:

• Ferdigsmurte grove baguetter 
  • Ferdigsmurte sandwicher 
  • Wraps 
  • Pølser på termos
  • Suppe på termos
  • Nøtter, sjokolade og rosiner er praktisk og energitett "pausemat" 
  • Kaffe eller te på termos
  • Vann, brus, saft eller juice (etter smak og behag)

Gjør baguetter, sandwich og wraps så avansert eller enkelt dere ønsker. Godt fyll er ost, skinke, kylling, egg i skiver, eggerøre, bacon, tomat, løkringer, agurk, avocado, kremost m.m. i mange forskjellige kombinasjoner. En god aioli, pesto, sennep e.l. kan heve relativt enkelt pålegg fra vomfyll til snadder. Dropp gjerne salat, den kan fort bli vissen. Varm sjokolademelk på termos høres godt ut, men har etter min erfaring litt for lett for å bli sur utover dagen. 

Og ikke minst: 10 timer fjelltur krever masse energi, så ikke vær redde for kalorier. Og ta med nok mat - frisk luft og fysisk aktivitet skjerper appetitten. 

God tur! :) 

Anonymkode: 7d428...3ed

• Liker 3
Skrevet

Real turmat. Kylling i karri er utrolig god.

Skrevet

Ta med dere en god matpakke, nøtter, frukt og sjokolade. Kaffe på termos og vann eller brus.

Anonymkode: 4c3ff...078

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, melatonin skrev:

Real turmat. Kylling i karri er utrolig god.

Men er den god kald? Tviler litt på det. :) TS har jo ikke muligheter til å varme maten. 

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men er den god kald? Tviler litt på det. :) TS har jo ikke muligheter til å varme maten. 

Kan ha med termos med kokt vann.

Skrevet
Et øyeblikk siden, melatonin skrev:

Kan ha med termos med kokt vann.

Jeg ville nok heller hatt med en termos med kaffe. :)

Skal man bare være i fjellet på en dagstur trenger man ikke knote med turmat. Smører man en dobbel matpakke i tillegg til nøtter/frukt/sjokolade er det mer enn nok.

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for tips! Har liksom tenkt på mye av dette selv, men er greit å få bekreftet det, haha! Real turmat blir i overkant, vil heller bruke termosen til varm drikke. Men takk!

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for tips! Har liksom tenkt på mye av dette selv, men er greit å få bekreftet det, haha! Real turmat blir i overkant, vil heller bruke termosen til varm drikke. Men takk!

Kos dere på tur! :)

Skrevet

Matboks med ris (ferdigkokt dagen før selvsagt), sorte bønner, eventuelt mais, og hermetiserte tomatbiter i olje. Nok energi for flere timer :laugh:

Anonymkode: 5c281...036

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser jeg har fått et pluss på dette innlegget, men egentlig viser jeg jo bare at jeg ikke vet hva jeg snakker om. :P Jeg så for meg at Real Turmat var ferdig til å spise, og bare skulle varmes opp. Ingen av (de to) nettsidene jeg prøvde å gå inn på hadde noe informasjon om hvordan den skulle tilberedes, nemlig. :) 

Men jeg er enig i at det høres litt overkill ut for en dagstur. :) Det er mye annet man kan bruke termosen til enn varmt vann. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Matboks med ris (ferdigkokt dagen før selvsagt), sorte bønner, eventuelt mais, og hermetiserte tomatbiter i olje. Nok energi for flere timer :laugh:

Nei, nei, nei! Ikke kokt ris uten skikkelig kjøling!  :opplyser:

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, jeg hadde blitt så skuffet om jeg fikk en boks med ris når jeg kom på toppen av fjellet.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, jeg hadde blitt så skuffet om jeg fikk en boks med ris når jeg kom på toppen av fjellet.

Må innrømme at jeg er enig i det. Men jeg tror jeg hadde blitt enda mer skuffet om det jeg husket best fra hele turen var matforgiftningen etterpå. 

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Må innrømme at jeg er enig i det. Men jeg tror jeg hadde blitt enda mer skuffet om det jeg husket best fra hele turen var matforgiftningen etterpå. 

Haha, ja. :)

Skrevet

Bixit barer  med blåbær,  kaffe og brødskiver med fårepølse og gulost. Vann på flaske.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nok heller hatt med en termos med kaffe. :)

Skal man bare være i fjellet på en dagstur trenger man ikke knote med turmat. Smører man en dobbel matpakke i tillegg til nøtter/frukt/sjokolade er det mer enn nok.

Knoter du fælt med real tur mat? Det er jo det enkleste som er. Heller oppi varmt vann og venter i noen min... Men er jo smak og behag. Bruker det mye selv på fjellturer og vi går mye på tur, selv dagsturer. En vanlig termos holder til to poser og to små turkopper med varmt drikke. Finnes jo så klart mye annet godt å ha med og  var bare et tips😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...