Gå til innhold

Hjelp! Spist mugg??

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er en del saker som omhandler mugg, sykdom og død

https://www.moldbacteria.com/mold/what-are-health-effects-eating-mouldy-food-feeds.html

Anonymkode: 5a81d...408

Ok Takk.☺ Det kan føre til forgiftning.  Men det står ikke at det gjør det. Jeg fant ikke om at noen var død. I denne reportasjenettsiden.  Og i Norge så har de vel god kontroll på dette. Og at avisene går ut med advarsel om hva slags sopp man finner i skogen som er giftige.  Er vel og bra. 

Rart jeg lever etter og spist så mye muggen mat. 🤔Jaja, jeg er vel en av de med 9 liv. Uten og være spydig. 

Endret av CKT
Skrevet
59 minutter siden, CKT skrev:

Har til dags dato ikke hørt noen har dødd av det. Nå får ikke jeg med meg alt som skjer i verden. Tar jeg feil. Så dokumenter det gjerne for meg.☺

Folk dør av muggsopp fra tid til annen. Da er det som regel snakk om mennesker med alvorlig svekket immunforsvar, eller respiratorisk eksponering for visse muggsopper over tid.

Muggsopper som forekommer naturlig i matvarer er svært sjeldent sykdomsfremkallende hos mennesker med normal helse.

Anonymkode: 12c77...fe6

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk dør av muggsopp fra tid til annen. Da er det som regel snakk om mennesker med alvorlig svekket immunforsvar, eller respiratorisk eksponering for visse muggsopper over tid.

Muggsopper som forekommer naturlig i matvarer er svært sjeldent sykdomsfremkallende hos mennesker med normal helse.

Skulle visst vært død flere ganger

Hmmm

Skrevet
7 minutter siden, CKT skrev:

Skulle visst vært død flere ganger

Hmmm

Har du et tvangsmessig forhold til dette? Slapp av, skjær bort mugg fra matvarer (eller kast muggen mat), og ta det helt med ro om du har fått i deg mindre mengder fra en matvare.

Dette er ikke noe å bruke tid på å engste seg for.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har du et tvangsmessig forhold til dette? Slapp av, skjær bort mugg fra matvarer (eller kast muggen mat), og ta det helt med ro om du har fått i deg mindre mengder fra en matvare.

Dette er ikke noe å bruke tid på å engste seg for.

Noen får det til og høre ut at det er livsfarlig.  Men jeg er jo et levende bevis på at jeg er ikke død enda. Og vil tro I Norge i dag, så vet folk bedre . Så la det ligge nå. Jeg blir litt pist off, når noen roper opp om dette. Og jeg vet at jeg lever. Selv om jeg har spist muggen, mer en engang. Faktisk senest i dag. Lever fortsatt.😊

Skrevet
46 minutter siden, CKT skrev:

Ok Takk.☺ Det kan føre til forgiftning.  Men det står ikke at det gjør det. Jeg fant ikke om at noen var død. I denne reportasjenettsiden.  Og i Norge så har de vel god kontroll på dette. Og at avisene går ut med advarsel om hva slags sopp man finner i skogen som er giftige.  Er vel og bra. 

Rart jeg lever etter og spist så mye muggen mat. 🤔Jaja, jeg er vel en av de med 9 liv. Uten og være spydig. 

Ikke tull da? Leste du linken skikkelig - det er jo nevnt en rekke tilfeller hvor folk har dødd.

Og selvsagt er det ingen garanti for at man dør - men risikoen er der.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke tull da? Leste du linken skikkelig - det er jo nevnt en rekke tilfeller hvor folk har dødd.

Og selvsagt er det ingen garanti for at man dør - men risikoen er der.

Man dør av alt.  Jeg tror ikke på noe annet. Om det ikke er dokumentert fra mat tilsynet i Norge.

Så slutt med den skremselspropagandaen din.

Skrevet

Hehe, skjær bort mugg.. vet dere hvordan mugg vokser? Er ikke bare det synlige.

Anonymkode: 44a00...4f8

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor på kloden har du hentet denne informasjonen fra? 

Der er en omdiskuter sak ang død av muggsopp og det er den her: http://www.nytimes.com/1997/01/24/us/infants-lung-bleeding-traced-to-toxic-mold.html?_r=0 Den er omdiskutert fordi man ikke er sikker på om toxic mold/muggsopp av typen Stacybotrys chartarum er årsaken m.m. 

Den typen sopp imunsvekkede får i lunger og gjerne også systemisk er langt fra muggsopp. (I farten husker jeg ikke sikkert men mener det er candida sopp.) 

Muggsopp som forekommer på mat fordi maten er begynt å bli bedervet er skadelig fordi den gir økt belastning på lever og nyrer, samt tarmsystemet, fordi muggsopp lager allegifremkallende og toxiske giftstoffer. Av den grunn så er anbefalingen at man kaster hele syltetøyglasset, hele osten eller hva det nå er som er muggsoppinfisert. Å skjære bort det som er synlig, medfører at en spiser giftstoffene muggen har produsert mens en kaster selve muggen som er mindre farlig. 

Noe annet er blåmuggost og annen industrifremkalt mat, det er unntaket. 

Å spise mugg en gang eller to får året ved et uhell, er neppe noe noen dør eller tar skade av. 

Anonymkode: 6d6e8...b9c

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, CKT skrev:

Man dør av alt.  Jeg tror ikke på noe annet. Om det ikke er dokumentert fra mat tilsynet i Norge.

Så slutt med den skremselspropagandaen din.

Du ba om å få dokumentasjon på at folk har dødd av mugg. Når jeg poster en lenke med eksempler på dette, blir du sur og skriver "slutt med den skremsespropagandaen din". Altså...Du får kose deg med muggen din, for all del, men når du spør, så må du ikke bli sur dersom du får et svar du ikke liker. 

Du gadd jo ikke lese artikkelen skikkelig heller. 

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor på kloden har du hentet denne informasjonen fra? 

Der er en omdiskuter sak ang død av muggsopp og det er den her: http://www.nytimes.com/1997/01/24/us/infants-lung-bleeding-traced-to-toxic-mold.html?_r=0 Den er omdiskutert fordi man ikke er sikker på om toxic mold/muggsopp av typen Stacybotrys chartarum er årsaken m.m. 

Den typen sopp imunsvekkede får i lunger og gjerne også systemisk er langt fra muggsopp. (I farten husker jeg ikke sikkert men mener det er candida sopp.) 

Muggsopp som forekommer på mat fordi maten er begynt å bli bedervet er skadelig fordi den gir økt belastning på lever og nyrer, samt tarmsystemet, fordi muggsopp lager allegifremkallende og toxiske giftstoffer. Av den grunn så er anbefalingen at man kaster hele syltetøyglasset, hele osten eller hva det nå er som er muggsoppinfisert. Å skjære bort det som er synlig, medfører at en spiser giftstoffene muggen har produsert mens en kaster selve muggen som er mindre farlig. 

Noe annet er blåmuggost og annen industrifremkalt mat, det er unntaket. 

Å spise mugg en gang eller to får året ved et uhell, er neppe noe noen dør eller tar skade av. 

Det er riktig at de typiske soppene immunkompromitterte pasienter dôr av ikke er de du typisk finner i fødevarer, men heller er forskjellige aspergillis, coccidiomycose, blastomycose, hostoplasmose, cryptococcus neoformans og pneumocystis jirovecii (tidl. carinii - det er omdiskutert om dette egentlig er en sopp eller ikke). Candida albicans i spiserøret er diagnostisk for AIDS.

Imidlertid vil de vanlige "husholdningsmuggene" være svært farlige for immunsvekkede - det ligger for så vidt også i sakens natur.

Det er svært begrenset toksinformasjon i matvarer med litt pels på. Muggsopper klarer ikke å infiltrere dypt i matvarer, og du finner heller ikke nevneverdige toksinmengder om du skjærer vekk bedervede stykker.

Informasjonen mon kommer fra en eksamener i mikrobiologi, histologi og patologi, hvis du lurer på det.

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig at de typiske soppene immunkompromitterte pasienter dôr av ikke er de du typisk finner i fødevarer, men heller er forskjellige aspergillis, coccidiomycose, blastomycose, hostoplasmose, cryptococcus neoformans og pneumocystis jirovecii (tidl. carinii - det er omdiskutert om dette egentlig er en sopp eller ikke). Candida albicans i spiserøret er diagnostisk for AIDS.

Imidlertid vil de vanlige "husholdningsmuggene" være svært farlige for immunsvekkede - det ligger for så vidt også i sakens natur.

Det er svært begrenset toksinformasjon i matvarer med litt pels på. Muggsopper klarer ikke å infiltrere dypt i matvarer, og du finner heller ikke nevneverdige toksinmengder om du skjærer vekk bedervede stykker.

Informasjonen mon kommer fra en eksamener i mikrobiologi, histologi og patologi, hvis du lurer på det.

Før du prøver å komme med mye rart ang. Sopp så lær deg i det minste å skrive navnene på de ulike soppartene riktig. Da vil ditt bidrag til tråden virkel mer troverdig, om ikke annet. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Før du prøver å komme med mye rart ang. Sopp så lær deg i det minste å skrive navnene på de ulike soppartene riktig. Da vil ditt bidrag til tråden virkel mer troverdig, om ikke annet. 

Et par tastefeil er sannsy ligvis mindre graverende enn at du overdriver hvilke enorme mengder mycotoxinproduserende sopper som er å finne i vanlige matvarer. Du klarer jo ikke selv å stave stachybotrys riktig, og langt mindre se at den 1) er sjelden å finne  både i bygninger og matvarer, og 2) at det ikke er påvist noen sammenheng mellom stachybotrystoksin og idiopatisk hemorrhagisk lungesykdom hos barn.

Det du påstår er grovt unøyaktig, og svæt overdrevent. Hvis du vil snakke om farlige muggsopper som normalt angriper fødevarer, er det merkelig at du ikke trekker frem aspergillus og alle soppene som sorterer under mucorales. Disse er nemlig langt vanligere.

Dessut envner du ikke en gang den farligste gruppen mycotoksin, nemlig aflatoksin. Man skulle tro du ville trekke frem dette siden du er så ivrig på å overdrive farene ved muggsopper. (Aflatoksin blir aktuelle matvarer dessuten testet for). Du unnslår dessuten også å nevne at mycotoksiner er et langt større problem i tropiske områder og i områder der det er mindre standardisering av hvordan matvarer behandles fra produsent til konsument.

Nå synes jeg du kan slutte å kverulere.

Skrevet

Her er en referanseartikkel om stachybotrys som langt på vei avkrefter teorien i din 19 år gamle avisartikkel:

http://www.medscape.com/viewarticle/408038

Denne studien understreker at stachybotrys primært eksponeres for gjennom vannskadede bygningsmasser (ikke gjennom mat), og at det ikke finnes sannsynlig at den forårsaker lungesykdom hos barn.

Det er forøvrig fint om du merker deg at det er nokså få muggsopper som produserer mycotoksin, at stachybotrys ikke er blant de vanligste muggsoppene (det er et bygningsproblem, og ikke et matproblem), og at den krever et svært fuktig og nitrogenfattig miljø for å leve, samt at den trenger cellulose for å vokse.

Du må også lære deg å skille mellom muggangrepne faste matvarer og andre, slik som syltetøy, saft etc. F. eks. er det helt trygt å spise ost der de mugne delene er skåret vekk, mens syltetøy ikke lar seg bruke. Å oppbevare matvarer i bygninger med muggproblemer er uansett en dårlig idé.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...