Gå til innhold

oppbevaring av poteter, føler meg som en idiot

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan oppbevarer du poteter? Jeg har nå kjøpt et par stykk. De kommer til å bli spist opp i løpet av ei uke. 
Hvordan skal man oppbevare potetene, slik at de holder seg lengre? 

"Til tross for at poteter trives best kjølig bør du droppe å ha dem i kjøleskapet og heller oppbevare dem i en papirpose på et kjølig, men ikke kaldt sted - gjerne i en matbod eller kjeller." - sitat fra en artikkel. 
Jeg har ingen matbod eller kjeller. Jeg kan velge mellom kjøkkenbenken eller kjøleskapet. De ligger i en plastpose. Gjør det at de blir dårlige fortere? 

Hjemme hos meg er det ikke varmt. Det er ikke iskaldt heller.
Jeg varmer ikke opp leiligheten, for jeg hater at det er varmt. Jeg går rundt i singlett, null problem. Det er kjølig, men ikke kaldt. 

Anonymkode: 9f7ee...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan legge de i et mørkt kjøkkenskap dersom du har det tilgjengelig. Jeg har ikke dette, så jeg pleier å legge de i kjøleskapet. Det går helt fint det og. De holder seg nok ikke like godt, men jeg har ikke opplevd noen problemer med det. 

Anonymkode: ef8fe...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du kan legge de i et mørkt kjøkkenskap dersom du har det tilgjengelig. Jeg har ikke dette, så jeg pleier å legge de i kjøleskapet. Det går helt fint det og. De holder seg nok ikke like godt, men jeg har ikke opplevd noen problemer med det. 

Hvor lang holdbarhet har de sånn ca i kjøleskap? 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang holdbarhet har de sånn ca i kjøleskap? 

ts

Det varierer. Nå pleier jeg å kjøpe stykkvis etter hva jeg spise i løpet av uken. Jeg har imidlertid hatt de opp til to uker i kjøleskap uten problem, men det avhenger jo også litt av poteten også. 

Dersom du skal spise potetene i løpet av en uke vil det ikke være et problem å oppbevare de i kjøleskap, så fremt de ser fine ut nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være mørkt, ja. Du kan fylle en pappeske med sand og ha potetene i sanden :) Da holder de seg lenge. Samme gjelder med gulrøtter.

Anonymkode: b5d46...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i alle år hatt potetene i skuffen i kjøleskapet. Ofte kjøper jeg flere kg, har de liggende i mange uker og et par mnd. Skjeldent jeg har opplevd de har myglet. Pass på det ikke er fuktig, små dråper med vann feks. Da kan de fort mygle.

Anonymkode: 03a5f...210

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid oppbevart poteter i kjøleskapet, fordi jeg har ikke noen kjølig kjeller eller matbod å oppbevare dem i. Legger jeg dem i matskapet, som har romtemperatur, får de groøyne og blir stygge veldig fort. Det er for varmt, rett og slett.

Jeg bruker altså kjøleskap, synes de holder seg best der, uten å få groer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg legge de i kjøleskapet og se hvordan det går. 

takk for hjelpen. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har poteter i kjøleskapet da vi ikke har andre oppbevaringsmuligheter. Ligger i plastpose i grønnsaksskuffen. De kan holde seg noen uker men dette vil du se på potetene. En stor fordel å kjøpe potetr som er tørre, og ikke fuktige, fordi de da holder lengre. 

Anonymkode: e2b3f...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...