AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #1 Skrevet 23. september 2016 Hei... Jeg har et dilemma.. Min mor døde brått og uventet for noen dager siden, bare 55 år gammel. Jeg er helt ubeskrivelig lei meg, synes dette er så vanvittig vondt. Er bare 25 år selv, og har en sønn på 1,5 år. Mamma skal begraves i hjembygda mi, som er 2 timer unna der vi bor nå. Begravelsen skal være fredag om en uke. Jeg har vært hjemme hos min far sammen med brødrene mine på 22 og 20 siden den dagen hun døde, og har tenkt å være her med dem til begravelsen er over - så gjerne over helga. Samboeren min er hjemme med sønnen min. Sønnen min er en svært aktiv og vilter 1,5 åring som aldri sitter i ro mer enn 5 minutter. Spørsmålet er om jeg må ta han med i begravelsen? Tror det kommer til å bli veldig forstyrrende, og jeg føler at jeg trenger å få sagt farvel til min mor i fred akkurat denne dagen. Føler også at jeg trenger samboeren min sin støtte denne dagen, og han har lyst å komme torsdags ettermiddag og så være der sammen med meg til søndag eller mandag. Min mor var som sagt veldig ung, og det kommer til å være mange folk der som skal si farvel til henne. Hun har aldri vært syk heller, så dette kom som lyn fra klar himmel. Det jeg har mest lyst til er at samboeren min kommer torsdag, så er vi hjemme hos min far til søndag eller mandag alene. Min svigermor - som er en fantastisk dame og som sønnen vår har et utrolig godt forhold til - har tilbudt seg å passe mini hele helgen. Det er utrolig fristende å takke ja, men jeg lurer på om det er alt for egoistisk og dårlig gjort? Gutten skjønner jo ikke hva som foregår. Samboer har fortalt han at mormor er død, men han vet jo ikke hva det betyr. Ikke har han hatt så utrolig tett forhold til henne heller, pga. avstanden. Har møttes kanskje 1 gang i mnd. Han kommer til å kjede seg i begravelsen og bli urolig, og han kommer jo mest sannsynlig ikke til å huske noe av det. I tillegg bor vi på gård, så vi og svigers er ''to hus tett i tett'', så gutten vil være hjemme selv om han sover hos svigers, og han kjenner de som sagt veldig godt og er 100% trygg på dem. Noen tips til hva jeg skal gjøre? Anonymkode: 63fe1...5cc
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #2 Skrevet 23. september 2016 Jeg ville latt ham være hjemme hos farmor hel helgen med god samvittighet. Eneste alternativet er om hun kommer med ham til akkurat begravelsen, men det blir mest styr og er liten vits syns jeg. Kondolerer! Anonymkode: 849a5...faf 11
mereo Skrevet 23. september 2016 #3 Skrevet 23. september 2016 Hvis du føler at du trenger det og tilbudet er der, så synes jeg du skal gjøre det. Det er ikke egoistisk. 4
Kamomille Skrevet 23. september 2016 #4 Skrevet 23. september 2016 Dra med god samvittighet, sønnen vil sannsynligvis ha det helt fint sammen med farmor og farfar. 2
Gjest moreno Skrevet 23. september 2016 #5 Skrevet 23. september 2016 Ikke ha ham med, han vil ikke forstå settingen og huske noe likevel, og bare ødelegge for deg/dere. Kondolerer.
Simmis Skrevet 23. september 2016 #6 Skrevet 23. september 2016 Tror nok 1,5 åringen vil ha det bedre hos farmor en helg enn å måtte sitte stille i 1-1,5 t i kirken. 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #7 Skrevet 23. september 2016 Jeg ville latt ham være hos farmor. Hvis det ikke går, ville jeg avtalt med noen at de trille ham en lang tur eller tatt ham med på en lekeplass mens bisettelsen foregår. Enten det er noen dere har med dere hjemmefra (farmor?), eller en nabo hos faren din eller noe slikt (som dere kan treffe og bli litt kjent med ettermiddagen før). Anonymkode: ff423...f3c 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #8 Skrevet 23. september 2016 Jeg synes absolutt du skal la farmor passe den helga begravelsen er, uten et fnugg av dårlig samvittighet. Han har det nok best der, og det er fint for deg å slippe å ha ansvaret for ham midt oppi sorgen og alt styret som en begravelse medfører. Men forstår jeg deg riktig når dere ikke ser hverandre på nesten to uker? Det er kanskje litt lenge for en halvannetåring å være borte fra en av foreldrene sine? Er det ingen mulighet for at han enten er sammen med deg hos faren din noen dager i løpet av denne perioden, eller at du er hjemme et par dager? Anonymkode: 06452...721
Gjest Belle âme Skrevet 23. september 2016 #9 Skrevet 23. september 2016 Først og fremst: kondolerer så mykje Eg ville ikkje tatt barnet med, han vil berre kjede seg og uroe alle som er i begravelsen. La han være med bestemora, trur han vil kose seg bedre der.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #10 Skrevet 23. september 2016 Tusen takk for svar alle da får han overnatte hos farmor og farfar denne helgen! Til deg som lurte på det: ja, vi blir ganske lenge borte fra hverandre, men han er vandt til at jeg er borte en stund av gangen pga jobb, han pleier ha det helt fint sammen med pappa Likevel tenkte jeg kanskje å høre om farmor vil være med en tur hjem til meg på torsdag, så kan hun og gutten dra hjem igjen fredags morgen! Jeg savner han jo selvsagt mye selv om jeg er opptatt med familien min.. Tror kanskje pappa hadde hatt godt av det også, han er så glad i gutten og er selvsagt helt i kjelleren nå.. Anonymkode: 63fe1...5cc 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #11 Skrevet 23. september 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar alle da får han overnatte hos farmor og farfar denne helgen! Til deg som lurte på det: ja, vi blir ganske lenge borte fra hverandre, men han er vandt til at jeg er borte en stund av gangen pga jobb, han pleier ha det helt fint sammen med pappa Likevel tenkte jeg kanskje å høre om farmor vil være med en tur hjem til meg på torsdag, så kan hun og gutten dra hjem igjen fredags morgen! Jeg savner han jo selvsagt mye selv om jeg er opptatt med familien min.. Tror kanskje pappa hadde hatt godt av det også, han er så glad i gutten og er selvsagt helt i kjelleren nå.. Anonymkode: 63fe1...5cc Det høres veldig lurt ut, synes jeg! Både for deg og gutten din, og ikke minst for pappaen din. Masse lykke til i tiden fremover! Anonymkode: 06452...721 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #12 Skrevet 23. september 2016 Synes det høres ut som er god plan med barnevakt, ta godt vare på deg selv og familien din. Og har du vurdert om svigermor og sønn kan komme på feks lørdag og bli til søndag? Tenkte i stedet for rett før begravelsen. Vil tro det kan være godt for familien din å se gutten, men samtidig så er det jo gjerne mer enn nok før begravelsen, mens etter er da man gradvis må ta fatt på livet igjen og det kan være godt med et "avbrekk", litt glede fra en liten gutt. Høres kanskje rart ut, men snakker bare av egen erfaring. Anonymkode: 3d127...cab
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #13 Skrevet 23. september 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det høres ut som er god plan med barnevakt, ta godt vare på deg selv og familien din. Og har du vurdert om svigermor og sønn kan komme på feks lørdag og bli til søndag? Tenkte i stedet for rett før begravelsen. Vil tro det kan være godt for familien din å se gutten, men samtidig så er det jo gjerne mer enn nok før begravelsen, mens etter er da man gradvis må ta fatt på livet igjen og det kan være godt med et "avbrekk", litt glede fra en liten gutt. Høres kanskje rart ut, men snakker bare av egen erfaring. Anonymkode: 3d127...cab Tusen takk for svar, det var kanskje en enda bedre løsning TS Anonymkode: 63fe1...5cc 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #14 Skrevet 23. september 2016 Så leit, kondolerer. Ellers tenker jeg som de andre her. Har tenkt en del over problemstillingen selv, da en av mine foreldre er alvorlig syk. Jeg har også tenkt at en begravelse ikke er noe for de minste barna. De skjønner jo ikke hva som foregår, og ikke vil de sitte i ro heller. Jeg tenker da at det er like fint å gå med blomster på graven sammen senere, og at man som datter får ta farvel med moren sin på en ordentlig måte, uten å måtte ha fokus på barnet hele seremonien. Ellers kan jo barnet være til stedet en stund under samlingen etter begravelsen, sånn at familien får hilst på. Jeg ser jo selv hvor mye glede et lite barn kan spre i en ellers sorgtung tid. De er en velsignelse, de små. Og man har godt av å smile litt, selv i en trist periode. Anonymkode: ad26c...f93
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #15 Skrevet 23. september 2016 Kondolerer. Dra, og la farmor passe. Det tar gutten ingen skade av, det er bedre for han enn å se mor og far så lei seg på en sånn dag. Anonymkode: 57ba7...e71 1
Vera Vinge Skrevet 23. september 2016 #16 Skrevet 23. september 2016 Jeg skjønner godt at du har mer enn nok med deg selv og sorgen i tiden før og under begravelsen, og jeg ville ikke hatt med et barn i den alder i begravelse. Men, jeg har gode erfaringer med å ha med barn på samlingen etterpå, at de kan gi er positivt avbrekk og være en følelse av håp, eller hva jeg skal kalle det. Flere har kommentert det under begravelser vi har deltatt i. Da svigerfaren min døde brått, deltok barnet på 3,5 på alt, og det var naturlig siden hadde et nært forhold til bestefaren. Barnet på da 1,5 var i barnehagen, men ble etter hvert hentet av min far, slik at han var med på samlingen etterpå. Da hadde vi med leker, slik at de hadde noe å holde på med. Og det føles fint å kunne si at de var med, selv om hvertfall den yngste ikke vil huske det. Men jeg hadde ikke frivillig hatt ham med i kirka, det ville blitt for slitsomt og vanskelig. Barnet som var to år eldre forstod jo situasjonen og satt stille gjennom hele seremonien. 1
Zienna Skrevet 23. september 2016 #17 Skrevet 23. september 2016 Jeg er enig med alle de andre som har kommentert, ta deg tid til å si farvel til moren din. Barnet ditt har det best hos farmor og far nå. 1
Sjokoladekjeks Skrevet 23. september 2016 #18 Skrevet 23. september 2016 Synes det høres veldig lurt ut med barnevakt den dagen for barnet. Det vil ikke få mye utbytte av begravelsen. Men barn er gode og ha i en vanskelig tid. Særlig om en slipper ansvaret med å oppdra barnet akkurat i den tiden. Husker når et nært familiemedlem av meg døde. Tantebarnet mitt på 3 år var med i begravelsen og laget etterpå. Jeg kjente hvor godt det var for meg. Fikk meg til å holde meg selv skjerpet. Han vandret litt rundt forann benkene. Men helt rolig. Som at han skjøte at han måtte være rolig. Men det å se han være der roet meg veldig. Fokuset på barn er noe helt spessielt. Ihverfall for meg. Håper det ettet omstendighetene går så bra som det kan med dere alle sammen. Mange trøsteklemmer
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #19 Skrevet 24. september 2016 Kondoler Det kan være greit å slippe alt å ha en vilter 1,5 åring i kirken. Du har også godt av å kunne få sagt farvel uten å tenke på å holde sønnen din i ro. Min erfaring er at det er veldig godt å ha de små i tunge tider, mye fordi at man får tenkt på noe annet midt i sorgen. Enten om det er før eller etter begravelsen. Har selv mistet besteforeldre og hatt broren min (6 år) og fetteren min (2 år) i dagene før, og det har vært veldig godt. De yngste er så rett frem og klarer å gi litt glede oppi det vonde. Smilet kom ihvertfall fort hos meg, selv om man følte at alt raste sammen ellers. Blir jo en stund uten sønnen din også. Ønsker deg/dere alt godt videre <3 Anonymkode: 03006...bec 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #20 Skrevet 24. september 2016 Ingen råd da jeg ikke har små selv.. vil bare si kondolerer til deg og dine Anonymkode: e9d3b...119
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå