Gå til innhold

"Fete-tips" for hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom på at jeg kunne spørre her da jeg svarte på "mat til hund"-innlegget her...

Ulldotten vår er tynn. Hun er heller ikke spesielt matglad, men spiser nå Eukanuba (vi har prøvd oss fram litt, og har funnet ut at det ser ut som om det er Eukanuba hun synes smaker best, tross alt...).

Hun spiser som regel den mengden hun "skal" ha, noen ganger mer, andre ganger mindre. I snitt vil jeg tro hun spiser det hun skal.

Like tynn er hun. Veterinæren sier det også, og sier at det ikke er noen krise enda, men at vi må følge med... Det gjør vi jo, og hun blir ikke tynnere, tror jeg - men hun har jo ingenting å gå på heller...

Er det noen som har "fetetips" til hund? Altså, uten å ødelegge matlysten osv? Under pelsen er det BARE bein og knokler - noe muskler da, så klart - men mest bein, ihvertfall sånn det kjennes ut. Veterinæren sier at det er muskler der... Hehe...

Tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Tror du får spesialfor til tynne hunder hos veterinæren? Uansett vil du nok få de beste rådene der, for de tenker alltid på det vi andre glemmer :)

Skrevet

Hills A/D er ett fór som er lagd spesielt for å fete opp hunder.

Men jeg ville først ha forhørt meg med veterinæren før man begynner på ett sånt fór.

(det er ingenting iveien for å begynne på fóret uten å snakke med en vet... men kan være andre ting man må ta med i betraktning, ikke bare fóret)

Skrevet

Hm... kanskje noen deilige lange, friske turer kan gjøre susen? Det er jo noe som kan øke appetitten.... :roll:

Dersom dette hadde vært min hund, og den var ALTFOR tynn, og trim ikke hadde funket, da hadde jeg nok blandet i noe godt i maten hennes. Laks, fiskerester, kjøttrester, poteter, litt middagssaus, vom (!), etc.

Hilsen Ella

Skrevet

Du kan selvfølgelig gi et høytenergifor til hunden din, sånn som f.eks. jakthunder bruker i jaktsesongen. Noen reagerer med ekstrem aktivitet, så det varierer. Jeg gir høyenergifor til min spinkle hund, og han har lagt på seg noe, men ikke mer enn 800 g-1 kg. Men det hjelper jo litt da! Har ikke merket at han har blitt mer aktiv.

Jeg er ukritisk på godbiter osv, så noen ganger gir jeg ham brødskiver med ekstra mye smør osv, men jeg vet ikke om det er verken sundt eller om det hjelper. Men det hjelper på samvittigheten i hvert fall! :ler:

Ellers vet jeg at folk som har hunder som overhodet ikke er matglade, har fordel av å ikke la maten stå fremme, men sette den ut hvert måltid. Jeg har aldri orket det, så tørrforet står fremme hele tiden.

Lykke til!

Skrevet

Ellers vet jeg at folk som har hunder som overhodet ikke er matglade, har fordel av å ikke la maten stå fremme, men sette den ut hvert måltid. Jeg har aldri orket det, så tørrforet står fremme hele tiden.

Lykke til!

:enig_animasjon:

Det er også et forsøk verdt.

Hilsen Ella

Gjest Teletubbien
Skrevet

Når vi hjemme hadde en shetland sheepdog for mangen år siden så var den veldig småspist av seg. Min mor "løste" problemet med alltid å kutte opp 2 skiver kokt skinke og blande det i maten hennes. Senere brukte hun også peanøttolje og helte over....

Bare pass på.... Vår hund trillet nesten etter en stund :roll::wink:

Skrevet

Olivenolje kan også brukes i maten for å tilføre litt mer fett.

I tillegg gir olivenoljen en utrolig nydelig pels.

Jeg syns ikke man bør gi middagsrester til hunden, stort sett inneholder våre middagsrester for mye salt og annet krydder til at det er egnet som dyrefór, dessuten har hunder ett helt annet fordøyelsessystem enn oss mennesker og menneskemat kan da ødelegge bakteriefloraen i tarmen sånn at hunden får problemer med fordøyelsen. (diaré osv)

Skrevet

Har du prøvd vom? Det er veldig næringsrikt og kraftigt. Det brukes som fortilskudd for hardt arbeidende hunder. Fås kjøpt på dyrebutikker i frossen tilstand. Jeg bruker det selv i perioder når hunden min har vært tynn. Jeg har prøvd mange forskjellige fortyper, jeg sier ikke noe negativt om Eukanuba, men min hund ble tynn av det foret, selv om hun fikk veldig mye mat, aktivforet fungerte heller ikke. Hunder reagerer forskjellig på forskjellig for så det kan være lurt å prøve noe annet. Men vom er iallefall et fint tilskudd for å fete opp hunder. (Brukes i tilegg til vanlig mat).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...