Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Mottar dagpenger fra Nav, søker jobber men ikke fått napp. Ønsker å ta noen fag som privatist mens jeg søker jobb.

Sendte søknad om å få beholde dagpengene mens jeg leser. Meldte meg opp til eksamen(måtte det for å ha bekreftelse ovenfor Nav om skolegang), den avlegges i november. 

Fikk nå avslag på søknaden. Tenker at Nav ikke har noe med hva jeg gjør på kveldstid, for det er da jeg leser. 

Jeg tenker å ta eksamen i 3 fag, og vurderer nå å si til Nav at jeg hopper av utdanningen. Fortsetter å lese på kveldstid og melder meg opp til eksamen i februar istedet dersom jeg ikke har fått noen jobb innen da. Så får jeg heller miste dagpengene fra februar..

Hva tenker dere om dette? 

Anonymkode: 70530...145

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde tatt en prat med NAV, for det er mulig å kunne få til en avtale. Hvis du bare skal avlegge eksamen og ikke følge undervisning, så kan det tenkes at de er fleksible.

Skrevet
9 minutter siden, mereo skrev:

Hadde tatt en prat med NAV, for det er mulig å kunne få til en avtale. Hvis du bare skal avlegge eksamen og ikke følge undervisning, så kan det tenkes at de er fleksible.

Dersom dette var mulig ville svært mange privatister gjort nettopp dette. Reglene er ganske strikte når det gjelder utdanning og støtte fra Nav. 

Jeg synes det høres lurt ut å lese nå, men heller melde seg opp til eksamen i februar. Da har du jo også litt tid på deg til å få deg jobb før dagpengene tar slutt. 

Hva er bakgrunnen for at du vil ta noen eksamener som privatist? Har du et konkret utdanningsmål?

Anonymkode: adb4f...dd3

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Dersom dette var mulig ville svært mange privatister gjort nettopp dette. Reglene er ganske strikte når det gjelder utdanning og støtte fra Nav. 

Jeg synes det høres lurt ut å lese nå, men heller melde seg opp til eksamen i februar. Da har du jo også litt tid på deg til å få deg jobb før dagpengene tar slutt. 

Hva er bakgrunnen for at du vil ta noen eksamener som privatist? Har du et konkret utdanningsmål?

Tjah, jeg fikk lov til å fortsette med nettstudie og avlegge eksamen, da jeg fikk dagpenger sist. Men det var noe jeg startet med før jeg begynte på dagpenger.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Ja, siden det ikke finnes jobb innenfor det jeg er utdannet som, velger jeg å ta noen fag slik at jeg kan gå ut som lærling til neste høst og ha en sikrere jobb-fremtid.

Skrevet

Jeg fikk også avslag i første omgang da jeg tok nettstudier.  Jeg fikk en bekreftelse fra skolen om at det ikke var noen faste samlinger eller forelesninger, og tok dette med i en dialog med NAV, og da fikk jeg det godkjent.  Det er mulig at det hadde noe å si at jeg også studerte mens jeg jobbet fult.

Hvis du fortsatt får avslag så ville jeg bare utsatt eksamen.  Det var ihvertfall min plan dersom jeg ikke hadde fått gjort om vedtaket mitt.

Skrevet
4 minutter siden, Kara W skrev:

Jeg fikk også avslag i første omgang da jeg tok nettstudier.  Jeg fikk en bekreftelse fra skolen om at det ikke var noen faste samlinger eller forelesninger, og tok dette med i en dialog med NAV, og da fikk jeg det godkjent.  Det er mulig at det hadde noe å si at jeg også studerte mens jeg jobbet fult.

Hvis du fortsatt får avslag så ville jeg bare utsatt eksamen.  Det var ihvertfall min plan dersom jeg ikke hadde fått gjort om vedtaket mitt.

Ts her.

Ja, jeg tenker å utsette eksamen. Men er redd for at Nav skal straffe meg, siden jeg fortsetter å lese på kveldstid, men ikke opplyser om det. Dersom de skulle finne det ut i forbindelse med eksamen til våren..

Synes uansett det er dårlig at man skal miste dagpengene når man faktisk søker jobber på dagtid, og bruker timene på kvelden til å lese...

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Ja, jeg tenker å utsette eksamen. Men er redd for at Nav skal straffe meg, siden jeg fortsetter å lese på kveldstid, men ikke opplyser om det. Dersom de skulle finne det ut i forbindelse med eksamen til våren..

Synes uansett det er dårlig at man skal miste dagpengene når man faktisk søker jobber på dagtid, og bruker timene på kvelden til å lese...

Nei, de kan jo ikke trekke deg for tiden før.  Det verste de kan gjøre er vell å trekke deg for tiden fra du melder deg opp til eksamen og frem til eksamen.  I den perioden kan du kanskje sies å være en student, men frem til du faktisk melder deg opp er du ikke student.

Skrevet

Ts her.

Da gir jeg beskjed til Nav om at jeg hopper av utdanningen slik at jeg beholder dagpengene. Så får jeg heller ta støyten som kommer til våren med 4 eksamener..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...