Gå til innhold

katt ute i minusgrader

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg har en stor hun katt som til vanlig alltid er ute mens vi er på jobb.

Nå er det kommet masse snø her vi bor, og i dag evar det 6 minusgrader.

Vi bor i Bodø og det kan også til tider være vind.

Hun har funnet seg en plass under naboens veranda, der tror jeg det er lunt.

Hun er blanding av norsk skogkatt, og har masse pels.

Hun liker ikke å være ute, men må ellers blir hun så rastløs og rabiat inne:)

Men når er det ikke forsvarlig å ha henne ute hele dagen lenger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Når hun ikke vil ut?

Katter tåler ganske mye kulde, som du sier har hun masse god pels og de finner seg alltid et lunt sted å være. Men hvis det blir for kaldt, da nekter i hvert fall min å gå ut. Da må vi fram med tissekassa... (håper vi slipper det i vinter, siden jeg er gravid og Bjørnemannen får nervøse rykninger av den kassa)

Snake pleier å bli skeptisk når det kryper under 15-20 minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en skogkattblanding som elsket å være ute, uansett vær. Når det ble skikkelig kaldt la han seg ned, og lot seg snø ned, og han kom bare inn for å spise om vinteren, akkurat som på sommeren. Så skogkatten tror jeg egentlig ikke har noen spesifikk grense for når det er forsvarlig, men det kommer jo også litt an på hva katten selv synes er behagelig. Dersom du er urolig for henne kan du også sette opp ett le, eller bygge ett lunt hus til henne på utsiden, så vet du at hun alltid har ett setd å gå, dersom det blir for kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det begynner bli under frysepunktet så bør du ha kontroll på hvor katten er hen. Jeg hadde ikke sluppet den ut og dratt bort for lengre tid, feks på jobb når det var kuldegrader.

Den bør ha en garasje eller varmekasse på et lunt sted å gå inn i. Varmekasse lages av ispor og kledd med teppe på innsiden.

Katter bør generelt ikke slippes ut når det er minus 10 grader eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten vår er ute i all slags vær. Er det mange minusgrader er den inne om natten. Har lunt sted å ligge under trappa, og kjeder seg inne. Lang tykk pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Den bør ha en garasje eller varmekasse på et lunt sted å gå inn i. Varmekasse lages av ispor og kledd med teppe på innsiden.

Kjempelurt. Glemte å si det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge katten selv vil ut så har vi sluppet den ut (har kattedør da, så de gjør som de vil), enten det er 15 minus eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter bør generelt ikke slippes ut når det er minus 10 grader eller mer.

Hva er det fornoe tull?

Jeg har hatt katter hele livet. Er oppvokst i trøndelag der det ikke er unormalt med temperaturer ned mot -30, men kattene har da vært utendørs fordet!

Jeg har heller aldri hatt katter med lang og tykk pels, det har bare vært vanlige huskatter.

Da har hatt tilgang til ett uthus, men ikke noen spesiell varmekasse.

Så lenge katten er vant med å være ute hele året så trenger man ikek bekymre seg for at det er kaldt ute, de vil utvikle en enormt god vinterpels hvis de får mulighet til å venne seg til kulda gradvis.

Det er tross alt dyr vi snakker om her, ikke porselensdukker. Dyr har pels som beskytter dem mot kulda og som fungerer perfekt som isolasjon. Dette gjelder selvfølgelig kun hvis katten er frisk og pelsen er normal.

Kattene våre har selv valgt om de vil være ute på natta eller ikke, veldig ofte har de vært ute opptil flere døgn i strekk uten å ta noen skade av det.

Vi har desverre en tendens til å overbeskytte dyrene våre, noe jeg tror er mer skadelig enn bra.

Tror dere alle villkatter dør om vinteren? Siden kattene ikke "tåler" kulde?

Så lenge kattene er friske og har tilgang på mat og vann så overlever de. (skadde katter blir noe annet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere alle villkatter dør om vinteren? Siden kattene ikke "tåler" kulde?.....

Jeg jobber i dyrebeskyttelsen og jeg ser hele vinteren gjennom hva kulde gjør mot kattene. De tåler ikke kulde(over lengre tid), såpass kan jeg bare si. Bortfrosne ører, bortfrosne neser, ødelagte poter, lepper.... Bli med en dag og ta en titt.

Noen timer ute i kontrollerte former skader nok ikke katten, men blir den ute i lengre tid så kan det føre til skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. hei , takk for mange svar.

når jeg skrev at hun ikke liker å være ute, er det ikke fordi hun har det vondt, men det er sikert mere behagelig å ligge i stolen en å være ute. Hun er inne hele ettermiddagen og natten, og har det bra.

Hun går også frivillig ut, men for det meste må hun "kastes" ut om morningen.

Hun har tykk lang pels, så det går nok greit.

Men mulig hun ikke liker snø er fordi dette er bare hennes andre vinter med slik snø og kulde. Hun er oppvoskt på vestlandet hvor det er sjeldent snø.....

Å lage utehus er enmulighet , men det bilr bare snødd ned.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. hei , takk for mange svar.

når jeg skrev at hun ikke liker å være ute, er det ikke fordi hun har det vondt, men det er sikert mere behagelig å ligge i stolen en å være ute. Hun er inne hele ettermiddagen og natten, og har det bra.

Hun går også frivillig ut, men for det meste må hun "kastes" ut om morningen.

Hun har tykk lang pels, så det går nok greit.

Men mulig hun ikke liker snø er fordi dette er bare hennes andre vinter med slik snø og kulde. Hun er oppvoskt på vestlandet hvor det er sjeldent snø.....

Å lage utehus er enmulighet , men det bilr bare snødd ned.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i dyrebeskyttelsen og jeg ser hele vinteren gjennom hva kulde gjør mot kattene. De tåler ikke kulde(over lengre tid), såpass kan jeg bare si. Bortfrosne ører, bortfrosne neser, ødelagte poter, lepper.... Bli med en dag og ta en titt.

Noen timer ute i kontrollerte former skader nok ikke katten, men blir den ute i lengre tid så kan det føre til skader.

Joda, jeg er fullstendig klar over hva kulden _kan_ gjøre med katter, men her er det da ikke snakk om at noen slipper ut kattene sine for å la dem være ute i dagesvis, det er snakk om en arbeidsdag, kanskje ett døgn eller to. Og _det_ klarer alle friske katter fint, vel og merke så lenge de har tilgang til vann ett sted (har de ikke det vil de som regel inn når de blir sultne og tørste) og har mulighet til å finne steder der det er litt lunere. (under verandaer, inni tette busker, garasjer, vedskjul ol)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Katten min vil ikke være ute nå lenger. For mye snø og for kaldt tror jeg. Blir kun noen kjappe 2-minutters turer i ny og ne. Søsknene hans er visst ute mesteparten av dagen har jeg fått høre. Katten min blir jo helt rabiat av å være så mye inne at han angriper meg nesten av frustrasjon/lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...