Gå til innhold

Finnes det noen katter som bare er ment å være innekatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei søt liten kattefrøken som ble sterilisert i forrige måned, og nå synes jeg det er på tide at hun skal få oppleve verden.

Problemet er bare at hun hele tida skal sitte i døråpningen, vil ikke gå ut med mindre jeg også er ute. Dersom hun først GÅR ut så holder hun seg kun i en radius på 5m maksimalt unna døra. Nå begynner det å bli kaldt, og jeg orker rett og slett ikke å ha døra på gløtt lenger så hun kan fly ut og inn som hun vil. Hvordan i alle dager kan jeg få pus til å være mer ute?

Det er langt til nærmeste trafikkerte bilvei, vi bor i en blindvei. Rett ut døra er det hage og skog, så det er ikke akkurat mye skummelt der som skremmer henne. Hun var 12 uker da jeg fikk henne, hvis det har noe å si. Ingen skumle nabokatter heller.

Jeg vil helst ha henne ute, for inne skal hun alltid finne noe å ødelegge/tulle med som jeg ikke ønsker. Opp i vinduskarmen og rive ned tingene der osv. Ja jeg leker med henne masse hver dag, så det er ikke frustrasjon ute å går.

Takk for alle tips!

Anonymkode: 107cc...7d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle katter har forskjellige personligheter og noen av dem føler seg tryggest hjemme eller bare like utenfor døra.
Verden er stor der ute, og selv om noen katter gladelig flyr ut og har det helt knall, er andre forsiktige og sitter i døråpningen noen måneder før det er regnet som trygt å gå ut. Det er mulig din er som sistnevnte.

Vi har to av hvert slag, han ene løper ute og vimser, men aldri lenger enn en kilometer eller to, mens hun andre aldri går særlig lenger enn plenflekken på baksiden av garasjen, altså like rundt hjørnet fra inngangsdøra, og helst ikke med mindre det er sol og pent vær. Hun har vært noe mer ute denne sommeren enn før, men vanligvis er hun en døråpningpus. Hun vil veldig gjerne ut, men hun vil ikke være ute.

Skrevet

Hvor gammel er hun? 

Anonymkode: 8396b...cb9

Skrevet

Jeg lurer nå på hvorfor katten er skaffet hvis det er ønske om at den skal holde seg unna hjemmet...

• Liker 8
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er hun? 

Anonymkode: 8396b...cb9

Hun er nå 8 måneder.

Skrevet
9 minutter siden, Kontormus skrev:

Jeg lurer nå på hvorfor katten er skaffet hvis det er ønske om at den skal holde seg unna hjemmet...

Jeg er aldeles ikke den første som har katten ute. Og ønsket er selvfølgelig ikke å bare hive henne ut og holde henne unna hjemmet. Jeg får følelsen av at du ikke ønsker å forstå problemet, og da forstår jeg ikke hvorfor du ønsker å engasjere deg i tråden i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Kontormus skrev:

Jeg er aldeles ikke den første som har katten ute. Og ønsket er selvfølgelig ikke å bare hive henne ut og holde henne unna hjemmet. Jeg får følelsen av at du ikke ønsker å forstå problemet, og da forstår jeg ikke hvorfor du ønsker å engasjere deg i tråden i det hele tatt.

Skrevet

Følger man Dyrebeskyttelsens råd så skal de vel holdes inne i 8 til 10 mnd. Pågrunn av utvikling av stedsans, så kanskje det bare er litt for tidlig for din katt, og hun ikke føler seg trygg ute helt enda :)  

Skrevet

Hun er for liten, hun bør være 10 mnd, før det kan hun gå seg vill (i følge FOD, hvor vi hentet vår pus).

Kjøp heller en sele til henne så kan dere gå tur i nabolaget og la henne bli litt kjent.

• Liker 2
Skrevet

Bare 8mnd, hun er fortsatt litt kattunge. Tipper hun vil gå mer ute når hun blir 1 år og noen måneder. Husk å kastrere

Anonymkode: e23af...a06

• Liker 1
Skrevet

Vår katt er selvvalgt innekatt tror jeg.
Han vil gjerne sitte i døråpning og se på verden, og snuser gjerne litt rundt på plenen. Men dersom jeg lukker døra bak ham, blir han litt panisk og skal inn med en eneste gang. Han er ute 10-30 minutter om gangen, og jeg kan se ham hele tiden om jeg kikker ut vinduet.

Og det er helt greit. Vil han ikke ut, skal jeg ikke tvinge ham. Han føler seg trygg og ivaretatt inne, og liker seg best der.

Nå skal det nevnes at han er en hannkatt på 5-6 år, som liker best mat og kos (kastrert, selvsagt.)

Skrevet
15 minutter siden, Gia_ skrev:

Følger man Dyrebeskyttelsens råd så skal de vel holdes inne i 8 til 10 mnd. Pågrunn av utvikling av stedsans, så kanskje det bare er litt for tidlig for din katt, og hun ikke føler seg trygg ute helt enda :)  

Kanskje hun bare er en måned eller to fra å tørre å gå ut ordentlig. Hun er nå 8mnd og nesten to uker gammel, så hun er fint innenfor rammen som dyrebeskyttelsen har satt. Dyrlegen sa at det som oftest gikk fint å ha de ute så snart de var kastrert/sterilisert, så det er mange som sier mye forskjellig.

Men uansett; burde jeg gå en tur eller to med henne? Hun blir ofte med på butikken (50m unna) og sitter utenfor og venter til jeg kommer ut, så går vi hjem sammen. Føler ikke at hun behøver bånd akkurat.

Ts

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde vært overlykkelig hvis mine katter bare holdt seg i hagen, men siden jeg ikke stoler på at de går langt får de være innekatter. Det jeg reagerer på er at du ikke vil ha den inne fordi den ødelegger/tuller med ting. Hvorfor jeg engasjerer meg? Jeg synes faktisk litt synd på katten.

• Liker 3
Skrevet

Du skal vel ikke tvinge katten til å være ute gjennom vinteren?

Anonymkode: 679fe...0c1

• Liker 3
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun bare er en måned eller to fra å tørre å gå ut ordentlig. Hun er nå 8mnd og nesten to uker gammel, så hun er fint innenfor rammen som dyrebeskyttelsen har satt. Dyrlegen sa at det som oftest gikk fint å ha de ute så snart de var kastrert/sterilisert, så det er mange som sier mye forskjellig.

Men uansett; burde jeg gå en tur eller to med henne? Hun blir ofte med på butikken (50m unna) og sitter utenfor og venter til jeg kommer ut, så går vi hjem sammen. Føler ikke at hun behøver bånd akkurat.

Ts

Ja, du er innenfor rammen på å slippe henne ut, ikke det jeg mente. Men alle er jo forskjellige, så gjerne det er for tidlig for henne :) 

Kan jo være det hjelper å gå tur med henne, i nabolaget, så blir hun jo litt kjent, pluss hun får litt annen stimuli enn bare lek. Kan ikke så mye om katt, mer en hundeperson, men hunder blir jo slitne av å være ute og utforske, så tenker det blir jo litt det samme for katter? :) bare å prøve seg frem det. Hørtes hvertfall ut som om du har en katt som er veldig knyttet til deg :) 

Skrevet

Jeg synes katter skal få gå inn og ut som de ønsker. Katteluke er absolutt å anbefale. 

• Liker 3
Skrevet

Katter er veldig forskjellig på dette området. Katten vår elsker å være ute, og gjerne et døgn om gangen på sommeren. Da vi bodde i by hørte hun alltid når vi kom hjem og kom gjerne for å hilse på, men ville ikke inn enda.. Hvis hun er ute er helt døgn er hun gjerne inne ganske lenge når hun først kommer. 

Ei venninne har to katter og katteluke. Den ene er mye ute og den andre går bare ut litt av og til. Den siste kan fint være inne hele tiden hvis den har do inne. 

Hvis vår katt blir inne for lenge er det høylytt mjauinga og klaging! Men det skal sies at vår er veldig forsiktig på et nytt sted og utvider området den går veldig gradvis. 

Anonymkode: 8245f...b69

Skrevet

Gå turer med henne, det gjør jeg med den ene katten min. Går i skogen, vi kan fort gå to timer (med myyye pauser innimellom). Uten sele. Er veldig koselig.

Katten vil nok gå mer ut etterhvert. Bare la henne bestemme selv, så går det seg til, hun er fortsatt veldig ung.

Skrevet

Min herremann ville ikke være mye ute før han ble godt over 2år. Jeg trodde han kom til å være en som alltid bare ville sitte i vinduskarmen. Nå er han kjempe mye ute i sommerhalvåret, men så fort det blir kaldere går han kun ut på små turer før ham vil inn igjen. Det kan snu når pus blir eldre, hvis ikke må du nok bare infinne deg med at du har en pus som liker seg best innendørs. 

Anonymkode: e96c8...e90

Skrevet

Gi henne den tiden hun trenger. Det er normalt og sunt at hun er forsiktig nå, da er det mindre fare for at du mister henne. At kattunger herper huset må du bare regne med, eller skaffe deg en voksen katt. 

Anonymkode: 75b77...3b4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...