AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #1 Skrevet 23. september 2016 Jeg har en far som har begynt (les: er) å bli faretruende tykk over magen de siste årene. Familien min har bestandig spist sunt med mye innsalg av frukt, grønt, fulle kornprodukter, vegetarmat i blant, osv, men likevel legger han stadig på seg. Faren min trener 2-3 ganger i uka, men da er det styrketrening og ikke utholdenhetstrening som har burde holde på med for å få vekk det farlige magefettet, jeg bekymrer meg Problemet hans er nok at han spiser for mye. Ta for eksempel etter trening så kan han lett spise 3-6 tykke skiver med egg (stekt i masse smør) på hver av dem, han kan småspise på nøtter og druer hele dagen fordi dette er ikke ordentlig mat, dersom vi har en typisk lett middag (suppe) så tar han gjerne og spiser masse brødmat kun en time etterpå, kjøper bestandig inn potetgull til helgen selv om resten av familien ikke vil ha (så spiser han heller alt selv), og på grunn av lange og stressende jobbdager spiser han både lunsj og middag der (pluss middag når han kommer hjem). Han ser rett og slett ikke hva som har kalorier i seg... Mor klager ofte på at far legger på seg, men hun sier at han selv må gjøre noe med problemet, jeg tror ikke helt at far faktisk ser problemet. Synes det er dumt å ta opp med han at han har lagt på seg, fordi vekt er tross alt et veldig sårt tema for mange. Likevel har jeg begynt å bli med han til butikken for å handle, tar opp kampen om å si nei til potetgull (i alle fall de største posene) i helgen, og prøver å få han med ut på joggetur. Er det noe annet som kan gjøres? Anonymkode: d8f03...924 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #2 Skrevet 23. september 2016 Kan også legge til at han spiser store mengder med ost. Det blir kjøpt in 2-3 pakker med revet ost og 2 x 500 grams guloster fra Tine, dette blir spist opp på rundt en uke og han er den eneste som rører disse produktene (med unntak av litt ost til fredagstacoen). Ts Anonymkode: d8f03...924
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #3 Skrevet 23. september 2016 Han er voksen. Han bestemmer selv. Det høres temmelig håpløst ut at du skal styre hva en voksen mann spiser. Anonymkode: 8bd5a...b1d 9
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #4 Skrevet 23. september 2016 Gi faen Ts. Morra di har sikkert prøvd seg på den kampen hele ekteskapet deres allerede. Det er bare ingen vits å mase på folk om at de skal ta seg sammen når de ikke vil selv. Selv om de spiser på seg hjerteinnfarkt og drit og lort. Du vil bare bli frustrert over at han aldri gidder å høre. Anonymkode: 7bdb4...015 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #5 Skrevet 23. september 2016 Hvor mye er faretruende tykk? Du sier ingenting om høyde og vekt her. Anonymkode: b751b...345
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #6 Skrevet 23. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye er faretruende tykk? Du sier ingenting om høyde og vekt her. Anonymkode: b751b...345 Omtrent alt fettet legger seg rundt magen, med andre ord så tror jeg det er snakk om det farlige magefettet som ikke vil være bra i lengden. Selvsagt vet jeg ikke vekten til faren min, men du ser tydelig at han er overvektig. Jeg er klar over at han er en voksen mann som kan ta egne avgjørelser, men jeg stresser og bekymrer meg noe inderlig for han. Siden oljekrisen har arbeidsdagene og stresset hans bare økt og økt, og han spiser enda mer når han stresser. Får helt vondt i meg av å se på. Ts Anonymkode: d8f03...924 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #7 Skrevet 23. september 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gi faen Ts. Morra di har sikkert prøvd seg på den kampen hele ekteskapet deres allerede. Det er bare ingen vits å mase på folk om at de skal ta seg sammen når de ikke vil selv. Selv om de spiser på seg hjerteinnfarkt og drit og lort. Du vil bare bli frustrert over at han aldri gidder å høre. Anonymkode: 7bdb4...015 Kostholdet hans er hovedsakelig sun med unntak av potetgullet i helgen og all osten, det er bare det at han overspiser og ser bort ifra at f.eks. nøtter inneholder kalorier. Grønnsaker spiser han for eksempel masse av, men selve problemet er jo det at han spiser så masse. Kan også nevnes at han ikke er av den sta typen som nekter å endre på kostholdet sitt, i dette tilfellet så vet han ikke at det er alle mellommåltidene som gjør han tykk og jeg klarer ikke å trø fram for å fortelle han om det. Moren min er sta, det er derfor hun vil at han skal fikse det selv. Ts Anonymkode: d8f03...924
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #8 Skrevet 23. september 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan også nevnes at han ikke er av den sta typen som nekter å endre på kostholdet sitt, i dette tilfellet så vet han ikke at det er alle mellommåltidene som gjør han tykk og jeg klarer ikke å trø fram for å fortelle han om det. Flott, for dette er ikke ditt ansvar. Legg det fra deg. Anonymkode: 8bd5a...b1d 1
Pringle Skrevet 23. september 2016 #9 Skrevet 23. september 2016 Spør ham om han ønsker å gå ned i vekt, og hvis ja, spør om han ønsker at du skal hjelpe ham. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #10 Skrevet 23. september 2016 Herregud. Her må du roe ned. Med mindre vi snakker sykelig fedme 150kg +++ så må du slappe av. Dette er ikke ditt ansvar. Anonymkode: 39524...0ab 3
Hjärtat Skrevet 23. september 2016 #11 Skrevet 23. september 2016 Tror i hvert fall ikke du kommer noen vei med å kutte ut en potetgullpose i helgene. Ikke den som gjør han feit. 1
NeoAboriginal Skrevet 23. september 2016 #12 Skrevet 23. september 2016 Kalorier er ikke problemet her. For det første, la han spise eggene sine med smør i fred. Så lenge han spiser ting som ikke stimulerer insulin, er det umulig å legge på seg. Det er derfor det mange kaller "lavkarbo" virker. Kutt ned på kornprodukter, da disse virker som opiater, og vil danne en avhengigsmønster hos han. I tillegg vil det forverre omega-6 balansen (som han allerede har for mye av via potetgull); dersom han ikke spiser mye fisk. Forslag på første steg; kutt ut alle vegetabilse oljer og bytt de ut med smør/annen animalsk fett og kokosolje rik på mettede fettsyrer. Et kosthold med jevn tilførsel av fett med høy kvalitet vil sørge for at han ikke småspiser av fysiologiske behov (men mer av vane, som kan bli det utfordrende her muligens?). Annen steg; ta kontakt med noen som er kvalifisert til å følge han opp (kostholdsveileder eller ernæringsterapeut). Du antar noen ting om hva som er "sunt", som kanskje ikke er slik. Heier på deg!
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #13 Skrevet 23. september 2016 For noen svar du har fått, ts. Dette er altså faren til TS det er snakk om. Det er da vel bare naturlig og sunt av henne å bry seg om og være bekymret for helsa hans. Jeg håper virkelig at jeg har folk rundt meg som blir bekymret for meg hvis jeg en dag skal være i dårlig helse.. Dere vet at hjerte- og karsykdommen er den viktigste dødsårsaken vi har i dag? Og menn mellom 40 og 60 er ikke akkurat underrepresentert.. Min far har selv hatt hjerneslag som 50-åring og han har ikke mer enn en moderat pondus. Det som folk i dag vil se på som "normal/gjennomsnittlig vekt", men som egentlig er mye mer enn hva som er sunt, fordi vi har generelt blitt så store at vi ikke lenger klarer å se farene ved det. Jeg synes det er kjempefint at du bryr deg og bekymrer deg, TS. Dette er et familiemedlem og man SKAL bekymre seg for dem. Jeg ville prøvd å finne ut av om han egentlig har noe særlig kunnskap om kosthold og ernæring? Mange spiser usunt fordi de ikke egentlig vet bedre og alltid har gjort det, og kan veldig lett legge om vaner når de får seg en liten "åpenbaring". Anonymkode: f6f31...c17 4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2016 #14 Skrevet 25. september 2016 En mulig løsning kan være å fortelle han om helsegevinstene ved å gå ned i vekt. Ellers så kan det hjelpe å spise med mindre tallerken fordi man blir fortere mett da. Anonymkode: 38b70...0aa
AnonymBruker Skrevet 25. september 2016 #15 Skrevet 25. september 2016 En ting til: Avocado hjelper mot magefett så detkan være et tips. Anonymkode: 38b70...0aa
AnonymBruker Skrevet 25. september 2016 #16 Skrevet 25. september 2016 Den 23.9.2016 at 20.51, NeoAboriginal skrev: Kalorier er ikke problemet her. For det første, la han spise eggene sine med smør i fred. Så lenge han spiser ting som ikke stimulerer insulin, er det umulig å legge på seg. Det er derfor det mange kaller "lavkarbo" virker. Kutt ned på kornprodukter, da disse virker som opiater, og vil danne en avhengigsmønster hos han. I tillegg vil det forverre omega-6 balansen (som han allerede har for mye av via potetgull); dersom han ikke spiser mye fisk. Forslag på første steg; kutt ut alle vegetabilse oljer og bytt de ut med smør/annen animalsk fett og kokosolje rik på mettede fettsyrer. Et kosthold med jevn tilførsel av fett med høy kvalitet vil sørge for at han ikke småspiser av fysiologiske behov (men mer av vane, som kan bli det utfordrende her muligens?). Annen steg; ta kontakt med noen som er kvalifisert til å følge han opp (kostholdsveileder eller ernæringsterapeut). Du antar noen ting om hva som er "sunt", som kanskje ikke er slik. Heier på deg! Hva mener du med dette? At du kan spise så mye du vil så lenge det ikke er karbohydrater? Dette er jo ren løgn Anonymkode: 6cebc...f3b
Gjest made4u Skrevet 26. september 2016 #17 Skrevet 26. september 2016 En god del å ta tak i hva gjelder din fars kosthold ja, men er jo han som må ville korrigere dette, er bare justeringer som skal til så går det riktig vei og kan bli veldig bra... Du kan dessverre ikke gjøre det for han, men du kan jo få han til å innse realitetene og ville endre ting selv... --- Dog kan dere jo påvirke noe, de gangene dere spiser med han. Som dette gjøres det... Si at jeg har en overvektig kamerat på besøk og skal servere kjøttkaker -normalt ville jeg laget tilstrekkelig og den som besøkte meg kunne spise fritt... Men siden det er en som burde ta av litt så er jeg utspekulert, jeg beregner fire kjøttkaker (naturlig blir da to til hver så der får han ikke forsynt seg med mer enn det), serverer dog med desto mer grønnsaker slik at han må fylle opp med mer av det for å bli mett... Slik styrer man noens kosthold uten at det egentlig blir noe tema og noe de tenker over i det hele tatt... Utspekulert ja, men for familiemedlemmer man vil korrigere og påvirke litt så er det ideelt - middagene hans blir sunnere uten at han aner noe selv... Dere kan således endre litt på mengden hans til noen måltider, hva dere også handler inn i familien påvirker også tilgjengeligheten hans på forskjellige matvaner - ikke la det være småkaker og chips i huset som dere har handlet inn og som han kan ty til - vanskeliggjør hans usunne valg i større grad og legg opp til at han ikke har annet å ty til enn bedre valg når han først småspiser. Ser jo at dere ikke kan påvirke jobbvalgene hans, men forsøk så mye dere kan med litt utspekulert teknikk han aldri blir fortalt noe om... Mulig han er lettere å få med på en tur i naturen enn en joggetyr, innvitere han til en fin tur og finn frem terreng der han må svette i motbakker og med det forbrenne mer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå