Gjest CKT Skrevet 23. september 2016 #1 Skrevet 23. september 2016 (endret) Hva mener du om tradisjoner? Kan det bli for mye penge-mas, og stress? Dyre jule-gaver i familier, der de skal overgå hverandres gaver . Hva mener du? Endret 23. september 2016 av CKT
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #2 Skrevet 23. september 2016 Det er fine tradisjoner. Gaver ved jul er gøy og kos. Ikke stress med penger, selv om jeg har dårlig råd. Avtaler jo på forhånd med de jeg gir gave til ca hvilken sum gaven skal være for. Anonymkode: 875bf...2a2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #3 Skrevet 23. september 2016 Min familie har aldri fokusert så mye på pengesiden av høytidene som du beskriver i HI, heldigvis. Ingen har noen gang prøvd å overgå andres gaver, eller hatt penge mas om hvor mye som skal brukes. Litt stress har det blitt med mye baking med unger i hus Anonymkode: 1313c...137
Gjest CKT Skrevet 23. september 2016 #4 Skrevet 23. september 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er fine tradisjoner. Gaver ved jul er gøy og kos. Ikke stress med penger, selv om jeg har dårlig råd. Avtaler jo på forhånd med de jeg gir gave til ca hvilken sum gaven skal være for. Anonymkode: 875bf...2a2 Så kan du jo lage gavene selv. Hvem liker ikke slike hjemmelagede ting? Ungdommer liker også å få det.
Gjest CKT Skrevet 23. september 2016 #5 Skrevet 23. september 2016 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Min familie har aldri fokusert så mye på pengesiden av høytidene som du beskriver i HI, heldigvis. Ingen har noen gang prøvd å overgå andres gaver, eller hatt penge mas om hvor mye som skal brukes. Litt stress har det blitt med mye baking med unger i hus Anonymkode: 1313c...137 Er bra det, at det er på et normalt nivå ang gaver. Jeg vet det finnes, for ,ja har sett det selv. Selv har bestandig sagt fra, at hvis det skal være dyreste og største gaven, som blir godtatt. Da får dere ikke gaver fra meg. jeg lager gavene selv, og selv ungdommene i familien, blir glad for dem. Baking skal ikke være stress. Høytider skal ikke være stress. Mange steder blir det slik, og folk er utslitte til jul. Da er det ikke gøy lengre , med tradisjoner.. mener nå jeg. Endret 23. september 2016 av CKT
Gjest Carina Maria Skrevet 23. september 2016 #6 Skrevet 23. september 2016 alle må få gjøre hva dem vil. 17 mai er nasjonaldag og den bude vi bor i norge ha respekt for. 17 mai er grunn lovsdagen vår. om folk vil feire jul, påse og pinse får være opp til dem. syns alle skal respektere hverandre om dem feirer jul elller ikke. jeg elsker jul slappe av med familien min. hos oss har aldri gavene stått i sentrum. vi har fokusert på og være sammen i julen og det og ha tid til hverandre er jul for meg.
Byjenta! Skrevet 23. september 2016 #7 Skrevet 23. september 2016 Jul er tradisjon for meg, være sammen med de du er glad i.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #8 Skrevet 23. september 2016 Tradisjoner er et så vidt begrep. Regner likevel med at det er tradisjoner i forhold til det å feire høytider du vil frem til. For meg er det veldig viktig, og jeg kan bli snurt om jeg ikke får pinnekjøtt på julaften. Så må det være kirke på julaften for at jeg skal få høytidsfølelsen over meg. Det kan bli for mye pengemas og stress om man ikke klarer å sette grenser. En venninne av meg har seks søsken, og i deres familie har de det slik at en og en får ansvaret til å kjøpe årets julegave til en utvalgt person i familien. Det vil si at de kjøper kun en presang hver til familiemedlemmene i den nærmeste familien.. Det synes jeg er en god måte å ha det på hvis man er så mange. I min familie har vi lagt oss på ca. 200 kr per presang blant meg og mine søsken. Så der er vi ikke veldig overdådige. Mannen og hans søsken har en regel om å ikke gi julepresang til hverandre. Dette er på grunn av ulik økonomi.. Jeg prøver å utfordre meg selv ved å ikke legge ut bilder av julepresanger som vi gir og får innad i familien ut på sosiale medier, delvis for å ikke være med på å skape noe prestasjonsangst/pakkepress hos andre. Det er så store forskjeller på ulike familier med tanke på økonomien. Generelt sett bør man ikke være så konfliktsky at man ikke kan ha slike økonomiske samtaler med hverandre, eventuelt fortelle andre at man ikke har råd til å prioritere julegave til andre. Anonymkode: 396cf...38a
Gjest CKT Skrevet 23. september 2016 #9 Skrevet 23. september 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tradisjoner er et så vidt begrep. Regner likevel med at det er tradisjoner i forhold til det å feire høytider du vil frem til. For meg er det veldig viktig, og jeg kan bli snurt om jeg ikke får pinnekjøtt på julaften. Så må det være kirke på julaften for at jeg skal få høytidsfølelsen over meg. Det kan bli for mye pengemas og stress om man ikke klarer å sette grenser. En venninne av meg har seks søsken, og i deres familie har de det slik at en og en får ansvaret til å kjøpe årets julegave til en utvalgt person i familien. Det vil si at de kjøper kun en presang hver til familiemedlemmene i den nærmeste familien.. Det synes jeg er en god måte å ha det på hvis man er så mange. I min familie har vi lagt oss på ca. 200 kr per presang blant meg og mine søsken. Så der er vi ikke veldig overdådige. Mannen og hans søsken har en regel om å ikke gi julepresang til hverandre. Dette er på grunn av ulik økonomi.. Jeg prøver å utfordre meg selv ved å ikke legge ut bilder av julepresanger som vi gir og får innad i familien ut på sosiale medier, delvis for å ikke være med på å skape noe prestasjonsangst/pakkepress hos andre. Det er så store forskjeller på ulike familier med tanke på økonomien. Generelt sett bør man ikke være så konfliktsky at man ikke kan ha slike økonomiske samtaler med hverandre, eventuelt fortelle andre at man ikke har råd til å prioritere julegave til andre. Anonymkode: 396cf...38a Strengt Tatt står det at å feire høytider som jul påske og 17.mai i overskriften ved målingen.
Gjest CKT Skrevet 24. september 2016 #10 Skrevet 24. september 2016 10 timer siden, Byjenta! skrev: Jul er tradisjon for meg, være sammen med de du er glad i. Vi har alle forskjellige ting vi liker. 😊
Gjest CKT Skrevet 24. september 2016 #12 Skrevet 24. september 2016 (endret) 7 timer siden, Byjenta! skrev: Jupp;) Er vel det som gjør samfunnet så spennende. Om man tørr og se utenfor det tradisjonelle i hverdagen. Jeg har ikke sansen for det tradisjonelle Er heller ikke redd for og innrømme at jeg. Ikke feirer jul. Påsken har jeg ikke noe til overs får. Begge disse tradisjonene, vet jeg ikke om annet en jobbing. Kan telle på 1 hånd hvor mange juler og påsker jeg har hatt fri, på 30 år. Det samme 17.mai. har ingen goderfaring minner fra den dagen. Har jeg mulighet drar jeg til fjells Endret 24. september 2016 av CKT Rettelse
Cata Skrevet 24. september 2016 #13 Skrevet 24. september 2016 Njash... Jul feires nok rimelig tradisjonelt. Påske tilbringes som regel hjemme med god mat og spaserturer i nærmiljøet. Og 17. mai stikker jeg av fra så fremt jeg kan (ikke misforstå, jeg liker at vi HAR dagen, men føler ikke jeg passer inn - for familie- og venneorientert.)
Byjenta! Skrevet 24. september 2016 #14 Skrevet 24. september 2016 18 minutter siden, CKT skrev: Er vel det som gjør samfunnet så spennende. Om man tørr og se utenfor det tradisjonelle i hverdagen. Jeg har ikke sansen for det tradisjonelle Er heller ikke redd for og innrømme at jeg. Ikke feirer jul. Påsken har jeg ikke noe til overs får. Begge disse tradisjonene, vet jeg ikke om annet en jobbing. Kan telle på 1 hånd har or mange juleribba og påker jeg har hatt fri, på 30 år. Det samme 17.mai. har ingen goderfaring minner fra den dagen. Har jeg mulighet drar jeg til fjells Godt vi er forskjellige;)
Gjest CKT Skrevet 24. september 2016 #15 Skrevet 24. september 2016 (endret) 35 minutter siden, Cata skrev: Njash... Jul feires nok rimelig tradisjonelt. Påske tilbringes som regel hjemme med god mat og spaserturer i nærmiljøet. Og 17. mai stikker jeg av fra så fremt jeg kan (ikke misforstå, jeg liker at vi HAR dagen, men føler ikke jeg passer inn - for familie- og venneorientert.) Man får gjøre det, man føler for. Jeg dømmer ingen uansett. 😎 Endret 24. september 2016 av CKT Tilføyelse
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #16 Skrevet 24. september 2016 Den Friday, September 23, 2016 at 6.45, CKT skrev: Hva mener du om tradisjoner? Kan det bli for mye penge-mas, og stress? Dyre jule-gaver i familier, der de skal overgå hverandres gaver . Hva mener du? Her er en som virkelig har forstått hva en meningsmåling er og hva som skal til for å kunne kalle noe en meningsmåling. Anonymkode: 4775d...419 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #17 Skrevet 24. september 2016 Den 9/23/2016 at 9.34, CKT skrev: Er bra det, at det er på et normalt nivå ang gaver. Jeg vet det finnes, for ,ja har sett det selv. Selv har bestandig sagt fra, at hvis det skal være dyreste og største gaven, som blir godtatt. Da får dere ikke gaver fra meg. jeg lager gavene selv, og selv ungdommene i familien, blir glad for dem. Baking skal ikke være stress. Høytider skal ikke være stress. Mange steder blir det slik, og folk er utslitte til jul. Da er det ikke gøy lengre , med tradisjoner.. mener nå jeg. klart det blir litt stress når man skal bake pepperkake med 5 små barn. Men det gjør da ikke noe med litt stress, så lenge mesteparten er hygge. Stressa blir alle innimellom uansett, det kan ikke unngås. Ingen grunn til å la det ødelegge siden det meste er positvt. Om man skal unngå stress for all pris, går man glipp av enda mer kos og. Anonymkode: 1313c...137
Honey Dew Skrevet 24. september 2016 #18 Skrevet 24. september 2016 Elsker julen og julegavehandlingen. Det er så gøy å gå rundt i butikkene for å finne ting som mottakerne virkelig ønsker seg og lage fine innpakninger hjemme. Prisen har ingenting å si, sålenge det er noe en ønsker seg. Det kan være råbillig eller dyrt. Det gjør ingenting. Det er gleden hos mottakeren som teller
Gjest CKT Skrevet 24. september 2016 #19 Skrevet 24. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: klart det blir litt stress når man skal bake pepperkake med 5 små barn. Men det gjør da ikke noe med litt stress, så lenge mesteparten er hygge. Stressa blir alle innimellom uansett, det kan ikke unngås. Ingen grunn til å la det ødelegge siden det meste er positvt. Om man skal unngå stress for all pris, går man glipp av enda mer kos og. Anonymkode: 1313c...137 Folk velger forskjellig. Av ulike årsaker. Og det kan ingen styre.😊
Gjest CKT Skrevet 24. september 2016 #20 Skrevet 24. september 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er en som virkelig har forstått hva en meningsmåling er og hva som skal til for å kunne kalle noe en meningsmåling. Anonymkode: 4775d...419 Takk.☺
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå