Gå til innhold

Stramt kosthold og trening, men fast

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har holdt meg til et stramt kosthold og trening (skeiset ut kun denne tirsdagen etter nesten en måned på diet og trening, og da var det fordi jeg var helt ute og ikke klarte å lage mat selv så jeg kjøpte en pitza og litt snopp). 
1200 kcal diett cirka (noen ganger litt mer), dobbeltsjekket med lege og alt. 
Så... jeg har åpenbart knapt gått ned i vekt (virker faktisk mer som jeg går opp i vekt). 
Magen har krympet litt derimot (ikke like oppblåst). 
Jeg har startet å få mistanke om lavt stoffskifte. :( 
Har irritabel tarm og kan derfor få problemer med å gå på do en stund, så ikke sikkert det er lavt stoff skifte.

Neste plan på listen er å inkludere sterkt kryddere for å øke forbrenning og... potensielt høre med lege om lavt stoffskifte, kan vente til jeg er mer vant med treningen derimot før jeg sjekker det ut. 
Litt redd for sterkt krydder da jeg kan få veldig vondt om det blir for sterkt, men jeg får vel prøve meg frem. 
Elsket sterkt krydder før. :) 
Så... får håpe litt chili vil hjelpe kroppen min. :) 
Om noen har tips om krydder som kan øke forbrenning eller noe, jeg trenger å gå ned, så hjelp? :( 

Om ikke tips for mat, kanskje tips for å stresse ned (kanskje hvis jeg slapper av blir det lettere å gå på do)? Øvelser for avslapping? :) 
... ja... det er et rart spørsmål... :( 

Anonymkode: dfb7e...b98

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg alltid vært og er natrulig slank , så har ikke dette problemet, men jeg mistenker at du slanker deg for hardt? Jeg tror ikke på sånne ekstreme slankekurer, jeg tror på et sunt kosthold og regelmessig bevegelse. 

Anonymkode: 9f284...cde

• Liker 1
Skrevet

Glem å bruke chili eller annet krydder for å få en signifikant vektnedgang. Det har vist seg å.gi en svært marginal effekt.

Med mindre du er 150 cm og veier 45 kg spiser du alt for lite. Du burde heller satse på å gå ned i vekt med et normalt kosthold og rikelig med mosjon. 

Jeg har drevet med sykling på konkurransenivå i mange år nå. I sykling er det en fordel å være lett, siden det gir færre kg å dra på i motbakkene. I løpet av året spiser jeg aldri mer enn i de periodene jeg trener mest, allikevel går vekta ned i de periodene. Det er altså mulig å gå ned i vekt med et normalt kosthold og mye mosjon.

Ellers vil jeg spørre hva du mener med "oppblåst mage", jeg ser veldig mange jenter som skriver om det her. Mener du at magen ikke er helt flat? For de fleste vil det være unaturlig å ha helt flat mage mens de er normalvektige. Det er et unaturlig ideal som er skapt av skjønnhetsindustrien.

• Liker 5
Skrevet

En ting til: Utholdenhetstrening, særlig utendørs, hjelper veldig mot stress og andre mentale problemer.

• Liker 1
Skrevet

Sterke kryddere? Da har du neppe IBS, om du tåler det. 

Anonymkode: 34805...545

Skrevet

Du spiser ALT for lite kalorier! Da går kroppen på reservelagerene samt at den lagrer med fra det du spiser for å kunne opprettholde.

Hvor hardt trener du? Altså hvor man kcal forbrenner du på trening?

Har du målt TDEE?

Jeg anbefaler deg å øke kaloriene med mellom 200-400 kcal om dagen avhengig av treningen din. 

Da vil forbrenningen sette i gang og du kommer til å se resultater :) 

Skrevet

For avslappning, yoga!
Dropp krydder for å gå ned i vekt, ta heller og ligg på ca 1500 kalorier om dagen og øk aktivitetsnivået. 
1200 er veldig lavt, og det er mulig kroppen din har gått i "sparemodus". 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sterke kryddere? Da har du neppe IBS, om du tåler det. 

Anonymkode: 34805...545

Enig. Har IBS selv og jeg sliter med å holde vekta oppe fordi alt ofte går rett ut som løs avføring (altså, hos normale vil ikke det være noe problem da tarmene klarer å ta opp fett og karbohydrater likevel, men jeg har også nedsatt opptak fra tarmen) og er ofte kvalm, dårlig matlyst osv. Har akkurat gått ned 4 kilo pga så mange doturer om dagen kombinert med dårlig matlyst. 

Anonymkode: c22ec...d47

Skrevet
39 minutter siden, Wiggins skrev:

En ting til: Utholdenhetstrening, særlig utendørs, hjelper veldig mot stress og andre mentale problemer.

Det er faktisk styrketrening som hjelper mest her. Men er helt enig med at det bør gjøres utendørs. Og kanskje enda viktigere i det lange løp er å variere øvelsene. Mange som spesialiserer seg på en idrett/sport må betale i fremtiden for deres monotone bevegelser.

~~

Uansett, øk kaloriinntaket ditt til minst det dobbelte med animalsk fett og innmat fra gressfôrede dyr, så vil du gå ned i vekt (det er mye lam tilgjengelig om dagen f.eks.!) Det er faktisk ikke så vanskelig, og du trenger ikke å gjøre så store fysiske anstrengelser heller for å gå ned i vekt. Men dersom du vil gjøre litt mobilitetsøvelser samt badstue så er det å anbefale.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

EEnig. Har IBS selv og jeg sliter med å holde vekta oppe fordi alt ofte går rett ut som løs avføring (altså, hos normale vil ikke det være noe problem da tarmene klarer å ta opp fett og karbohydrater likevel, men jeg har også nedsatt opptak fra tarmen) og er ofte kvalm, dårlig matlyst osv. Har akkurat gått ned 4 kilo pga så mange doturer om dagen kombinert med dårlig matlyst. 

Anonymkode: c22ec...d47

Det forskjell på hvordan Ibs manifesterer seg. Noen har mer diare dominante symptomer andre sliter med  obstipasjon. Men enig med at sterkt krydder ikke virker som det smarteste. 

Syns 1200 kcal hørtes lite ut, men du sier jo at du har rådført deg med lege så skal ikke blande meg bort i det. Så lenge man spiser mindre enn man forbrenner går man ned i vekt. Så enkelt er det (i teorien i hvertfall). Kroppen har mulighet til å sette ned forbrenningen med rundt 20%. Men hvis du spiser 1200 kcal samt trener burde du fortsatt gå ned i vekt. diskuter det med legen din. 

Anonymkode: f6212...b29

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg som bryter med reglene for matinntak og treningsmengde samt stengt fordi den bryter med nevnte regler. -Saraby, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...