Gå til innhold

urinveisinfeksjon

Gjest Ninakanin

Anbefalte innlegg

Gjest Ninakanin

Det irriterer meg grenseløst, jeg tror jeg holder på å få urinveisinfeksjon igjen!!!

Noen lure tips? Vet det er lurt å drikke mye juice... Og jeg har ikke badekar, så jeg kan ikke ta saltbad som er et annen kjerringråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke bare drikk mye juice - drikk hva som helst i kjempestore mengder! Tre liter vann er en god start - jeg tuller ikke. Ha gjerne litt sitron i vannet - jo surere det du har i deg er jo bedre- det dreper bakterier.

Drikker du nok så vil blæra bli skyllet innenfra - pass på å presse ut absolutt alt når du er på do så det ikke blir liggende igjen urin i blæra og "gjære" og drikk, drikk, drikk. Hold deg i tillegg god og varm.

Jeg drakk av meg en begynnende urinvegsinfeksjon på denne måte en gang :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Drikk mye, tiss ofte, få i deg masse surt som juice, tranebærjuice skal være bra. Andre ting er mest forebyggende, tror jeg, som å tisse etter sex og sånne ting.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

hehe ja det var faktisk den eneste samtalen meg og mamma har hatt om sex i hele mitt liv! "Ehm..ja..vennen...bare husk at det er VELDIG viktig å tisse etter at man har vært med kjæresten sin...helst en dusj!"

hehe, mamma tør ikke se på seg selv i speilet naken engang, så det var en tøff samtale å ta tror jeg :ler:

Men vann med sitron ja, I'm on it. Håper dette hjelper, er så lei av å tisse på glass hos legen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vann med sitron ja, I'm on it. Håper dette hjelper, er så lei av å tisse på glass hos legen...

Det hjalp ivertfall meg! Løp på do hvert 30 minutt sånn ca (litt av en arbeidsdag) men det fungerte.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tranebær kapsel hjelper garantert.

Jeg hadde masse urinveisinfeksjoner gjennom mange år, fikk t.o.m tilslutt nyrebekkenbetennelse..Men etter at jeg begynte med tranebærkapsler( for ca 5 år siden) her jeg ikke hatt det en eneste gang .

Kan absolutt anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tranebær kapsel hjelper garantert.

Jeg hadde masse urinveisinfeksjoner gjennom mange år, fikk t.o.m tilslutt nyrebekkenbetennelse..Men etter at jeg begynte med tranebærkapsler( for ca 5 år siden) her jeg ikke hatt det en eneste gang .

Kan absolutt anbefales.

Jeg "koser" meg med en urinveisinfeksjon akkurat nå (den 6? 7? til nå i år?) og har desperat vært på jakt etter noe forebyggende. Er ikke så kjekt å tisse blod for å si det sånn... Hvor får jeg kjøpt slike kapsler? Helsekosten, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tranebærkapsler funker ikke på meg. Tok for noen år siden tranebærkapsler i lang tid, men fikk mange urinvegsinfeksjoner selv om jeg gikk på kapslene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

å herregud... de gangene jeg har hatt urinveisinfeksjon har jeg løpt til legen med en urinprøve med én gang jeg har merka så mye som et snev for å få antibiotika. Grusomt å ha UVI da. Lot det gå litt lang tid en gang og da var det jo så j*** vondt :grøsse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopierer inn en tekst jeg har skrevet tidligere om UVI:

Jeg har vært plaga av UVI i mange år. Tranebær og alt mulig annet har ikke hjulpet i det hele tatt. Men så fikk jeg kontakt med en akupunktør og fra han fikk jeg beskjed om en kur jeg skulle ta når jeg fikk UVI. Og etter at jeg tok kuren sist gang jeg fikk UVI så har jeg ikke hatt det siden. Og det er vel 1,5 år siden nå. Her er oppskriften:

- 1 stk lakrisstang (deles i 3)

- 1 glass øl (kan bruke lett-øl) (x3)

- 1 kopp te (urte te) (x3)

- 1 glass vann (x3)

Ta den ene lakrisbiten og spis den. Så tar du 1 glass øl, 1 kopp te og 1 glass vann (av egen erfaring så blir dette veldig mye å drikke så man må bruke litt tid på det). Dette skal gjentas 3 ganger, men det skal gå 1 time fra man har tatt glasset med vann før man starter på'n igjen.

Og generelt hvis man er plaga av UVI så drikk mye vann når man er frisk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss... Det der hørtes ut som unødvendig mye stress hvis man ikke er like mye plaget.

Og angående tranebærkapsler, så er ikke det noe man skal "gå på". De skal tas når man merker symptomene på UVI. Hvis ikke har de ikke effekt. Bakteriefloraen venner seg til hele greia.

Så når man kjenner symptomene, tar man en haug med kapsler. Gjerne 6-8 stykk. Ellers står det på boksen hvor mye man skal ta ut over det.

Og som de andre sier, drikk masse! Og drikk gjerne en del kaffe, siden kaffe er høyst vanndrivende. Jeg pleier også å spise c-vitaminer som sukkertøy, men jeg stiller meg egentlig tvilsom til om det har noen effekt i det hele tatt. Men godt smaker det :wink:

Jeg får ganske ofte UVI, men jeg har blitt veldig flink til å kjenne igjen symptomene med en gang. Så tar jeg en haug tranebærkapsler, og så er det borte. Tror jeg er heldig sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lilleulv

Jeg har bare fått det et par-3 ganger i mitt voksne liv, og da har det vært fordi jeg har hatt sex med en ny en og ikke tissa etterpå :oops:

Hver gang!!!

Så jeg har lært, og tisser alltid etter sex, og får aldri UVI...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som de andre her: Drikk mye, og helst surt. Hvis det svir når du tisser, kan du fylle en bøtte med kokende vann og tisse i den. Det lindrer litt, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Det der med tranebærskapsler hjelper ikke alltid! Jeg tok det da jeg fikk uvi her for noen måneder siden, og det hjalp ikke det spøtt. Husker at legen kommenterte hvor ekstreme utslag jeg hadde på urinprøven, så det kan hende jeg fikk det rimelig ille. Fikk antibiotika, og det verste var over på noen timer. Men gudbedre, det er noe av det verste jeg har vært med på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tranebær-kapsler, appelsinjuice og vann vann vann vann.

Kjærringrokk-te er også veldig bra. Den er vanndrivende og smaker virkelig ille :D Må kokes i minst 15 minutter for at den skal ha noe effekt. Smaker best lunken synes jeg.

Tilbakevennende UVI skyldes ofte at man ikke tømmer blæren helt når man tisser. Så vær nøye med å tisse ut alt. Og, tørk deg forfra og bakover (kanskje selvsagt for de aller fleste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

får se hvordan jeg er i morgentidlig, det har roet seg iløpet av dagen...jeg pleier å ha det værst når jeg står opp.

en gang gikk jeg til legen etter over en uke. Da de tok imot tisseprøven på legevakten sa de "oj!"!!!!! De kunne SE at jeg hadde infeksjon!!! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanten min, som er lege, mente at siden jeg har hatt så mange UVier dette året, og at jeg har hatt to kraftige på rad, så burde jeg gå til legen og få tatt en blodprøve samt dyrket bakteriene i urinen. Er visst ikke helt "normalt" å ha så mange UVIer i løpet av et år.

Så i morgen blir det å tutle seg til helsetjenesten på Blindern. *sukke*

Kjøpte forresten tranebærkapsler i dag. Har hivd innpå en hel del, og så tar jeg antibiotika ved siden av. Og det hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bhsiltsk

Kjerringrokk-te!! Det hjelper hver gang!! Hold deg varm nedentil, enten med varmeflaske - eller i mangel på det kan du bruke en halvannenliters brusflaske som du fyller med veldig varmt vann.

Drikk masse masse masse masse så du går på do heeeele tiden.

Lykke til!!

Leyla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...