Gå til innhold

Eiere var nesten ikke hjemme i sommer - Katta var ute hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en nabo, som er en familie på 4 (to voksne og to barn). De har en katt som er mye i hagen vår (hagene våre er rett ved hverandre). 

I sommer var katta ute hele tiden la jeg merke til. Familien var borte på ferie i flere uker, og jeg la aldri merke til at noen andre var i huset deres. Eller, foreldrene til de voksne var kanskje innom 2-3 ganger for å ordne med hagen (blomster og busker), men det var i grunn alt. Den katta er ute hele tiden, og jeg lurer på om den får nok mat og drikke... Den er veldig sky (?) av seg, og stikker av hvis man nærmer seg den, og den har mye pels så vanskelig å se om den er mager og tynn på avstand...

Lurer bare på hva som er vanlig hos katteeiere med utekatter? Selv er jeg mer et hundemenneske og har aldri hatt katt. Er faktisk veldig redd for katter (ble klora når jeg var barn hahah), men blir jo litt bekymret når ingen er i huset og katta er ute hele tiden...

Et problem med katta er at den gjør av seg i hagen vår hele tiden, ved garasjen. Jeg vet katter liker å gjøre fra seg i sand, men ved garasjen har vi litt store småstein. Er det noe vi kan gjøre med det? Lite hyggelig med katteavføring som lukter vondt rundt om på tomta liksom.

Anonymkode: 0132b...cd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Om det er naboens katt, og de ikke hadde ordnet et sted den kunne gå inn og få mat/vann har de brutt loven - men det er mange som ikke vet eller bryr seg om at det er ulovlig. Om det skjer igjen, ville jeg ringt dem i begynnelsen av ferien deres og spurt, og om de bekrefter at ingen har ansvar for katten når de er borte, ville jeg sagt at det ikke er i orden, og evt anmeldt dem til mattilsynet om de ikke bryr seg.
Katter er husdyr, og er avhengige av mennesker for å klare seg, det er bare ikke alle mennesker som har skjønt det.

Når det gjelder avføring i bed finnes det midler (f. eks cat off) man kan kjøpe på dyrebutikk som skal holde katter unna (er ufarlig). Hvor effektivt det er aner jeg ikke.

Endret av Tvist
Skrevet

Det er viktig at du spør eierne før du gjør noe annet. De kan jo ha katteluke slik at katten går som den vil inn og ut. Og foreldrene som er innom av og til kan jo fylle på med mat og kose litt med katten også. Jeg sier ikke at det er sånn, men jeg vet at flere jeg kjenner gjør det sånn. 

Uansett, så synes jeg det er fint at du bryr deg om katten, og jeg håper at du undersøker litt mer og ikke bare skriver her :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...