Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

lurte på om noen som er fulltidsstudenter har fått invilget AAP, hvor studiet er tiltaket for å komme i atbeid? Evt noen som begynte med få studiepoeng og gradvis tar fult med studiepoeng? 

Anonymkode: b8eae...f8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

AAP tildeles deg hvis du er syk. Hvis du vil studere kan du ta studielån. 

Anonymkode: b5c6f...fec

• Liker 7
Skrevet

Jeg er fulltidsstudent med Aap.

Anonymkode: 2bfc8...37d

• Liker 3
Skrevet

Jeg er student og går på aap. Men ikke fult. Det hadde jeg aldri klart (grunnen for aap). Første året jobbet jeg som tiltak ved siden av en dag i uka. Mens nå 2. Året så er det kun studie og behandling som er tiltak

Anonymkode: 37450...cc8

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fulltidsstudent med Aap.

Okei :) et siste spørsmål, var du fulltidsstuden fra begynnelsen av? Altså fra da du mottok AAP.

takk for svar alle sammen!

TS

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Okei :) et siste spørsmål, var du fulltidsstuden fra begynnelsen av? Altså fra da du mottok AAP.

Først må du bli syk og få tildelt AAP. Deretter kan du få godkjent utdannelse som et tiltak.

Slik jeg forstår det vil du hoppe fra studielån til AAP? 

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først må du bli syk og få tildelt AAP. Deretter kan du få godkjent utdannelse som et tiltak.

Slik jeg forstår det vil du hoppe fra studielån til AAP? 

Har bare fått med meg (av fagpersoner) at jeg kan og bør søke om AAP. Men nå tenker jeg at jeg skal satse på studiet dette semesteret. Jeg har ikke så mye tro på at det går, derfor ville jeg høre litt om det i det hele tatt er mulig (ja, leser i tillegg på nav sine sider).

TS

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har bare fått med meg (av fagpersoner) at jeg kan og bør søke om AAP.

Men du kan ikke søke om AAP mens du fremdeles er frisk nok til studier på vanlig måte. Først sykdom, så AAP, så få godkjent studier som et tiltak. 

• Liker 6
Skrevet

Du kan prøve å søke sykestipend hos Lånekassen. 

Anonymkode: 5880f...f3d

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

AAP tildeles deg hvis du er syk. Hvis du vil studere kan du ta studielån. 

Man kan studere og motta AAP. Deilig å slippe studielån :)

Anonymkode: a469a...6cd

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan studere og motta AAP. Deilig å slippe studielån :)

Anonymkode: a469a...6cd

Det er jeg klar over og jeg vet også at mange misbruker ordningen. Mange tror at man bare kan søke AAP fordi man vil slippe studielån og så leter man etter sykdom for å kunne gjøre dette. Noen er reelt syke, men veldig mange unge svindler til seg AAP på denne måten.

Men å oppfordre TS til å gjøre det gidder jeg ikke.

Gangen i dette er også slik at tiltak skal godkjennes av NAV etter man får godkjent AAP. I perioden hvor man er syk og søker AAP kan man ikke samtidig studere på fulltid. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har AAP og studerer fulltid. Jeg var ikke student i utgangspunktet nei. Var så dårlig at jeg var et helt år hjemme for å komme meg på beina igjen. Etter ett år i jobb hvor nav betalte lønna for å trene meg opp. Så bestemte jeg selv at jeg ville studere. De på nav trodde ikke jeg villle klare det. Det gjør jeg, men har nok ikke samme energi nivå som andre og må ofte sove litt på dagen etter jeg er kommet hjem. Du får nok bare AAP om det er en reell grunn til det, som sykdom, funksjonsnedsettelse o.l. Jeg var utdannet helsesekretær(vgs nivå) men det var vanskelig å kombinerer med det å være alenemor, få prosenter og ikke den beste opptreningsarenaen så nå driver jeg med en annen utdannelse på høyskole. Jeg var alvorlig syk og delvis lam, først hele meg, så gradvis bedre til kun fra livet og ned. Måtte lære meg å gå på nytt. Tok et år før jeg kunne "avanserte" ting som å gå i trapper. Utrolig merkelig opplevelse. Har fortsatt ikke følelsen helt tilbake i beina og det får jeg antagelig ikke heller.

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

takk for svar alle sammen!

TS

Nei,hadde mottatt Aap en stund før det. Var syk og var gjennom behandling og praksis før utdanning ble et tiltak for å komme tilbake i jobb.

Tror ikke bare at du kan søke om det. Det var en ganske lang prosess for meg og i hvert fall ikke noe man gjør for å slippe studielån. Kravet er som andre skriver at du må være syk eller ha en funksjonsnedsettelse. Klarer du studier nå så ser jeg ikke helt hvorfor du mener at du skal ha Aap senere?

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarer du studier nå så ser jeg ikke helt hvorfor du mener at du skal ha Aap senere?

Utnytte systemet litt, vettu :) Mange som skaffer seg AAP for å slippe studielån.

Skrevet

Litt OT, men blir det ofte misbrukt altså? Her sliter jeg med å få det gjennom tross i at jeg har vært på AAP i 5 år, og er nødt til å ta utdanning for å kunne jobbe opp i mot 50%. 

Anonymkode: 144ca...076

Skrevet

Først må du være sykemeldt fra studier/jobb, så kan du søke AAP. Da må du ha dokumentasjon og legeerklæring på at du har nedsatt arbeidsevne med minst 50%. Det er ikke bare bare å få. Når du har gått på AAP en stund kan du snakke med NAV om å få AAP mens du studerer, som et arbedsrettet tiltak. Som hovedregel får du AAP kun i 4 år.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt OT, men blir det ofte misbrukt altså? Her sliter jeg med å få det gjennom tross i at jeg har vært på AAP i 5 år, og er nødt til å ta utdanning for å kunne jobbe opp i mot 50%. 

Anonymkode: 144ca...076

Ja, veldig mange. 

Skrevet

Sønnen min får det, men han hadde byttet bort sykdommen sin på dagen mot studielån om det hadde vært mulig. 

Anonymkode: 8e6bc...4c6

• Liker 5
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utnytte systemet litt, vettu :) Mange som skaffer seg AAP for å slippe studielån.

Virkelig? Jeg synes det var vanskelig å få det. Brukte ett år med praksis og vurderinger før Nav mente at det kunne være hensiktsmessig. Måtte overbevise dem om at dette var noe jeg kunne klare.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er jeg. Studerer 100%. Hadde jeg hatt lånekassen, måtte jeg ha jobbet ved siden av, og det hadde ikke gått. Jeg hadde kommet inn på et prestisjestudie da jeg ble svært alvorlig syk, og hadde høy sannsynlighet for gjennomføring. 

Regelen er imidlertid at man må være 26 for å få det innvilget. 

Anonymkode: f5356...d04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...