AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #1 Skrevet 22. september 2016 Hei. Vet ikke om jeg har lagt dette innlegge i riktig kategori.. Vi fikk ei jente for 7 uker siden i dag... Det jeg reagerer på er at samboer/barnefar ikke kjøper klær eller utstyr til dattera vår. Eller han kjøpte bilstol og sprinkelseng før hun kom til verden, og det er det eneste han har kjøpt. Jeg har betalt alt av klær og alt annet utstyr. Jeg er bare vikar og tjener veldig dårlig iforhold til han. Alt en baby trenger av klær og alt mulig annet blir jo dyrt, men det visste jeg jo før vi skulle ha barn også. Men jeg trodde vi skulle være to om det, betale litt begge to. Hva mener dere? Er det sånn i de fleste hjem? Eller er det bare jeg som reagerer veldig på det? Hvis jeg og barnefar ikke hadde vært sammen, så måtte jo han ha betalt meg en sum i mnd, som går til jenta vår. Synes det bare er veldig urettferdig av han.. Hilsen meg:) Anonymkode: c4ed6...980
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #2 Skrevet 22. september 2016 har du spurt om han kan betale? Anonymkode: f4c04...5a9 7
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #3 Skrevet 22. september 2016 Vi venter barn nå straks. Når vi begynte med babyting innkjøp opprettet vi felleskonto (er samboere, så nå går felles regninger og mat innkjøp på den kontoen også). Så setter vi inn penger etter behov og avtale på kontoen. Dette for at det skal være litt rettferdig... De fleste banker har mulighet for felles konto med to bankkort. Anonymkode: 167c7...5ef 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #4 Skrevet 22. september 2016 Hvorfor snakker du ikke med ham om det? Anonymkode: d4149...945 4
Supernova17 Skrevet 22. september 2016 #5 Skrevet 22. september 2016 Du må gi ham beskjed og si hva du tenker, og så kommer han til å skjønne det :D
Pentu Skrevet 22. september 2016 #6 Skrevet 22. september 2016 Når man har felles barn og bolig så blir ting fort mye enklere med felles økonomi. Da slipper man å irritere seg over sånne ting. Her kjøper mannen fint lite til ungene, men det er mest fordi han ikke ser hva vi trenger. Så jeg handler det vi trenger, men det går jo fra våre penger. 14
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #7 Skrevet 22. september 2016 Har dere ikke en felleskonto? Lurt å ha det når man har barn sammen. Typisk menn å tro at barneutgifter er damens utgifter... Anonymkode: c63a0...43b 12
Hactar Skrevet 22. september 2016 #9 Skrevet 22. september 2016 Når man er samboere med barn, er det lite hensiktsmessig å ha helt separat økonomi da mange utgifter må sees på som felles. Dere trenger ikke ha helt felles økonomi om dere ikke ønsker det, men diskuter hvor stor del av lønna hver av dere skal bidra med til felles utgifter. Hvis begge setter avtalt sum på felles konto kan alt av utgifter dere deler gå fra den, og dere slipper diskutere hvem som skal betale middagen i dag eller vinterdressen i morgen. 3
E1995 Skrevet 22. september 2016 #10 Skrevet 22. september 2016 Joda, jeg har nevt det for han. Men det ble bare dårlig stemning ut av det.. Og jeg orker ikke det. Men det med felles konto var veldig smart da! Så det kan jeg ta opp med han:-) og det skal vi ha! 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #11 Skrevet 22. september 2016 1 minutt siden, E1995 skrev: Joda, jeg har nevt det for han. Men det ble bare dårlig stemning ut av det.. Og jeg orker ikke det. Men det med felles konto var veldig smart da! Så det kan jeg ta opp med han:-) og det skal vi ha! Det ble dårlig steming fordi han ikke skjønte at han må bidra økonomisk til sitt eget barn? Jeg regner med at dette ender med at du går fra ham og ender som alenemor med overgangsstønad og barnebidrag. Da slipper du å blakke deg på en så umoden mann. Anonymkode: d4149...945 12
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #12 Skrevet 22. september 2016 Det er jeg som har stått for det meste av innkjøp til vårt barn, og da har det blitt til at jeg har betalt også. Men igjen, betaler far for andre ting, mat og regninger. Etter vesla ble født lagde vi felleskonto. Alt som gjelder henne går likevel ikke fra felleskontoen. Ofte handler jeg klær av egne penger, og bryr meg ikke så veldig av å få tilbake halvparten. Anonymkode: f0d67...981
Zienna Skrevet 22. september 2016 #13 Skrevet 22. september 2016 Om det er urettferdig kommer an på hva han bidrar med ellers. Betaler han huslån, billån, strøm og avgifter, og du ikke, så er det ikke sikkert at det er urettferdig. Mitt poeng er at begge skal bidra etter evne til alt som er nødvendig i hus og hjem. Mange oppretter felles konto hvor regninger og innkjøp betales fra. De ordner fordelingen slik at hver av dem har like mye å rutte med som "egne penger". Dersom du ikke bodde sammen med barnefar ville han måttet betalt bidrag for underhold av barnet, ikke for deg. Du måtte selv ha betalt for hus, strøm, bil osv. Som flere har nevnt er det viktig å snakke sammen om økonomi. Når du synes barnet trenger noe, så fortell ham det. Er han enig, og økonomien tilser det, så handler dere. 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #14 Skrevet 23. september 2016 Hvem betaler mat, lån, regninger? Forsikringer osv? Hvis du har så dårlig råd, regner jeg med at det er han? Du fikk helt sikkert foreldrepenger også... Og hvor mye utstyr trenger egentlig en liten baby? Vet jo såklart at de trenger veldig mye, men trenger ikke det dyreste og kan kjøpe brukt. Hvis du er av damene som er usikker på økonomi, spør han hvor mye han bruker i måneden på at du skal ha tak over hodet! Anonymkode: e1965...598 4
-Missi- Skrevet 23. september 2016 #15 Skrevet 23. september 2016 Enig opprett felleskonto, det hadde vi. Xn hadde null interesse for å kjøpe klær og slikt, jeg likte det så da sto jeg for det, med penger fra fellesen. Nå bor vi ikke sammen lenger, men det er fortsatt jeg som kjøper det meste, vi har fortsatt felleskonto som går til dyre store ting som sykler og korps. Pluss han betaler meg 1500 i bidrag hver mnd, da tenker jeg at det dekker noen av utgiftene til klær o.l Han klarer ikke se hva jr trenger, og jr er mer vant til å ta den samtalen med meg om det er noe han mangler. Han er 9.5 så begynner å ha en del meninger om klær og sko. Vi syns det er gøy å shoppe sammen så når alle foretrekker det slik så fungerer det 1
Tvist Skrevet 23. september 2016 #16 Skrevet 23. september 2016 Vi har en felleskonto. Vi har ikke kort på den, men om en av oss kjøper noe til oss begge (mat, opplevelser, julegaver etc) overfører vi beløpet fra fellekonto til egen konto. Begge overfører et fast beløp inn på den kontoen hver mnd, og alle felles utgifter blir trukket fra den.
E1995 Skrevet 23. september 2016 #17 Skrevet 23. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvem betaler mat, lån, regninger? Forsikringer osv? Hvis du har så dårlig råd, regner jeg med at det er han? Du fikk helt sikkert foreldrepenger også... Og hvor mye utstyr trenger egentlig en liten baby? Vet jo såklart at de trenger veldig mye, men trenger ikke det dyreste og kan kjøpe brukt. Hvis du er av damene som er usikker på økonomi, spør han hvor mye han bruker i måneden på at du skal ha tak over hodet! Anonymkode: e1965...598 Unnskyld meg? Jeg har dårlig råd ja, men det er ikke dermed sagt at jeg ikke er med på å betale. Jeg betaler all mat og deler på regninger, så ikke kom her å fortell meg at jeg ikke gjør det altså.. Ja jeg får foreldrepenger selvfølgelig, men regner med at du tenker på engangsstønad, og det fikk jeg ikke nei! 3
Lofilteret Skrevet 23. september 2016 #18 Skrevet 23. september 2016 Jeg synes at det beste når man er en stabil familie med barm er å ha felles konto for alt. Alt kommer inn på en konto og så har man i fellesskap satt opp et budsjett for hvor pengene skal brukes. Er man en familie er man et lite fellesskap i samfunnet der man drar lasset sammen etter evne. For meg ville det være rart om f.eks jeg som tjente mest skulle ha mer "lommepenger" og kunne bruke mer penger på klær og reiser enn han. Neste uke skal jeg til Dubai, men han har ikke råd liksom 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #19 Skrevet 23. september 2016 Hvis dere bor sammen, hvem betaler de utgiftene? Dere bør fort som svint sette opp en skikkelig samboeravtale, og dere bør ha en felleskonto for utgifter som dere begge betaler inn til. Om dere skal betale inn lik eller skjev sum må dere bli enig om, ut fra hva dere tjener. Men dere må jo begge sikre dere økonomisk, både med tanke på barnet og fremtiden som familie, men også med tanke på om det skulle gå galt en gang og det blir brudd mellom dere. Anonymkode: 82753...148 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #20 Skrevet 23. september 2016 Jeg stemmer definitivt for felleskonto. Jeg er ikke nødvendigvis enig i at man må ha helt felles økonomi, men jeg er overbevist om at man sparer seg for en del konflikter ved å ha felleskonto. Vi setter inn X kr hver mnd, og fordelingen er fordelt ut fra inntekten vår. Vi har en felles brukskonto til korttransaksjoner, en regningskonto og en sparekonto. ALLE fellesutgifter trekkes fra felleskontoene, både mat, regninger, møbler og interiør, felles aktiviteter og restaurantbesøk, ferier, barneutstyr mm. Vi har hvert vårt kort til brukskontoen. På den måten slipper vi unna alle krangler om hvem som har lagt ut for hva osv. Min mann er heller ikke god på å kjøpe ting til våre barn, det har vel knappast skjedd. Han har rett og slett ikke god nok oversikt over hva de trenger. Men, så lenge jeg handler fra felleskontoen er det jo ikke noe problem. Det er helt greit for min del å ta ansvaret for å sikre at se har det de trenger, så lenge det ikke innebærer at jeg sitter igjen med hele regningen. Er det snakk om større innkjøp snakker vi gjerne om det på forhånd. Det gjelder forsåvidt alle ting, ikke bare når det gjelder ting til barna. Hver av oss tar også en kikk på kontoen en gang i blant for å se at vi har noenlunde kontroll over hva fellespenger brukes til. Alt av private ting som egne klær, frisørbesøk, sats medlemskap osv dekker vi fra hver våre private kontoer. For oss fungerer hvertfall dette ypperlig, og vi har pt etter over 10 år med denne ordningen kranglet OL økonomi. Anonymkode: ce76a...75d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå