AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #1 Skrevet 22. september 2016 Jeg sliter med sykdom, har flere diagnoser, både fysisk og psykisk. Nav satte krav om at jeg måtte gå til psykolog, for å kunne få AAP. Og de krever jeg må gå minst en gang i uken. Måtte jo starte privat, da det er alt for lang venteliste hos offentlig. Men jeg har laveste sats AAP, og psykologen koster 1050 kr i uken, så jeg har jo ikke råd til det. Psykologen anbefalte at jeg skulle høre med Nav, om de kan dekke det. Noen som har fått dekket psykolog. Jeg vil veldig gjerne gå til han jeg går til og, for han e dyktig, og takler meg. Det er så utrolig vanskelig å komme gjennom skallet mitt. Andre psykologer har aldri klart det. Han her klarer det, og jeg føler meg trygg på han, og at dette hjelper. Anonymkode: 502c1...a1c
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #2 Skrevet 22. september 2016 Har legen sagt at det er lange ventelister? Dersom det er alvorlig, så blir du prioritert foran de som har mindre alvorlige sykdommer. Om du skal få støtte privat vil jeg tro de må vite at det er lange ventelister. Anonymkode: b3ab4...933
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #3 Skrevet 22. september 2016 Jeg får dekt psykolog av nav, 18 timer + 5 mulige ekstra. Så det er mulig, men jeg er sykmeldt da, ikke på aap. Anonymkode: b3138...986
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #4 Skrevet 22. september 2016 NAV kan ikke kreve at du går privat og betaler disse høye summene. Du kan ringe helfo og spørre hvilken behandlere som er leding eller har korteste ventetid og ber om å bli satt på venteliste hos disse og så forteller du nav om hva helfo har sagt og hva du har gjort og så godtar nav dette. Anonymkode: bc921...f86 6
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #5 Skrevet 22. september 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har legen sagt at det er lange ventelister? Dersom det er alvorlig, så blir du prioritert foran de som har mindre alvorlige sykdommer. Om du skal få støtte privat vil jeg tro de må vite at det er lange ventelister. Anonymkode: b3ab4...933 Psykologer med driftstilskudd opererer ikke med ventelister slik folk flest tror ventelister fungerer og slik sykehusene opererer med ventelister. Psykologer tar inn de problemstillingene de ønsker å jobbe med og avviser de øvrige henvisningene de mottat. Fastlege og leder i en legeforering (?) Kirsten Rokstad har nettopp tatt opp dette på både radio og i aviser. TS bør snakke med NAV og forklare at hun ikke kan bruke nærmere 4 400 kr. I måneden på psykolog for å få aap, dette er jo helt uhørt. Anonymkode: 705ee...e2b
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #6 Skrevet 22. september 2016 NAV forventer at du er i noe form for tiltak.Tiltaket de har kommet frem til i ditt tilfellet er behandling. Du snakker med din behandler og forteller at du ikke har greid å finne en behandler. Ingen saksbehandler forventer at en som går på aap går til en som tar over 1000 kr i timen. De som går på aap går til behandlere som tar egenandelskort. Anonymkode: bc921...f86 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #7 Skrevet 22. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Psykologer med driftstilskudd opererer ikke med ventelister slik folk flest tror ventelister fungerer og slik sykehusene opererer med ventelister. Psykologer tar inn de problemstillingene de ønsker å jobbe med og avviser de øvrige henvisningene de mottat. Fastlege og leder i en legeforering (?) Kirsten Rokstad har nettopp tatt opp dette på både radio og i aviser. TS bør snakke med NAV og forklare at hun ikke kan bruke nærmere 4 400 kr. I måneden på psykolog for å få aap, dette er jo helt uhørt. Anonymkode: 705ee...e2b Hva snakker du om? Anonymkode: bc921...f86
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #8 Skrevet 22. september 2016 Ta ansvar for eget liv, nav skal ikke bestemme at noen som helst skal gå til psykolog, de kan ta turen selv. Anonymkode: 443d6...e91
Jus sanguinis Skrevet 22. september 2016 #9 Skrevet 22. september 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 502c1...a1c Det høres ut som du er ute for en psykopat som har tatt seg i jobb i NAV for å plage folk. Jeg tviler på at NAV kan holde tilbake en stønad fordi du ikke deltar i en relevant offentlig behandling på grunn av lange ventelister. Her er det nok bare å klage på vedtaket.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #10 Skrevet 22. september 2016 - Du ringer helfo, forteller hva slags diagnose du har og hvilket legekontor du tilhører. Tlf til helfo: 800 43 573 og spør hvilken behandlere som er ledige, evt hvilken som har kortest ventetid. Du får da navn og nr til tre forskjellige behandler du kan ringe til. - Du ringer da NAV og forteller om hvilken behandler du har fått, evt hvem du er satt på venteliste hos. NAV vil da ikke plage deg med krav om å gå til behandler når de vet du har fått behandler, eller er satt på venteliste. - Velger du å gå til en privat til kr. 1050,- i timen får du dette neppe dekket når vi har ordningene nevnt over. Anonymkode: bc921...f86 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #11 Skrevet 22. september 2016 Ta det videre. Dette har NAV overhodet ikke annledning til å gjøre. Klag og tips saken din til media når du er i gang. Folk har bare godt av å vite hvor utrolig sinnsyke ting Nav kan komme opp med. Anonymkode: bc848...050
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #12 Skrevet 22. september 2016 Men NAV har da ikke krevd at TS skal gå privat? Det er det TS selv som har gjort? De har bare sagt at hennes tiltak skal være å gå til psykolog. Som AB over sier, dersom ventelista er lang så må man bare vente. Og dersom NAV ikke vil vente, så må private timer sponses ihvertfall slik at de koster det samme som offentlig Anonymkode: b3ab4...933 6
Gjest Coolaid Skrevet 24. september 2016 #13 Skrevet 24. september 2016 Den 22.9.2016 at 20.28, AnonymBruker skrev: Jeg sliter med sykdom, har flere diagnoser, både fysisk og psykisk. Nav satte krav om at jeg måtte gå til psykolog, for å kunne få AAP. Og de krever jeg må gå minst en gang i uken. Måtte jo starte privat, da det er alt for lang venteliste hos offentlig. Men jeg har laveste sats AAP, og psykologen koster 1050 kr i uken, så jeg har jo ikke råd til det. Psykologen anbefalte at jeg skulle høre med Nav, om de kan dekke det. Noen som har fått dekket psykolog. Jeg vil veldig gjerne gå til han jeg går til og, for han e dyktig, og takler meg. Det er så utrolig vanskelig å komme gjennom skallet mitt. Andre psykologer har aldri klart det. Han her klarer det, og jeg føler meg trygg på han, og at dette hjelper. Anonymkode: 502c1...a1c Det gjelder deg som alle andre. Du betaler selv egenandel og bruker psykolog med offentlig avtale. Når du oppnår max beløp får du frikort og gratis lege og psykolog osv. At du velger å gå til psykolog uten offentlig avtale er helt opp til deg selv. Har hørt at man kan få hjelp hos nav til psykolog, da med "raskere tilbake" avtale for mennesker som er sykemeldt og skal tilbake i jobb - disse har egen avtale med nav. Jeg forstår problemet ditt. Avtal et møte med saksbehandler og ta med deg en uttalelse fra psykologen din som forteller at det er viktig for din helse og fremgang at du fortsetter hos samme psykolog. Kanskje det kan hjelpe til å få dekket noe av det du betaler? Det er nok ikke sånn at det er kun en psykolog i hele verden som kan hjelpe deg. Det handler nok om at du har funnet en psykolog som du trives godt med og du føler deg trygg og ivaretatt, og at du har bestemt deg for å åpne deg opp. Få en uttalelse fra psykologen, ha et møte med nav (ikke over telefon) og forklar din situasjon, kanskje det kan hjelpe deg. Jeg forstår hvordan du har det, det er mange som deg. Bare husk at dette er noe som kan bedres. Lykke til og god bedring
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå