Gå til innhold

Barnebursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Min datter fyller 5 år sent i Desember. Dette blir hennes første barne bursdag, og det blir feiret rundt oktober eller november. 
Jeg er helt uerfaren med barne bursdager. Hun har bare hatt familie bursdag frem til nå.

Vel, planen er sånn: 
Det blir pølser i brød/lompe til mat, og sjokoladekake til dessert. Alle barna skal få hver sin godtepose. Er litt i villrede med når man skal "gjøre det og det". Mat først, så skattejakt (leder til godteposene) og deretter sjokoladekake? Eller hva tror dere? Hvordan lage et enkelt skattekart, som ikke tar lang tid å finne ut av? Jeg er veldig opptatt av at barn skal få ha frileken sin, og ønsker bare å arrangere denne ene skattejakten. Resten av tiden får de leke sammen og i sitt tempo :) 

Vurderer ute bursdag. Noen som har erfaring med det? Vi bor på et sted der vi er ute (flesteparten av foreldre og barn) året rundt, uansett vær og temperatur, så det stopper oss ikke akkurat. Hva er ja/nei med ute bursdager dere har hatt? Erfaringene deres? Hva gjorde dere, hvor hadde dere utebursdagen?

Pleier dere å ha noe til foreldrene, om de velger å bli? Jeg kommer ikke til å bake mye kake, bare nok til barna. Ønsker ikke sitte igjen med en god del kake etter festen er over..

Det blir 6 jenter, 4 gutter i bursdagen hennes om alle kommer.

Anonymkode: 69741...8f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godteposen gis før de blir henta😅

• Liker 2
Skrevet

Standard opplegg her er ca slik:

Barna ankommer.  Frilek frem til aller er kommet.
Mat.  Noen har matstasjon hvor barna henter selv, men jeg har alltid syntes det blir bedre og mer oversiktlig om barna sitter stille og blir servert.  Har noen av foreldrene valgt å bli så settes de i sving med å f.eks servere drikke.
Frilek/organisert lek og, gaveopppakking
Kake
Frilek/organisert lek og godteposer.  Jeg ville tatt skattejakten her.

Vi har hatt mange forskjellige typer skattejakt.  Når barna er så små kan du enten ha et tegnet kart hvor en voksen går sammen med dem og forklarer kartet "se, nå skal vi gå rundt flaggstangen, og så ned til postkassen", eller ha en serie med bilder de skal følge.  F.eks en bilde av en do.  På dolokket ligger et bilde av en stekeovn.  På stekeovnene henge et bilde av vedkurven, og i vedkurven ligger godteposene.

Husk at mange små barn ikke liker brus, så sørg for å ha saft eller juice som alternativ.  Vi har droppet brus i barneagebursdagene og ikke fått noen negative kommentarer på det.

Ettersom det er på vinteren så blir det veldig mye av- og påkledning dersom dere skal være både inne og ute, så velg enten eller.  F.eks aking og grilling, eller inne i stuen hele tiden.

Vi pleier å sette på en kanne kaffe til de voksne, og de er velkomne til å forsyne seg av det som ev er igjen av pølser og kake, men vi har ikke noe mer oppvartning av det.  Erfaringsmessig så spiser barna gjerne bare er halvt kakestykke eller en halv muffins, så spiser foreldrene opp resten.  Ev så baker du ekstra og tar med ev rester på jobben neste dag.

Lykke til!  Barn synes bursdager er stas nesten uansett hvordan de er utformet.

• Liker 1
Skrevet

Hei

Nå vet ikke jeg hvor mye kaos du liker rundt deg, men barn er ofte hypre i bursdag 😅. Jeg ville spart frileken til andre anledninger og hatt leker som er planlagt. Barna synes ofte det er kjempegøy, og på den måten unngår man kaos, slåssing og tårer. 

Tips:

ha bordplassering - da unngår du favoritter, rivalisering og barn som gråter. 

Ha gjerne papirduk og tegnesaker.

Hvis du skal dele ut noe bør det være likt til alle.

Be noen foreldre om å bli der: hvis en skal på do og en gråter så er du i trøbbel hvis du ikke har hjelp. 

Gi godteposene når de går. 

Hvis dere skal være ute må du være sikker på at ingen stikker av. Noen barn gjør der hvis de blir lei seg eller får muligheten. 

Ha både saft og brus. Ikke alle liker brus.

Ha nok organiserte leker til å fylle hvert minutt 😅. Det trenger ikke å være komplisert, de synes det meste er gøy og hvis de går i barnehage er de vant til å bli organisert. 

Skrevet

Vi hadde 5-årsdag for 8 stk + bursdagsbarnet i våres, og gjorde det slik:

Tidspunkt: ca 13-15 (avtalte med de andre foreldrene hva som passet best), ungene kom mellom 12:50 og 13:10 og 3 foreldre ble igjen. Barna lekte og de voksne drakk kaffe og pratet frem til alle var kommet. Vi åpnet gavene etterhvert som barna kom, slik at ikke alle 8 måtte sitte stille og se på. Alle kom ikke samtidig (det var erfaringen også, så vi tok sjansen på at det ikke ble kø "ved inngangen"), så det gikk fint.

Hadde pølser og lompe/brød og saft, vann og brus (det gikk nesten ikke noe brus faktisk, de fleste ville ha saft eller vann). Vurderte "pølsekiosk", men valgte å dekke bord med navnekort. Tror ikke de hadde ro i rumpa til å sitte mer enn 20 min. Frilek frem til kake, hadde bløtkake med lys og sjokoladekake, samt litt Non-Stop, seigmenn og kjeks. Bursdagssang ved bordet.

Hadde fisking etter godteposer litt før slutt, barna fikk fiske fra stuevinduet og mannen min satt ute med poser og litt annet tøys til å henge på fiskestangen (raggsokk, mose og en kald pølse bl.a).

Det ble i mine øyne helt vellykket, ikke noe behov for organisert lek syns jeg, det var mest stas å få leke på et rom de ikke hadde vært på (så ofte), med "nye" leker. Heller ikke behov for noe mer fancy mat eller mer godis heller. De voksne hjalp til ved matservering og fikk både drikke, pølser og kake de også. Noen av de voksne som bare leverte/hentet ble for et kakestykke og en kopp kaffe ved henting.

Anonymkode: 8c271...5c7

Skrevet

Kan legge til at barnet har "bestilt" pinata til neste bursdag, i stedet for å fiske godteposer. Er litt usikker på om jeg skal ta sjansen, evt at den fylles med godteposer med navn i stedet for "plukk så mye du klarer" som gjerne kan ende med sure miner. Noen som har prøvd forresten?

Skrevet

Jeg bruker å leie skolens SFO som inkluderer gymsalen. Der har de nok å leke med og ha det gøy med. Serverer pizza eller pølser og brus, og kake/muffins/is. Så synger vi bursdagssang på scenen og godteposer blir delt ut når det nærmer seg slutt.

Skrevet

Fisking etter godteposer er kjempestas, men hvis man er veldig mange kan de som er sist i køen bli ganske utålmodige.  Det finnes pinataer der istedenfor å slå på dem så trekker man i en snor.  Den er mange snorer, men bare en som faktisk åpner den, og så trekker man etter tur.  Vi valgte å fylle den med godteposer, men tenkte ikke på å lukke dem skikkelig, så da de ramlet ned ramlet ganske mye av godteriet ut og de ble litt kaos likevel.

Vi pleier også å begrense hvilke områder barna får lov til å leke på.  Vi har et stort hus, men når det er bursdag sier vi at de kun får leke i stuen.  Vi passer på å sette frem leker som en spennende og inkluderende, f,eks lekekjøkken og bilteppe, og rydder bort leker som vi ikke vil at de skal leke med, f.eks tegnesaker, lego, lekevåpen og knuselige ting.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan legge til at barnet har "bestilt" pinata til neste bursdag, i stedet for å fiske godteposer. Er litt usikker på om jeg skal ta sjansen, evt at den fylles med godteposer med navn i stedet for "plukk så mye du klarer" som gjerne kan ende med sure miner. Noen som har prøvd forresten?

Dette gjorde jeg da yngste her ønsket seg pinata. Så for meg rene Hunger-Games tilstander hvis de skulle ha grabbet til seg snopet der de som er mest frempå ville fått masse og de sjenerte ingenting. Så, jeg lagde poser med navn på, sånn at alle fikk likt. 

• Liker 1
Skrevet

Sånn gjør vi det: Gjestene kommer og bursdagsbarnet pakker opp gaver fortløpende (Vi dropper alt av pakkeleker. Det tar tid og underholdningsverdien er minimal. De som har gitt gave tidlig forlater ofte ringen lenge før de siste har gitt sin.). Så er det mat (pølser, pizza eller pizzasnurrer pleier vi å ha) før frilek. Deretter kaker (Jeg har én hovedkake pyntet etter tema, f.eks. fotballkake, togkake, Minionskake e.l., og så har jeg noe annet i tillegg som gelé i ulike farger i lag i plastglass servert med vaniljesaus, muffins, popcorn eller noe annet). Etter kakene er det i hovedsak frilek til bursdagen er slutt. Godteposen gis når det er ca 20 minutter igjen, da har vi gjerne fiskelek (veldig populært, husk å sette en tulleting som ullsokk, bleie, smokk på kroken før godteposen) eller skattejakt. Vi har ofte satt på en liten film eller episode av et barneprogram når godteposen gis og de som vil kan sette seg og spise godteri mens de ser på. Da får de roet ned litt det siste kvarteret og de skravler og koser seg.

Hos oss får de leke i hele huset, med unntak av vårt soverom (der stenges også kattene inne). Jeg lager ingenting spesielt til de voksne, utover kaffe, men de får selvsagt tilbud om det samme som barna får. Vi har aldri hatt annen organisert lek enn akkurat leken for å få godteposene. Barna har alltid lekt superfint selv. I forrige bursdag var det en gjeng som kastet seg over utkledningskista og straks ble køyesenga til sjørøverskip og de hadde det skikkelig gøy. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...