Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på tiltaksplasser en stund nå og jeg snakket med saksbehandleren min om at jeg ikke trives. Jeg ble helt sjokkert av svaret hennes. Hun var utrolig negativ og ødela hele dagen min. Hu sa at trivsel i jobb hadde ingen betydning, men heller hvor det finnes jobber. Så jeg skal altså finne meg en jobb jeg ikke trives i og bli enda mer syk :( Vet ikke hva jeg skal gjøre. Skal snakke med legen min men må vente lenge før jeg får time. Er så vanskli å være på et sted man ikke trives i det hele tatt og de truer meg med å ta pengene mine. Er veldig skuffa over nav har ikke fått noe særlig hjelp. Blir bare sliten og lei av alt sammen :grine: 

Anonymkode: 4a1dc...5dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er faktisk slik her i verden at det er fåtallet som trives på jobb. De fleste av oss går bare på autopilot å kommer oss avgårde på jobb hver morgen. Ikke en lystig tanke, men sånn er verden.

Anonymkode: 20b89...651

• Liker 20
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk slik her i verden at det er fåtallet som trives på jobb. De fleste av oss går bare på autopilot å kommer oss avgårde på jobb hver morgen. Ikke en lystig tanke, men sånn er verden.

Nei nå må du gi deg....

Ts, jeg synes det virker svært rart. Hva er det som gjør at du ikke trives?

Anonymkode: 0e23a...04c

Skrevet

Folk vasker offentlige toaletter verden over, søppel plukkes hver eneste dag, mange står med samlebånd og har en ensformig og belastende jobb... Er nok av drittjobber der ute hvor trivselsfaktoren er fraværende men mennesker biter tenna sammen og gjør jobben like fult.

Du er på en tiltaksplass, regner med at de der tilrettelegger for deg etter beste evne og at de delegerer oppgaver du kan klare, mulig det ikke gir deg den beste trivsel men du burde bite tenna sammen likevel og se det som et midlertidig onde men en vei inn i selvstendigheten og en bedre jobb senere. Hvilken signaler sender du dersom du gir opp, jo at du ikke er noen å satse på...

Ta deg sammen og bit tenna sammen mens du ser fremover, er du flink og noen å satse på så kommer du deg til noe bedre - men da kan ,man ikke gi opp bare det butter litt på trivselsfaktoren.

Skrevet

Er det du som har hatt en annen tråd gående med klagesang over at du blir flyttet rundt på skolen du er utplassert på? 

Hva er det som gjør deg sykere og hva er du misfornøyd med? Tror du folk flest ser på det som en fest å gå på jobb, så må du tro omigjen. 

Anonymkode: 89e2d...788

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke i utgangspunktet meningen at du skal trives i jobb. Det er derfor de betaler deg penger for å være der og gjøre en jobb. Det er slik jobb fungerer. Tenk på folk som har verre jobb enn deg. Begravelsesagent, slakter, gatefeier osv. Tror du de trives i jobben? De gjør det for at de er selvstendige, tjener penger og greier seg selv. 

De fleste blir syke og giddelause av å gå hjemme. Dagene bare glir inni hverandre. Så håper jeg at det tar på deg at de som er begravelsesagent, slakter og gatefeier atpåtil må fæ på deg der de går og misstrives i jobben. Men de bretter opp armene og gjør det alikevell. Slik at du skal slippe å ha det som de. 

NAV prøver jo å hjelpe deg. De har skaffet deg en jobb. Siden du ikke greier det på egenhånd. Da må du vise de den takknemmelighet at du gjør den jobben. Så kan du lete etter jobber du trives i på egenhånd. Det kan ta år. Men det skjer ingen ting hvis du kvitter deg med denne jobben, får dårlig CV og gjemmer deg i sofaen. Det kommer ingen jobber av seg selv og finner deg der. 

Anonymkode: b11e9...646

• Liker 5
Skrevet

Hva er grunnen til at du ikke trives? Har du gitt jobben en ordentlig sjanse? Det er de færreste som synest det er supergøy å gå på jobb hver eneste dag, men det skal ikke være slik at man mistrives så fælt at man blir syk heller.

Hva slags jobb kunne du tenke deg? Er du syk? Hva er årsaken til at du må ha hjelp fra Nav i utgangspunktet?

Anonymkode: 948ef...703

• Liker 1
Skrevet

Merkelig hvordan alle på dette forumet som ikke er i stand til å skaffe seg jobb selv tror drømmejobben skal komme rekende på en fjøl fra nav... og at alle som har jobb elsker jobben sin over alt på jord. På tide å innse hvordan den virkelige verden fungerer, nemlig at folk jobber for å ha en inntekt og for å ha noe å leve av. Du får skaffe deg en jobb selv da om du syns praksisplassen er så grusom, det er sånn det fungerer for alle andre også. 

Anonymkode: 229c6...a86

• Liker 6
Skrevet

Saksbehsndler hjälper ikke meg..skulle nå önske jeg fikk tiltak...ingen inntekt og ingen stönader...du har det vel helt greit? Jobb=penger penger=kjöpe trivsel ogglede....

Skrevet

Jobb er jobb. I disse tider må man ta det man får.

• Liker 5
Skrevet
Den 22. september 2016 at 19.13, AnonymBruker skrev:

Har vært på tiltaksplasser en stund nå og jeg snakket med saksbehandleren min om at jeg ikke trives. Jeg ble helt sjokkert av svaret hennes. Hun var utrolig negativ og ødela hele dagen min. Hu sa at trivsel i jobb hadde ingen betydning, men heller hvor det finnes jobber. Så jeg skal altså finne meg en jobb jeg ikke trives i og bli enda mer syk :( Vet ikke hva jeg skal gjøre. Skal snakke med legen min men må vente lenge før jeg får time. Er så vanskli å være på et sted man ikke trives i det hele tatt og de truer meg med å ta pengene mine. Er veldig skuffa over nav har ikke fått noe særlig hjelp. Blir bare sliten og lei av alt sammen :grine: 

Anonymkode: 4a1dc...5dd

Hvorfor trives du ikke? Er det noe du eller noen andre kan gjøre noe med?

Hvordan syk er du?

Kan du skaffe deg en jobb du trives i på egenhånd? F.eks gå rundt i alle barnehagene der du bor og spørre om de trenger vikarer, spørre i butikker og lignende?

Anonymkode: 14209...3a0

Skrevet

Vet du hvordan man kan få en jobb og i tillegg trives med denne, når arbeidsmarkedet er slik som nå og man i tillegg er syk? Man finner positive ting med de jobbene man kan få. Jeg går på AAP selv, og sliter veldig med å inne jobber jeg kan få som passer sammen med helsesituasjonen min. Det jeg derimot ikke sliter med er å trives. Det handler nemlig mest om min egen innstilling, og den kan jeg endre helt selv. 

De færreste mennesker synes jobben er tipptopp hver eneste dag, for slik er vi mennesker. Alle kan ikke jobbe med det de liker best her i verden, da hadde samfunnet stoppet opp. 

Jeg har jobbet i følgende ikke-drømmejobber de siste årene;

Rengjøring av offentlige toaletter (her fokuserte jeg på det positive ved at jeg kunne få være i fred og høre på musikk og hvor rent og pent det ble når jeg var ferdig).

Kassemedarbeider i butikk (her fokuserte jeg på å gjøre mitt beste for å gjøre dagen til kunden litt bedre. De skal så lite til for å få et smil av de fleste, og det gjør så mye for selvtilliten og humøret).

Bingovert (fokuserte på å SE kundene. Huske hva de pleide å kjøpe, når de vant sist, hvordan de likte kaffen sin, hvilken twist-bit de foretrakk osv. Å gi noe til andre koster ganske lite, og man får så mye igjen). 

Kantinemedarbeider (fokuserte på de hyggelige kollegaene jeg tross alt hadde, og på at oppgavene var enkle nok til at jeg kunne gjøre dem uten alt for mye tankevirksomhet).

Butikkmedarbeider klesbutikk (fokuserte på hvor fin butikken var når jeg holdt den ryddig, hvor gøy det var å se en kunde lyse opp i et plagg de virkelig kledde og hvor moro det er når man kan hjelpe noen å finne riktig klesplagg).

Jobbet på søppelfylling også, der jeg hadde ansvar for å følge med på at ting ble sortert riktig og å hjelpe kundene med dette. Absolutt ikke min drømmejobb, men jeg fokuserte på hvor bra det var at ting ble sortert riktig, og hvor mye min lille jobb tross alt betød for at alt skulle fungere best mulig.

Jeg må også nevne at jeg, som alle andre hadde drittkunder, drittdager og drittkollegaer. Det har man lov til å føle, men det er lite konstruktivt å kun fokusere på dette dag ut og dag inn. 

Lykke til med jobbingen, jeg håper det blir bedre for deg.

• Liker 22
Skrevet
3 timer siden, Rosaboble15 skrev:

Vet du hvordan man kan få en jobb og i tillegg trives med denne, når arbeidsmarkedet er slik som nå og man i tillegg er syk? Man finner positive ting med de jobbene man kan få. Jeg går på AAP selv, og sliter veldig med å inne jobber jeg kan få som passer sammen med helsesituasjonen min. Det jeg derimot ikke sliter med er å trives. Det handler nemlig mest om min egen innstilling, og den kan jeg endre helt selv. 

De færreste mennesker synes jobben er tipptopp hver eneste dag, for slik er vi mennesker. Alle kan ikke jobbe med det de liker best her i verden, da hadde samfunnet stoppet opp. 

Jeg har jobbet i følgende ikke-drømmejobber de siste årene;

Rengjøring av offentlige toaletter (her fokuserte jeg på det positive ved at jeg kunne få være i fred og høre på musikk og hvor rent og pent det ble når jeg var ferdig).

Kassemedarbeider i butikk (her fokuserte jeg på å gjøre mitt beste for å gjøre dagen til kunden litt bedre. De skal så lite til for å få et smil av de fleste, og det gjør så mye for selvtilliten og humøret).

Bingovert (fokuserte på å SE kundene. Huske hva de pleide å kjøpe, når de vant sist, hvordan de likte kaffen sin, hvilken twist-bit de foretrakk osv. Å gi noe til andre koster ganske lite, og man får så mye igjen). 

Kantinemedarbeider (fokuserte på de hyggelige kollegaene jeg tross alt hadde, og på at oppgavene var enkle nok til at jeg kunne gjøre dem uten alt for mye tankevirksomhet).

Butikkmedarbeider klesbutikk (fokuserte på hvor fin butikken var når jeg holdt den ryddig, hvor gøy det var å se en kunde lyse opp i et plagg de virkelig kledde og hvor moro det er når man kan hjelpe noen å finne riktig klesplagg).

Jobbet på søppelfylling også, der jeg hadde ansvar for å følge med på at ting ble sortert riktig og å hjelpe kundene med dette. Absolutt ikke min drømmejobb, men jeg fokuserte på hvor bra det var at ting ble sortert riktig, og hvor mye min lille jobb tross alt betød for at alt skulle fungere best mulig.

Jeg må også nevne at jeg, som alle andre hadde drittkunder, drittdager og drittkollegaer. Det har man lov til å føle, men det er lite konstruktivt å kun fokusere på dette dag ut og dag inn. 

Lykke til med jobbingen, jeg håper det blir bedre for deg.

For et flott innlegg, og for en flott innsats du har gjort! Imponerende!

Og TS: Det er ikke meningen at en tiltaksplass skal være selve drømmejobben. Den er bare en bit av veien inn i arbeidslivet. Hvorfor trives du ikke? Du må prøve å gjøre noe med årsaken til at du ikke trives i stedet for å klage.

Anonymkode: 93a3b...15c

• Liker 9
Skrevet
Den 22. september 2016 at 22.09, AnonymBruker skrev:

Merkelig hvordan alle på dette forumet som ikke er i stand til å skaffe seg jobb selv tror drømmejobben skal komme rekende på en fjøl fra nav... og at alle som har jobb elsker jobben sin over alt på jord. På tide å innse hvordan den virkelige verden fungerer, nemlig at folk jobber for å ha en inntekt og for å ha noe å leve av. Du får skaffe deg en jobb selv da om du syns praksisplassen er så grusom, det er sånn det fungerer for alle andre også. 

Anonymkode: 229c6...a86

Nå kom jeg til å lure på om det faktisk er noen som har fått drømmejobben av nav :dry:

Skrevet
Den 22. september 2016 at 19.16, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de fleste i Norge har det ganske greit på jobb. Å forholde seg likegyldig til arbeidet og arbeidsplassen sin er uansett noe annet enn å mistrives. 

Anonymkode: 54b45...3c1

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de fleste i Norge har det ganske greit på jobb. Å forholde seg likegyldig til arbeidet og arbeidsplassen sin er uansett noe annet enn å mistrives. 

Anonymkode: 54b45...3c1

Det er jeg enig i. Jeg kjenner mange som stortrives selv om jobben består i å vaske 20 doer til dagen og andre "ekle" ting som enkelte ramser opp i denne tråden. Trivsel handler om hvordan man blir behandlet av kolleger og sjefer, ikke om arbeidsoppgaver. Samtidig må man og huske at enkelte sykdommer forverres av mistrivsel men friske mennesker opplever det ikke på samme måten som kronisk syke.

Ts. Du må ta dette med legen din så nav forstår alvoret 

• Liker 1
Skrevet

Man får ikke drømmejobben med mindre man er ekstremt heldig. Jobber via NAV skal heller være et springbrett tilbake til jobb. MEN man prøver å unngå at man setter folk i arbeid de absolutt ikke passer i. Man setter ikke en sosial, menneskeglad person i en jobb der han aldri ser mennesker. Og man setter ikke en uten sosiale antenner som misliker mennesker i en servicejobb. Det kommer ikke arbeidsgiverne, nav-klienten eller kundene til gode. Jobber som passer dårlig for nav-klienten kan også redusere sannsynligheten for at den kommer seg tilbake til jobb, og man risikerer å lage en ufør person heller enn en som kan jobbe litt. Psyke kan påvirke ens evne til å fungere med sykdommer og problemer i stor grad.

For å oppsummere, man får som regel ikke drømmejobben, men man prøver også å unngå jobber som er elt mismatch. Som regel er der noe mellom de ytterpunktene

Anonymkode: d693b...430

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg er enig med nav. Vil du trives så får du prøve å gjøre arbeidsplassen hyggelig 😉 Eller gjør som resten av oss som jobber for å betale egne regninger. Er så sjokkert over alle som klager på det ene etter det andre angående nav. 

Jeg forstår ikke hvorfor så mange nå mener at nav skal fungere som foreldre ? 

Endret av Jessica
Skrevet

Var bare i gamle dager, når vi hadde Aetat, at saksbehandlerne nærmest satte himmel og jord i bevegelse for å finne deg en jobb du ville trives med. Den tid er slutt på nå. Nå er første prioritet å få deg ut i en jobb du er i stand til å utføre. I disse tider...skal du finne en jobb du stortrives med må det komme på eget initiativ ved å utdanne deg og finne jobben selv.

Dessuten. Det er ikke før du har hatt en jobb du virkelig hater at du selv finner den rette motivasjon til å SELV skape deg er bedre liv og jobb..

Anonymkode: 00a24...8c0

• Liker 1
Skrevet

Hva er det som gjør at du ikke trives?

Anonymkode: bfec3...4ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...