AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #1 Skrevet 22. september 2016 Heihei! Jeg fikk igår kveld høre at ei venninne av meg skal ha jentekveld idag. De skal til sammen være seks stykker, deriblant to venninner og bestevenninna mi. Disse har hun blitt kjent med via meg, og hun har ikke møtt de utenom når hun har vært med meg. De har heller ikke møttes så veldig mye. Jeg ble fly forbanna da jeg fikk vite dette og konfronterte henne med dette. Hun svarte at hun hadde glemt å invitere meg, men at det var planen. Noe mer fikk jeg ikke vite. Hadde det ikke vært for bestevenninna mi hadde jeg ikke visst det er idag. Det starter faktisk akkurat nå kl 18. Jeg kommer derfor ikke til å dra, og det gjør ikke bestevenninna heller. Sitter egentlig bare her og hører på hva i huleste som foregår i topplokket hennes. Og har aller mest lyst til å bare kutte henne bort fra livet mitt. Hva er galt med folk som prøver å "ta over andres venner"?? Har noen opplevd noe lignende? Det virker ikke som om hun skjønner at det ikke er slik man gjør. Merk; dette skulle liksom være en av mine beste venner. Akkurat nå er jeg ikke veldig fristet til å be henne til meg og mine venninner noen gang. Vi er alle 24-26 år, så skulle hvertfall trodd hun var voksen nok til å forstå det. Jente, 26 Anonymkode: 3d28a...a2d
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #2 Skrevet 22. september 2016 Først vil jeg si: Ting er ikke alltid så svart/hvitt. Det kan være at du sitter med en annen oppfatning enn venninnen din. Derfor synes jeg du skal snakke med henne. Jeg synes det er umodent og merkelig å inkludere og presentere ulike venninner for hverandre, for så ikke forvente eller ønske at de skal bli venner, de også. Det er jo ikke rart at vennene dine liker de andre vennene dine - dere er kanskje nokså like og passer godt sammen? Det er etter min mening en teit jenteregel at venninnene på den ene siden ikke får være med venninnene fra den andre siden. Jeg har selv gjentatte ganger blitt presentert for en venninne av min venninne, men hvis hun spør om å få møte meg, sier min venninne at det er rart. Jeg ser derimot ingenting rart i det. De venninnene jeg har - og som ikke kjenner hverandre fra før - ønsker jeg skal bli kjent med hverandre. For hvorfor ellers presentere dem for hverandre? Og er det ikke bedre at alle ens venninner kommer godt overens og blir kjent enn at de ikke gjør det? Samtidig synes jeg det blir feil å ikke invitere deg. Jeg forstår at du blir lei deg for det. Og det er merkelig. Men jeg synes ikke det er nok til å "kutte henne ut" hvis dette er alt? Jeg ville tatt en samtale med henne på enmannshånd for å høre hvorfor du ikke blir invitert. Anonymkode: fc559...a04 6
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #3 Skrevet 22. september 2016 Du eier jo ikke disse menneskene. Om de vil møtes uten deg så er jo det helt opp til dem. Du kan ikke tvinge mennesker til å like deg Anonymkode: 65a74...672 11
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #4 Skrevet 22. september 2016 Altså. Det er ikke helt bra å være eiesyk. Kanskje hun følte hun ville bli kjent med disse jentene og du kanskje er dominant i samtalen og alle ville kanskje henvendt seg til deg, siden du kjenner de bedre? Alle kan ikke bli bedt alltid. Men det var hyggelig av henne å inkludere deg. Så jeg syns det er svært dårlig gjort av deg å få venninnen din til å ikke dra.. Anonymkode: 6d071...bce 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #5 Skrevet 22. september 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først vil jeg si: Ting er ikke alltid så svart/hvitt. Det kan være at du sitter med en annen oppfatning enn venninnen din. Derfor synes jeg du skal snakke med henne. Jeg synes det er umodent og merkelig å inkludere og presentere ulike venninner for hverandre, for så ikke forvente eller ønske at de skal bli venner, de også. Det er jo ikke rart at vennene dine liker de andre vennene dine - dere er kanskje nokså like og passer godt sammen? Det er etter min mening en teit jenteregel at venninnene på den ene siden ikke får være med venninnene fra den andre siden. Jeg har selv gjentatte ganger blitt presentert for en venninne av min venninne, men hvis hun spør om å få møte meg, sier min venninne at det er rart. Jeg ser derimot ingenting rart i det. De venninnene jeg har - og som ikke kjenner hverandre fra før - ønsker jeg skal bli kjent med hverandre. For hvorfor ellers presentere dem for hverandre? Og er det ikke bedre at alle ens venninner kommer godt overens og blir kjent enn at de ikke gjør det? Samtidig synes jeg det blir feil å ikke invitere deg. Jeg forstår at du blir lei deg for det. Og det er merkelig. Men jeg synes ikke det er nok til å "kutte henne ut" hvis dette er alt? Jeg ville tatt en samtale med henne på enmannshånd for å høre hvorfor du ikke blir invitert. Anonymkode: fc559...a04 Er vel mer det at vi er naboer, vi bor i samme rekkehus og deler omtrent inngang.. men, takk for at du forstår. Anonymkode: 3d28a...a2d
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #6 Skrevet 22. september 2016 Det kan være mange ulike grunner til at du ikke blir invitert. Ta en kikk på tråder om vennskap her, så ser du snart at det finnes mange som selv synes de har gode grunner til å avslutte vennskap. Snakk med henne og be henne være ærlig om hva som er grunnen. Kan være alt fra misforståelser til at hun har problemer med deg som person. Anonymkode: 1593f...a4f 6
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #7 Skrevet 22. september 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså. Det er ikke helt bra å være eiesyk. Kanskje hun følte hun ville bli kjent med disse jentene og du kanskje er dominant i samtalen og alle ville kanskje henvendt seg til deg, siden du kjenner de bedre? Alle kan ikke bli bedt alltid. Men det var hyggelig av henne å inkludere deg. Så jeg syns det er svært dårlig gjort av deg å få venninnen din til å ikke dra.. Anonymkode: 6d071...bce Jeg var nok litt uklar. De har møttes hos jentekvelder hos meg, mest fordi hun har tvunget seg på og spurt hva jeg har gjort de dagene. Har overhode ikke presentert de for hverandre. Jeg synes man skal ha såpass respekt at man ikke utestenger en person! Hun fortalte meg jo ikke noenting om når det var/sa en dritt til meg, så hun ville åpenbart ikke at jeg skulle komme. Føler jeg sitter med skjegget i postkassa. Har forsåvidt ingenting imot at de møtes på tomannshånd, men når det er en planlagt greie hvor to stykker blir bedt og en blir holdt utenfor synes jeg det blir sært. Kan du med hånden på hjertet si du ikke ville brydd deg? Men, takk for at du gir ulike synspunkt. Får meg til å tro hun kanskje ikke mente det så ille som har har tolket det.. Anonymkode: 3d28a...a2d 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #8 Skrevet 22. september 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan være mange ulike grunner til at du ikke blir invitert. Ta en kikk på tråder om vennskap her, så ser du snart at det finnes mange som selv synes de har gode grunner til å avslutte vennskap. Snakk med henne og be henne være ærlig om hva som er grunnen. Kan være alt fra misforståelser til at hun har problemer med deg som person. Anonymkode: 1593f...a4f Takk for et godt svar Skal gjøre det, ja! Det eneste jeg har merket er at hun prøver å "skyve meg litt bort" og få mer oppmerksomhet fra venninnene mine enn de gir henne noen ganger. Anonymkode: 3d28a...a2d
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #9 Skrevet 22. september 2016 Jeg synes det er helt greit at man introduserer forskjellige venner for hverandre, og at de finner tonen og senere finner på noe eget uten den som introduserte dem. Når det er sagt er jeg overhodet ikke begeistret for ekskludering. Det er ekskludering som er tema i denne problemstillingen, og det tror jeg de fleste hadde opplevd som sårt og ubehagelig. Jeg synes det er flott at du konfronterte henne med det i stedet for å dvele på det alene. Forklaringen hennes har imidlertid ikke noe hold i seg. Typisk konfliktskyhet. Helt greit å være konfliktsky på generell grunn, men når man tar et aktivt valg som utelater enkeltmennesker fra en setting kan man ikke oppføre seg som en struts. Det er også flott at bestevenninnen din også viser at dette ikke er greit. Anonymkode: b28e1...c99 9
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #10 Skrevet 23. september 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var nok litt uklar. De har møttes hos jentekvelder hos meg, mest fordi hun har tvunget seg på og spurt hva jeg har gjort de dagene. Har overhode ikke presentert de for hverandre. Jeg synes man skal ha såpass respekt at man ikke utestenger en person! Hun fortalte meg jo ikke noenting om når det var/sa en dritt til meg, så hun ville åpenbart ikke at jeg skulle komme. Føler jeg sitter med skjegget i postkassa. Har forsåvidt ingenting imot at de møtes på tomannshånd, men når det er en planlagt greie hvor to stykker blir bedt og en blir holdt utenfor synes jeg det blir sært. Kan du med hånden på hjertet si du ikke ville brydd deg? Men, takk for at du gir ulike synspunkt. Får meg til å tro hun kanskje ikke mente det så ille som har har tolket det.. Anonymkode: 3d28a...a2d Til en viss grad ville jeg brydd meg. På en annen side, slik du forklarer denne frøkna, ville jeg vikelig ikke brydd meg. Hun virker som ei umoden, sjalu dame som prøver å passe inn.. har hatt mange slike venninner selv, og det er litt slitsomt... Men jeg syns mer synd på de etterhvert bare. Anonymkode: 6d071...bce 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #11 Skrevet 23. september 2016 Jeg har også fått nye venninner som ikke har stort kontaktnett selv, men er VELDIG opptatt av å bli kjent med mine venninner, for så å invitere dem hjem til seg uten meg. Jeg får alle piggene ute, og slutter å invitere denne personen til mine fester/sosiale settinger. Da møter jeg heller den personen alene, en til en, hvis jeg fremdeles har nok respekt for henne til å ha henne som venn. Jeg liker å være raus med venninnene mine, inviterer dem ofte på fest eller sammenkomster, det er gøy å ha en stor gjeng, og det er gøy å se at mine venninner fra forskjellige miljø kan bli kjent. MEN det finnes en grense. Venninner har ofte veldig sterke bånd, felles opplevelser fra barndommen eller andre ting som knytter oss sammen. Hadde det vært jobbkollegaene mine, hadde det vært noe annet, da bryr jeg meg ikke. Men barndomsvenninne mine er nesten som familie - og når man står så nært hverandre, blir det ekstra sårt dersom noe skjer. Anonymkode: 9b098...e49 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #12 Skrevet 23. september 2016 Jeg tør påstå at du er like ille. Du har også invitert til jentekvelder - uten henne. Hvor hun så har konfrontert deg med dette, og på den måten "sluppet inn". Hva er forskjellen her? Dere skulle liksom være en av hverandres beste venner da, som du har nevnt lenger oppe. Hvorfor har du ikke invitert henne da? Jeg ser at du også virker umoden. Du er eiesyk overfor de andre venninnene dine. Jeg synes for øvrig det uansett er ugreit å ikke invitere noen som det ville vært naturlig å invitere (som f.eks en av sine nærmeste venninner). Anonymkode: 9ef30...5ab 5
exictence Skrevet 23. september 2016 #13 Skrevet 23. september 2016 Er du såret fordi du ikke ble invitert? Det hadde nok sikkert jeg og kjent på. Tenkt hvorfor hun ikke inviterte meg hvis det var sånn at det var naturlig. Samtidig hadde jeg tenkt at det var fint for henne at hun inviterte til jentekveld. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #14 Skrevet 23. september 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også fått nye venninner som ikke har stort kontaktnett selv, men er VELDIG opptatt av å bli kjent med mine venninner, for så å invitere dem hjem til seg uten meg. Jeg får alle piggene ute, og slutter å invitere denne personen til mine fester/sosiale settinger. Da møter jeg heller den personen alene, en til en, hvis jeg fremdeles har nok respekt for henne til å ha henne som venn. Jeg liker å være raus med venninnene mine, inviterer dem ofte på fest eller sammenkomster, det er gøy å ha en stor gjeng, og det er gøy å se at mine venninner fra forskjellige miljø kan bli kjent. MEN det finnes en grense. Venninner har ofte veldig sterke bånd, felles opplevelser fra barndommen eller andre ting som knytter oss sammen. Hadde det vært jobbkollegaene mine, hadde det vært noe annet, da bryr jeg meg ikke. Men barndomsvenninne mine er nesten som familie - og når man står så nært hverandre, blir det ekstra sårt dersom noe skjer. Anonymkode: 9b098...e49 Altså hvorfor? Unner du ikke venninna de nye venner? Folk du vet er ordentlig? Så stol på at vennene dine ikke snur deg ryggen selv om de er venn med annen venn av deg. For den delen har jeg opplevd, men da var de nok ikke ordentlige venner av meg. Anonymkode: 1ad72...831
Snurrepurre Skrevet 23. september 2016 #15 Skrevet 23. september 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tør påstå at du er like ille. Du har også invitert til jentekvelder - uten henne. Hvor hun så har konfrontert deg med dette, og på den måten "sluppet inn". Hva er forskjellen her? Dere skulle liksom være en av hverandres beste venner da, som du har nevnt lenger oppe. Hvorfor har du ikke invitert henne da? Jeg ser at du også virker umoden. Du er eiesyk overfor de andre venninnene dine. Jeg synes for øvrig det uansett er ugreit å ikke invitere noen som det ville vært naturlig å invitere (som f.eks en av sine nærmeste venninner). Anonymkode: 9ef30...5ab Det er jo helt naturlig å ikke invitere henne når jenta ikke kjente TS sine andre venninner. Det er iallfall vanlig i mine kretser å ha ulike "vennegrupper", som jeg inviterer hver for seg. :-) TS. Jeg skjønner deg innmari godt! Har vært i samme problemstilling selv. Hadde ei venninne som var overinteressert i mine andre venner, og ble kjent med dem via meg etter mye mas fra hennes side og at jeg ikke så noen grunn til å la være. Alle kan jo være venner sammen? Trodde jeg. Hadde jo kjent jenta siden ungdomsskolen, og vi var som erteris. Etterhvert som hun fikk seg et nettverk av MINE venner, så begynte hun å snakke stygt om meg. Og "tok med seg" de av mine venninner som beit på agnet hennes. - Hun ble til og med sammen med TO (på rekke og rad) av ekskjærestene mine(!) han siste er hun forøvrig gift med i dag. (Er sjeleglad for at det var jeg som gjorde det slutt med dem på den tiden). I dag er hun rimelig venneløs, med mindre man teller kollegaene hennes som venninner. Skjønner godt at det ikke holdt i lengda, løgn gjør sjeldent det. Jeg har fått meg nye venninner, som jeg ikke har problemer med å introdusere hverandre for. Men velger vel folk i nær krets litt mer kritisk enn som tenåring :-). 4
Gjest O.G. Skrevet 23. september 2016 #16 Skrevet 23. september 2016 Denne dama prøver seg på det som kalles sosial poaching, folk som ikke klarer å skape seg en sosial omgangskrets selv pleier å prøve på det. Sånt bruker å bli veldig flaut, regn med de andre ikke forstår noen ting når de kommer dit i kveld og så er du og bestevenninna di hjemme hos deg.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #17 Skrevet 23. september 2016 Ikke ok. Anonymkode: ca854...414 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #18 Skrevet 23. september 2016 Det er vondt å føle seg utestengt, men tenk om hun faktisk HADDE glemt å si fra til deg, da?! Jeg synes vel egentlig du overreagerer her. Tenne på alle plugger, konfrontere og kutte all kontakt bare på grunn av en forglemmelse er overkill så det holder. Anonymkode: 568c6...c41 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #19 Skrevet 23. september 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tør påstå at du er like ille. Du har også invitert til jentekvelder - uten henne. Hvor hun så har konfrontert deg med dette, og på den måten "sluppet inn". Hva er forskjellen her? Dere skulle liksom være en av hverandres beste venner da, som du har nevnt lenger oppe. Hvorfor har du ikke invitert henne da? Jeg ser at du også virker umoden. Du er eiesyk overfor de andre venninnene dine. Jeg synes for øvrig det uansett er ugreit å ikke invitere noen som det ville vært naturlig å invitere (som f.eks en av sine nærmeste venninner). Anonymkode: 9ef30...5ab Dette er gjengen fra studiet. Hun jobber. Å invitere henne er derfor ikke naturlig. Anonymkode: 3d28a...a2d 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #20 Skrevet 23. september 2016 Skjønner deg godt og enig med dem som sier det er bra du tok det opp. Utover det ville jeg bare latt henne seile sin egt sjø og ikke inkludert henne. Din bestevenninne er jo gull som viser hvor lojaliteten ligger. Men slike snyltere får sjelden gode relasjoner. Hadde en liknende erfaring for noen år siden. Hadde vært på hyttetur og da vi kom hjem skulle de to andre, A og B, i bursdag til en venninne C. Det var A som hadde introdusert meg for C, og jeg som introduserte A og C til B. Jeg hadde tre måneder før inviterte C til min bursdag, da vi kom inn på tema da vi var ute med A. Jeg følte hun var del av perifer krets jeg ikke hadde noen selvstendig relasjon til, men føltes feil å snakke om temaet for temabursdagsfest med henne som tilhører så jeg tenkte shit au, og inviterte henne - hun ble glad, og kom da også. Og nå visste hun vi tre var på tur sammen (fordi de to inviterte ville komme litt sent pga turen). Og hun valgte altså å invitere C og ikke meg som hun kjente bedre og hadde vært på bursdag til tre mnd før samtidig som hun visste at jeg kom til å få vite. Er det mulig? Ble forbannet over en sånn "takk for sist". Nevnte det for noen venninner som kjente til henne, de mente at hun rett og slett er en litt misunnelig type og at jeg var tynnere, litt mer drag på gutta og bedre jobb gjør meg truende for henne. Vel, det var ikke noe tap, er fortsatt god venn med A og B, mens C er ute av bildet; folk merker jo at hun er avundsjuk og lite raus. Så du er ikke alene, men slike er det best å ikke bruke for mye krefter på. Anonymkode: 8032c...317
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå