Gå til innhold

Erfaring med store/dyre møbler på avbetaling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg og min samboer er ferske på boligmarkedet og har nettopp kjøpt vår første bolig, som er en ganske stor tomannsbolig. 

Problemet er at vi trenger sofa og spisestue, garderobeskap osv. Og når det er vår første bolig så har vi selvfølgelig lyst til å lage det til vårt og ha det sånn som vi ønsker. Derfor er jeg ikke så åpen for å bare ta imot alt vi kan få av møbler, for jeg er ganske stilbevisst og vet hva jeg vil ha. 

Problemet er at alt vi har spart opp i går da til egenkapital og vi har ingen penger til overt for å kjøpe dette. Personlig hater jeg avbetalinger og vil egentlig bare være ferdig der og da. Men er det noen av dere som har kjøpt de dyreste møblene på avbetaling? Hvordan funker det for dere? Kan man velge hvor mye man skal betale i måneden? Høy rente? Vi har sett på sofa og spisebord fra blant annet bohus.

Anonymkode: fa281...9e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gjør det. Finn frem tålmodigheten i dere, og spar litt. Så lav som renta er nå, har dere masse fleksibilitet i budsjettet. Forbrukslån er aldri lurt, og det gjør alt mye dyrere. I tillegg er man mer utsatt hvis man plutselig blir syk, mister jobben eller en stor uventet regning kommer.

Jeg skjønner at man gjerne vil ha alt flott med en gang, men de fineste hjemmene skaper man over tid. 

Anonymkode: 75171...b46

• Liker 15
Skrevet

Enig med #2, ikkje gjer det! Ha is i magen, og spar til dei nye møblane. Kjøp billig på finn inntil du har råd til drømmesofaen og andre ting! Forbrukslån har altfor høg rente, det ballar berre på seg!

• Liker 7
Skrevet

Nøy deg i første runde enten med billigere butikkmøbler eller finn noe på finn. 

Å kjøpe møbler på avbetaling betyr at renten er på fra 18 til 30 % i tillegg kommer renter på rentene og møblene blir knall dyre. Se på Luksusfellen på tv 3 og lær av andres feil. 

Anonymkode: a3ee0...0e4

• Liker 4
Skrevet

Enig med de andre svarene. Skaff noe midlertidig gratis/billig på finn. Spar så dere kan betale hele prisen, og det vil gi dere tid til å bo dere litt til. Kan godt være dere da vil endre litt mening på hva dere er ute etter, og det vil spare dere for kjøp av dyre møbler dere plutselig vil bytte ut. 

Anonymkode: 3bceb...320

• Liker 3
Skrevet

Forbrukslån kan være farlige saker. Så veldig enig med de over her! Om dere så skal låne penger, lån heller penger av familiemedlemmer til å kjøpe evnt. det mest nødvendige. Om det er en mulighet såklart. De fleste snille familiemedlemmer tar ikke renter :rolleyes:

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det selv om det er fristende. Er ikke interessert i å betale flere tusen kroner ekstra for møblene. Vi har levd med kjipe og gamle møbler mens vi har spart til nye møbler vi liker. Litt kjedelig å vente (noen ganger i flere år) men det føles desto bedre når man endelig får møblene. De tusenlappene vi sparer på å ikke kjøpe på kreditt, vil jeg heller bruke på dyrt interiør.

• Liker 1
Skrevet

Kan anbefale trademax. De har billige møbler, i en mye finere stil enn ikea. Jeg har selv kjøpt ting der i påvente av å ha råd til noe dyrere :-) 

Anonymkode: 49492...dba

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan anbefale trademax. De har billige møbler, i en mye finere stil enn ikea. Jeg har selv kjøpt ting der i påvente av å ha råd til noe dyrere :-) 

Anonymkode: 49492...dba

Ojj der var det jo superbillig! Så det er helt trygt å bestille derfra går jeg ut ifra? 😅 

Skrevet

Som de andre her, synes jeg også at dere bør vente og heller spare opp pengene. Vi flyttet til en bolig på 160 kvm (flyttet fra 70 kvm) nå i vår, og vi har trengt mye nye møbler. Vi la imidlertid inn autosøk på Finn på de tingene vi ønsket oss mest, og det er helt utrolig hvor mange kupp man kan gjøre på Finn hvis man bare følger med.

Vi ønsket oss bl.a et spisebord fra Bolia som koster rundt 14.000 nytt. Vi fikk det pent brukt på Finn, med to innleggsplater og seks flotte stoler til 5000! I tillegg har vi supplert med en del fra Fretex og loppemarkeder, der kan man også få tak i fine, og litt mer unike møbler, veldig billig (og er man ørlittegranne handy kan man få flotte ting ut av i utgangspunktet halvkjipe bruktmøbler).

Mye mer personlig og kult med en stue med noen gamle ting med litt historie, enn bare nytt fra IKEA, Skeidar og Bohus..

Anonymkode: 80a2d...0f8

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg og min samboer er ferske på boligmarkedet og har nettopp kjøpt vår første bolig, som er en ganske stor tomannsbolig. 

Problemet er at vi trenger sofa og spisestue, garderobeskap osv. Og når det er vår første bolig så har vi selvfølgelig lyst til å lage det til vårt og ha det sånn som vi ønsker. Derfor er jeg ikke så åpen for å bare ta imot alt vi kan få av møbler, for jeg er ganske stilbevisst og vet hva jeg vil ha. 

Problemet er at alt vi har spart opp i går da til egenkapital og vi har ingen penger til overt for å kjøpe dette. Personlig hater jeg avbetalinger og vil egentlig bare være ferdig der og da. Men er det noen av dere som har kjøpt de dyreste møblene på avbetaling? Hvordan funker det for dere? Kan man velge hvor mye man skal betale i måneden? Høy rente? Vi har sett på sofa og spisebord fra blant annet bohus.

Først tok jeg i mot alt jeg kunne få av møbler, så sparte jeg opp penger til en buffer på ca fire netto månedslønner, og tilslutt begynte jeg å kjøpe det jeg ønsket meg etterhvert som jeg fikk spart opp penger til dette.

Anonymkode: a2d68...78d

• Liker 1
Skrevet

La oss si at du kjøpet møbler for 100 000 på avdragsfri avbetaling i 5 år. Renten er 25%.

Det utgjør 25 000 i renter alene pr år. Du får heller ikke noe særlig på skatten av dette da skattefradraget er begrenset til litt over 10% rente.

Over 5 år må da nesten betale 100 000 i renter når det skattefradraget du får er tatt med.

Så skal du betale avdragene. på 100 000. Da blir kostnaden for møblene minst det dobbelte av butikkpris.

Og det verste er at etter 5 år så er du kanskje lei av noen møbler og vil ha nye.

Anonymkode: ab133...d95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...