vendeli Skrevet 22. september 2016 #1 Skrevet 22. september 2016 Har nå buffer- og brukskonto i en bank, forsikringer og fond i en annen, og BSU i en tredje. Alt etter hvilke banker som har best betingelser, renter osv. Er det dumt å gjøre det sånn, ift. framtidige lån? Hvis jeg kanskje har en inntekt og sivilstatus som statistisk sett tilsier at det ikke er lurt å gi meg noe særlig, men samtidig har mye mindre utgifter og generelt sett bedre økonomisk sans enn gjennomsnittet... Hvor mye vil en god boliglånsbank vektlegge sånt? Det kan vel ikke være vanskelig å dokumentere selv om banken ikke har oversikt over økonomien min i sine egne systemer.
prt90 Skrevet 22. september 2016 #2 Skrevet 22. september 2016 58 minutter siden, vendeli skrev: Har nå buffer- og brukskonto i en bank, forsikringer og fond i en annen, og BSU i en tredje. Alt etter hvilke banker som har best betingelser, renter osv. Er det dumt å gjøre det sånn, ift. framtidige lån? Hvis jeg kanskje har en inntekt og sivilstatus som statistisk sett tilsier at det ikke er lurt å gi meg noe særlig, men samtidig har mye mindre utgifter og generelt sett bedre økonomisk sans enn gjennomsnittet... Hvor mye vil en god boliglånsbank vektlegge sånt? Det kan vel ikke være vanskelig å dokumentere selv om banken ikke har oversikt over økonomien min i sine egne systemer. Tror det er veldig dumt å være trofast mot en bank
Timsy Skrevet 22. september 2016 #3 Skrevet 22. september 2016 6 timer siden, prt90 skrev: Tror det er veldig dumt å være trofast mot en bank Overhodet ikke dumt, hvis man kan forhandle. Vi har hatt samme bank i 8 år. Følger med på markedet kontinuerlig, og henter stadig inn tilbud fra andre banker. Det tar max en time annahver mnd, oftest kun en halvtime.Ser jeg at renta settes ned i en annen bank, eller forsikringene er billigere et annet sted, kontakter jeg banken vår. Sier hvilket tilbud vi har fått der og der, og stiller som ultimatum at om de ikke matcher det, så bytter vi idag. Det funker alltid. En gang sa de nei til å sette ned forsikringene, da byttet vi selskap på det, men måneden etter kom de krypende med et bedre tilbud, og da kom vi tilbake. Så lenge banken er trofast mot oss, er vi trofast mot dem. Ser ikke noen grunn til å bytte bank bare for å bytte. Man må stå på sine krav tenker jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #4 Skrevet 23. september 2016 Det var min trofasthet mot samme bank i 30 år som ga meg boliglån i våres, som nyskilt alenemor til en tenåring. Hadde det ikke vært for min prikkfrie, årelange historikk i samme bank og det at de kunne SE og VISSTE at jeg hadde prikkfri økonomi og stålkontroll på økonomien, så hadde jeg ikke fått lånet, sannsynligvis. De sa det ble gitt med et nødskrik. Jeg var så takknemlig over å ha fått lån i det hele tatt (trodde ingen banker ville ta i meg med ildtang pga beskjeden inntekt) at jeg ikke engang tenkte på å spørre hva renta var. Den fikk jeg ikke vite før etterpå.... den var 2,8% (Dnb)! Jeg kontaktet dem og spurte om dette virkelig kunne være riktig, men ja, det var det. Det ble den renta... Det er visst hovedsaklig de unge under 34 som får gode betingelser og lav rente i dagens lånemarked, tydeligvis. Jeg som er i førtiårene og ikke er verken førstegangskjøper eller ung nok, måtte ta til takke med den renta! Og det til tross for at jeg har belåningsgrad på bare 66% (egenkapital var ganske høy). Det har gått et par-tre måneder nå og jeg har ergret meg veldig over den høye renta. Så i dag fyllte jeg ut et søknadsskjema på nettbanken til Obos, og søkte om boliglån der til noe som ser ut til å kunne bli 2,15%! Det får i så fall renteutgiftene ned fra 4100 til 2900 i måneden! Vi får se om de godtar meg med min beskjedne inntekt da, de har jo ingen forhistorikk på meg, så.... jeg er ikke særlig forhåpningsfull til at de godkjenner, skal jeg være ærlig. Anonymkode: f602d...d75
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #5 Skrevet 24. september 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var min trofasthet mot samme bank i 30 år som ga meg boliglån i våres, som nyskilt alenemor til en tenåring. Hadde det ikke vært for min prikkfrie, årelange historikk i samme bank og det at de kunne SE og VISSTE at jeg hadde prikkfri økonomi og stålkontroll på økonomien, så hadde jeg ikke fått lånet, sannsynligvis. De sa det ble gitt med et nødskrik. Jeg var så takknemlig over å ha fått lån i det hele tatt (trodde ingen banker ville ta i meg med ildtang pga beskjeden inntekt) at jeg ikke engang tenkte på å spørre hva renta var. Den fikk jeg ikke vite før etterpå.... den var 2,8% (Dnb)! Jeg kontaktet dem og spurte om dette virkelig kunne være riktig, men ja, det var det. Det ble den renta... Det er visst hovedsaklig de unge under 34 som får gode betingelser og lav rente i dagens lånemarked, tydeligvis. Jeg som er i førtiårene og ikke er verken førstegangskjøper eller ung nok, måtte ta til takke med den renta! Og det til tross for at jeg har belåningsgrad på bare 66% (egenkapital var ganske høy). Det har gått et par-tre måneder nå og jeg har ergret meg veldig over den høye renta. Så i dag fyllte jeg ut et søknadsskjema på nettbanken til Obos, og søkte om boliglån der til noe som ser ut til å kunne bli 2,15%! Det får i så fall renteutgiftene ned fra 4100 til 2900 i måneden! Vi får se om de godtar meg med min beskjedne inntekt da, de har jo ingen forhistorikk på meg, så.... jeg er ikke særlig forhåpningsfull til at de godkjenner, skal jeg være ærlig. Anonymkode: f602d...d75 Og vi fikk fullfinansiert bolig selv om vi ikke var kunder i banken, så tror ikke akkurat lojalitet spiller særlig rolle. Anonymkode: 181e2...ab4
Leifern Skrevet 24. september 2016 #6 Skrevet 24. september 2016 Om man er på grensa med tanke på å få lån kan det kanskje ha noe å si, ellers spiller det nok ikke så stor rolle, skulle jeg tro.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå