Gå til innhold

Mamma er veldig fornærmet og sur over jeg heller vil feire jul hos pappa i år.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vanskelig situasjon dette her. Mamma har VELDIG stor familie og vi var 18 stykker i fjor på julaften. 5 av mine tanrebarn var der og 2 av de eier ikke oppdragelse. Mamma og tante kommer ikke overens og begynner alltid å kverulere og diskutere om noe. Kjæresten til mamma er alkoholiker og han måtte hun hive ut siden han drakk seg full. Bare kaos og styr hjemme der. Orker ikke en ny runde i år også. Vet hvordan det blir. Same shit hvert år. Bestemte allerede i fjor jul jeg heller ville være hos pappa. Han har liten familie og vi blir bare 6 stykker i år. Mye mer koselig og rolig :) 

Jeg har grua meg til å si det til mamma. Hun tar det jo som en selvfølge at jeg skal være hos henne i år å. Hun ringte meg i går kveld og tok opp dette med jul. Jeg måtte bare si det som det var. At jeg heller ville være hos pappa. Hun ble stille i noen sekunder og hun sa på en krass måte "jaha, så du vil heller være hos din far i år? Hmmm"  Jeg prøvde å fortelle hvorfor, men hun ble fornærmet. "Nå skal broren din feire hos kjæresten sin familie og jeg får ikke feire jul med et av mine barn i det minste?!" Jeg sa at jeg kunne komme på julemiddag den 1 juledag, men det var jo ikke det samme. Dette her var jo hårreisende at jeg ville  hjem til han og den nye samboeren. Makan! :snurt: 

Etter den tlf samtalen, så sitter jeg med en klump i magen faktisk. Gruer meg til neste gang vi møtes. Jeg VET hun kommer til å ta det opp igjen og hun er maks fornærmet. Vedder på hun legger ut en oppdatering på FB om dette. Gjør hun alltid når hun er fornærmet. Jeg orker bare ikke jul hjemme hos henne. Det er fryktelig slitsomt! Skulle gjerne ønske hun kunne ha litt mer forståelse. Ikke greit dette her :( 

Anonymkode: 18b1a...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at du ikke har ansvar for din mors lykke! Ikke la henne presse deg.

Forøvrig er det jo vanlig at barn feirer annenhver jul hos mor og far så hun har jo absolutt ikke noe å klage på.

• Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren din er en voksen kvinne som kanskje ikke helt ser at du har andre behov enn hun selv, - og at du ønsker å ha en julaften som er hyggelig for deg. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for valget ditt, og du skal heller ikke la henne gi deg det. Hvis hun velger å være fornærmet så er det hennes valg. Hun forsøker sikkert å spille på din samvittighet men forsøk å la det prelle av. Hun eier ikke julaften og hun eier ikke deg.

Endret av Havbris
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feir jul hos faren din med god samvittighet! Du feiret med henne i fjor, da er det sånn sett din far sin tur i år :)

Anonymkode: 56e10...d49

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det forventet at du er hos moren din hver jul og aldri hos pappa? De jeg kjenner som ikke har samboende foreldre, meg selv inkludert, feirer annet hvert år hos mor og far. Hvis du var hos moren din i fjor må det da være helt stuereint å si at du gjerne vil bytte i år, uten at du trenger å utbrodere at det er så kjipt hos mamma?

Endret av palamina
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig talt, her syns jeg moren din er barnslig. Jeg har skilte foreldre og har alltid byttet på hvem jeg feirer jul hos. Etter at jeg ble sammen med samboer må vi også ta hans familie med og dermed blir det hver tredje jul hos hver. Det må foreldrene mine bare finne seg i, og det fungerer helt utmerket :)

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Jeg vet jeg ikke burde ha dårlig samvittighet, men har faktisk lite grann. Jeg visste hun ville bli fornærmet, visste bare hun ikke ville bli SÅ fornærmet. Jeg vil mye heller være hos pappa i år. Nå skal det jo sies mamma ikke like samboer til pappa så mye. Dere vet, 8 år yngre enn han. Kanskje det er litt sjalusi ute og går? Jeg vet ikke. 

Ts-

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, du er datteren hennes. Finnes ikke familielojalitet lenger. Folk bytter familiemedlemmer som de bytter sokker.

Hun har født deg og fostret deg opp, og så er dette takken? Jeg hadde blitt skuffet selv.

Anonymkode: e51bb...ad9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare fortelle henne at det er høyst normalt at barn fordeler julefeiringen mellom far og mor?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at morens reaksjoner er et typisk eksempel på at svært mange kvinner er av den oppfatning at det er hun som kvinne som eier barna. Eller som en annen kg-mor sa det: hun eier 51% av barna, og bare 49% tilhører far.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er vanskelig, men prøv å ikke ha dårlig samvittighet. Det er veldig forståelig at du ønsker å feire med faren din i år. Selv feirer jeg ikke jul med pappa lenger siden han er alkoholiker og vi generelt har lite kontakt, har ikke dårlig samvittighet fordi jeg ønsker å ha en hyggelig og uanstrengt julaften. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hallo, du er datteren hennes. Finnes ikke familielojalitet lenger. Folk bytter familiemedlemmer som de bytter sokker.

Hun har født deg og fostret deg opp, og så er dette takken? Jeg hadde blitt skuffet selv.

Ehm.. Man er to om å lage et barn, og ja, kvinnen gjør kanskje mesteparten av jobben med å bære og føde barnet, men kort og greit så er man to hele veien. Faren har vært der både før, under og etter, og har like stor rett på å få feire med sin datter som det moren har. Så rull inn geipen!

Anonymkode: 56e10...d49

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det argumentet der kan du dra ut av kjeften og heller spørre moren hennes om, all den tid foreldrene ikke er sammen lenger. 

Anonymkode: 06ad9...a41

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke bry deg. Du har en far også som du vil feire med. Det må moren din godta. Skjønner meg ikke på sånne foreldre som ikke kan forstå litt! Hun kan ikke bare forvente ting av deg. Du er tross alt voksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg vet jeg ikke burde ha dårlig samvittighet, men har faktisk lite grann. Jeg visste hun ville bli fornærmet, visste bare hun ikke ville bli SÅ fornærmet. Jeg vil mye heller være hos pappa i år. Nå skal det jo sies mamma ikke like samboer til pappa så mye. Dere vet, 8 år yngre enn han. Kanskje det er litt sjalusi ute og går? Jeg vet ikke. 

Ts-

Ja det er sjalusi! Ikke bry deg om det. Foreldrenes sjalusi skal ikke gå utover barna. Det burde ei godt voksen kvinne vite! Gå å feir jul med faren din med god samvittighet. Moren din kommer over det når hun tar seg sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg svært godt, TS. Feire jul med faren din du og ikke ha ett ørlite snev av dårlig samvittighet engang.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
56 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

En annen ting er at morens reaksjoner er et typisk eksempel på at svært mange kvinner er av den oppfatning at det er hun som kvinne som eier barna. Eller som en annen kg-mor sa det: hun eier 51% av barna, og bare 49% tilhører far.

Da må denne kg moren som høres ut som ei stor tulling (håper hun er et troll for hennes egen del), forstå at ingen eier barna. Ikke hun og ikke faren. Men barna har to foreldre som barna vil være med og er glad i, barna er laget av to foreldre ellers hadde barna aldri blitt til. Mødrene har ingenting å si på hvem som eier barna for det gjør ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Klopp skrev:

Da må denne kg moren som høres ut som ei stor tulling (håper hun er et troll for hennes egen del), forstå at ingen eier barna. Ikke hun og ikke faren. Men barna har to foreldre som barna vil være med og er glad i, barna er laget av to foreldre ellers hadde barna aldri blitt til. Mødrene har ingenting å si på hvem som eier barna for det gjør ingen.

Du vet, det er stor forskjell mellom det feministene sier og det feministene gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et spesielt bånd mellom far og datter som noen mødre er sjalu på uansett hva en gjør. Dette kan man ikke gjøre noe med. Du må bare ikke la det gå ut over din relasjon mellom deg og din far. 

Anonymkode: 0b54c...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har da TO foreldre da. Mener du det er greit at jeg kun skal feire jul hos mamma hvert år og aldri hos pappa? Sånn blir det når man skiller seg. Man må dele.

Ts

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...