Gjest Anonymous Skrevet 17. november 2004 #1 Skrevet 17. november 2004 er vant me då feire julen med storfamilien og da er vi mange.. i år fant vi ut at vi må dra til moren til mannen min og feire julen.. det som er så kjedelig er at det blir så stusselig, de har falsk juletre og maten er totalt annerledes enn det jeg er vant med..kakene og desserten også. og ingen alkohol til maten dessverre (ikek det at jeg drikker mye, men unen rmeg et vinglass) synes dette er så trist! kanskje jeg skal lage noen matideer selv og ta med bare for å sikre meg at jeg får det jeg er vant til, ikke for å være slem, men for å være snill..
Gjest Melk Skrevet 17. november 2004 #2 Skrevet 17. november 2004 Ta med vin til deg selv. Jul handler om kompromiss når ulike tradisjoner møtes.
@riel Skrevet 17. november 2004 #3 Skrevet 17. november 2004 Jeg og er litt juledeppa. Alle reiser vekk i jula, så i år blir vi bare 3 stykk på julaften. Syns det er litt småtrist, for i jula er det kjekt å være samlet med familie og nære venner, men skal nå gjøre det beste utav det Ta med vin du. God mat skal nytes sammen med god vin
Vimsevips Skrevet 18. november 2004 #4 Skrevet 18. november 2004 Så blir det litt trist jul på deg i år, og til neste år er det mannen din sin tur til å ha det slik..
Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2004 #5 Skrevet 18. november 2004 Så blir det litt trist jul på deg i år' date=' og til neste år er det mannen din sin tur til å ha det slik..[/quote'] Helt enig. Jeg synes det viktigste er å være sammen med mannen, så får jeg heller holde ut at jeg ikke får det akkurat som jeg er vant til. (annethvert år, vel å merke! )
Annie Skrevet 19. november 2004 #6 Skrevet 19. november 2004 Jeg syns trådstarter her er utrolig sutrete. "Det blir trist jul på meg i år".... Ta deg sammen!! Det blir ikke tristere enn du gjør det til. Dette er mannen din sin tradisjon. Hva med å respektere det? Ja så har de falskt tre. Kan være mange grunner til det. Allergi f.eks. (Personlig hater jeg plasttrær men...) Du klarer nok å overleve en julaften uten ekte tre. Du overlever ratt uten alkohol også. OG UTEN den vante maten. Hva med å ha et åpent sinn? Du er i hvertfall sammen med familien. Du har noen å feire sammen med. Hva med de som er alene eller uten barna sine julaften? Vi MÅ klare det. (Har heldigvis ungene i år) Året består av 365 dager. Om den ENE ikke blir som du er vant til så syns jeg du har liten grunn til å sutre og klage. SKJERP DEG!!!
sirka Skrevet 19. november 2004 #7 Skrevet 19. november 2004 Det er opp til deg hvor trist det blir...... Synes du skal respektere din manns tradisjoner og være blid og positiv, så går det nok så bra så...
Gjest Anonymous Skrevet 21. november 2004 #8 Skrevet 21. november 2004 neinei, ingen allergi det er bare det at de ikke vil ha ekte juletre...hva er julen uten duften av ekte tre?? maten de lager er jo god, men den er litt gammeldags for min stil... dessuten kan man ikke være helt seg selv her, man må snakke pent, ikke banne, ikke sleng ord og sitte pent og smile.. jeg er vant til å kunne være meg selv, snakke slik jeg vil, og gjøre som jegvil (innenfor rimelighetens grenser så klart) ja dere kan nok oppfatte meg som noe sutrete men saken blir kanskje annerledes når jeg legger til at min mann ikke liker denne typen jul heller, han vil hlest være sammen min familie av de prinsipper som jeg nevnte. vi tenkt eå inivterere dem til oss men de vil ikke rikke foten ut av huset deres, de er vant til sin jul hjemme og den skal feires slik enten med eller uten oss! da er det jo ikke så rart jeg reagerer litt....
Gjest 1111 Skrevet 21. november 2004 #9 Skrevet 21. november 2004 Min jul er ribbe, karamellpudding og gaveåpning på kvelden. men slik er ikke min jul alltid, og det må man bare godta. Har du behov for å slenge ord og banne på julaften? gjør man virkelig det da? ser ikke på det som et stort krav av dine svigerforeldre akkurat! Alle kan ikke få sine behov tilfredsstilt alltid, ta med deg vinen din og ta det som et voksent menneske.
Gjest Anonymous Skrevet 21. november 2004 #10 Skrevet 21. november 2004 Synns du er både sutrete og barnslig; at du ikke får ekte juletre, maten er gammeldags, du får ikke banne, slenge ord og må sitte pent å smile......Dette burde da være en smal sak å klare en kveld for et voksent menneske. Mannen din vil heller ikke dra dit sier du, sikkert ikke særlig lystbetont å ta deg med dit heller, hvis alt som er og blir gjort der er galt etter din mening. Ikke gøy å ha med en som surmuler. Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å skjerpe meg, gjort det beste ut av det, julen blir iallefall ikke noe bedre for deg hvis du hele tiden tenker at du helst ville vært et annet sted.
Saeria Skrevet 21. november 2004 #11 Skrevet 21. november 2004 Skjønner godt at det kan virke litt rart å måtte feire jul et annet sted enn hva du er vant til. Jeg var hvertfall veldig spent, den første jula jeg skulle feire hos svigers. Men da hadde min samboer allerede gitt opp en jul hos sin mor for å for første gang i sitt liv feire med en annen familie. Så da var det det minste jeg kunne gjøre til gjengjeld, å feire på hans families vis hos hans familie. Og vet du hva? Jeg hadde det faktisk kjempekoselig. Jeg stortrivdes, selv om vi bare var 5 stykker i stedet for over 10 hos mamma. I år skal jeg være hos svigermor igjen. Vi har gjort det til en tradisjon å feire annenhver jul hos hverandres familier. Og jeg gleder meg som en unge. Så det kan faktisk hende at du får en fin jul, selv om dine tradisjoner må vike dette året.
Gjest Qlio Skrevet 21. november 2004 #12 Skrevet 21. november 2004 Uff, ble i rent dårlig stemning av trådstarter sine innlegg. Her er mine forslag: 1. Feire julen hver for dere, jeg ville ikke vært sammen med deg på julaften om du skulle sittet og sutret fordi du ikke fikk lov til å "være deg selv". Grow up! 2. Skjerp deg, ta med en vin og en blomst til vertskapet og prøv noe nytt. Det kan hende at det blir vel så koselig som det du er vane med?
CecilieB Skrevet 21. november 2004 #13 Skrevet 21. november 2004 Nå kan jo det være en spesiell grunn til at de ikke ønsker alkohol servert da.
Thomasine Skrevet 22. november 2004 #14 Skrevet 22. november 2004 Det var da svært til angrep trådstarter får... :o Vi feirer også både her og der - slik må det bli da vi har hver vår familie med sine respektive tradisjoner. Vi har valgt å blande litt da f.eks maten er så forskjellig. Det blir litt mat fra vår gamle tradisjon ( kalkun, skinke, spesielle poteter og salater... ) og litt fra gubbens familie ( ribbe, kjøttkaker, surkål osv.). Dette liker alle og alle føler at uansett hvor vi er har vi fortsatt noe av tradisjonene med oss!! Kanskje trådstarter kunne tatt med èn ting som betyr mye for deg fra din tradisjonsmiddag. Ikke sikkert "Sviger's" er så negative til det - mannen din kan jo også forberede/spørre "de gamle"... :-) Jeg skjønner godt at du gruer deg litt hvis svigerfamilien ikke gjør sitt ytterste for at du/dere skal trives og ha det koselig. Det er IKKE koselig å måtte sitte en hel kveld å ikke kunne "være seg selv" - uansett tradisjoner! Ønsker deg en god jul!
Gjest Madden Skrevet 23. november 2004 #15 Skrevet 23. november 2004 Vi feirer også annenhver jul hos våre respektive familier. Siden svigermor er enke så blir det bare oss tre voksne når jeg og mannen feirer der. Det er uvant, siden jeg har mange søsken og vi er vant med å feire sammen hele storfamilien...men ikke desto mindre er det koselig! Visst har svigermor andre tradisjoner, både når det gjelder mat og drikke. Jeg tilpasser meg så best jeg kan, og setter pris på at jeg får dele julen sammen med mennesker jeg er glad i! Skal være såpass ærlig at jeg sier at jeg foretrekker julen slik jeg er vant til å feire den, og sammen med mine foreldre, men det gjør også min mann! En gang i fremtiden skal vi jo danne våre egne tradisjoner, og frem til den dagen så foretrekker jeg at vi begge "ofrer" oss litt for hverandre slik at vi får feire sammen! Du får rett og slett tenke igjennom hva som er viktigst for deg, og så får du gjøre det du selv føler blir riktig! Kanskje kan du finne noen forsonende trekk ved dine svigerforeldre også!?
Gjest gjest1 Skrevet 23. november 2004 #16 Skrevet 23. november 2004 neinei, ingen allergi det er bare det at de ikke vil ha ekte juletre...hva er julen uten duften av ekte tre?? Hva med å lage en dekorasjone til bordet av granbar? Så får du i alle fall lukten av jul? Og at man ikke banner eller slenger ord, sitter pent og er vennlige er da virkelig vanlig når familien samles til julemiddag? Det motsatte hadde i alle fall vært en trist jul for meg!
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2004 #17 Skrevet 24. november 2004 mitt råd er : la vær å dra dit! de høres så gammeldagse og snerpete ut, at de hadde bare kunnet feire jul på sin egen måte , spør du meg! hadde jeg skulle feiret jul med slike folk, hadde jeg skygget banen!!! Nei gjør det du er vant til! julaften skal være en koselig dag, og jeg unner alle sammen å ha det trivelig da, og du er ikke barnslig synes jeg, julaften er en spesiell dag! ikke hør på de som sier at du skal grow up! livet er for kort at man skal ha det ukoselig! er mitt motto! lær å høre mer på magefølelsen din! den forteller deg som regel hva du bør gjøre! god jul da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå