AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #1 Skrevet 22. september 2016 Jeg har søkt en jobb hvor søknadsfristen ikke går ut før langt frem i tid. Dette er til et stort firma med egen HR avdeling. Når jeg har søkt jobb tidligere, så har søknadene blitt behandlet fortløpende, slik at jeg har fått innkallelse til intervju etter veldig kort tid etter at jeg har sendt søknaden, eller eventuelt at jeg ikke har hørt noe i det hele tatt. Så enten så hører jeg ofte noe raskt ellers så hører jeg ikke så mye i det hele tatt. Lurer på hva slags erfaring dere andre har med dette? Er det ofte slik at HR menneskene venter med å behandle søknadene til fristen er gått ut eller gjør de det fortløpende selv om det er satt søknadsfrist? Anonymkode: b2340...412
Gjest Margit Spat Skrevet 22. september 2016 #2 Skrevet 22. september 2016 Har ikke pleid å innkalle kandidater til intervju før etter at søknadsfristen er ute, slik at vi vet hva vi har hatt å velge mellom. Samme erfaring de gangene jeg selv har vært jobbsøker, uavhengig av om det er egen HR-avdeling eller liten arbeidsplass. Unntaket er noen få ganger hvor vi har vært helt sikre på at vi vil snakke med vedkommende søker, men slett ikke alltid ting har vært gjort fortløpende da heller.
snusmumriken Skrevet 22. september 2016 #3 Skrevet 22. september 2016 Jeg har nesten bare søkt jobber med søknadsfrist. Har opplevd å få svar 5-6 mnd etter (diger bedrift, mange søkere, avslag), til bare et par dager (pitteliten bedrift, få søkere, fikk intervju). I min erfaring virker det som om de ofte ikke gir endelig avslag til alle før de har ansatt noen, slik at for dem som ikke kommer til intervju engang vil måtte vente ganske lenge på å høre noe som helst. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #4 Skrevet 22. september 2016 Takk for oppløftende og godt svar, Margit Spat Anonymkode: b2340...412
EvaLena Skrevet 22. september 2016 #5 Skrevet 22. september 2016 Sikkert litt OT, men jeg søkte på en jobb. Skrev under på papirer om taushetsplikt og annet diverse. Fikk ikke jobben der og da, men var en sterk kandidat. Jeg ringte noen ganger for å høre hvordan det lå ann, men personen var enten i møte eller syk de dagene. Til slutt ba jeg om å be personen ringe meg opp så fort som mulig. 1 ÅR etterpå ringer personen og jeg fikk jobben. Da skulle personen avtale når jeg kunne begynne. I mellomtiden hadde jeg fått en bedre stilling der jeg jobber og sa som det var at jeg hadde lagt den søknaden på hylla for dlere mnd siden pga manglende interesse fra de. Da ble personen sur og frekk: "Så du mener med andre ord at du ikke vil ha jobben likevel?" Hvorpå jeg svarte: Helt korrekt 😊 Jeg irriterer meg over mange arb.givere som ikke gidder å vise interesse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå