Gå til innhold

Hva synes dere om dette treningsopplegget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å trene på et nytt senter der alle følger det samme konseptet. Det er kun 30 minutter med intensiv trening, dette består av 4 minutter elipse, 4 minutter roing og 4 minutter sykling. Deretter er det en styrkesirkel med apparater for hele kroppen, (husker ikke hvor lang tid det var på hvert apparat). 

Hver enkelt styrer jo hvor tungt de ønsker det, og jeg kjører såpass at jeg så vidt klarer de siste repetisjonene. På cardio delen blir jeg også veldig svett og har puls rundt 160, jeg har også pulsen oppe underveis i styrkedelen.

Jeg er i utgangspunktet utrent og tenker at dette er i værtfall bra til å begynne med. Men hva med over tid? hva kan jeg forvente av resultater? Nå trener jeg der 3-4 ganger i uken. 

Anonymkode: 996ad...e7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det gjelder styrkedelen bør du klare 1-2 flere repetisjoner fra gang til gang. Siden dagsformen kan variere kan det hende at du enkelte dager ikke klarer like mange repetisjoner som forrige gang, men over tid bør du se en økning på 1-2 repetisjoner fra gang til gang.

Utholdenhetsdelen: Jeg vet ikke hva som er målet ditt. Hvis målet bare er å komme i litt bedre form oppnår du nok det, men hvis målet er å komme i god form trener du helt feil. Det virker som du trener et slags intervallmønster. Skal man få godt utbytte av intervalltrening må man ha et solid grunnlag av rolig langkjøring. Det vil si å holde på lenge (30-90 minutter) der pulsen er under syreterskelen det aller meste av tida.

Skrevet

hvor høy skal pulsen være under langkjøring da? Jeg ønsker jo å komme i god form... 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

hvor høy skal pulsen være under langkjøring da? Jeg ønsker jo å komme i god form... 

Det avhenger av hva syreterskelen din er. Hvis du skal vite det med bra nøyaktighet må du ta en laktattest på f. eks. Melkesyrefabrikken, men det koster flesk, og der ikke nødvendig for mosjonister.

En tommelfingerregel sier at du er under syreterskelen hvis du har litt rask pust, men ikke verre enn at du kan føre en samtale med en eventuell treningspartner. Kjenn også etter hvordan det kjennes i beina: Kan jeg holde dette tempoet en god stund til, eller kommer jeg til å sprekke?

Jeg leste ikke innlegget ditt godt nok første gang. Du følger altså en sirkeltrening på treningssenteret, der dere er flere som veksler på forskjellige treningsformer. Det er greit for folk som skal bli litt sterkere og bedre utholdenheten litt. Skal du bedre utholdenheten vesentlig vil jeg anbefale deg å ta det roligere på utholdenhetsdelen på disse sirkeløktene, ihvertfall en eller to ganger i uka, og så sitte en stund på spinningsykkel eller elipsemaskin eller hva du nå foretrekker etterpå alene.

Husk vannflaske, og drikk ofte.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Wiggins skrev:

Det avhenger av hva syreterskelen din er. Hvis du skal vite det med bra nøyaktighet må du ta en laktattest på f. eks. Melkesyrefabrikken, men det koster flesk, og der ikke nødvendig for mosjonister.

En tommelfingerregel sier at du er under syreterskelen hvis du har litt rask pust, men ikke verre enn at du kan føre en samtale med en eventuell treningspartner. Kjenn også etter hvordan det kjennes i beina: Kan jeg holde dette tempoet en god stund til, eller kommer jeg til å sprekke?

Jeg leste ikke innlegget ditt godt nok første gang. Du følger altså en sirkeltrening på treningssenteret, der dere er flere som veksler på forskjellige treningsformer. Det er greit for folk som skal bli litt sterkere og bedre utholdenheten litt. Skal du bedre utholdenheten vesentlig vil jeg anbefale deg å ta det roligere på utholdenhetsdelen på disse sirkeløktene, ihvertfall en eller to ganger i uka, og så sitte en stund på spinningsykkel eller elipsemaskin eller hva du nå foretrekker etterpå alene.

Husk vannflaske, og drikk ofte.

Takk for svar :)Senteret er lagt opp slik at man ikke skal bruke apparatene utenom de 30 minuttene. Jeg kan altså ikke velge hvor lang tid jeg vil bruke på hvilket apparat.. Spesielt? Ja... Jeg tenkte å trene der i noen måneder i værtfall og deretter bytte til et vanlig senter. Jeg har ikke trent på lenge og disse øktene er så korte at det er lett å finne motivasjon til å gjennomføre de (og gjøre en bra innsats). 

Jeg har heller aldri vært en "jogger", og ser ikke helt for meg at jeg kommer til å gjennomføre økter utendørs i tilegg til senteret. 

Hadde håpet korte, intensive økter 3-4 ganger i uka "holdt" til å komme i grei/god form. Tidligere trente jeg mye styrke med frivekter(mye tyngre og ferre reps), men ble ganske stor av det, så tenkte at dette var midt i blinken for meg.

Vet ikke helt hva jeg spør etter, bare synes det kan være vanskelig å finne en treningsform/treningsmengde som jeg er fornøyd med og klarer å opprettholde over tid. 

Skrevet

Hvis målet ditt bare er å komme i grei mosjonistform så oppnår du det med det treningsopplegget du har nå. 

Den beste treningsformen er den du klarer å opprettholde over tid. Den beste måten å klare det på er, ihvertfall for de fleste, å variere gjennom året. Med sykling som hovedidrett er jeg nødt til å variere. Jeg sykler utendørs fra slutten av mars til begynnelsen av november. Da har jeg begynt å bli litt lei, så da lar jeg det gå 2-3 uker der jeg ikke trener noe særlig. Kroppen trenger slike pauser for å kunne prestere på topp neste sesong. Så trener jeg svømming og spinning til snøen kommer, da er det langrenn for alle penga. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...