AnonymBruker Skrevet 21. september 2016 #1 Skrevet 21. september 2016 ..etter en hendelse for noen måneder siden. Brannalarmen har gått et par ganger etter jeg har laget popkorn, og det har skremt meg litt men jeg har prøvd å legge det fra meg, helt til denne hendelsen. Jeg laget mat og kjæresten satt litt brisen i sofaen, greit nok.. Jeg hadde på vifte og allting, og sa til kjæresten at han måtte skyndte seg å skru av alarmen hvis den skulle gå. Det gjorde den desverre. Jeg fikk panikk, sto å hoppet for å rekke opp til taket og prøvde å rope til han at han måtte hjelpe meg. Han reagerte ikke, sto bare å så på meg hoppe med all makt uten å rekke opp. Jeg begynner til slutt å gråte av redsel og skriker til han at han må da komme å hjelpe meg, at han må skru den av, og han blir sur og bruker lang tid på å reise seg og lang tid på å "surre" med å få den av.. Jeg var helt skjelven og gråt og han brydde seg ikke... Etter denne hendelsen tør jeg ikke lage popkorn, og stekovnen har bare blitt et mareritt. Jeg har vifta på fullt bare jeg skal koke egg.. Steke pizza eller lage gratinerte poteter, jeg klarer det ikke lenger. De få gangene jeg har gjort det har jeg nistirra inn i ovnen for å se etter røyk, har kikket opp mot lyset for å se om det er røyk i taket og setter på vifta bare jeg skal ta noe ut av ovnen.. Jeg klarer det med forbehold om at alt er klart til å ta alarmen og jeg har besøk, men er jeg alene unngår jeg å lage mat, jeg tør rett og slett ikke Og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.. Jeg står seriøst å følger med på brødristeren og har angst av å koke vann...:( Anonymkode: 5edba...9ff
AnonymBruker Skrevet 21. september 2016 #2 Skrevet 21. september 2016 Oppsøk hjelp, be fastlegen om henvisning til psykolog. Dette finnes ikke normalt. Brannalarmen går da innimellom her også, men da tar man den bare ned. Anonymkode: 65760...a9c 14
AnonymBruker Skrevet 21. september 2016 #3 Skrevet 21. september 2016 Skaff hjelp. Det er ikke normalt å være redd for brannalarmen. Og hvor vanskelig er det å sette en stol under alarmen for å rekke opp? Anonymkode: 47e93...5d4 13
AnonymBruker Skrevet 21. september 2016 #4 Skrevet 21. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: ..etter en hendelse for noen måneder siden. Brannalarmen har gått et par ganger etter jeg har laget popkorn, og det har skremt meg litt men jeg har prøvd å legge det fra meg, helt til denne hendelsen. Jeg laget mat og kjæresten satt litt brisen i sofaen, greit nok.. Jeg hadde på vifte og allting, og sa til kjæresten at han måtte skyndte seg å skru av alarmen hvis den skulle gå. Det gjorde den desverre. Jeg fikk panikk, sto å hoppet for å rekke opp til taket og prøvde å rope til han at han måtte hjelpe meg. Han reagerte ikke, sto bare å så på meg hoppe med all makt uten å rekke opp. Jeg begynner til slutt å gråte av redsel og skriker til han at han må da komme å hjelpe meg, at han må skru den av, og han blir sur og bruker lang tid på å reise seg og lang tid på å "surre" med å få den av.. Jeg var helt skjelven og gråt og han brydde seg ikke... Etter denne hendelsen tør jeg ikke lage popkorn, og stekovnen har bare blitt et mareritt. Jeg har vifta på fullt bare jeg skal koke egg.. Steke pizza eller lage gratinerte poteter, jeg klarer det ikke lenger. De få gangene jeg har gjort det har jeg nistirra inn i ovnen for å se etter røyk, har kikket opp mot lyset for å se om det er røyk i taket og setter på vifta bare jeg skal ta noe ut av ovnen.. Jeg klarer det med forbehold om at alt er klart til å ta alarmen og jeg har besøk, men er jeg alene unngår jeg å lage mat, jeg tør rett og slett ikke Og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.. Jeg står seriøst å følger med på brødristeren og har angst av å koke vann...:( Anonymkode: 5edba...9ff Ha en gardintrapp eller en krakk tilgjengelig på kjøkkenet, slik at du raskt får stoppet alarmen når den går. Du kan få hjelp av psykolog. Anonymkode: b293c...9e3 9
AnonymBruker Skrevet 21. september 2016 #5 Skrevet 21. september 2016 1: Skaff deg en krakk så du kan stoppe alarmen selv. 2: Mange røykvarslere har en funksjon der du kan trykke på knappen for å dempe sensitiviteten i ca. ti minutter. Anonymkode: ddbd8...b93 5
Bjørg47 Skrevet 21. september 2016 #6 Skrevet 21. september 2016 Litt røyk og damp er vanlig på et kjøkken. Røykvarsleren er for nære ovnen du bør flytte den. Ikke lag mat i fylla. Når dette er sagt så vet jeg ikke om det er alarmen eller brann du er redd for, men det er mange som har tvangstanker rundt dette. 9
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #7 Skrevet 22. september 2016 Hvorfor får du angst av at brannalarmen går? Det er jo bare å sette en stol under og skru den av. Ta den eventuelt ned fra taket før du begynner å lage mat. Anonymkode: 179f1...198
Gjest O.G. Skrevet 22. september 2016 #8 Skrevet 22. september 2016 bruk microbølgeonvne til å poppe popcorn kanskje?
fiole Skrevet 22. september 2016 #9 Skrevet 22. september 2016 Hadde samme problemet her, åpen løsning til stuen og to brannalarmer den ene var for nær området med komfyren. Alarmen ble flyttet 1 m og problemet ble løst. Skal innrømme at det var i overkant irriterense når det ikke gikk ann å riste seg to skiver uten at det brølte i taket.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #10 Skrevet 22. september 2016 Du har vært igjennom en alvorlig traume og dette må bearbeides. Ring gjerne mental helse eller kirkens sos. Anonymkode: c2b96...8b1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #11 Skrevet 22. september 2016 Skjønner deg godt TS. Jeg er autistisk og hater skarpe, plutselige lyder. De aktiverer sterkt stress fordi sanseinntrykket er så skarpt. Jeg føler det i kroppen flere minutter etter lyden er borte, og dersom jeg er på sted hvor det kan skje flere ganger forlater jeg området. Vi har tatt ned alle brannvarslerne bortsett fra en innestengt i et rom fordi de går så ofte. Anonymkode: 3efa1...438 1
NuckingFutz Skrevet 22. september 2016 #12 Skrevet 22. september 2016 Kan da skjønne at når man beveger seg i nærheten av farlige installasjoner som en komfyr tross alt er, med potensiale for å kunne røykelegge et helt hus, så er man nødt til å ha hypersensitive brannvarslere som påfører umiddelbar tinnitus for alle som befinner seg innen 50 meters avstand. Du må bruke kløkt for å operere en komfyr riktig og her er det bare erfaring som gjelder. Vifta må på i god tid før matlaginga, vinduer og dører skal stå på vid gap og den bedugga fyren din må stå og vifte med kina-vifter i begge hender for å få steik-osen vekk fra nærmeste brannvarsler. Brannvarsleren VIL gå av, det er bare et spørsmål om tid, kanskje skjer det 5 sekunder etter matlaginga starter, kanskje etter 10 minutter, men VÆR DU TRYGG, helvetes-sirena vil gå av! Du må være FORBEREDT, jenta mi. Du må ha et par øre-klokker liggende parat på kjøkkenbenken, fås kjøpt der de selger ulike typer verne-utstyr for anleggsarbeidere o.l. Når du har fått på deg disse har du trolig fått samlet deg såpass at du tar rennafart ut av den allerede åpne ytterdøra og løper så fort du kan og aldri ser deg tilbake. Hvis du ser deg tilbake vil du se at huset står i flammer og fyllekjæresten din...ja, det er en trist historie dette, orker ikke fortsette! Faen altså!
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #13 Skrevet 22. september 2016 Ehhhh, hvor gammel er du? Ærlig talt, det er da bare å finne en stol, klatre opp på den og skru av alarmen? Hvor hjelpeløs går det an å bli? Røykvarsleren går innimellom her også når vi lager mat, det er da bare å skru av varsleren. Ut over det støtter jeg forslaget om psykolog. Det der er ikke en normal reaksjon. Anonymkode: 39c3d...37b 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #14 Skrevet 22. september 2016 Snakk med fastlegen din. Han kan sette deg i kontakt med psykolog og ergoterapeut. Sistnevnte kan søke hjelpemiddelsentralen om komfyrvakt som vil slå av komfyren om den blir for varm. Det kan nok være betryggende for deg. Anonymkode: b46aa...97f
Gjest Sly Skrevet 22. september 2016 #15 Skrevet 22. september 2016 Det er ikke rart at det er lange køer for å komme til psykolog når det blir anbefalt psykolog fordi man er redd for røykvarsleren. På noen områder i livet så må det vel gå an å bruke sunt bondevett og rett og slett ta seg sammen. Herregud.
exictence Skrevet 22. september 2016 #16 Skrevet 22. september 2016 Flytt røykvarsleren noen meter unna der den er nå vekk fra komfyren. Er det røykvarsleren du er redd for at skal gå? Eller er du redd for at du noen gang glemmer å slå av komfyren? Det høres ut som det er det første. Da må du flytte den lengre vekk. Da er vel problemet løst for deg?
Lou Salome Skrevet 22. september 2016 #17 Skrevet 22. september 2016 Flytt røykvarsleren mye lenger unna stekeovnen. Kjøp komfyrvakt. Ha en stol tilgjengelig/fest røykvarsleren et sted der du kan nå den. Kjøp kraftigere vifte. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #18 Skrevet 22. september 2016 Øvelse gjør mester. Greit, så fikk du deg en støkk. Men den eneste måten å venne deg til å bruke komfyren igjen, det er å bruke den. Få erfaring med at det faktisk går greit. Når du tar deg selv i den nistirringen du beskriver, så slapp av, pust ned i magen, si til deg selv at det kommer til å gå bra. Jeg ville virkelig ha forsøkt å fikse dette på egenhånd før jeg tok kontakt med psykolog o.l. Ring heller ei venninne du stoler på om du fortsatt ikke tør. Anonymkode: 9c330...d1f
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #19 Skrevet 22. september 2016 TS, hva er egentlig problemet? Er det lyden du er redd for, eller brann? Anonymkode: c5564...d7c
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #20 Skrevet 22. september 2016 Jeg har komfyrvakt. Problemet er vel at jeg er redd noen skal reagere hvis alarmen går og jeg bruker tid på å skru den av. Men flere gode tips her. Psykolog er bortkastet. Ts Anonymkode: 5edba...9ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå