Gå til innhold

Belysning stuevindu?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en ganske liten stue. Har tredelt vindu (ca 3 meter). Nå har jeg ikke noe lys i eller rundt vinduet, så det er ganske mørkt i den delen av stua. Men jeg har så lite peiling. Er det vanlig å ha belysning i stuevinduet når det er en liten stue? Jeg vil helst slippe noe avansert lysopplegg, da jeg ikke har god råd og ikke er teknisk anlagt. Så vet ikke om det er nok med en liten bordlampe som står i vindukarmen + en liten vegglampe på veggen ved vinduet? Eller burde jeg ha noen små hengelamper i vinduet? Jeg aner ikke hva som er vanlig og hvordan moten er på dette omådet, da jeg ikke ofte går på besøk hjem til så mange mennesker.

Anonymkode: 5e409...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig hadde jeg ikke villet hatt noen lampe i selve vinduet. Har du en kommode/skjenk i nærheten du kan ha en lampe på? Evt. hva med en gulvlampe?? 

Anonymkode: e3b8e...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlig hadde jeg ikke villet hatt noen lampe i selve vinduet. Har du en kommode/skjenk i nærheten du kan ha en lampe på? Evt. hva med en gulvlampe?? 

Er det fordi det ikke er pent med lampe i vinduet at du ikke vil ha det, eller har det med lysforholdene å gjøre?

Har ingen kommode/skjenk i nærheten, så derfor tenkte jeg en liten vegglampe på veggen like ved. Blir det rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det fordi det ikke er pent med lampe i vinduet at du ikke vil ha det, eller har det med lysforholdene å gjøre?

Har ingen kommode/skjenk i nærheten, så derfor tenkte jeg en liten vegglampe på veggen like ved. Blir det rart?

Vegglampe er fint. Jeg har veldig sansen for de som lyser opp/ned.

Jeg synes ikke det er pent med lampe i vinduet, kun derfor. Men, det må selvfølgelig du gjøre som du vil. Det er ditt hjem, og du skal trives. Ikke bry deg om hva jeg mener. Det viktigste er hva du selv liker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget at jeg savnet lys i vinduet etter at julestjerna ble tatt ned. Og da skaffet jeg en liten pendel. Syns det ble fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kontormus skrev:

Jeg oppdaget at jeg savnet lys i vinduet etter at julestjerna ble tatt ned. Og da skaffet jeg en liten pendel. Syns det ble fint :)

Hindrer den innsyn?

Jeg prøver å skape litt motlys i vinduet. Kanskje pendel er tingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, MapleSirup skrev:

Hindrer den innsyn?

Jeg prøver å skape litt motlys i vinduet. Kanskje pendel er tingen?

Njæ, nå ble jeg litt i tvil. Bor i 3 etg uten særlig innsyn fra andre leiligheter rundtom, så det har jeg ikke sjekket.Hvis en titter oppover vil jeg tro at den på en måte "blender"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Kontormus skrev:

Njæ, nå ble jeg litt i tvil. Bor i 3 etg uten særlig innsyn fra andre leiligheter rundtom, så det har jeg ikke sjekket.Hvis en titter oppover vil jeg tro at den på en måte "blender"

Ja, blender slik at man ikke ser forbi er jo håpet... :) Jeg får prøve meg litt frem med de lampene jeg har først . Takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hengelamper i selve vinduet kan være veldig fint, men har det ikke selv pga grunne karmer og persienner. Det blir ikke plass.  Har en gammel stålampe i overgangen mellom verandaen og stuevinduet. Har en liten skjenk foran stuevinduet hvor jeg har vurdert å sette en liten bordlampe, men bare hvis stålampa skal flyttes. Har også en liten bordlampe i sofahjørnet som egentlig skal erstattes med en vegglampe som da havner rett ved siden av det store stuevinduet. Men så er det så vanskelig å bestemme seg for hva slags lampe det skal være - som skal duge til lesing, strikking og diskret, tidløs dekor forellers - at det tar jammen sin tid.

Endret av kokkos
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...