Gå til innhold

Kunne du blitt sammen med en dame/mann med Shizoid personlighetsforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det no go?

Anonymkode: fbba6...997

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var nettopp sammen med en mann som led av shizoid personlighetsforstyrrelse. Det endte såpass dårlig at jeg kommer til å være innmari forsiktig om jeg møter flere med en sånn diagnose senere. 

Anonymkode: 66de1...9ad

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke alle som vet hva dette innebærer. Kan du ikke beskrive hvordan denne personlighetsforstyrrelsen er?

Anonymkode: 4385b...6a0

• Liker 4
Skrevet

Jeg er ikke interessert i noen med psykiske lidelser, og i alle fall ikke noe så alvorlig som en personlighetsforstyrrelse. Det er fordi jeg er psykisk frisk selv og vil ha (og har) en mann som er mest mulig lik meg, og i alle fall når det kommer til psykisk helse. 

Anonymkode: 7ec1a...3d2

• Liker 3
Skrevet

Et forhold med en loner som foretrekker å lone. Jeg kan ikke se hvilke fordeler noen av partene ville fått ut av det forholdet.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor vil noen med shizoid være i et forhold? Min første impuls er at det er feildiagnostisert. Mennesker med den type forstyrrelse knytter seg ikke til andre mennesker og har lav interesse for andre mennesker. Om man er interessert i et forhold burde det kanskje vurderes om det er autisme eller traumer involvert som gjør en emosjonelt distansert

Men uansett er der nok menn som ville vært sammen med en sånn, men de er sannsynligvis av en litt atypisk type mann som krever mindre oppmerksomhet og som kanskje selv er litt distansert. Det er ikke den type a4 mann som sitter på KG som ville likt deg

Anonymkode: 5816e...2d3

• Liker 3
Skrevet

Er ikke et av kriterene for schizoid personlighetsforstyrrelse at man er uinteressert i andre mennesker? Da er det vel liten sannsynlighet for at man får sjansen til å innlede et forhold til en person med den diagnosen.

Når det er sagt, så ville jeg aldri avvist en person ene og alene pga diagnosen. Man er ikke diagnosen sin og psykiatri er ikke eksakt vitenskap så det er aldri helt sikkert at diagnosen er riktig.

Jeg har selv en personlighetsforstyrrelse, og jeg hadde blitt lei meg om den diagnosen hadde ført til at ingen vil være sammen med meg. Det er ikke så rart at psykiske lidelser er så skam- og tabu-belagt som det er.

Anonymkode: d0df7...74f

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror absolutt jeg kunne det, sett at den usosiale biten (om man vil) ikke var veldig sterkt fremtredende. Selvfølgelig ikke hvis det var en som var totalt "uinteressert i andre mennesker", men det er vel ikke helt sånn heller, er det? Jeg tror jeg ville hatt ganske mye til felles med mennesker med slike trekk. Jeg setter grenser når det gjelder fabuleringer, men er glad i å tenke alternative tanker eller sveve litt. Det hadde for meg vært en egenskap jeg hadde satt stor pris på hos en partner. En med god fantasi.

Anonymkode: 75344...0a8

Skrevet

Damer med psykiske diagnoser er ikke noe for meg, et forhold er utfordrende nok for enhver selv uten noen diagnoser hos en av partene, hvorfor ikke da bare styre unna - visse krav må man ha...

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke et av kriterene for schizoid personlighetsforstyrrelse at man er uinteressert i andre mennesker?

Anonymkode: d0df7...74f

Nei. Dette er et av flere trekk som til sammen kan utgjøre en slik diagnose. Man kan ha alle de andre trekkene, men ikke dette, og fortsatt passe inn i boksen. Man kan også være feks følelseesmessig flat, men se andre fordeler ved et forhold. 

Anonymkode: 9c146...26d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Dette er et av flere trekk som til sammen kan utgjøre en slik diagnose. Man kan ha alle de andre trekkene, men ikke dette, og fortsatt passe inn i boksen. Man kan også være feks følelseesmessig flat, men se andre fordeler ved et forhold. 

Anonymkode: 9c146...26d

Jeg tror når det gjelder schizoid, så er den delen av hjernen (altså aktiviteten i hjernen) som er deltager når det gjelder sosial tilknytning og interesse enten betydelig redusert eller ikke-eksisterende. Jeg tror at dersom man har andre symptomer deriblant emosjonelt flat, så handler det om andre sykdommer, traumer e.l. Noe av problemet er at enkelte ser bare på symptomer når de tenker diagnose, de skjønner ikke det underliggende nevrologiske avviket. Noen sykdommer kan har fravær av noen typer symptomer, men i dette tilfelle er interesse og følelse av kontakt med mennesker sentralt trekk.

Anonymkode: 5816e...2d3

Skrevet

Ja hvorfor ikke. Har en nabo som er offisielt schizofren. Jeg er det selv men har ikke kommet ut av skapet ;)

Han er veldig hyggelig :)

Anonymkode: cbebe...397

• Liker 1
Skrevet

Hadde vært en match in heaven for meg.

Skrevet

Kunne høres mer ut som dissosiativ lidelse hvis personen er interessert i et parforhold. Det er den diagnosen psykiaterne sliter med å diagnosere riktig fordi de er så like. 

Anonymkode: e3756...f7b

Skrevet

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja hvorfor ikke. Har en nabo som er offisielt schizofren. Jeg er det selv men har ikke kommet ut av skapet ;)

Han er veldig hyggelig :)

Schizofreni er noe annet enn schizoid personlighetsforstyrrelse. 

Anonymkode: d7f42...c8a

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Schizofreni er noe annet enn schizoid personlighetsforstyrrelse. 

Så det er ikke ivertfall i mitt tilfelle snakk om lyder og søvnparalyse som ikke kan forklares  ?

Schizofreni er en som ser eller hører og føler ting som ikke eksisterer.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så det er ikke ivertfall i mitt tilfelle snakk om lyder og søvnparalyse som ikke kan forklares  ?

Schizofreni er en som ser eller hører og føler ting som ikke eksisterer.

? Jeg er fullt klar over hva schizofreni. Jeg konstaterer det faktum at schizofreni og schizoid personlighetsforstyrrelse ikke er det samme. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært det men tror ikke jeg kunne vært i et igjen. Han ble min aller beste venn, vi hadde et utrolig nært og knyttet forhold, men det ble nesten for nært, på et vis jeg ikke helt greier å beskrive. Det var denne nærheten samtidig som det var noe jeg personlig ikke fikk av forholdet som jeg tydeligvis trengte, jeg greier fortsatt den dag i dag ikke å forstå hva det var, fordi han var så ulidelig snill og god med meg. 

Anonymkode: be162...a7c

Skrevet

Hvordan skal du teknisk sett klare dette? Binde personen fast? De liker ikke hverken folk eller seksualitet jo og foretrekker å være helt alene. Hele tiden. 

Anonymkode: 54c35...cde

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal du teknisk sett klare dette? Binde personen fast? De liker ikke hverken folk eller seksualitet jo og foretrekker å være helt alene. Hele tiden. 

Anonymkode: 54c35...cde

Du er på viddene

Anonymkode: be162...a7c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...