Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har et dilemma som jeg håper noen med Isotretinoin-erfaring kan hjelpe meg med. 

Om 3 uker skal jeg på 10årsjubileum, og treffe gamle kjente. Jeg vil selvfølgelig se bra ut og ikke minst føle meg vel. 

Idag fikk jeg skrevet ut resept på Isotretinoin. Jeg er plaget med kviser på kinn, hake og i tinningen. Noen ganger store røde betente kviser, oftes mange små nupper som gjør at huden føles "knudrete" ut. Man ser dette gjennom sminke da hele kinnet har bulker og nupper.

Jeg har hørt og lest at ved bruk av isotretinoin kan man få forverret kviseutbrudd i starten, så jeg vurderer å vente med å starte kuren, men jeg vil jo bli ferdig så fort som mulig, og vil egentlig starte på kuren med en gang. 

Er det noen med erfaring som kan fortelle hvordan den første måneden opplevdes for de? Tenker da fra uke til uke, når/ om utbruddene ble verre?

Anonymkode: 771e2...79d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg opplevde ikke noe forverret utbrudd i starten. Begynte bare å bli tørr. Kvisene begynte å minske etter 3-4 uker.

Anonymkode: 10411...74e

Skrevet

Jeg fikk heller ingen forverring i starten, og så forbedring ganske fort. Men det er umulig å forutsi på forhånd, og det er dessverre veldig vanlig.  I tillegg kan huden bli så tørr at sen er vanskelig å sminke over. Så det avhenger av hvor sterkt du ønsker å bli ferdig så fort som mulig, og om du vil ta sjansen på en forverring til det jubileet. Lykke til med kuren uansett, jeg ble i hvert fall strålende fornøyd :) 

Skrevet

Jeg ble mye verre før jeg ble bedre. Huden tømte ut all "dritten" før jeg ble tørr. Du kan jonbegynne mes fks en tablett annenhver dag? 

Anonymkode: d561f...4f3

Skrevet

Jeg har gått på iso en uke, og har blitt verre, til tross for at jeg har mild akne (ikke akne en gang, bare en del nupper). Jeg tror, hvis det er veldig viktig for deg å se bra ut den kvelden, at jeg ville spurt legen om en tetralysalkur. Det kan også gjøre startutbruddet på iso mildere dersom du har gått på antibiotika først. Men etter antibiotikakur må du vente ca en uke før du kan begynne på iso, fordi man ikke kan ha begge deler i kroppen samtidig. Men jeg kjenner folk som ikke merket noen forverring i starten også, så du kan jo ta sjangsen :) 

Anonymkode: a9dc3...9bb

• Liker 2
Skrevet

Umulig å vite, kan gå begge veier.

Anonymkode: 158c0...29d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...