Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen spørsmål ang min private økonomi, dette er situasjonen:

Er 27år, nettoinntekt ca 30 000 i mnd, fast jobb, leier enebolig, bor alene. Kjæreste og to stebarn.

Trekker 3000 ekstra i skatt hver mnd. Faste utgifter på ca 13000, sparer 5000 på sparekonto, sparer 1900 i forskjellige fond. Sparer i tillegg 300kr ekstra til litt forskjellige formål. Hver mnd. Jeg øker fast sparingen med noen hundrelapper et par ganger i året og sparer ekstra når jeg har litt ekstra.

Spørsmål:

Hvor mye bør jeg klare å spare hver mnd?

Hvor mye bør jeg leve for hver mnd?

Jeg ønsker å reise mer, hvor mye sparer dere til reiser hver mnd?

Bør jeg spare mer i fond og mindre i sparekonto? Mer til sparekonto og mindre i fond?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Sølvi88 skrev:

Jeg har noen spørsmål ang min private økonomi, dette er situasjonen:

Er 27år, nettoinntekt ca 30 000 i mnd, fast jobb, leier enebolig, bor alene. Kjæreste og to stebarn.

Trekker 3000 ekstra i skatt hver mnd. Faste utgifter på ca 13000, sparer 5000 på sparekonto, sparer 1900 i forskjellige fond. Sparer i tillegg 300kr ekstra til litt forskjellige formål. Hver mnd. Jeg øker fast sparingen med noen hundrelapper et par ganger i året og sparer ekstra når jeg har litt ekstra.

Spørsmål:

Hvor mye bør jeg klare å spare hver mnd?

Hvor mye bør jeg leve for hver mnd?

Jeg ønsker å reise mer, hvor mye sparer dere til reiser hver mnd?

Bør jeg spare mer i fond og mindre i sparekonto? Mer til sparekonto og mindre i fond?

Sjekk på http://www.sifo.no der finner du mye info om personlig økonomi. 

Jeg har spart et par månedslønner på konto, utover det sparer jeg i fond. Jeg har relativt små beløp i mange ulike fond. Selv om jeg sparer langsiktig er det jo likevel penger jeg kan ha tilgang på i løpet av et par dager. 

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, stan skrev:

Sjekk på http://www.sifo.no der finner du mye info om personlig økonomi. 

Jeg har spart et par månedslønner på konto, utover det sparer jeg i fond. Jeg har relativt små beløp i mange ulike fond. Selv om jeg sparer langsiktig er det jo likevel penger jeg kan ha tilgang på i løpet av et par dager. 

Det at du har en skikkelig bufferkonto samt at du vet å ikke satse alt på et kort når det kommer til fond forteller meg at du har mer en bra peiling på økonomi.

Skrevet
2 timer siden, MajorasMaske skrev:

Det at du har en skikkelig bufferkonto samt at du vet å ikke satse alt på et kort når det kommer til fond forteller meg at du har mer en bra peiling på økonomi.

Takk for det. 

Når det gjelder fond så er det stor forskjell på hva de ulike bankene tilbyr. 

Av ulike grunner har jeg ganske mange banker. Nordea, Sparebank1, Skandiabanken og DnB. 

Skandiabanken har størst utvalg på fond og er ganske rimelig i bruk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...