Gå til innhold

Hvordan sender man bekymringsmelding til barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal sende en bekymringsmelding til barnevernet, men jeg har litt problemer med å navigere meg fram til hvordan jeg gjør det i praksis. Jeg har lastet ned og fylt ut meldingsskjema, men hvordan, og hvor, sender jeg det? På Bufdir sin nettside fant jeg både link til meldingsskjema og til den aktuelle kommunen https://www.bufdir.no/Barnevern/Melde_fra_til_barnevernet/Melde_fra_til_barnevernet__privatperson/ , men jeg klør meg litt i hodet likevel. Den eneste epostadressen som står oppgitt er til barnevernsvakta i regionen (altså ikke i den aktuelle kommunen, men i en nabokommune, antagelig fordi den aktuelle kommunen ikke har barnevernsvakt selv), og jeg kan sikkert sende dit, antar jeg? Men så ønsker jeg å melde anonymt, da, og det gjør jeg jo ikke når jeg sender fra min egen mailadresse? :klo: 

(PS jeg ønsker ikke å diskutere hvorvidt jeg bør melde, og mitt grunnlag for å gjøre det. Jeg har gode grunner, og er ikke den eneste som gjør dette nå. )

Anonymkode: c1ac2...d79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bare sende et brev i posten?

Mer anonymt blir det ikke.

• Liker 2
Skrevet

Send uten å være anonym vel.  

Anonymkode: 3cacf...9c7

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal sende en bekymringsmelding til barnevernet, men jeg har litt problemer med å navigere meg fram til hvordan jeg gjør det i praksis. Jeg har lastet ned og fylt ut meldingsskjema, men hvordan, og hvor, sender jeg det? På Bufdir sin nettside fant jeg både link til meldingsskjema og til den aktuelle kommunen https://www.bufdir.no/Barnevern/Melde_fra_til_barnevernet/Melde_fra_til_barnevernet__privatperson/ , men jeg klør meg litt i hodet likevel. Den eneste epostadressen som står oppgitt er til barnevernsvakta i regionen (altså ikke i den aktuelle kommunen, men i en nabokommune, antagelig fordi den aktuelle kommunen ikke har barnevernsvakt selv), og jeg kan sikkert sende dit, antar jeg? Men så ønsker jeg å melde anonymt, da, og det gjør jeg jo ikke når jeg sender fra min egen mailadresse? :klo: 

(PS jeg ønsker ikke å diskutere hvorvidt jeg bør melde, og mitt grunnlag for å gjøre det. Jeg har gode grunner, og er ikke den eneste som gjør dette nå. )

Sendes til barnevernstjenesten i den bydelen/kommunen barna tilhører/bor. Ligger under Nav. 

Anonymkode: 1f984...354

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Sendes til barnevernstjenesten i den bydelen/kommunen barna tilhører/bor. Ligger under Nav. 

Altså send via gammeldags post, med frimerke på. Sender du via epost får den du melder vite epostadressen din. 

Skrevet

Ok. Ser ut som det greieste er å bare ta en utskrift og sende pr post, da. Takk for svar! 

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1) Du kan opprette en e-post som er anonym

2) Vær obs på at om du melder helt anonymt (bv kan anonymisere deg etter ditt ønske så ikke den type anonym) så blir meldingen bli mindre lagt vekt på

3) Vær forsiktig med å melde med mindre du uten noen tvil er sikker på at det forekommer grov omsorgssvikt 

• Liker 1
Skrevet

Kan du være anonym?

Når du melder fra til barnevernet kan du melde fra med fullt navn eller være anonym:

• Du kan fremstå med navn både overfor familien og barneverntjenesten. Da vil foreldrene i saken bli informert om at det er du som melder.
  • Du kan velge å melde inn saken anonymt, slik at verken barnevern eller foreldre vet hvem som melder. Husk at familien får mulighet til å se meldingen, slik at hvis du for eksempel skriver at du er tante til barnet, kan du lett bli gjenkjent.
  • Du kan fremstå med navn overfor barneverntjenesten, men be om at dette ikke gjøres kjent for foreldrene. Dersom du velger dette alternativet, vil anonymiteten kunne bli opphevet dersom barneverntjenesten fører sak om omsorgsovertakelse, og saken må i retten.

Sorry meg over, jeg var litt rask. Det står her om anonymitet-

Anonymkode: 6fa38...d91

Skrevet

Jeg trodde jeg var anonym den gangen jeg varslet, men nei.

Anonymkode: ad090...15b

Skrevet

Du kan også levere det ved kommunehuset og si hvor det skal. 

Anonymkode: fe702...ce7

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du være anonym?

Når du melder fra til barnevernet kan du melde fra med fullt navn eller være anonym:

• Du kan fremstå med navn både overfor familien og barneverntjenesten. Da vil foreldrene i saken bli informert om at det er du som melder.
  • Du kan velge å melde inn saken anonymt, slik at verken barnevern eller foreldre vet hvem som melder. Husk at familien får mulighet til å se meldingen, slik at hvis du for eksempel skriver at du er tante til barnet, kan du lett bli gjenkjent.
  • Du kan fremstå med navn overfor barneverntjenesten, men be om at dette ikke gjøres kjent for foreldrene. Dersom du velger dette alternativet, vil anonymiteten kunne bli opphevet dersom barneverntjenesten fører sak om omsorgsovertakelse, og saken må i retten.

Sorry meg over, jeg var litt rask. Det står her om anonymitet-

Anonymkode: 6fa38...d91

Opptrer man ved navn hos barnevernstjenesten så noteres navnet og det skjer lett glipper, og navnet blir utlevert når den som er sendt melding på skal gjøre seg kjent med meldingens innhold. 

Skrevet

Jeg lurer ikke på ting rundt anonymitet, jeg bare fastslo det åpenbare i at man faktisk ikke er anonym når man sender fra sin egen epostadresse. Det eneste jeg lurte på var hvordan man rent praktisk kunne få avgårde en bekymringsmelding anonymt via nett. Det ser ikke ut til å gå an, derfor har jeg allerede tatt en utskrift av meldeskjemaet og sendt i posten. :)

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle kommuner skal da ha barneverntjeneste...?

Anonymkode: fc7ba...9f7

Skrevet
2 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

1) Du kan opprette en e-post som er anonym

2) Vær obs på at om du melder helt anonymt (bv kan anonymisere deg etter ditt ønske så ikke den type anonym) så blir meldingen bli mindre lagt vekt på

3) Vær forsiktig med å melde med mindre du uten noen tvil er sikker på at det forekommer grov omsorgssvikt 

Hvor henter du råd nr 3 fra? Du skal liksom uttale deg som en ekspert, men bommer totalt med det rådet.

Er du klar over hva "uten noen tvil" er og hva det vil kreve av varsler? Og har du tenkt over hva "grov omsorgssvikt" er og hvilke stadier man er gjennom før det eventuelt blir grovt?

For det første kan moderat omsorgssvikt være viktig å varsle om, slik at hjelpetiltak kan settes inn før det blir grovt eller slik at BV kan undersøke om det også forekommer grov svikt, det er ikke alt en utenforstående kan se.Skal man vente til omsorgssvikten blir grov - slik du oppfordrer til - vil barn kunne vært påført ubotelig skade før saken rapporteres. 

Dessuten mener du at man skal ha kvittet seg med all tvil om man varsler. Hvordan skal man gjøre det? Det er ofte svært vanskelig for en utenforstående som ikke er innom husets fire vegger. Skal man fjerne all tvil, må enkelte varslere drive etterretning. Det er aldri - ALDRI - en varslers oppgave å gjøre egen granskning for å fjerne tvil før man sier fra. 

Implikasjonene av å følge råd som dine ville være at tusenvis av barn utsatt for omsorgssvikt, aldri vil få hjelpen de trenger fordi terskelen å si fra er for høy. De menneskelige og samfunnsmessige omkostningene av det, vil være langt større enn ved at BV gjør noen undersøkelser på saker som ikke er grove og noen uskyldige får BV på døren.

Den type råd som du serverte, kommer som regel fra folk som ser på barna som foreldrenes eiendom. Men det er de ikke. 

Anbefaler deg å se kampanjen fra BV der butikkdamen ser noe, naboen noe, læreren noe, lekekameratene mor noe, men ingen ser helheten. Om "noe" er 

Sorry TS, for å avvike fra tema. Det høres ut som du vêr hva du gjør. Håper virkelig varsel fører frem.

Anonymkode: f784e...efb

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle kommuner skal da ha barneverntjeneste...?

Ja, selvfølgelig. Det har denne også. Det er egen barnevernsvakt de ikke har. Altså en akuttberedskap utenom barnevernets ordinære kontortid. Det er gjerne slik at flere små kommuner går sammen om én barnevernsvakt. :) 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil. Barnevernet er en egen kommunal tjeneste som ikke har noe med verken den statlige eller kommunale delen av NAV å gjøre. I mange kommuner er NAV og barnevernet i samme hus, men det er ikke det samme som at BV ligger under NAV. Du kan derfor ikke oppsøke NAV og tro at saken havner hos barnevernet. 

Til trådstarter: Når jeg trykker på min egen kommune i den lenken som står i hovedinnlegget, så kommer først adressen til barnevernsvakta opp, men under der kommer det opp kontaktinformasjon (telefon, postadresse, mailadresse mm) til barnevernet i kommunen. Kan nok variere fra kommune til kommune hvordan det settes opp. Som du alt har fått svar på: hvis du skal melde anonymt må du enten printe ut skjemaet og sende per post uten å oppgi avsender, eller du må opprette en egen anonym mailadresse.  

Anonymkode: 64cff...78a

• Liker 4
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvfølgelig. Det har denne også. Det er egen barnevernsvakt de ikke har. Altså en akuttberedskap utenom barnevernets ordinære kontortid. Det er gjerne slik at flere små kommuner går sammen om én barnevernsvakt. :) 

Skjønner. Men sendes ikke bekymringsmeldinger til barnevernet i kommunen da, eller er det så akutt at du/dere mener de må gripe inn umiddelbart? I så fall er jo vanlig brev i posten en litt langsom måte å melde bekymring på? Går kanskje an å ringe heller?

Gjest Margit Spat
Skrevet

Vær obs på at selv om du er anonym når du varsler, så vil de som meldes inn ofte forstå hvem det er som har varslet likevel. Dette fordi at når man varsler om en mulig sak, så oppgir man en del informasjon om faktiske forhold som kanskje bare et fåtall personer besitter. Min erfaring er riktignok ikke fra barnevernet, men andre offentlige instanser, og de gangene jeg behandlet anonyme henvendelser og klagesaker så vil jeg anslå at i 9 av 10 tilfeller ble «melderen» identifisert selv om vedkommende var anonym. 

Dette endrer selvsagt ikke fakta i saken, men det kan være verdt å huske på, og å ta med i betraktningen når du sender bekymringsmeldingen din. I enkelte tilfeller kan det kanskje være like greit å være åpen istedenfor anonym. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor henter du råd nr 3 fra? Du skal liksom uttale deg som en ekspert, men bommer totalt med det rådet.

Er du klar over hva "uten noen tvil" er og hva det vil kreve av varsler? Og har du tenkt over hva "grov omsorgssvikt" er og hvilke stadier man er gjennom før det eventuelt blir grovt?

For det første kan moderat omsorgssvikt være viktig å varsle om, slik at hjelpetiltak kan settes inn før det blir grovt eller slik at BV kan undersøke om det også forekommer grov svikt, det er ikke alt en utenforstående kan se.Skal man vente til omsorgssvikten blir grov - slik du oppfordrer til - vil barn kunne vært påført ubotelig skade før saken rapporteres. 

Dessuten mener du at man skal ha kvittet seg med all tvil om man varsler. Hvordan skal man gjøre det? Det er ofte svært vanskelig for en utenforstående som ikke er innom husets fire vegger. Skal man fjerne all tvil, må enkelte varslere drive etterretning. Det er aldri - ALDRI - en varslers oppgave å gjøre egen granskning for å fjerne tvil før man sier fra. 

Implikasjonene av å følge råd som dine ville være at tusenvis av barn utsatt for omsorgssvikt, aldri vil få hjelpen de trenger fordi terskelen å si fra er for høy. De menneskelige og samfunnsmessige omkostningene av det, vil være langt større enn ved at BV gjør noen undersøkelser på saker som ikke er grove og noen uskyldige får BV på døren.

Den type råd som du serverte, kommer som regel fra folk som ser på barna som foreldrenes eiendom. Men det er de ikke. 

Anbefaler deg å se kampanjen fra BV der butikkdamen ser noe, naboen noe, læreren noe, lekekameratene mor noe, men ingen ser helheten. Om "noe" er 

Sorry TS, for å avvike fra tema. Det høres ut som du vêr hva du gjør. Håper virkelig varsel fører frem.

Anonymkode: f784e...efb

Med tanke på hva enkelte her inne ser på som omsorgssvikt så står jeg på mitt.

eksempler på ting som jeg vil anse som tegn på grov omsorgssvikt er uforklarlige blåmerker, underernæring, konstant skitne klær.

Selv med disse tegnene ville jeg likevel observert barnet i en periode før jeg evt ga uttrykk for bekymring til bv.

Har selv fått en melding på meg pga at vi ikke hadde TV, det frutimmeret om i sin tid gjorde det har i dag Forøvrig mistet omsorgen for sine barn. Så er forskjellig hva folk mener er omsorgssvikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...