Gå til innhold

Mannen nekter å jobbe redusert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er i en litt vanskelig situasjon nå, og jeg vet ikke helt hvordan vi skal få løst dette. Vi har to små barn som begge går i barnehage (samme barnehage, men avdelingene er lokalisert på to forskjellige steder med ca 15 min å gå mellom). Jeg har fleksitid med kjernetid 9-14.30, og mannen har hatt "fleksitid", altså at han kan komme litt senere og gå litt før enn normal arbeidstid så lenge alt arbeid blir gjort. Vi har derfor hatt en løsning der jeg har jobbet 7-14.30, mens mannen har jobbet ca 9.30-16 og jobbet inn tiden som manglet hjemmefra på ettermiddag/kveld. 

Da har han levert barna litt før kl 9, og jeg har hentet dem rundt 15.15. Synes dette er mer enn lange nok dager for såpass små barn, og spesielt den yngste, som nettopp er blitt 2.

Nå har imidlertid mannen fått en ny sjef, som ikke lenger synes det er ok at han kommer sent og jobber inn det resterende på kvelden. Han må dermed være på jobb kl 8, men kan til nød gå litt tidligere for å hente i barnehagen. Jeg kan begynne å jobbe 9-16.30 istedenfor, slik at jeg da leverer og mannen henter. Likevel vil situasjonen med denne nye løsningen bli at den eldste må være i bhg i minst 8,5 time hver dag, mens den yngste må være minst 7 timer og tre kvarter hver dag.

Jeg synes dette blir alt for lange dager for dem, og synes derfor at mannen kan be om å få jobbe 80 % en tid fremover slik at vi kan fortsette løsningen vi har nå. Vi har fint råd til at han jobber litt redusert, men siden jeg tjener 100.000 mer enn ham i året er det litt avgjørende for vår økonomi at det blir HAN og ikke jeg som jobber redusert. 

Mannen er imidlertid overhode ikke interessert i å jobbe redusert, og mener det er uproblematisk med så lange dager for barna (de vil i såfall bli blant de første som leveres og de siste som hentes hver dag).

Hva synes dere andre? Er 8 timer (eller mer) i bsrnehage greit for barn på 2 og 4 år? Er mannen min urimelig som nekter å jobbe redusert?

Anonymkode: e2554...a8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes 8,5 time høres holdbart ut for barna, litt i grenseland, men ikke noe grusomt. Vi har en toåring som går 6 timer pr dag nå, og vi henter ikke senere eller levere tidligere fordi vi ikke har samvittighet til det, men barnet storkoser seg og blir ofte hentet ut av lek. Kunne fint hatt lengre dager, da barnet sover bort mye av tiden midt på dagen.

Anonymkode: 8d287...210

• Liker 4
Skrevet

helt vanlig at barn er 7-8,5timer i BHG. Skjønner ikke problemet.  

Anonymkode: 782b4...74c

• Liker 22
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes 8,5 time høres holdbart ut for barna, litt i grenseland, men ikke noe grusomt. Vi har en toåring som går 6 timer pr dag nå, og vi henter ikke senere eller levere tidligere fordi vi ikke har samvittighet til det, men barnet storkoser seg og blir ofte hentet ut av lek. Kunne fint hatt lengre dager, da barnet sover bort mye av tiden midt på dagen.

Anonymkode: 8d287...210

Ja nettopp, dere har ikke samvittighet til å gi toåringen lengre dager. Og det har jo egentlig ikke jeg heller- og spesielt ikke når vi ikke strengt tatt MÅ. Toåringen vår sover forøvrig maks en time på dagtid, så h*n får uansett veldig mange våkne timer i barnehagen.

TS

• Liker 4
Skrevet

Tja, så lenge det ikke er snakk om en helfersk ettåring ser jeg ikke egentlig problemet her, jeg heller. Våre barnehagebarn er omtrent åtte timer i barnehagen hver dag, noen dager litt lenger. Jeg har ikke så dårlig samvittighet at jeg velger 80% kun av den grunn, de koser seg og har det helt fint.

Hadde det passet med kortere dager, ville vi selvsagt gjort det. Men det er ingen av oss som ønsker å gå ned 100 000 i lønn bare for å gi dem kortere dager, når barna selv gir inntrykk av å trives godt med dagens ordning. For det gjør de, de er glade og trygge barn som løper inn i barnehagen om morgenen, og så koser vi oss sammen på ettermiddagen og i helgene. Da klarer jeg ikke helt å se problemet. I vår barnehage er det heller ikke spesielt vanlig med sekstimersdager, jeg har inntrykk av at det store flertallet gjør omtrent som oss.

Anonymkode: 4dc32...67e

• Liker 14
Skrevet

Sånn er det bare. Unger lider ingen nød, det er kun du som gjør det i dette tilfellet TS

• Liker 3
Skrevet

Barn er i dag i barnehagen fra tidlig morgen til langt på ettermiddagen. Du får ordne deg med en "hentehjelper" om du vil at barna skal være kortere tid i bhg. Å forvente at mannen skal gå ned i stilling synes jeg er kravstort. 

Hvorfor skal mannen gå ned i stilling og ikke du?

Anonymkode: cc463...d5b

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn er i dag i barnehagen fra tidlig morgen til langt på ettermiddagen. Du får ordne deg med en "hentehjelper" om du vil at barna skal være kortere tid i bhg. Å forvente at mannen skal gå ned i stilling synes jeg er kravstort. 

Hvorfor skal mannen gå ned i stilling og ikke du?

Hvis du hadde lest hele innlegget mitt hadde du sett at jeg tjener 100.000 mer enn mannen min. Vi vil derfor tape mer dersom jeg jobber redusert enn dersom mannen min gjør det. 

TS

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du hadde lest hele innlegget mitt hadde du sett at jeg tjener 100.000 mer enn mannen min. Vi vil derfor tape mer dersom jeg jobber redusert enn dersom mannen min gjør det. 

TS

men det er jo ingen av dere som MÅ gå ned. Dette er jo et ikkeproblem. Hvis dere rett og slett ikke rakk henting eller levering hadde jeg skjønt deg, men dette er jo bare et problem du har konstruert.

• Liker 21
Skrevet

dette er jo bare et problem du har konstruert.

Det er det strengt tatt ikke. Det er mange som synes 8,5 t er altfor lenge for et lite barn i barnehage. 

Anonymkode: 01be8...69c

• Liker 11
Skrevet

men det er jo ingen av dere som MÅ gå ned. Dette er jo et ikkeproblem. Hvis dere rett og slett ikke rakk henting eller levering hadde jeg skjønt deg, men dette er jo bare et problem du har konstruert.

Har jeg "konstruert" et problem fordi jeg synes at 8-9 timer i barnehage hver dag blir i overkant lange dager for barn på 2 og 4 år?

TS

• Liker 7
Skrevet

Så lenge barna trives i barnehagen, så tror jeg det er mest du som har et problem med dette og ikke barna.  Vi kan heldigvis flekse begge to, men ofte er de i barnehagen 8 timer. Om jeg bestreber meg på å hente tidlig, så spør 4-åringen hvorfor jeg kom så tidlig fordi han ikke er ferdig å leke.

Det er dog på sin plass å gi tilbakemelding til arbeidsgiver om at det er trist at han er så lite fleksibel overfor småbarnsforeldre i en kort periode av livet. Det er noe med å gi og ta, og jeg hadde ikke gitt så mye ekstra tilbake til en slik arbeidsgiver.

• Liker 8
Skrevet

Syntes du skaper et problem som ikke er tilstede.. Er det DIN oppfatning at dagene er lange i barnehagen, ved full dag, eller har du fått tilbakemelding fra ansatte om at barna dine burde ha kortere dager?

Min er straks 15 mnd og begynte i bh nå i august, Jeg er alene, og hun er nødt til å være dere fra halv åtte til rett over 4. Sånn funker det for 90 % av oss alle. Hun min begynte med fulle dager etter ei uke, heldigvis var det ifølge bh uproblematisk. Jeg hadde strengt ikke stort valg uansett.

Enig med din mann. Er tullete å gå ned i stilling for et problem som mest sannsynlig ikke er et problem.

• Liker 11
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Handler dette om penger eller om barnas ve og vel? Slik du nå fremstiller saken så går penger foran barna. Er vi forresten naboer? Barnas alder og din tankegang er nemlig skremmende lik.  

• Liker 4
Gjest solavskjerming
Skrevet

Dette er noe du ønsker, dermed må det være du som går ned i stilling når din mann ikke ønsker det. Ser du også har fleksitid, da ville det kanskje være aktuelt for deg å være kortere tid på jobb og så jobbet på kveld hjemmefra? Da hadde jo problemet vært løst.

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det strengt tatt ikke. Det er mange som synes 8,5 t er altfor lenge for et lite barn i barnehage. 

Anonymkode: 01be8...69c

Det er jo nettopp det. Det er noe man "syntes."

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg "konstruert" et problem fordi jeg synes at 8-9 timer i barnehage hver dag blir i overkant lange dager for barn på 2 og 4 år?

TS

Ja. 

• Liker 8
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Så du vil altså tape 20.000 mer enn han i året, dvs 1.667 kr i mnd. Dette før skatt, så si en tusenlapp i måneden. Med det regnestykket vil jeg absolutt si at det er du som burde gå ned i stillingsprosent siden det er du som ønsker at barna er mindre i barnehagen. Er alltid noe man kan spare inn på med mindre dere lever fra hånd til munn (og da burde ingen av dere jobbe redusert).

• Liker 9
Skrevet

Barnehagedag på +/- 8 timer er normalen for veldig mange. På mitt barn sin avdeling (småbarnsavdelingen) er det noen få som har under 7 timers dager, de fleste ligger på ca 8 og en del er nok nærmere 9 timer. Selv når vi gjør det slik at en henter og en leverer så er vårt barn i bhg rett over 8 timer hver dag, og det har aldri vært et problem. 

Er det noen andre tiltak dere kan gjøre for å korte ned dagene? Hvordan kommer dere dere til/fra bfg feks? Og mellom avdelingene? Kan noen tidspunkt justeres for å unngå rushtrafikk feks? Vi endte opp med å kjøpe en rimelig elbil for å korte ned på transportetappene. Samt at mannen bruker sykkel (m vogn) når været er OK. Hverdagslogistikken gikk så mye bedre etter at vi begynte med det i forhold til å bruke forholdsvis lang tid på å gå til barnehagen og busse videre til jobb. 

Å ikke ville gå ned i stilling, hvertfall så lenge han ikke mener at de får for lang tid i bhg, er helt fair synes jeg. Hvis det kun er du som synes at de får for lange dager bør du vurdere å gå ned i stilling, selv om det vil koste dere noe mer økonomisk. Om du gikk ned feks 10-20% så er det jo strengt tatt ikke så mye familiens totale inntekt reduseres med. 

Anonymkode: eac85...27a

• Liker 6
Skrevet

Vet ikke om jeg er automatisk enig at TS burde gå ned om TS mener det er et problem. Hva om det ene barnet ble mobbet og det var bare mor som syntes det var problematisk. Er det da bare mor sitt ansvar å følge opp og prøve å hjelpe? Skal den som driter mest i barna slippe unna alt ansvaret? Skal mannen få reise ut hver helg på fest fordi han mener barna klarer seg alene 7 timer i helgene også?

Anonymkode: 9135f...8da

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...