Gå til innhold

Flytte nær trafikkert vei med katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :-) håper på litt beroligende ord eller andre løsninger her :-) jeg har tre katter, og nå ser det ut som flytting er uungåelig av diverse grunner. Jeg har funnet en leilighet hvor dyr er null problem, men den ligger nær en ganske trafikkert vei :-/ pusene mine er vandt til å være ute om de vil, selv om de liker seg godt inne kan jeg ikke gjøre de om til innekatter!! 

Har noen erfaringer ? Er det nesten garantert at de blir kjørt i hjel? Tror dere luftegård kunne fungert? De ligger som regel bare å soler seg / følger med når de er ute nå, tror ikke de er så veldig aktive.. Holder de seg unna veien tror dere? Det er biler der vi bor nå også , men mindre trafikkert vei! Naboer der jeg bor nå har nevnt hvor flinke kattene mine er til å flytte seg for biler, men de er ikke flinke med min bil - da hopper de nesten opp på panseret og haiker hjem 🙈

Hilsen nervøs pusemor 😂

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville bygget luftegård om mulig, så kan de i det minste snuse på luften. Siden det virker som de ikke er vant til å gå lange turer alene i skog og mark hver dag, kan en luftegåd fungere godt!

Har selv hatt katt nær traffikert vei, og det er ikke så kjekt.. Selv mener jeg katter kan bli innekatter, særlig når de er flere. Krever bare mer lek og kos fra din side :)

Og katter er veldig tilpasningsdyktige dyr, til tross for hva mange sier! :)

• Liker 3
Skrevet

Har dere gjerde eller noe rundt eiendommen?

Anonymkode: 80a3c...df4

Skrevet

Vi flytta til et hus rett ved trafikkert vei for 2,5 år siden, og hadd ei pusejente med på lasset. Hun passer seg for biler når hun skal på andre siden av veien. For et år siden fikk vi ei pusejente til og hun tør ikke gå på den siden av huset.  Ikke noe problemer med noen av de og veien.

Så om kattene dine pr nå er flinke til å passe seg for biler tror jeg det vil gå bra :)

• Liker 4
Skrevet

Luftegård! Hadde ikke turt annet med en sånn vei i nærheten.

• Liker 4
Skrevet

Vi hadde katter like ved en mye trafikkert vei i Oslo, når jeg vokste opp. 

Det gikk bra med de fleste. 

To av kattene ble kjørt på. En vet vi sikkert, den andre er vi ikke sikker på. Men tre - fire andre gikk det bra med. De fikk andre skjebner. 

Skrevet

Jeg bor ved en trafikkert vei, kattene mine er forsiktige når de skal over veien. 

Det jeg har sett på mine katter er at det går greit når det bare er en vei, trafikk fra begge sider. Men om det er et kryss med bilder fra forskjellige retninger er det mye verre, da klarer ikke katten å få oversikt og kan fort bli påkjørt. 

Luftegård hadde gjerne passet for den ene katten min, men den andre hadde blitt deprimert av det. Og hun hadde ikke kunnet levd som innekatt. Ikke alle katter kan trives som innekatter.

• Liker 4
Skrevet

Har du virkelig ikke mulighet til å flytte et annet sted? Jeg hadde aldri i verden flyttet til et trafikkert område med mine katter. De har (stort sett) trafikkvett på gårdsplassen og innkjørselen, men det betyr ikke at det hadde funket med mye trafikk. En annen ting er at katter er forskjellige, at noen har vett til å passe seg betyr ikke at alle har det. Og luftegård? Klart det er bedre en å holde dem inne, men hvis de er vant til å spasere ut og inn som de vil, blir de vel ikke overbegeistret for å tilbringe dagene i en luftegård... Jeg skjønner problemet, men synes virkelig du burde prøve å finne en leilighet i et rolig strøk.

Skrevet
2 timer siden, ti10 skrev:

Har du virkelig ikke mulighet til å flytte et annet sted? Jeg hadde aldri i verden flyttet til et trafikkert område med mine katter. De har (stort sett) trafikkvett på gårdsplassen og innkjørselen, men det betyr ikke at det hadde funket med mye trafikk. En annen ting er at katter er forskjellige, at noen har vett til å passe seg betyr ikke at alle har det. Og luftegård? Klart det er bedre en å holde dem inne, men hvis de er vant til å spasere ut og inn som de vil, blir de vel ikke overbegeistret for å tilbringe dagene i en luftegård... Jeg skjønner problemet, men synes virkelig du burde prøve å finne en leilighet i et rolig strøk.

Jeg flytter ikke til denne leiligheten, og hadde jeg gjort det hadde det nok blitt luftegård i starten i hvertfall :-) to av kattene hadde akseptert det greit- den tredje hadde nok blitt rastløs. Men av ulike grunner leter jeg etter en annen leilighet, og jeg håper den jeg finner ligger bedre til! Vi bodde ved trafikkert vei tidligere, uten problem - men da var det gjerde i mellom (som de selvfølgelig krøp rett under om de ville), da var jeg mye roligere 🙈 

(resten er generelt til debatten som har vært her) 

Hele den diskusjonen om inne/utekatter syns jeg er unødvendig. Håper aldri noen kommer å henter med seg mine katter bare fordi de er i nærheten av en vei! Det er horribelt om det finnes noen som holder på sånn! Mine katter har det supert, selv om de (huff og huff) er ute!! I følge ab 3f1 er det dyremishandlerei å ha katt- katter er jo ikke laget til å bo i bur eller inne! Selv om mange takler det fint, gjør langt fra alle det! Hos meg hadde 2/3 taklet det fint- den tredje, eldste hadde laget 3. Verdenskrig om han ikke hadde fått vært ute (men det er også den pusen jeg er minst engstelig for at roter seg bort i noe dumt mtp biler).

De lever som prinser og mangler ingen ting, det største problemet de opplever i livet er at ikke ting går 100% etter deres pipe hele tiden. Det skulle de gjerne ønske det gjorde.. 

Skrevet

Det å holde kattene inne må du ikke finne på!

Ta sjansen, slipp de ut, blir de påkjørt så døde de lykkelig.

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, Bjørg47 skrev:

Det å holde kattene inne må du ikke finne på!

Ta sjansen, slipp de ut, blir de påkjørt så døde de lykkelig.

Lykke til!

Takk, men nå blir det heldigvis et annet sted vi flytter. Den minste pusen min er ikke utepus (enda hvertfall, hun har ikke noen iver etter å være ute enda :-) ), og de to andre er også ganske innekjære. Men de er enten født ute, eller blitt dumpet (plutselig sto jeg der med to 4-5 uker gamle kattunger som var radmagre , sultne, dehydrerte og kalde. De har blitt to år nå, og er flotte, kastrerte, øremerkede, takknemlige og høflige pusekatter). De er knoll og tott, og er vandt til å gå ut når de vil, de kan ikke nektes å være ute om de vil det.. 

• Liker 1
Skrevet

Mer- Det er ikke slik at ALLE katter som går ute lider,  dør tidlig osv  MEN det er mange som kunne vært spart en uhyggelig skjebne om flere hadde giddet å engasjere seg,  ikke sende ut med veier I nærheten, går seg ville, spist, spiser gift,  slåsskamper  etc!  Fakta f og det er ingenting å kunne si på det. Folk kan dulle seg selv inn I løgnen om at det er fantastisk kattehold I Norge men det er det IKKE .

Anonymkode: 1bf2c...21e

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger, personangrep, brukerdebatt og svar til dette.

Nori, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...